FreeEx • Libertatea de exprimare • Presă liberă • Media & Societate
Știre, 7 Oct 2024
Campaniile electorale pentru alegerile prezidențiale și parlamentare vor începe pe 25 octombrie 2024 și, respectiv, 1 noiembrie, primul tur al alegerilor prezidențiale fiind programat pentru 24 noiembrie, iar alegerile parlamentare fiind programate pe 1 decembrie.
În acest context, CNA a adoptat normele legale (decizii) specifice desfășurării celor două campanii electorale în audiovizual, în ședința publică din 19 septembrie 2024.
Spre deosebire de deciziile care reglementează campaniile electorale pentru alegerile locale și europarlamentare din 9 iunie, deciziile pentru cele parlamentare și prezidențiale vin cu prevederi uniformizate, ceea ce ajută la o mai clară aplicare a acestora de către radiodifuzori, și ajută la o mai bună informare a publicului în legătură cu conținutul electoral care îi este livrat de radiodifuzori.
Cele două campanii electorale vor avea doar trei tipuri de emisiuni electorale, anume:
- emisiune informativă (știri)
- emisiune de dezbatere
- emisiune de promovare electorală (marcată ca atare).
Pe parcursul dezbaterilor, ActiveWatch a propus ca emisiunile de promovare electorală – în care candidații își prezintă programele politice, activitățile de campanie etc. – să fie marcate ca „publicitate politică”, ceea ce ar ajuta la o informare mai corectă a publicului în legătură cu conținutul acestor emisiuni. Propunerea nu a fost acceptată de Consiliu, dar a fost acceptată propunerea noastră alternativă: acest tip de emisiuni să aibă un marcaj uniformizat, respectiv „emisiune de promovare electorală”.
Acestea sunt singurele formate de emisiuni (de promovare electorală) care vor putea fi finanțate de către competitorii electorali. Totuși, o excepție este de consemnat: candidații la prezidențiale au acces gratuit la toate tipurile de emisiuni, inclusiv la cele de promovare electorală, dar nu și reprezentanții acestor candidați, pentru care televiziunile vor încasa bani de la partidele politice/competitorii electorali. Această prevedere are drept sursă o modificare adusă în septembrie 2019, prin ordonanță de urgență, legii pentru alegerea Președintelui României.
Conform deciziilor CNA, difuzarea în direct sau înregistrată a mitingurilor şi a întâlnirilor electorale, a conferinţelor de presă ori a altor activităţi de campanie ale candidaţilor este considerată emisiune de promovare electorală. De asemenea, spoturile electorale se vor difuza contra cost.
Tarifele aplicate de către radiodifuzori pentru toate emisiunile de promovare electorală și pentru spoturile electorale, precum și lista emisiunilor electorale vor fi disponibile pe site-urile radiodifuzorilor și pe site-ul CNA. La posturile publice de radio și televiziune, accesul candidaților este gratuit.
Pe parcursul dezbaterilor, ActiveWatch a argumentat că radiodifuzorii privați ar trebui să poată încasa bani de la partidele politice/competitorii electorali doar pentru acele emisiuni de promovare electorală la care nu există nicio contribuție editorială din partea posturilor de radio și televiziune. ActiveWatch a susținut că această propunere este în concordanță cu prevederile legii audiovizualului care interzic sponsorizarea (finanțarea) emisiunilor de actualitate politică. CNA a respins această propunere. Vezi detalii aici.
Vezi și:
Timpul înseamnă bani. Spațiul editorial al televiziunilor de știri, cumpărat de partide în campanie
Echipa: Liana Ganea, Șerban Barbu, Radu Bănică, Ionuț Codreanu, Răzvan Martin. Documentare: Valentina Netu. Grafica: Ioana Popa
Acest material este realizat în cadrul proiectului „Promovarea gândirii critice în context pre-electoral și electoral" finanțat de Ambasada Regatului Țărilor de Jos. Opiniile și informațiile transmise în cadrul proiectului nu reprezintă poziția Ambasadei Regatului Țărilor de Jos. Responsabilitatea privind acuratețea informațiilor și deciziile editoriale sunt sub controlul exclusiv al Asociației ActiveWatch.