Studiul ActiveWatch Competență în mass-media (2008) a evidențiat pentru prima dată în profunzime relația românilor cu mass-media. Concluziile studiului arată că:

  • Educația reduce interesul față de consumul de televiziune; persoanele cu un nivel educațional superior sunt mai puțin interesate de televiziune; ele preferă, în schimb, radioul, și, mai ales, presa scrisă.
  • Pentru tineri, internetul este mai credibil decât televiziunea.
  • Reclamele sunt considerate a fi principalul agresor de la televizor.
  • Accidentele, politica și infracțiunile sunt considerate a fi excesiv de prezente în programele TV.
  • Publicul este neprevenit asupra influenței mass-media asupra propriilor atitudini și comportamente.

O analiză atentă asupra trăsăturilor utilizatorului de Internet, ne arată că marginalizarea digitală* este în creștere în România, pe fondul nivelului scăzut al educației și condițiilor socio-economice precare.

“Profilul demografic al utilizatorului de internet fix în gospodărie arată că acesta locuiește în București (60 %) sau în mediul urban (54 %) al regiunilor de dezvoltare Vest (43 %), Centru (40 %) sau Nord-Vest (39 %), este mai degrabă tânăr (16-34 ani, 64 %) sau matur (35-54 ani, 44 %), cu educație superioară (75 %), eventual medie (39 %) și cu venituri ridicate (peste 800 de lei, 56 %)”.

Sondaj Gallup, aprilie 2010

* marginalizarea digitală se referă la decalajul între oportunitățile de accesare, navigare, producție și selecție a informațiilor transmise online în rândul copiilor și adulților.

Citește și:

Educația Media în România Probleme Cum acționăm

ActiveWatch / CC BY 3.0