FreeEx Media literacy

Consiliul Național al Audiovizualului, martor pasiv al intoxicărilor și manipulărilor de la România TV

, 7 Dec 2016

ActiveWatch, în calitatea sa de organizație care apără dreptul la libertatea de exprimare și informare corectă, face un apel către membrii Consiliului Național al Audiovizualului să ia măsuri urgente și ferme față de maniera în care postul România TV a ales să mediatizeze desfășurarea campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 11 decembrie 2016.

 

Din monitorizarea principalelor dezbateri și emisiuni electorale difuzate de principalele televiziuni de știri și de televiziunea națională rezultă, fără tăgadă, că postul România TV se detașează net de celelalte posturi analizate în ceea ce privește intensitatea și frecvența abaterilor de la reglementările din domeniul audiovizual (anexăm lista articolelor încălcate din cadrul Deciziilor 220/2011 și 592/2016)

Pe durata campaniei electorale, postul România TV și-a asumat rolul de tribună oficială pentru Partidul România Unită (PRU) și a transformat în știri și subiecte de dezbatere mesajele și temele de campanie ale candidaților PRU, fără să ofere opinii alternative. De tratament favorabil au beneficiat și candidații PSD, PMP și ALDE, contribuind astfel la formarea unor curente de opinie dominante din care lipseau opiniile adverse.

Întreaga agendă editorială a postului a fost distorsionată în sensul inducerii către public a senzației de pericol iminent, subiectele de interes public fiind tratate tendențios și manipulator. Timp de o lună, speculațiile, procesele de intenție și declarațiile politice, de campanie, au fost prezentate de jurnaliștii și moderatorii România TV ca fiind dezvăluiri și exclusivități. Publicul a fost indus în eroare prin titluri trunchiate și senzaționaliste, iar sursele oficiale (altele decât Facebook sau candidații favorizați de postul TV) au lipsit aproape cu desăvârșire. Moderatorii au contribuit la escaladarea situațiilor conflictuale din platou, fie prin participare directă, fie prin încurajare tacită a replicilor dure dintre participanți. 

Ilustrăm situația cu doar câteva titluri identificate pe parcursul monitorizării și facem precizarea că nu doar titlurile, ci și conținutul dezbaterilor a fost speculativ și panicard.

 

Ø   „Alertă după alegeri: Soros scoate în stradă tinerii frumoși și liberi” (Ediția de seară, 14 noiembrie)

Ø  „Iohannis - Soros, planul pentru putere: președintele recunoaște tot” (România la raport, 15 noiembrie)

Ø  „Decizie criminală luată de tehnocrați. Ruletă cu viața românilor” (România la raport, 17 noiembrie)

Ø  „Cine vrea sărăcirea românilor, planul de panicare a populației (Ediție specială, 18 noiembrie)

Ø  Tehnocrații, mână-n mână cu Iohanniștii pentru puterea totală (Ediție specială, 18 noiembrie)

Ø   „Fraudarea alegerilor - ce manevra se pregătește pe axa Cioloș - Iohannis” sau „Planul pervers al tehnocraților cu salariile înainte de alegeri ” (România la raport, 21 noiembrie),  

Ø  „Ultimele tunuri ale tehnocraților, jaf și umilință pentru români” (Ultima oră, 24 noiembrie”),

Ø  „Ce revolte pregătește Soros în timpul formării guvernului” (România la raport, 5 decembrie)

Ø  „Cum instigă candidații lui Soros la ruperea României” (România la raport, 7 decembrie)

Prin urmare, apreciem comportamentul editorial al postului România TV ca fiind iresponsabil și abuziv în raport cu drepturile și libertățile de care se bucură instituțiile mass-media.

Considerăm că acest mod de a face jurnalism și promovare electorală nu ar fi fost posibile dacă singura instituție cu rol de mediator pe piața audiovizuală și-ar fi asumat responsabilitatea publică. Lentoarea și lipsa de autoritate a Consiliului Național al Audiovizualului din ultimii ani a permis dezvoltarea unor produse și instituții media care nu servesc sub nicio formă dreptul publicului de a fi informat corect. Imixtiunea politicului în mass-media poate și trebuie să fie limitată și printr-o activitate mai consistentă din partea forului audiovizual.

Facem un apel ferm către membrii Consiliului să-și asume mandatele publice și să trateze cu intransigență abuzul de și abuzul asupra unor drepturi fundamentale, precum cel la libera exprimare.

Considerăm că, într-o democrație sănătoasă, posturile de televiziune nu pot fi candidați și nici nu pot câștiga alegeri, așa cum s-a întâmplat în cazul OTV – PPDD, în legislatura trecută.

 

 

Anexă – articole încălcate în cadrul programelor România TV

 

Decizia 220/2011 – privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual

 

ART. 32 (1) Niciun drept conferit prin lege nu poate fi exercitat într-un mod excesiv şi nerezonabil, contrar bunei-credinţe, în scopul de a vătăma sau de a păgubi pe altul ori profitând de ignoranţa sau de buna-credinţă a persoanelor.

ART. 40 (1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a- şi exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; în situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt.

(2) Moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice, cel puţin, probele care le susţin, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acuzaţiile.

ART. 47 (1) Este interzisă difuzarea în programele audiovizuale a oricăror forme de manifestări antisemite sau xenofobe

ART. 64 (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii; b) informarea cu privire la un fapt sau un eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.

(2) În cazul în care informaţiile prezentate se dovedesc a fi eronate în mod semnificativ, furnizorul de servicii media audiovizuale trebuie să aducă rectificările necesare în cel mai scurt timp şi în condiţii similare de difuzare.

ART. 65 În emisiunile de ştiri şi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli: a) rigoare şi acurateţe în redactarea şi prezentarea ştirilor;

b) între subiectul tratat şi imaginile ce însoţesc comentariul să existe o conexiune reală;

c) titlurile şi textele afişate pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate;

ART. 66 (1) În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică;

 (2) Prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie se asigură, de regulă, în cadrul aceleiaşi emisiuni, iar în mod excepţional, în emisiunile următoare; în cazul în care cei solicitaţi refuză să participe sau să îşi precizeze punctul de vedere, acest fapt trebuie menţionat pe post; absenţa punctului de vedere al uneia dintre părţi nu exonerează realizatorul/moderatorul de asigurarea imparţialităţii.

ART. 67 În exercitarea dreptului lor de a-şi exprima opinii sau puncte de vedere în legătură cu subiecte de interes public, prezentatorii şi moderatorii trebuie să asigure o separare clară a opiniilor de fapte şi nu trebuie să profite de apariţia lor constantă în programe într-un mod care să contravină exigenţelor de asigurare a imparţialităţii.

Decizia 592/2016 - privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale din anul 2016 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului

ART. 3 – (1) Campania trebuie să servească următoarelor interese generale: a) ale electoratului, de a primi informaţii corecte, astfel încât să poată vota în cunoştinţă de cauză; b) ale competitorilor electorali, de a se face cunoscuţi şi de a-şi prezenta platformele, programele politice şi ofertele electorale.

(2) Radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi competitorii electorali, respectând următoarele principii: a) echitate - toţi candidaţii trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului; b) echilibru în prezentarea activităţilor de campanie ale competitorilor electorali; c) corectitudine - toţi competitorii electorali să beneficieze de un tratament obiectiv şi echidistant.

ART. 8 - (1) Emisiunile electorale şi cele de dezbateri electorale pot fi difuzate numai cu respectarea condiţiilor prevăzute de art. 71 şi 72 din Legea nr. 208/2015; radiodifuzorii trebuie să asigure tuturor competitorilor electorali condiţii echitabile în ceea ce priveşte libertatea de exprimare, pluralismul opiniilor şi echidistanţa

 

Posturi TV monitorizate în campania electorală: Antena 3, B1 TV, Digi 24, Realitatea TV, România TV și TVR1

 

Share această pagină:


Din aceeași categorie

Campaniile pentru alegerile prezidențiale și parlamentare în audiovizual - regulile CNA

Știre, 7 Oct 2024

Sponsorizarea politică a emisiunilor de știri și actualitate politică de către partide este interzisă de lege

Opinie, 7 Oct 2024

Timpul înseamnă bani. Spațiul editorial al televiziunilor de știri, cumpărat de partide în campanie

, 7 Oct 2024