Având în vedere discuțiile aprinse cu privire la orele de religie în școli, Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR) și ActiveWatch atrag atenția că, deși prevăzute prin lege ca fiind obligatorii, orele de educație rutieră lipsesc din școlile din România (foto: Marian Ivan / OPTAR)

Au fost necesare 2.123.645 de cereri adresate Ministerului Educației și Cercetării Științifice pentru ca ora de religie, declarată de Curtea Constituțională ca fiind opțională, să poata fi predată unui procent de 89,75% dintre elevi.

Solicităm Ministrului Educației și Cercetării Științifice și Ministrului Afacerilor Interne să comunice numărul de cereri ce trebuie adresate celor două ministere pentru ca educația rutieră, declarată de lege ca fiind obligatorie, să fie predată elevilor din unităţile de învăţământ preşcolar, primar şi gimnazial.

Conform Ordonanței de urgență nr. 195 din 12 decembrie 2002, cunoscută și sub numele de ”Codul Rutier”,  în unităţile de învăţământ preşcolar, primar şi gimnazial obligatoriu se desfăşoară cel puţin o oră de educaţie rutieră pe săptămână, pe parcursul anului şcolar. (art 129)

ART. 105   Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a V-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de către persoane juridice:

(…) 15. nerespectarea obligaţiilor de a efectua orele de educaţie rutieră în unităţile de învăţământ;

Apreciem implicarea unui număr atât de mare de familii, instituții și personalități în campania de înscriere la ora de religie. Timp de 13 ani, ora de educație rutieră nu a avut nicio șansă, chiar dacă legea spune că ea trebuie să se desfășoare obligatoriu, cel puțin o oră pe săptămână.

În aceste condiții, solicităm Ministrului Afacerilor Interne , domnul Gabriel Oprea și Ministrului Educației Naționle și Cercetării Științifice, domnul Sorin Cimpeanu  să comunice care este numărul necesar de familii, instituții și personalități implicate într-o campanie de promovare a respectării prevederilor legale.

Conform opiniei multor angajați ai administrației locale și centrale, lipsa de educație rutieră este la baza multor evenimente din trafic. România este singura țară europeană unde elevii nu beneficiază de un sistem coerent de educație rutieră.

Numărul de persoane moarte în accidente rutiere este de aproape două ori mai mare în România decât media europeană (numar de decese raportat la un milion de locuitori)

Expertii Bancii Mondiale au estimat prețul plătit in cazul pierderii unei vieți omenești victimă a unui accident rutier la 130.000 dolari SUA.

În România, estimarea pierderilor economice și sociale datorate accidentelor rutiere ne indică o valoare de aproximativ 1,5% din Produsul Intern Brut. Creșterea gradului de siguranță rutieră, concretizată prin scăderea numărului de victime, ar conduce la creșterea veniturilor bugetare. - Nota de fundamentare Strategia Națională de Siguranță Ruitieră 2011-2020.

ActiveWatch / CC BY 3.0