20.08.2015
Comunicat de presă
Când nu asfaltează, CNADNR astupă vocile critice din interior
CNADNR a reacționat în stil mafiot la ieșirile publice a trei funcționari care și-au asumat rolul de avertizori de integritate.
În ultimele săptămâni, trei funcționari CNADNR au semnalat prin intermediul presei o serie de nereguli administrative grave în activitatea companiei. Drept răspuns, instituția a declanșat o cercetare disciplinară împotriva lor și le-a suspendat temporar contractele de muncă până la încheierea cercetării. Această acțiune are scopul vădit de a sancționa curajul acestora, dar mai ales de a descuraja salariații CNADNR care ar fi tentați să denunțe neregulile din Companie. Instituția urmărește prin aceste măsuri să oculteze informațiile privind eventualele nereguli administrative și să-și protejeze imaginea sancționând curajul funcționarilor care au informat publicul și autoritățile despre posibile nereguli în administrarea CNADNR.
Prin aceste măsuri, Compania face dovada unei inadmisibile necunoașteri a legii. Legea avertizorului public de integritate nr. 571/2004 spune clar că avertizorii nu au obligația de a se adresa în prealabil unor instanțe interne, ci se pot adresa direct mass-mediei atunci când doresc să expună anumite nereguli, ilegalități, abuzuri, proastei administrări a resurselor publice. Articolul 6 din lege conține sintagma „alternativ sau cumulativ”, ceea ce înseamnă că sesizarea poate fi adresată oricăruia dintre destinatarii prevăzuți de lege și că este suficient să fie adresată unui singur destinatar pentru ca persoana care a făcut-o să fie considerată avertizor de integritate și, în consecință, să beneficieze de protecția prevăzută de legea pentru avertizori.
Invocarea reglementărilor interne pentru sancționarea celor trei intră în contradicție cu prevederile legii, care spune limpede că avertizorul nu este obligat să țină cont de procedurile instituționale în cazul în care se hotărăște să expună anumite fapte (Art.5.d.:“În cazul avertizării în interes public, nu se aplică normele deontologice sau profesionale de natură să împiedice avertizarea în interes public”). Toate instituțiile publice au obligația să își armonizeze normele și reglementările interne cu prevederile legii avertizorului de integritate. În cazul unor litigii în justiție, legea primează, iar instituțiile care nu au ținut cont de ea riscă să fie sancționate și să producă astfel noi pagube bunurilor publice.
Decizia suspendării contractului de muncă și a declanșării unei cercetări disciplinare în baza regulamentelor interne îi pune pe salariați în defensivă și îi acuză implicit că au acționat cu rea-credință. Dincolo de faptul că buna-credință a avertizorului este prezumată de lege (instituția trebuie să probeze contrariul), considerăm că toate dezvăluirile făcute de cei trei prin intermediul presei trec proba bunei-credințe, atât prin subiectul dezvăluirilor (preocupare pentru buna gestionare a resurselor publice), cât și prin intenție (faptele semnalate fuseseră anterior semnalate conducerii instituției, dar aceasta nu a intervenit pentru a le remedia). Mai grav, cei trei susțin că au fost hărțuiți și intimidați atunci când au sesizat conducerii diferitele nereguli constatate, ceea ce justifică o dată în plus decizia lor de a se adresa presei.
Cerem conducerii CNADNR să respecte legea, să anuleze imediat măsurile declanșate împotriva celor trei salariați și să declanșeze urgent o anchetă care să verifice cele semnalate de aceștia. De asemenea, recomandăm celor trei salariați sancționați de conducerea CNADNR și tuturor funcționarilor dornici să expună nereguli sau încălcări ale legii să se pună la adăpostul legii avertizorului de integritate (legea 571/2004).
Mircea Toma,
Președinte ActiveWatch