FreeEx • Libertatea de exprimare • Presă liberă • Media & Societate • Media literacy • Discurs public responsabil • Bună guvernare
Scrisoare deschisă, 28 Noi 2024
“Cenzura de orice fel este interzisă” - Articolul 30 alin. 2 Constituția României
O parte din organizațiile semnatare ale scrisorii deschise “Rețeaua TikTok - catalizator al opiniilor extremiste și al nerespectării regulilor electorale. Avem un proces democratic prin DSA?” au participat astăzi la o întâlnire la sediul ANCOM, cu o parte din conducerea acestei instituții, care a dorit o discuție cu organizațiile noastre.
În începutul discuției am cerut clarificarea poziției ANCOM cu privire la o însemnare personală, a vicepreședintelui ANCOM, publicată pe o rețea socială, care părea să ceară suspendarea platformei TikTok. Astăzi, această poziție a fost clarificată.
Reprezentanții ANCOM au confirmat la începutul întâlnirii cu organizațiile neguvernamentale că nu au nici măcar posibilitatea legală să ceară acest lucru, TikTok fiind reglementat direct de Comisia Europeană, întărind practic concluzia comunicatului de presă trimis de instituție azi-dimineață.
Organizațiile semnatare reiterează, în acest context, importanța garantării de către autoritățile statului român a respectării dreptului fundamental la libertatea de exprimare. Acest drept include și mijloacele de comunicare prin care este exercitat, în cazul de față rețelele sociale. De asemenea, acest drept fundamental include libertatea discursului politic, care reprezintă cea mai protejată formă de exprimare, indiferent cât de contondent sau indezirabil ar putea părea.
În primul rând, și cel mai important, suspendarea unui mijloc de comunicare cu peste 8 milioane de utilizatori români ar fi o măsură de cenzură inacceptabilă, indiferent de numele platformei, cine o deține, și ce mesaje (ilegale sau nu) se exprimă acolo si inclusiv dacă ar fi avantajat un candidat (cum pare că susține comunicatul CSAT de azi). Blocarea oricărui website este o măsură de intruziune majoră în exercitarea dreptului la liberă exprimare, conform practicii CEDO. Trebuie dovedit dacă un mijloc de comunicare sau altul a încălcat sau nu legislația în vigoare iar măsura de sancționare decisă de autorități trebuie să respecte principiul proporționalității, pentru a putea fi considerată a fi necesară într-o societate democratică. Blocarea în totalitate a unei platforme ar trece cu greu acest test al proporționalității sancțiunii, mai ales în lipsa unor măsuri intermediare. După cum am cerut acum două zile, alături de alte 20 de ONG-uri, este nevoie de o investigație concretă și de dovezi clare pentru a evita arbitrarul unei decizii politice ce poate afecta milioane de utilizatori de Internet care folosesc acea platforma pentru comunicarea de zi cu zi, sau pentru a accesa informații în limitele legale ale libertății de exprimare. Sancțiunile trebuie să urmeze o pantă graduală, în funcție de nivelul de culpabilitate dovedit.
În al doilea rând, conform legislației în vigoare, ANCOM nu are competența legală de a cere blocarea vreunei platforme online mari (lucru confirmat de comunicatul de presă de astăzi a ANCOM). ANCOM poate cel mult poate cere investigarea problemelor, așa cum am detaliat acum două zile în scrisoarea noastră deschisă.
Reiteram următoarele principii importante:
ApTI - Asociația pentru Tehnologie și Internet
ActiveWatch
Expert Forum
Asociația Declic
Asociatia Grado
Asociația pentru Dezvoltarea Internetului
Centrul Român de Politici Europene
Centrul pentru Jurnalism Independent
Mediawise Society
Asociația Rădăuțiul Civic
Asociația CIVICA
Asociația Parcul Natural Văcărești
Funky Citizens
Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile
Centrul pentru Inovare Publică
Miliția Spirituală
Asociația Respiro Human Rights Research Centre
Centrul de Resurse Juridice
Centrul FILIA
S-au alăturat:
CeRe : Centrul de Resurse pentru participare publică
FONSS - Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale
Centrul FILIA