Bună guvernare Participare publică

Competiția electorală iluzorie: abuzul de subvenții distruge democrația

Scrisoare deschisă, 23 Oct 2024

Organizațiile semnatare condamnă creșterea substanțială (cu aproape un sfert) și peste noapte a subvențiilor pentru partidele politice, adoptată de Guvern la ultima rectificare bugetară. Am criticat constant valoarea ridicată a subvențiilor și modul netransparent de cheltuire a acestora, al căror volum a atins în 2024 un nivel record (314 milioane de lei, înainte de rectificare). Majorarea ad hoc cu 73 de milioane de lei a bugetului Autorității Electorale Permanente pentru subvenții la rectificarea din septembrie arată lipsa de voință în crearea unui cadru pentru campania electorală care să încurajeze competiția și integritatea, fiind complet nejustificată și periculoasă pentru corectitudinea proceselor politice și electorale. 

Guvernul PSD+PNL a aprobat această creștere fără vreo consultare reală, în condițiile în care cele două partide sunt principalii beneficiari ai acestor fonduri. Mai mult, deși în prima formă a notei de fundamentare se menționa că s-au înregistrat economii de 31 de milioane de lei, adică nici banii alocați inițial nu fuseseră cheltuiți, bugetul nu numai că nu a fost redus, dar a fost și crescut semnificativ. Acest lucru nu se întâmplă pentru prima dată. Expert Forum a arătat deja că nici în anii anteriori nu au existat mecanisme solide de elaborare a bugetelor pentru subvenții și a rectificărilor bugetare, aceste decizii luându-se pe criterii subiective. Ne întrebăm ce rost mai are să discutăm despre alegeri corecte, competitive și despre reguli echitabile privind finanțarea campaniei electorale, când practica permanentă este de a lua numai decizii netransparente și care favorizează decisiv partidele aflate la guvernare.

În pragul alegerilor, creșterea subvențiilor trebuie văzută ca un factor care adâncește și mai mult discrepanțele între competitori. Regulile pentru campaniile electorale limitează semnificativ promovarea prin mijloace outdoor în timpul campaniei propriu-zise. Acest lucru încurajează partidele să cheltuie fără limite înainte de începerea campaniei, în baza unei legislaţii mult mai permisive și cu mai puțină transparență, aşa cum am putut constata în cele două perioade pre-electorale din acest an. Până în luna august, partidele au cheltuit 152 de milioane de lei (60% din cheltuielile din 2024) pentru presă și propagandă: din această sumă PSD a cheltuit aproape 59 de milioane de lei, iar PNL 48 de milioane de lei. Doar în august, PSD a cheltuit 12 milioane pentru presă și propagandă, ceea ce este în sine un record. Un alt record este că în octombrie partidele au primit alocări de 62 de milioane de lei, de aproape trei ori mai mult decât alocările dintr-o lună normală.Tocmai din acest motiv, ne așteptăm ca banii suplimentari de la rectificare să fie cheltuiți în precampanie, profitând tocmai de această lipsă de reguli și transparență. 

Observăm cum finanțarea politică pentru câteva partide se suportă aproape exclusiv de la stat, iar partidele care beneficiază de aceste fonduri nu mai sunt motivate să-și asigure independența sau sprijinul real al celor pe care ar trebui să-i reprezinte. În anumiți ani, finanțarea de la stat depășește 90% din fondurile partidelor politice. Pe lângă subvențiile primite înaintea alegerilor, acestea mai au dreptul și la rambursări pentru fondurile private, dacă trec de pragul de 3% din voturi obținute. Deși finanțarea politică de la bugetul de stat are menirea de a  crește integritatea vieții politice și a alegerilor, acest lucru s-ar putea întâmpla doar dacă banii ar fi dați pe criterii transparente, clare și nediscriminatorii. În cazul României, aceste subvenţii au, mai degrabă,  un efect pervers, avantajând şi consolidând un oligopol de partide, afectând corectitudinea procesului electoral şi contaminând dezbaterea publică. Partidele se îmbogăţesc, democraţia sărăceşte. 

Solicităm:

  • Premierului/președintelui PSD Marcel Ciolacu și liderului PNL Nicolae Ciucă să explice public nevoia acestei rectificări. Solicităm să ne explice de ce una scrie în OUG-ul final și cu totul altceva e explicat în nota de fundamentare supusă dezbaterii publice. Solicităm, de asemenea, să ni se explice de ce a fost nevoie de comasarea alegerilor în vară pe motiv de economii la buget, când de fapt pare că erau suficienți bani pentru a crește acum subvenția pentru partide înainte de alegerile rămase.
  • Tuturor partidelor politice care au un rol în aprobarea acestor modificări să dea dovadă de transparență și integritate și să înceteze să-și dea bani singuri de cheltuială fără reguli în precampanie. Mai curând, pe execuția bugetară actuală și economiile raportate, subvențiile ar fi trebuit reduse, nu crescute.
  • Partidele politice trebuie să renunțe la comoditatea de a se baza exclusiv pe bani de la stat și să-și justifice susținerea reală a alegătorilor. Numai în măsura în care pot convinge susținători să le sprijine concret, cu bani și fără certitudinea recuperării de la stat, partidele pot demonstra că reprezintă într-adevăr pe cei pe care pretind că-i reprezintă, chestiune fundamentală într-o democrație.   

Semnatari:

Expert Forum

Centrul pentru Inovare Publică 

Asociația Civica

CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică 

Centrul pentru Resurse Civice

ActiveWatch

Centrul Român de Politici Europene

Contact: Septimius Pârvu, Coordonator program electoral, Expert Forum
[email protected], 0787.638.315

Share această pagină:


Din aceeași categorie

Primele măsuri ale extremiștilor în Parlament: hărțuirea jurnaliștilor și instigarea la ură

Scrisoare deschisă, 20 Dec 2024

Primele măsuri ale extremiștilor în Parlament: hărțuirea jurnaliștilor și instigarea la ură

Scrisoare deschisă, 20 Dec 2024

Solicităm demisia domnului Toni Greblă, președintele Autorității Electorale Permanente

Scrisoare deschisă, 6 Dec 2024