Semafoarele din București au prioritate fluidizarea traficului, fără să țină cont prea mult de securitatea pietonilor. Așa s-a ajuns la situația în care o persoană în vârstă, cu mobilitate redusă, a fost amendată pentru că timpii de semafor mult prea scurți pentru culoarea verde nu i-au permis traversarea străzii Buzești de pe un trotuar pe celălalt. ActiveWatch și OPTAR au transmis azi o solicitare în atenția Primarului General prin care i-au cerut o analiză a timpilor de semaforizare și o adaptare a acestora la nevoile celor mai vulnerabile categorii de pietoni. Textul scrisorii transmis: 

Stimată doamnă Primar General Gabriela FIREA, 

Organizațiile ActiveWatch și OPTAR vă scriem prezenta solicitare având în vedere cazul mediatizat ieri, 6 august 2019, când o persoană cu mobilitate redusă în vârstă de 81 de ani s-a angajat în traversarea străzii Buzești pe culoarea verde a semaforului, conform declarației acesteia. Pentru că viteza de deplasare este redusă, având în vedere vârsta domniei sale, culoarea semaforului s-a schimbat înainte ca ea să ajungă pe partea cealaltă a străzii. Dincolo de amenda aplicată de forțele de ordine, acest caz deschide un subiect de interes public major: cât de adaptată este infrastructura Bucureștiului la nevoile oamenilor, dar în special a persoanelor cu mobilitate redusă?

Având în vedere că în repetate rânduri v-ați manifestat dorința de a sprijini comunitatea persoanelor vârstnice, având în vedere prevederile Planului de Mobilitate Urban Durabil (a cărui implementare întârzie nejustificat, din punctul nostru de vedere), precum și obligația morală a autorităților publice locale de a asigura infrastructură echitabilă, care să permită tuturor categoriilor de persoane la viața socială a orașului, prin prezenta vă solicităm:

a.    Realizarea unui audit cu privire la timpii de semaforizare pentru toate arterele majore din Municipiului București;

b.    Implementarea unui timp minim de semaforizare care sa permită traversarea integrală a străzii (pe culoarea verde) la o viteză de 3-4 km/h, în special pentru persoanele care se deplasează cu viteză redusă (bătrâni, persoane în cârje sau baston, persoane cu bagaje voluminoase, persoane în scaun rulant, persoane fără vedere sau cu deficienţe de vedere etc)

c.    Ajustarea timpilor de semaforizare în mod echitabil între modurile de deplasare nemotorizate şi cele motorizate, astfel încât pietonii să nu aştepte mai mult de 60-70 de secunde. 

Considerăm că prioritatea autorității publice locale este, înainte de orice, integritatea fizică a persoanelor care îl locuiesc sau îl tranzitează. Din păcate, modelul de semaforizare din București a fost utilizat să faciliteze exclusiv fluidizarea traficului, prin creşterea timpilor de semaforizare pentru traficul motorizat, reducerea şi rărirea timpilor de semaforizare pentru pietoni. Iar fiecare nouă măsură de fluidizare nu face decât să facă și mai dificilă şi nesigură traversarea pietonală a străzilor, descurajându-se mersul pe jos, cea mai ieftină si simplă formă de mobilitate urbană.

Principiile mobilității urbane durabile, așa cum reies chiar din documentul asumat de Primăria Municipiului București, pun pe primul loc pietonul și securitatea acestuia. Ajustarea timpilor de semafor este una dintre cele mai simple măsuri, cu un posibil impact major asupra locuitorilor oraşului care aleg să de deplaseze din postura de persoane vulnerabile la trafic.

Sursă foto: <a href="https://www.freepik.com/free-photos-vectors/city">City photo created by freepik - www.freepik.com</a>

Sursa foto: <a href="https://www.freepik.com/free-photos-vectors/city" _cke_saved_href="https://www.freepik.com/free-photos-vectors/city" _cke_saved_href="https://www.freepik.com/free-photos-vectors/city" _cke_saved_href="https://www.freepik.com/free-photos-vectors/city">City photo created by freepik - www.freepik.com</a>

ActiveWatch / CC BY 3.0