FreeEx Media literacy

De ce nu ar trebui interzis telefonul mobil în școli? UPDATE

, 9 Iul 2013

UPDATE  10.07.2013

Ministerul Educației Naționale ne-a răspuns, ne asigură că a reținut punctul nostru de vedere și că îl va lua în considerare acum în etapa de finalizare a unui nou regulament.

Puteți citi aici răspunsul doamnei director general Liliana Preoteasa, Ministerul Educației Naționale.

 

13.06.2013

Către Ministerul Educației Naționale
În atenția domnului ministru Remus Pricopie,


Stimate domnule ministru,

ActiveWatch, în calitatea sa de organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public vă supune atenției posibilitatea modificării conținutului unui articol din Regulamentul Școlar General. Este vorba de alin.i) al art. 112 care interzice elevilor să utilizeze telefoanele celulare în timpul orelor de curs, al examenelor și al concursurilor.

Considerăm că, în forma actuală, articolul este depășit de evoluțiile în plan tehnologic și social și se impune modificarea sa. În ultimii ani, prin intermediul înregistrărilor făcute cu telefoanele mobile au fost aduse în atenția publicului și organismelor de control ale Ministerului o serie de abuzuri, încălcări ale legilor sau regulamentelor școlare, comportamente violente din partea elevilor sau cadrelor didactice etc. Multe dintre acestea au fost sancționate ulterior de organismele competente. Fără utilizarea telefoanelor mobile ca mijloace de înregistrare, aceste cazuri ar fi rămas necunoscute în afara sălilor de curs, riscând să se perpetueze, fără ca cei vinovați să fie identificați sau sancționați.

Interdicția absolută a utilizării telefoanelor mobile împiedică posibilitatea probării și expunerii publice a situațiilor de acest fel, dar și a semnalării imediate către organele competente a unor situații de urgență. Eventuala expunere publică trebuie făcută cu respectarea drepturilor minorilor și cu protejarea interesului superior al acestora, dar acestea trebuie puse în balanță cu necesitatea protejării interesului public. Astfel, Regulamentul poate sancționa expunerea publică a acestor înregistrări fără acordul părinților sau al conducerii școlii, atunci când interesele legitime ale minorilor sunt încălcate (postarea de către elevi în spațiul online fără blurarea fețelor minorilor). Dacă un elev transmite o înregistrare unei instituții media, responsabilitatea modului în care aceasta ajunge la public aparține exclusiv redacției.

Din aceste considerente, apreciem că se impune completarea art. 112, alin i) cu următorul text “cu exceptia situațiilor care expun un abuz, o încălcare a legii sau în situații de urgență”.

În speranța că propunerea noastră vă stârnește interesul și dacă apreciați că ar fi oportun, ne-am bucura să ne oferiți prilejul de a vă prezenta mai detaliat argumentele noastre și modul în care sunt ele ancorate în paradigma libertății de exprimare.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Asociația  ECOPOLIS susține scrisoarea ActiveWatch. 

Share această pagină:


Din aceeași categorie

Opinie: Pot fi jurnaliştii surse pentru politicieni?

Opinie, 14 Noi 2024

Sponsorizarea politică a emisiunilor de știri și actualitate politică de către partide este interzisă de lege

Opinie, 7 Oct 2024

Campaniile pentru alegerile prezidențiale și parlamentare în audiovizual - regulile CNA

Știre, 7 Oct 2024