FreeEx Libertatea de exprimare Media & Societate Bună guvernare Participare publică

GRAV ATENTAT LA ADRESA LIBERTĂȚII DE EXPRIMARE A UNUI ACTIVIST CIVIC. Cazul Angi Șerban

Scrisoare deschisă, 30 Ian 2024

ActiveWatch se alătură solicitărilor unui grup larg de organizații și personalități publice care solicită autorităților acțiuni concrete în cazul încălcării drepturilor activistei Angi Șerban.

Nu ne puteți lua libertatea de exprimare!

Atunci când un activist civic este săltat de poliție de la o adresă diferită de cea pe care o are în actele de identitate, adus la secție pentru a fi amprentat, percheziționat inclusiv în lenjeria intimă și supravegheat în timpul conversației cu propriul avocat - toate acestea pentru o postare pe Facebook în care critica intervenția autorităților publice la protestul transportatorilor - într-un asemenea caz, deci, vorbim despre un atac la libertatea de exprimare, o formă dură de intimidare și umilire a cetățenilor.

Organizațiile și personalitățile semnatare ale acestei poziționări denunță public actele de poliție politică și acest exemplu de abuz îndreptat împotriva uneia dintre cele mai vizibile și vocale activiste anticorupție din anii post-Colectiv.

Filmul evenimentelor declanșate pe 14 ianuarie odată cu postarea critică făcută de Angi Șerban este sumbru și ne obligă să demascăm comportamentele excesive și abuzive ale autorităților statului precum și implicațiile grave ale acestor comportamente pentru cetățeni, libertatea de exprimare și, nu în ultimul rând, sănătatea democrației în România. Iată, pe scurt, ce s-a întâmplat:

  • Angi Șerban acuză, într-o postare pe profilul său de Facebook, utilizarea de către forțele de ordine a unui armament de atac (o pușcă) în cadrul unui protest pașnic și posibilele escaladări la care poate conduce. Poliția declară ulterior că s-a autosesizat în urma acestei postări, considerând-o un caz de instigare - cu toate că celeritatea cu care a acționat lipsește, adesea, din acțiunile împotriva unor criminali sau corupți notorii.
  • După doar câteva ore, activista este ridicată cu mandat de aducere de la o adresă la care nu locuiește oficial și condusă succesiv la două secții de poliție. Detaliul adresei nu este minor. El ridică o întrebare legitimă: se afla deja Angi Șerban sub supravegherea autorităților? Derularea ulterioară a evenimentelor va întări această întrebare și suspiciune.
  • În cadrul procedurilor declanșate la secția 18 din București, Angi Șerban acuză că a avut parte de umilire, abuz, și intimidare, descriind cum a fost mai întâi percheziționată la suprafață, apoi invitată în toaletă pentru a fi percheziționată intim; a fost amprentată, i s-au luat măsuri antropometrice (înălțime, greutate) și i s-a permis într-un final să își anunțe avocatul prin mesaje whatsapp supravegheate de inspectorul de poliție care se ocupa de caz, adăugând la elementele excesive și încălcarea dreptului la inviolabilitatea confidențialității client-avocat.
  • Direcția Generală de Poliție a Municipiului București declară inițial că operațiunea de ridicare și conducere la secție a activistei s-a făcut în baza unui mandat emis de Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 5. Ulterior, în urma investigațiilor declanșate de Centrul de Investigații Media și jurnalistul Ovidiu Vanghele, Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 5, într-un răspuns oficial, a comunicat că nu a fost avizat mandatul de aducere de către respectivul Parchet, devenind evident pentru toată lumea că poliția fie a mințit într-un comunicat oficial, fie acoperă acțiunea abuzivă.
  • Jurnaliști, parlamentari români, organizații civice și cetățeni au denunțat abuzul și au cerut pe canale publice măsuri imediate și explicații de la Ministerul Afacerilor Interne și ministrul Cătălin Predoiu. Răspunsurile și măsurile se lasă așteptate și astăzi, la două săptămâni de la declanșarea evenimentelor, denotând o ignorare completă a obligației organelor statului de a răspunde în fața cetățenilor.
  • În emisiunea “Studio Politic” din 15 ianuarie a canalului de știri Digi24, deputata PSD Oana Consuela Florea - membră a comisiei parlamentare de control al SRI - declară că persoanele ca Angi Șerban “sunt considerate agitatori și este normal ca acestea să fie monitorizate de anumite organizații ale statului român”. Astfel, doamna deputată confirmă temerile societății civile legate de elemente de poliție politică și supraveghere ilegală a personajelor considerate incomode de către coaliția de guvernare.

Organizațiile și mișcările civice semnatare, precum și cele care se vor alătura ulterior demersului nostru public solicită de urgență:

  1. Recunoașterea de către Ministerul Afacerilor Interne a încălcărilor drepturilor și demnității individuale în cazul activistei Angi Șerban, și demararea unei anchete imediate legată de desfășurarea în întregime a procedurilor judiciare declanșate de postarea făcută pe Facebook. În absența unei atari recunoașteri și anchete, statul român și cu precădere MAI transmite clar cetățenilor mesajul că vocile incomode vor fi amuțite iar respectarea drepturilor cetățenești nu este o prioritate a statului român.
  2. Clarificarea publică din partea organelor competente a întrebărilor stringente legate de existența unei monitorizări anterioare a activistei și temeiul legal pentru această monitorizare. Era Angi Șerban urmărită? Există o listă de activiști urmăriți și monitorizați permanent? Cine a întocmit această listă și ce nume conține? Care este temeiul legal pentru aceste monitorizări afirmate de deputata Oana Florea într-un stat de drept care pretinde că s-a îndepărtat de practicile securiste și de poliție politică!
  1. Corupția Ucide
  2. Inițiativa România
  3. VeDem Just - Voci pentru Democrație și Justiție
  4. Fundația Eco-Civica
  5. Dăruiește Viață
  6. Brîndușa Armanca, jurnalistă
  7. Radu Vancu, scriitor și activist
  8. Tudor Chirilă
  9. Dan Perjovschi
  10. Gabriel Păun, Agent Green
  11. Evoluție în instituție
  12. Reset
  13. #activAG Pitești
  14. Asociația Bankwatch România
  15. Fundația Greenpeace România
  16. Asociația Amprenta de Bine
  17. Freedom House România
  18. Federatia Inițiativa Timișoara
  19. Asociația Împreună Pentru A8 Iași
  20. Aradul Civic
  21. România Fără Ei
  22. Valea Jiului Society
  23. Umbrela Anticorupție
  24. #Rezist MILANO
  25. Diaspora.ro
  26. RoOmenia-Voluntari in Europa
  27. Miliția Spirituală
  28. Declic
  29. Asociația Social Activ - ASA
  30. Asociația România Vie
  31. Centrul pentru Inovare Publică
  32. ActiveWatch
  33. Asociația CIVICA
  34. CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică
  35. Gabriel Păun, Agent Green
  36. Evoluție în instituție
  37. Reset
  38. #activAG Pitești
  39. Asociația Bankwatch România
  40. Fundația Greenpeace România
  41. Asociația Amprenta de Bine
  42. Freedom House România
  43. Federatia Inițiativa Timișoara
  44. Asociația Împreună Pentru A8 Iași
  45. Aradul Civic
  46. România Fără Ei
  47. Valea Jiului Society
  48. Umbrela Anticorupție
  49. #Rezist MILANO
  50. Diaspora.ro
  51. RoOmenia-Voluntari in Europa
  52. Miliția Spirituală
  53. Declic
  54. Asociația Social Activ - ASA
  55. Asociația România Vie
  56. Centrul pentru Inovare Publică
  57. ActiveWatch
  58. Asociația CIVICA
  59. CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică
  60. Sofia Merge Mai Departe
  61. Asociația Urmașilor Eroilor din Decembrie 1989
  62. Mihai Iulian Dodu - fost secretar de stat pentru problemele revoluționarilor
  63. ApTI - Asociația pentru Tehnologie și Internet
  64. Diaspora Milano
  65. Oana Stănciulescu, jurnalist
  66. Emilia Șercan, jurnalist
  67. Ramona Ursu, jurnalist
  68. Paul Cozighian, jurnalist
  69. Raluca Feher, Frontline Club Bucharest
  70. Asociația Civică Banat

Share această pagină:


Din aceeași categorie

Campaniile pentru alegerile prezidențiale și parlamentare în audiovizual - regulile CNA

Știre, 7 Oct 2024

Sponsorizarea politică a emisiunilor de știri și actualitate politică de către partide este interzisă de lege

Opinie, 7 Oct 2024

Timpul înseamnă bani. Spațiul editorial al televiziunilor de știri, cumpărat de partide în campanie

, 7 Oct 2024