FreeEx Libertatea de exprimare Presă liberă Media & Societate

Sponsorizarea politică a emisiunilor de știri și actualitate politică de către partide este interzisă de lege

Opinie, 7 Oct 2024

Update 16 octombrie 2024: Președinta CNA, Monica Gubernat, a răspuns scrisorii ActiveWatch.

Reprezentanții Consiliului Național al Audiovizualului și unii radiodifuzori privați consideră că este legal și deontologic ca aceștia din urmă să primească bani din partea partidelor politice pentru interviurile pe care le fac cu competitorii electorali în campanie. Aceste idei au fost susținute într-o ședință publică a CNA și au dus la respingerea unei prevederi care ar fi clarificat o interdicție pentru radiodifuzori de a încasa bani de la competitorii electorali, pe perioada campaniei, pentru emisiuni la care au contribuție editorială.

ActiveWatch contrazice această opinie și argumentează că sponsorizarea (finanțarea) de către competitorii electorali a programelor jurnalelor de știri și a programelor de actualități politice (inclusiv interviurile și alte formate editoriale similare) este interzisă de Legea audiovizualului, în concordanță cu prevederile Directivei Serviciilor Media Audiovizuale.

ActiveWatch solicită CNA să analizeze de urgență aceste prevederi legale și să clarifice aplicarea lor.

CNA a organizat pe 19 septembrie 2024 o dezbatere publică în care a adoptat legislația secundară care reglementează desfășurarea campaniilor electorale în audiovizual pentru alegerile parlamentare și prezidențiale.

Deși deciziile CNA au fost îmbunătățite pe parcursul dezbaterilor, Consiliul acceptând inclusiv mai multe propuneri formulate de ActiveWatch în vederea uniformizării legislației (detalii aici), o propunere importantă sprijinită de noi a fost respinsă. Este vorba despre preluarea unui articol din decizia CNA care a reglementat campania în audiovizual pentru alegerile europarlamentare, campanie care a avut un regim similar cu cele care urmează, în sensul că s-a desfășurat tot contra cost. Acest articol din campania pe europarlamentare prevedea că:

Radiodifuzorii privaţi pot difuza contra cost numai acele producţii audiovizuale de promovare electorală care sunt realizate de către competitorii electorali şi la care radiodifuzorii nu au niciun fel de contribuţie editorială.” (art. 10)

ActiveWatch a argumentat că prevederea existentă în legislația secundară, adoptată în urmă cu mult timp de CNA, este corectă și necesară, fiind susținută și de textul legii audiovizualului, care transpune Directiva Serviciilor Media Audiovizuale (DMSA). Astfel, conform legii audiovizualului:

Sponsorizarea programelor jurnalelor de ştiri şi programelor de actualităţi politice este interzisă.” (art. 34, alin. 4)

În opinia reprezentanților CNA, interviurile cu candidați sunt emisiuni de promovare electorală, difuzate în cadrul timpilor de antenă la care competitorii electorali au dreptul conform legislației electorale, deci radiodifuzorii privați pot încasa în mod legitim bani pentru realizarea și difuzarea lor. Reprezentanții posturilor au susținut același punct de vedere. (vezi min. 1:00:00 - 1:35:00 aici)

În opinia ActiveWatch, interviurile cu candidați și orice alte formate la care radiodifuzorii privați au contribuție editorială se încadrează în programele de actualități politice menționate de legea audiovizualului. Orice interviu luat de un jurnalist al unui post de radio sau televiziune unui candidat reprezintă o emisiune informativă, de actualitate. Prezența jurnaliștilor într-o astfel de emisiune, difuzată contra cost, oferă un transfer de credibilitate unui produs de publicitate politică, ceea ce reprezintă o trădare a misiunii presei de a servi interesul public și de a informa corect și imparțial. De aici și interdicția legală de a încasa bani pentru astfel de emisiuni.

Reprezentanții CNA și cei ai radiodifuzorilor privați prezenți la dezbatere au afirmat, de asemenea, că prevederea din lege se referă la sponsorizarea emisiunilor de către entități private și că nu se poate referi în niciun caz la banii pe care partidele politice îi cheltuie în campania electorală, care reprezintă o finanțare.

În perfectă concordanță cu textul din Directiva Serviciilor Media Audiovizuale (DMSA) pe care îl transpune, legea audiovizualului statuează că sponsorizarea din audiovizual reprezintă:

orice contribuţie la finanţarea serviciului media audiovizual, serviciului de platformă de partajare a materialelor video, a materialelor video generate de utilizatori sau a programelor, efectuată de persoane juridice de drept public sau privat ori de persoane fizice, neangajate în activităţi de furnizare de servicii media audiovizuale sau de servicii de platformă de partajare a materialelor video sau în realizarea de opere audiovizuale, în scopul promovării numelui, a mărcii, a imaginii, a activităţii sau a produselor proprii; (art. 1, alin. 1, pct. 19).

Partidele politice sunt persoane juridice de drept public, conform legii partidelor politice. Același principiu este susținut și de Curtea Constituțională a României (CCR) în mai multe decizii recente de dezlegare în materie constituțională (Deciziile CCR 249/2018, 531/2018, 686/2020), care afirmă că definiția persoanelor juridice de drept public din Codul Civil include partidele politice. Aceeași este și concluzia Înaltei Curți de Casație și Justiție (ÎCCJ) – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept (decizia 37/2022).

Dacă sponsorizarea din audiovizual înseamnă, conform Legii audiovizualului și jurisprudenței CCR și ÎCCJ, orice contribuție la finanțarea serviciului media audiovizual efectuată de partide politice sau chiar de candidați independenți, ca persoane fizice, în scopul promovării numelui, a imaginii și a activităţii, rezultă că sponsorizarea (finanțarea) programelor jurnalelor de știri și programelor de actualități politice de către partide politice este interzisă de legea audiovizualului, în concordanță cu prevederile Directivei Serviciilor Media Audiovizuale.

Prin urmare, ActiveWatch solicită CNA să analizeze de urgență aceste prevederi legale și să clarifice aplicarea lor.

Scrisoarea deschisă transmisă CNA aici.

Răspunsul președintei CNA, Monica Gubernat, din 16 octombrie 2024, aici.

Vezi și:

Campaniile pentru alegerile prezidențiale și parlamentare în audiovizual - regulile CNA

Timpul înseamnă bani. Spațiul editorial al televiziunilor de știri, cumpărat de partide în campanie

legislatie

Legislație relevantă (cu link-uri)

Echipa: Liana Ganea, Șerban Barbu, Radu Bănică, Ionuț Codreanu, Răzvan Martin. Documentare: Valentina Netu. Grafica: Ioana Popa

Mulțumiri: Bogdan Manolea, Robert S.

logo ambasada olandei

Acest material este realizat în cadrul proiectului „Promovarea gândirii critice în context pre-electoral și electoral" finanțat de Ambasada Regatului Țărilor de Jos. Opiniile și informațiile transmise în cadrul proiectului nu reprezintă poziția Ambasadei Regatului Țărilor de Jos. Responsabilitatea privind acuratețea informațiilor și deciziile editoriale sunt sub controlul exclusiv al Asociației ActiveWatch.

Share această pagină:


Din aceeași categorie

Primele măsuri ale extremiștilor în Parlament: hărțuirea jurnaliștilor și instigarea la ură

Scrisoare deschisă, 20 Dec 2024

Primele măsuri ale extremiștilor în Parlament: hărțuirea jurnaliștilor și instigarea la ură

Scrisoare deschisă, 20 Dec 2024

Primele măsuri ale extremiștilor în Parlament: hărțuirea jurnaliștilor și instigarea la ură

Scrisoare deschisă, 20 Dec 2024