În atenția: liderilor grupurilor parlamentare și a membrilor Comisiilor de mass-media din Senat și Camera Deputaților
Stimată doamnă senator/deputat, Stimate domnule senator/deputat,

Vă supunem atenției situația extrem de îngrijorătoare în care se află Televiziunea Publică (TVR/ SRTv). Recentele evoluții din această instituție impun atât declanșarea de urgență a unei anchete conduse de comisiile de mass-media din Parlament, cât și demiterea Doinei Gradea din poziția de Președinte - Director General (PDG) al Societății Române de Televiziune.

Iată câteva dintre argumentele care susțin urgența și necesitatea anchetei și a demiterii PDG:

-       Comisia de etică și arbitraj din TVR, forul profesional intern care supraveghează respectarea Statutului ziaristului, a publicat recent un raport[1] în care a constatat, printre altele, existența unor “incompatibilități și contradicții îngrijorătoare între comportamentul, modul de gândire și acțiune ale Președintelui-Director General și Directorului TVR1, pe de-o parte, și exigențele legale, regulamentare și procedurale valabile în serviciul public de televiziune, pe de altă parte. Exprimările disprețuitoare la adresa unor salariați, categorii profesionale sau de vârstă, denigrarea Comisiei de etică, necunoașterea sau ignorarea normelor jurnalistice și deontologice, descurajarea angajaților care îndrăznesc să aibă altă opinie, lipsa de transparență în decizii - toate sunt aspecte care au drept consecințe inerente vicierea relațiilor de muncă, instalarea și generalizarea neîncrederii și - cel mai grav - compromiterea autorității manageriale în TVR”. Raportul Comisiei de etică este bazat pe audieri ale mai multor jurnaliști din TVR dar și audieri ale conducerii TVR, inclusiv a PDG Doina Gradea și a Directorului TVR1, Eduard Dârvariu.

-       În raportul citat, Comisia de etică și arbitraj, mai concluzionează, în urma informațiilor care au reieșit din audierile pe care le-a desfășurat, și că: “Există indicii credibile care susțin rezonabil ideea unor intervenții exercitate din afara TVR, chiar din zona politică, în favoarea înlocuirii responsabililor editoriali ai unor emisiuni cu jurnaliști agreați pe criterii extraprofesionale”. Cu alte cuvinte, există multiple indicii că actuala conducere executivă a TVR ar fi operat schimbări la nivel editorial în urma unor intervenții politice sau de altă natură, din afara televiziunii.

-       În plus, din informațiile prezentate și analizate în raportul Comisiei de etică reiese în mod clar faptul că doamna Gradea nu înțelege misiunea televiziunii publice, aceasta considerând că ziariștii nu ar trebui să critice partidele aflate la putere, mai ales în baza ideii că partidele aflate la putere votează bugetul acestei instituții

-       Ca urmare a acestui Raport, Consiliul Director al TVR, condus de Doina Gradea, a anunțat că îi va acționa în judecată pe membrii Comisiei de etică și arbitraj, situație fără precedent în istoria serviciului public[2]. Mai mult, s-a discutat despre intenția revocării celor doi membri numiți de Consiliul de Administrație și Președintele-Director General, deși o asemenea măsură ar încălca prevederile Statutului ziaristului. Considerăm că acesta este un act de intimidare a vocilor critice la adresa conducerii televiziunii publice, inclusiv la adresa jurnaliștilor care au îndrăznit să vorbească liber în fața Comisiei de etică și arbitraj, dezvăluind posibilele nereguli în actul de management.

-       Toate aceste acțiuni ale doamnei Gradea sunt în contradicție cu recomandările European Broadcasting Union (EBU)[3], cea mai importantă alianță a serviciilor publice de radio și televiziune, în care TVR este membru. Într-un raport din 2016[4], EBU recomanda: “TVR ar trebui să întărească Comitetul de Etică şi Arbitraj. Primul pas ar fi ca acesta sa fie scos de sub influenţa politicizantă din interior. În al doilea rând, nu ar trebui permis ca managementul de top să poată ignora opiniile CEA. Chiar dacă ar fi ca rolul CEA să rămână consultativ, managementul de top ar trebui să justifice de ce nu a ţinut cont de sfatul CEA”.

-       Recent, Doina Gradea a angajat pe criterii netransparente un fost ofițer SRI, pe postul de secretar al Comisiei de etică și arbitraj (declarând ca l-ar fi angajat pe postul de Ombudsman, post în fapt inexistent în structura de posturi aprobate a instituției)[5]. Potrivit regulamentelor, selectarea personalului din subordine este atributul Comisiei de etică și arbitraj, deci angajarea riscă să fie și nelegală. Considerăm că această numire este o tentativă de a controla activitatea Comisiei și un atac la adresa independenței acesteia. În plus, este îngrijorător faptul că actuala conducere executivă a TVR consideră că este corect față de publicul său să angajeze, pe un post pe care îl declară a fi de Ombudsman, o persoană fără experiență în presă, care, în plus, este și fost ofițer SRI. Această numire nefericită, din cauza CV-ului persoanei implicate, vine după o perioadă în care partidele politice, și în special Partidul Social Democrat, au insistat asupra influenţei nefaste a serviciilor secrete şi a „ofiţerilor acoperiţi” în presă.

-       Reamintim și că, anul acesta, contractul emisiunii “Starea Nației” nu a mai fost prelungit, după ce Dragoș Pătraru, realizatorul emisiunii, a criticat un membru al Consiliului de Administrație al TVR, a relatat presiunile editoriale la care era supusă echipa sa de către conducerea TVR și a făcut publice înregistrări din discuțiile sale cu Doina Gradea și Eduard Dârvariu. Considerăm căeliminarea emisiunii “Starea Nației” din grila TVR1 s-a făcut din cauza criticii adusă conducerii TVR de către realizatorul Dragoș Pătraru, și, în consecință, este echivalentă unui act de cenzură[6]. Mai mult, dovedește și existența unui management arbitrar și deficitar, având în vedere audiențele record pe care această emisiune le aducea posturilor TVR1 și TVR2. În același timp suspiciunile de presiuni politice făcute publice au rămas să planeze asupra instituției, scăzând credibilitatea acesteia, dar și a Partidului Social Democrat, acuzat că ar fi artizanul acestor presiuni.

-       Există semnale grave privind boicotarea activității Consiliului de Administrație (CA) de către Doina Gradea, semnalate public şi de mai mulți membri ai CA, inclusiv membri numiți de PSD. E vorba despre refuzul sistematic al doamnei Gradea de a pune la dispoziţia CA informaţii, documente şi situaţii interne care să-i susţină unele decizii controversate (cum a fost cazul Pătraru) cu pretextul că acestea ar fi confidenţiale sau că membrii CA nu ar avea competenţa să le evalueze[7].

-       În plus, cu o zi înainte de transmiterea acestei scrisori, Doina Gradea l-a numit în poziția de producător general interimar al TVR, fără concurs, pe Alexandru Sassu, fost PDG al televiziunii publice în perioada 2007 - 2010[8]. Mandatul lui Alexandru Sassu la TVR a fost extrem de controversat, el fiind acuzat de presiuni politice și management arbitrar[9]. Este îngrijorător, la modul general, și faptul ca în mandatul doamnei Gradea televiziunea publică este condusă de zeci de șefi interimari.

În calitate noastră de organizații de media, drepturile omului și cu expertiză în buna guvernare, preocupate de drepturile la libertate de exprimare și informare, vă solicităm să acționați drept garanți ai respectării legii de funcționare a serviciilor publice de televiziune și radio, să dispuneți de urgență o anchetă asupra activității conducerii televiziunii publice și să o demiteți pe Doina Gradea din calitatea de membru al Consiliului de Administrație și, implicit, din funcția de PDG. Ne exprimăm speranța că, de această dată, membrii Partidului Social Democrat din Comisiile de mass-media din Parlament vor acționa în interes public și în interesul democrației, iar nu în interesul clientelar al unor persoane din conducerea partidului[10].

Art. 20 alin. (3) al legii nr. 41/1994 din 17 iunie 1994 privind organizarea şi funcționarea Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de Televiziune a prevăzut această situație și stipulează: “Comisiile permanente de specialitate, reunite, ale celor două Camere pot propune, cu votul majorității membrilor plenului Parlamentului, demiterea oricărui membru al consiliului de administrație, a cărui activitate este necorespunzătoare. Parlamentul decide prin votul majorității. Locul devenit vacant în acest mod sau din orice alt motiv se ocupă de către supleantul titularului”.

Semnatari:

ActiveWatch

Centrul pentru Jurnalism Independent

Centrul pentru Inovare Publică

Miliția Spirituală

Freedom House, România

Asociația Kompatibil

Asociația Pro Democrația

AZIR, secția româneasca a Asociației Europene a Jurnaliștilor

Asociatia VIDEOVEST - Timișoara

Societatea Jurnaliștilor Galați

Centrul Român pentru Jurnalism de Investigație

Frontline Club Bucharest

Centrul de Resurse pentru Participare Publică - CeRe

Bogdan Iancu (lect. univ. SNSPA)

Oservatorul Român de Sănătate

* (Organizațiile și cetățenii care doresc să se alăture listei de semnatari ne pot contacta la freeex@activewatch.ro)


[4]RAPORT INTERCOLEGIAL ASUPRA VALORILOR SERVICIILOR PUBLICE DE MEDIA”, publicat de European Broadcasting Union pentru TVR, decembrie 2016.

[5]Ibidem 2.

[9]Un istoric al mandatului lui Alexandru Sassu aici: FOCUS: Alexandru Sassu - politician şi "mogul" la televiziunea de stat - pierde şefia TVR”,de Mădălina Cerban, Mediafax, 30 martie 2010.

[10]ABSURD. PSD, scut pentru șefa TVR. Doina Gradea, audiată fără întrebări. Tot ce a spus la adresa lui Pătraru”, de Petrișor Obae, Pagina de Media, 8.05.2018

________________________

Reporteri fără Frontiere (RSF) susține apelul organizațiilor din România cu privire la conducerea TVR. La sfârșitul săptămânii trecute RSF a declarat: “#RSF se alătură organizațiilor locale ale jurnaliștilor care cer comisiei de mass-media a Parlamentului deschiderea unei anchete privitoare la modul în care @DoinaGRADEA conduce televiziunea publică #TVR1”. 

 
De asemenea IFEX, cea mai mare rețea globală a organizațiilor care promovează libertatea de exprimare și libertatea presei, a publicat următorul mesaj: “Ca urmare a unor acte repetate de cenzură & intimidare la Televiziunea Publică din România, @ActiveWatchRo și alte grupuri cer demiterea Președintei-Director General”.
 
RSF.pngIFEX.png

 




 

ActiveWatch / CC BY 3.0