
This FreeEx Digest is part of the “Promoting critical thinking in a pre-electoral and electoral context” 

project funded by the Embassy of the Kingdom of the Netherlands. The views and information presented 

in this project do not represent the position of the Embassy of the Kingdom of the Netherlands. 

Responsibility for the accuracy of information and editorial decisions rests solely with ActiveWatch.

FreeEx Digest
- 9th edition

TIME 
IS MONEY



The non-governmental organization ActiveWatch and 
the investigative publication Snoop unravel how 
substantial amounts of public money have been infused 
into the accounts of news broadcasters to promote 
candidates participating in the European Parliament 
elections, turning the newsrooms into entities selling 
political cosmetics. Tens and hundreds of thousands of 
euros have been paid by some parties for interviews and 
debates organized by journalists in programs with an 
editorial appearance. "Some programs during the 
campaign for the European Parliament elections were 
more expensive than a luxury car, topping €200,000, the 
major parties admit" writes Snoop. 

Read the ActiveWatch report below and the Snoop 
investigation here. The report and investigation were 
conducted independently, using the same dataset.

https://snoop.ro/mirosul-banilor-din-campanie-aur-si-pnl-au-dat-peste-3-milioane-de-euro-la-realitatea-sapte-televiziuni-au-promovat-psd/


CUPRINS

How the political parties bought the editorial time of 

all-news televisions during the electoral campaign 1

Case studies.  All-news televisions in the campaign 

for the EU elections 3

Conclusions 14

Methodological limitations 16

Political sponsorship of news and current affairs 

programs by political parties is prohibited by law 19

Relevant legislation 23

Explanatory facsimiles 24



page 1

How the political parties bought 
the editorial time of all-news 
televisions during the electoral 
campaign

In a year marked by successive elections, massively financed from the state 
budget, the political parties have consolidated their role as significant 
investors in the media market, simultaneously becoming financiers, actors, 
regulators and direct beneficiaries of the media coverage. After the decade 
of media moguls, during which the mission of the press was subordinated to 
the politico-economic interests of the owners, the last few years led us to the 
era of newsrooms directly financed by political parties, a situation that is 
more than alarming for the health of the public debate and the democratic 
process. 

During the campaign for the European Parliament elections, the main 
political forces in Romania (PSD-PNL Alliance, AUR Alliance and Dreapta 
Unită Alliance) spent about 9 million euros for the production and 
broadcasting of propaganda materials on radio, television and in the written 
press, according to centralized data from the Permanent Electoral Authority 
(PEA). Out of this amount, according to data provided by some of the all-news 
televisions to the authorities, tens and hundreds of thousands of euros were 
paid for interviews and even debates conducted by journalists within 
programs with an editorial appearance.

Antena 3 CNN, România TV, Realitatea Plus and Digi24 refused to confirm for 
ActiveWatch the costs of broadcasting these interviews and debates with 
candidates or to clarify whether the broadcasts were free of charge. The only 
TV channel that responded transparently was Prima News, which confirmed 
that the cost of broadcasting a journalist’s interview with a candidate was 
over 80,000 euros.

PSD, PNL and AUR have proved to be equally opaque, as they have not 
officially answered Snoop’s repeated requests to clarify the costs of the 
campaign on the mentioned all-news channels, during the EU elections. 

https://finantarepartide.ro/rvc-euro-2024/
https://snoop.ro/mirosul-banilor-din-campanie-aur-si-pnl-au-dat-peste-3-milioane-de-euro-la-realitatea-sapte-televiziuni-au-promovat-psd/


page 2

However, sources from AUR revealed to this publication that the only 
advertising contract in the campaign, worth about 2 million euros, was signed 
with Realitatea Plus, which broadcasted programs, amounting each to over 
€200,000.

This opacity of most major parties and most all-news televisions in terms of 
how public money is spent in election campaigns not only impacts the health 
of the media ecosystem, but also affects the right to correct information of 
citizens. For example, the practice of some TV stations to charge for airtime 
during election campaigns, for interviews or debates moderated by 
journalists, violates both journalistic ethics and audiovisual legislation. The 
presence of journalists in such programs provides a transfer of credibility to 
a political advertising product, provided by the broadcasters in exchange for 
a fee, which represents  an abandonment of the media’s mission to serve the 
public interest and to inform correctly and impartially. This is why the 
audiovisual legislation firmly prohibits both the sponsorship of news and 
current affairs programs, including debate programs, as well as any editorial 
intervention of journalists in the sponsored programs with candidates, as 
explained in detail below (page 19).

In addition the already proverbial opaqueness of the way political parties 
spend public money in the media, the conclusion of our analysis is that the 
audiovisual legislation has been violated by some of these all-news 
televisions, who have accepted party sponsorship (funding) of their editorial 
content, and the National Audiovisual Council has failed to sanction these 
malpractices. Moreover, in a public meeting on September 19, CNA members 
and some private broadcasters argued that it is legal and ethical for the 
latter to receive money from political parties for interviews they conduct with 
electoral competitors during the campaign.

https://snoop.ro/mirosul-banilor-din-campanie-aur-si-pnl-au-dat-peste-3-milioane-de-euro-la-realitatea-sapte-televiziuni-au-promovat-psd/


page 3

Case studies. 
All-news televisions in the 
campaign for the EU elections

ActiveWatch has analyzed how the broadcasting legislation was applied 
during the campaigns for the June 2024 local and European Parliament 
elections at the main all-news televisions. We consulted the public documents 
with the fixed tariffs charged by each private all-news television, which, 
according to the law, they have to submit to CNA. The tariffs were correlated 
with the self-reported data on the coverage of the election campaign, which 
these channels were also required to submit to CNA on a weekly basis during 
the four weeks of the campaign in audiovisual. We have also analyzed AEP’s 
reports on political parties’ expenditure during the campaign which, although 
they contain some additional information, they do not provide sufficient 
transparency regarding these expenses.  

 For this analysis we have only selected all-news televisions with national 
coverage and programs lasting over 10 minutes, according to the data 
submitted by the broadcasters to CNA. Moreover, the institution analyzed 
these data (selectively) and discussed them in its regular meetings during the 
campaign, but did not issue any sanctions for such programs. In fact, CNA 
does not consider that politically financed journalistic interviews with 
candidates violate the broadcasting legislation. ActiveWatch strongly 
contradicts CNA’s interpretation of the audiovisual legislation. 

Prima News
Broadcasted by Prima News, the May 26 edition of "La final" program was 
moderated by Ionuț Cristache and had Mihai Tudose, candidate of the PSD-
PNL Alliance for the EU elections, as a guest. The program was labeled as 
“electoral promotion” and had the code assigned by PEA for promotional 
materials in the campaign for the EU elections. Taking the fixed tariff reported 
by Prima News to CNA (€1,500/minute) and the airtime (45 minutes) into 
account, ActiveWatch estimated that the program would have cost €67,500 
– more precisely, €80,325 including VAT. The price was confirmed for 

https://cna.ro/article13219,13219.html
https://www.youtube.com/watch?v=KghlqI33HjA&list=PLfkQ0452L_7xKx4n5FGkdl93NEEGDrgWG&index=127


page 4

ActiveWatch by representatives of Prima News’ sales department. The cost 
was also confirmed for Snoop by the TV station, via its newsroom sources.

Antena 3 CNN
For the whole electoral campaign, Antena 3 CNN only reported 1,200 seconds 
of electoral promotion (which demands payment) to CNA. Specifically, the 
channel reported a 20-minute live interview with Rareș Bogdan, a candidate 
on the PSD-PNL list for the European Parliament. The interview, conducted by 
journalist Sabina Iosub, was aired on June 5 during the program "În fața 
națiunii" and was labeled as an electoral program. Antena 3 CNN has 
reported a fixed tariff of €3,000 per minute for electoral programs broadcast 

https://antenaplay.ro/in-fata-natiunii/XROHtx983Xt
https://antenaplay.ro/in-fata-natiunii/XROHtx983Xt
https://antenaplay.ro/in-fata-natiunii/XROHtx983Xt


page 5

during prime-time to CNA, so we estimate that the broadcaster would have 
received €60,000 – or €71,400 including VAT – from the electoral competitor 
for this program.

Antena 3 CNN did not report the broadcasting of any electoral ads in the 
campaign for the EU elections to CNA. However, according to data made 
public by the Permanent Electoral Authority, Antena 3 CNN received a 
minimum of 370,000 euros (1,858,397 lei) from the PSD-PNL Alliance through 
the National Liberal Party (PNL). According to PNL statements concerning the 
number of electoral propaganda materials, Antena 3 CNN received this 
amount for 3 programs and 7 electoral ads. Furthermore, a PSD leader told 
Snoop, under anonymity, that "PSD had ads broadcasted by Antena 3, they 
were visible during the campaign. We don’t know why they weren’t reported 
to CNA, but there were very many ads".

In response to questions from ActiveWatch, Antena 3 CNN neither confirmed 
nor denied the price of the program, and instead invited us to request 
information about these expenses from the political parties. Although we 
returned with questions to Antena 3 CNN several times during July and 
August, the channel did not provide additional information and did not seek 
to clarify whether the program was aired against payment (as reported to 
CNA) or not. Antena 3 CNN also did not clarify whether or not paid-for ads 
were broadcast during the campaign for the EU elections.

Extract from the report on electoral propaganda materials submitted by PNL to PEA.

https://finantarepartide.ro/
https://finantarepartide.ro/materiale-de-propaganda-liste-furnizori-campanii-electorale/
https://finantarepartide.ro/materiale-de-propaganda-liste-furnizori-campanii-electorale/


page 6

România TV
On June 5th, according to self-reported data to CNA, România TV aired an 
edition of the program "România la Raport", moderated by Andreea 
Crețulescu, which had Gabriela Firea and Victor Negrescu as guests, both as 
candidates on the PSD-PNL list for the EU elections, for which – if it was 
broadcast against payment, as stated in the self-reported data to CNA – it 
would have received 202,500 euros, or 240,975 euros including VAT, from the 
PSD-PNL Alliance. The prime-time electoral promotion tariff reported by 
România TV to CNA is 4.500 euros per minute. The program was reported to 
CNA as having a cumulative duration of 7,200 seconds for both candidates, 
i.e. 120 minutes. According to our monitoring, the actual airtime was 45 
minutes. We therefore used this airtime when estimating the potential price.

https://www.youtube.com/watch?v=iACMfhTBvBY
https://www.youtube.com/watch?v=iACMfhTBvBY
https://www.youtube.com/watch?v=iACMfhTBvBY


page 7

In order to verify whether the estimation – which exceeds €200,000 – is 
correct or not, ActiveWatch asked the station to officially communicate the 
price of the program, but România TV responded evasively. The TV channel 
confirmed that it had broadcast the program, but did not provide any 
information about its price and invited us to contact the Permanent Electoral 
Authority for the requested data. Subsequent requests for information, 
repeatedly formulated by ActiveWatch during July and August, did not receive 
any response from România TV representatives.

PSD candidate Gabriela Firea told Snoop that she does not know if the 
program was paid for. According to the same publication, the other PSD 
candidate, Victor Negrescu, has not been informed by the party if the 

https://snoop.ro/mirosul-banilor-din-campanie-aur-si-pnl-au-dat-peste-3-milioane-de-euro-la-realitatea-sapte-televiziuni-au-promovat-psd/


page 8

program was paid either. Also, PSD refused to respond to Snoop’s request 
concerning the payments made to broadcasters during the campaign for the 
European Parliament elections.

As a reminder, the candidates had free access to all formats of programs 
dedicated to the campaign for local elections. Gabriela Firea was invited to 
the aforementioned program as a candidate for the EU elections, where the 
topics of discussion were supposed to be specific to the European agenda. 
The debate, moderated by Andreea Crețulescu, started out from the 
European issue of pollution, but Gabriela Firea, who is also a candidate for the 
Bucharest City Hall, shifted the discussion to local issues. The program was 
labeled as electoral promotion – the illegible label used by the station was 
considered acceptable by CNA – and was self-reported to CNA as such, so 
theoretically it would have been aired against payment. If the broadcast was 
politically sponsored (financed), we are talking both about a violation of the 
audiovisual legislation and about misleading the public and the other 
electoral competitors, as a candidate for the local elections uses their 
financial resources and their position as a candidate for the EU elections to 
buy time on TV screens. 

According to the data made public by PEA, România TV has received only one 
direct payment, which comes from the National Liberal Party (PSD-PNL 
Alliance) and amounts to approximately 358,000 euros (1,793,820 lei).

On the other hand, according to PEA data, the payments from PSD to 
România TV were made for "electoral propaganda materials" through 
Concept Media Management SRL, with no indication of what exactly these 
materials refer to, their number or the sums involved. Also according to the 
data available on the PEA website, Concept Media Management received a 
total of approximately 2,673,000 euros (13,366,652 lei) from PSD in exchange 
for "TV electoral propaganda", from which it paid contracts signed with B1 
TV, Etno TV, Digi24, România TV, Realitatea Plus, Prima TV and Antena 3 CNN.

Realitatea Plus

The May 31st edition of the Realitatea Plus program "100%", moderated by 
Laurențiu Botin and labeled as electoral promotion, featured six 
representatives of the AUR Alliance: Gheorghe Piperea, Georgiana 
Teodorescu, Nicolae Vlahu, Marian Cucșa, Cristian Terheș, George Simion. As 

https://activewatch.ro/publicatii/freeex-digest-nr-7-campanie-electoral%C4%83-2-%C3%AEn-1-aleg%C4%83torii-prin%C8%99i-%C3%AEntre-chichi%C8%9Be-legislative-%C8%99i-marcaje-electorale-foarte-mici/
https://finantarepartide.ro/wp-content/uploads/2024/08/MATERIALE%20DE%20PROPAGANDA%20-%20PSD.pdf
https://www.realitatea.net/emisiuni/suta-la-suta?id=839_2024_05_31_21_58_00
https://www.realitatea.net/emisiuni/suta-la-suta?id=839_2024_05_31_21_58_00


page 9

the self-reported electoral promotion minutes declared to CNA amounted to 
663 minutes of airtime for all the participating candidates, we decided to 
base our calculations on the actual minutes of airtime (about 80 minutes), 
without commercial advertising and without adding up the minutes for each 
individual guest. Therefore, according to our estimated calculations, taking 
into account the prime-time tariff for the broadcasting of electoral promotion 
programs in the campaign for the European Parliament elections (2,900 
euros/minute), the amount that Realitatea Plus could have received from 
AUR would have been 232,000 euros, or 276,080 euros including VAT, for this 
edition of the program "100%". Given the reported duration of the program, 
this is a minimal cost estimate.

The June 5th edition of the program "Caravana România Suverană", 
moderated by Claudiu Giurgea, was broadcast live from Brașov and had 
several guests, including Siegfried Mureșan and Mara Mareș, PNL (PSD-PNL 
Alliance) candidates for the European Parliament. The program also featured 
candidates for local elections, presented as such, namely Adrian Veștea, PNL 
candidate for the County Council of Brașov, George Scripcaru, PNL candidate 
for the City Hall of Brașov, several PNL candidates on the list of local/county 

https://www.realitatea.net/emisiuni/romaniasuverana?id=858_2024_06_05_10_58_00
https://www.realitatea.net/emisiuni/romaniasuverana?id=858_2024_06_05_11_58_00
https://www.realitatea.net/emisiuni/romaniasuverana?id=858_2024_06_05_11_58_00


page 10

electoral promotion program would have totaled 194 minutes. However, 
according to ActiveWatch’s monitoring, its actual airtime was 94 minutes. The 
program was marked as electoral promotion. Since it occurred during the 
day, the tariff set by Realitatea Plus was 2,300 euros/minute. In addition, the 
program was interrupted for a live intervention of Nicolae Ciucă (lasting 6 
minutes), which, according to the tariffs reported by Realitatea Plus, cost 
3,400 euros/minute. Thus, according to ActiveWatch estimates, this program, 
including Ciucă’s live statements, should have cost, in total, 236,600 euros 
excluding VAT – that is, 281,554 euros.

Realitatea Plus has stated through one of its representatives that not 
everything that was reported to CNA as electoral promotion programs was 
broadcast against payment. However, the TV channel has maintained the 
same secrecy about the details of the political financing of programs during 
the campaign and has not provided any response to requests for clarification 
repeatedly formulated by ActiveWatch during July, August and September. 
USR confirmed to Snoop that it did not pay Realitatea Plus for access to 
interviews with the party’s EU elections candidates, even though these 
broadcasts had been labeled as electoral promotion.

According to the data made public by PEA, the Realitatea Group appears to 
have received direct payments through DBV Media House SRL (Snoop
explains this company’s link with the news channel) of approximately 

https://snoop.ro/mirosul-banilor-din-campanie-aur-si-pnl-au-dat-peste-3-milioane-de-euro-la-realitatea-sapte-televiziuni-au-promovat-psd/


page 11

€1,553,000, consisting of 1,502,000 euros (7,510,522 lei) from the National 
Liberal Party (PSD-PNL Alliance) and approximately 51,000 euros (254,649 lei) 
from the Mișcarea Populară Party (Dreapta Unită Alliance). The AUR Alliance 
does not appear in these payments because it used an intermediary for 
campaign payments, DGI Multimedia Design, to which it redirected about 
2,190,000 euros (10,953,163 lei) for TV propaganda expenses. According to 
the list of electoral propaganda materials submitted by the AUR Alliance to 
PEA, among the materials paid for are several "debate" programs.

Extract from the report on electoral propaganda materials submitted by PNL to PEA.

AUR refused to give Snoop details regarding campaign expenses, but sources 
inside the party said that it had only one contract during the electoral 
campaign, the beneficiary of which was Realitatea TV. According to these 
Snoop sources, the contract had a value of 2 million euros and there were 
broadcasts for which more than 200,000 euros were paid.  

Digi24
In the June 3rd edition of the program "Jurnalul de Seară", TV channel Digi24 
invited Mihai Tudose, a candidate of the PSD-PNL Alliance in the European 
Parliament elections. The discussion between journalist Cosmin Prelipceanu 
and Mihai Tudose lasted 30 minutes, as stated in the self-reported data 
submitted by the TV station to CNA. The program was labeled as electoral 
promotion and, taking into account the tariff declared to CNA for prime-time 

https://snoop.ro/mirosul-banilor-din-campanie-aur-si-pnl-au-dat-peste-3-milioane-de-euro-la-realitatea-sapte-televiziuni-au-promovat-psd/
https://www.facebook.com/PartidulSocialDemocrat/videos/352004114221888/


page 12

broadcasting (€35,000/15 minutes), its price would have been €70,000 – or 
€83,300 with VAT. That same evening, the Social Democratic Party (PSD) live-
streamed the program with Tudose on Facebook. Before publishing the 
broadcasts in the website’s archive and on its YouTube channel, Digi24 cut 
out the electoral promotion fragments, so our analysis was limited to the 
programs live-streamed on Facebook by PSD.

The self-reported data to CNA also includes other electoral promotion 
programs during the campaign for the European Parliament elections which 
were also broadcast as part of the program "Jurnalul de Seară": a June 5th 
edition, which had Rareș Bogdan as guest for 30 minutes (estimated by 
ActiveWatch at a potential cost of 70.000 euros, i.e. 83.300 euros with VAT), 
and another edition on May 22nd, with Siegfried Mureșan as guest for 10 
minutes (estimated by ActiveWatch at a potential cost of about 27.700 euros 
with VAT). 

Digi24 did not respond to repeated requests by ActiveWatch to officially 
disclose the price for the program with Mihai Tudose on June 3rd or for other 
similar programs broadcast by the same news channel. Questioned by Snoop, 
the PSD candidate refused to say whether the Social Democrats paid for his 
appearance on the program moderated by Prelipceanu. Meanwhile, Rareș 
Bogdan told Snoop that he doesn’t know whether Digi24 was paid or not for 
his access to the program.

https://www.digi24.ro/emisiuni/jurnalul-de-seara/jurnalul-de-seara-3-iunie-21-00-2814139
https://snoop.ro/mirosul-banilor-din-campanie-aur-si-pnl-au-dat-peste-3-milioane-de-euro-la-realitatea-sapte-televiziuni-au-promovat-psd/


page 13

PNL Alliance). Campus Media TV also received about 199,000 euros (994,901 lei) 
from the Uniunea Salvați România (Dreapta Unită Alliance), money paid for TV 
ads and electoral promotion materials, not for the participation of any 
candidate in interviews or debates moderated by journalists of the TV stations, 
according to statements made by party representatives to Snoop.

The payments from PSD to Digi24, according to PEA data, were made for 
"electoral propaganda materials" through Concept Media Management SRL, 
without specifying what exactly these materials are, their number and the sums 
received. Also according to the data available on the Authority’s website, 
Concept Media Management received a total of approximately 2,673,000 euros 
(13,366,652 lei) from PSD for "TV electoral propaganda", from which it paid 
contracts concluded with B1 TV, Etno TV, Digi 24, România TV, Realitatea Plus, 
Prima TV and Antena 3 CNN.

B1 TV
Among self-reported programs submitted by B1 TV to CNA as electoral 
promotion for the European Parliament elections, we did not identify any 
broadcasts containing editorial intervention by journalists, but our monitoring 
was limited by the technical difficulties encountered in the online archive of the 
TV channel’s website. For example, during the June 6 program "Bună, România!"
journalists Radu Buzăianu and Răzvan Zamfir separated the editorial space 
from the space promoting the Dreapta Unită Alliance for the EU elections. 
However, due to the unavailability of B1 TV programs, we could not extend the 
analysis to check in which format other paid promotional materials were 
broadcast.

However, it should be noted that the representative of B1 TV at CNA stated, in 
a public debate (see min. 1:00:00) of the audiovisual council, that it is legitimate 
for news channels to receive money from parties for interviews with candidates 
conducted by TV journalists and that this is a long-standing practice in this field. 
In addition, ActiveWatch pointed out that B1 TV’s practice of broadcasting 
promotional materials for candidates on the news during the electoral 
campaigns for local and EU elections violates the audiovisual legislation, 
practice which was eventually sanctioned by CNA with a warning.

Euronews România
According to self-reported data submitted to CNA, Euronews România did not 
broadcast any electoral promotion programs.

https://finantarepartide.ro/wp-content/uploads/2024/08/MATERIALE%20DE%20PROPAGANDA%20-%20PSD.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=k8dox3FJ3iI
https://www.facebook.com/100069876680821/videos/1242151680127244
https://activewatch.ro/articole/conservele-electorale-nu-sunt-%C8%99tiri-difuzarea-lor-%C3%AEncalc%C4%83-legea-scrisoare-deschis%C4%83-c%C4%83tre-consiliul-na%C8%9Bional-al-audiovizualului/


page 14

Conclusions

ActiveWatch has analyzed the audiovisual electoral campaign for the 
European Parliament elections and has identified situations where legislation 
is violated or creates confusion even among broadcasters, who sometimes 
end up reporting misleading data to CNA, which significantly hinders the 
institutional process of verification and control.

A possible solution to ensure the legality of political parties’ audiovisual 
campaign spending would be to strengthen the cooperation between the 
National Audiovisual Council and the Permanent Electoral Authority. This 
solution is, however, rejected by the two institutions, which do not consider 
that electoral and audiovisual legislations can collide and lead to violations 
of legal provisions. Constantin Rada, general director at the Permanent 
Electoral Authority, explained to ActiveWatch that PEA verifies the legality of 
political parties’ spending, while the National Audiovisual Council is the 
institution in a position to ensure compliance with audiovisual legislation. 
Furthermore, representatives of CNA have publicly stated that the Council is 
not interested in contracts between parties and broadcasters, which are the 
responsibility of PEA.

In ActiveWatch’s view, the broadcasting of programs paid by parties and 
moderated by TV journalists not only violates the principles of journalistic 
ethics, but also the audiovisual legislation, which means that the settlement 
of these expenses of parties by PEA should not be allowed. The legal 
prohibition is laid down in the Audiovisual Law, the Code of Regulation of 
Audiovisual Content, the Audiovisual Media Services Directive, which prohibit 
sponsorship (financing) by political parties (legal entities of public law) of 
news and current affairs programs. In the case of the European Parliament 
elections, the ban is explained in detail in the CNA Decision regulating the 
electoral campaign in the audiovisual media, which stipulates that radio and 
television stations may broadcast for a fee only those audiovisual 
productions for electoral promotion which are produced by the electoral 
competitors and to which broadcasters have no editorial contribution. The 
National Audiovisual Council has refused to incorporate a similar ban in 
decisions regulating campaigns for parliamentary and presidential elections. 



page 15

CNA considers this practice legitimate, so the scenario will be repeated in the 
next two election campaigns in November and December.

The opacity of all the news channels mentioned, with the exception of Prima 
News, made it impossible to verify the exact costs of each of the election 
promotion programs presented above. They must therefore be considered 
estimated figures based on the data self-reported by the channels 
themselves. Contrary to the data declared to CNA, it is possible that access 
to some of the programs mentioned may have been free of charge.

Although the data currently available on the website of the Permanent 
Electoral Authority are, for the first time, much more detailed and 
transparent, providing slightly more information about the recipients of the 
sums paid by political parties, it is still difficult to understand exactly how 
much each media company receives from each electoral competitor. It is even 
more obscure for citizens to know exactly where these sums are going, i.e. 
what services are being purchased.

According to the centralized data available on the website of the Permanent 
Electoral Authority at the date of publication of this report, the total amounts 
spent by the main parties in the campaign for the EU elections for the 
production and dissemination of electoral propaganda materials on radio, 
television and in the written press were as follows:

● PSD-PNL Alliance: 28,947,745 lei (5,790,000 euro)

● AUR Alliance: 11,141,566 lei (2,228,000 euro)

● Dreapta Unită Alliance: 4.398.977 lei (880.000 euro)

According to an INSCOP survey published in March 2024, television remains 
the main source of information for Romanians.

ActiveWatch has already written about the legislative and editorial problems 
raised by the broadcasting of the electoral campaign for the EU elections 
here and here.

https://finantarepartide.ro/
https://finantarepartide.ro/
https://finantarepartide.ro/rvc-euro-2024/
https://www.inscop.ro/martie-2024-sondaj-de-opinie-inscop-research-realizat-la-comanda-news-ro-partea-a-viii-a-dezinformare-stiri-false-increderea-in-surse-de-informatii/
https://activewatch.ro/articole/conservele-electorale-nu-sunt-%C8%99tiri-difuzarea-lor-%C3%AEncalc%C4%83-legea-scrisoare-deschis%C4%83-c%C4%83tre-consiliul-na%C8%9Bional-al-audiovizualului/
https://activewatch.ro/publicatii/freeex-digest-nr-7-campanie-electoral%C4%83-2-%C3%AEn-1-aleg%C4%83torii-prin%C8%99i-%C3%AEntre-chichi%C8%9Be-legislative-%C8%99i-marcaje-electorale-foarte-mici/


page 16

Methodological limitations

While researching for this article, ActiveWatch considered the possibility that 
some broadcasters may have self-reported erroneous data to CNA – that is, 
that they may have mistakenly listed electoral debate programs, for which no 
money can be charged, as electoral promotion programs, which were 
broadcast for a fee. Concerning the declarations that were filled in by 
broadcasters for the European Parliament elections, the only difference 
between the table for electoral promotion (paid) and the table for electoral 
debate (free) is that the table for the former has a column for the duration of 
the promotion, measured in seconds, because they are counted as airtime, 
which is available to parties against payment. Thus, in the case of electoral 
debate programs, which are broadcast free of charge, there is no solid 
argument for keeping track of their seconds. The counting of seconds by 
broadcasters therefore suggests that a program was paid for by a particular 
party. Explanatory facsimiles can be found here.

However, labeling the programs as electoral promotion – both live and in self-
reported data to CNA – does not guarantee that the broadcasts were paid for 
by a party, which is why ActiveWatch and Snoop have asked the TV stations 
and political parties involved to provide clarifying information on the costs of 
the programs. Except for Prima News, which transparently and promptly 
confirmed that the interview with MEP Mihai Tudose, moderated by journalist 
Ionuț Cristache, cost 67,500 euros excluding VAT (i.e. 80,325 euros), all the 
all-news channels involved in electoral interviews with candidates refused to 
answer ActiveWatch’s questions regarding the costs of broadcasting these 
electoral programs, despite written and telephonic requests. The same was 
the case for most of the political parties that Snoop asked for information 
about these expenses in the campaign for the EU elections. USR (Union Save 
Romania) was the only party that clarified that a Realitatea Plus program (an 
interview of journalist Anca Alexandrescu with Cristina Prună), which was 
reported live and to CNA as electoral promotion (for a fee), was broadcast for 
free.

In the absence of any explanatory answers, the price estimates are based on 
data self-reported by the broadcasters themselves and their publicly declared 



page 17

tariffs. In some cases, the costs estimated by ActiveWatch are lower than 
those that would be derived from the broadcasters' self-reported data. For 
example, if a broadcaster reported a one-hour electoral promotion program, 
but ActiveWatch’s monitoring shows that 15 minutes were allocated to 
commercial advertising, our calculation counts the actual airtime of the 
political content, i.e. 45 minutes. We did the same for some broadcasts with 
at least two guests that were self-reported by broadcasters with longer 
airtimes because, for example, for each guest individual seconds were 
counted for the entire duration of the broadcast, thus multiplying the airtime.

As for B1 TV, ActiveWatch’s monitoring was limited by the technical 
difficulties encountered in the TV station’s website archive. According to data 
self-reported to CNA, apart from the June 6th program "Bună, România!", in 
which journalists separate the editorial space from the politically funded 
space, the longest sequence of electoral promotion lasts about 8 minutes, 
suggesting that all other materials could be live broadcasts of campaign 
rallies without editorial interventions.

In the case of Digi24, the electoral promotion fragments are cut before the 
broadcasts are published in the site’s archive and on the YouTube channel, so 
our analysis was limited to the live broadcasts of PSD on Facebook.

To the same extent, the information reported to PEA on political parties’ 
propaganda expenditures is incomplete and placed in excessively general 
categories, making it particularly difficult to trace the public money used, for 
example, to pay for programs moderated by journalists.

In the images below we can notice the example of PSD, which although 
reports the sums to PEA, does not specify what the "TV electoral propaganda 
materials" consist of and their quantity. Also during this electoral campaign, 
the political parties used intermediary companies through which they made 
the payments to the TV stations, which makes it possible to hide the precise 
transactions. 



page 18

● PSD

● AUR

● PNL



page 19

Political sponsorship of news and 
current affairs programs by 
political parties is prohibited by 
law

Representatives of the National Audiovisual Council and some private 
broadcasters believe that it is legal and ethical for the latter to receive money 
from political parties for interviews they conduct with electoral competitors 
during the campaign. These ideas were supported in a public meeting of the 
CNA and led to the rejection of a provision that would have clarified a ban on 
broadcasters from collecting money from electoral competitors, during the 
campaign, for programs to which they have an editorial contribution.

ActiveWatch contradicts this opinion and argues that the sponsorship 
(financing) of news programs and political current affairs programs 
(including interviews and other similar editorial formats) by electoral 
competitors is prohibited by the Audiovisual Law, in accordance with the 
provisions of the Audiovisual Media Services Directive.

ActiveWatch calls on the CNA to urgently analyze these legal provisions and 
clarify their application.

The CNA organized a public debate on September 19, 2024, in which it 
adopted the secondary legislation regulating the electoral campaigns in 
audiovisual media for the parliamentary and presidential elections.

Although the CNA decisions were improved during the debates, with the 
Council accepting several proposals formulated by ActiveWatch with a view 
to standardizing the legislation (details here), an important proposal 
supported by us was rejected. This concerns the transposition of an article 
from the CNA decision that regulated the audiovisual campaign for the 
European Parliament elections, a campaign that had a similar regime to the 
ones that follow, in the sense that it was also carried out for a fee. This article 
from the European Parliament campaign decision adopted by CNA provided 
that:

https://www.facebook.com/100069876680821/videos/1242151680127244
https://www.facebook.com/100069876680821/videos/1242151680127244
https://activewatch.ro/articole/campaniile-pentru-alegerile-preziden%C8%9Biale-%C8%99i-parlamentare-%C3%AEn-audiovizual-regulile-cna/


page 20

„

” (art. 10)

ActiveWatch argued that the existing provision in the secondary legislation, 
adopted long ago by the CNA, is correct and necessary, being also supported 
by the text of the audiovisual law, which transposes the Audiovisual Media 
Services Directive (AMSD). Thus, according to the audiovisual law:

„
” (art. 34, para. 4)

In the opinion of the CNA representatives, interviews with candidates are 
electoral promotion programs, broadcast within the airtime to which 
electoral competitors are entitled to. according to electoral legislation, so 
private broadcasters can legitimately collect money for their production and 
broadcasting. The station representatives supported the same point of view. 
(see min. 1:00:00 - 1:35:00 here)

In ActiveWatch's opinion, interviews with candidates and any other formats 
to which private broadcasters have editorial contributions fall within the 
scope of political current affairs programs mentioned in the audiovisual law. 
Any interview taken by a journalist of a radio or television station with a 
candidate represents an informative, current affairs program. The presence 
of journalists in such a program, broadcast for a fee, provides a transfer of 
credibility to a political advertising product, which represents a betrayal of 
the press's mission to serve the public interest and to inform correctly and 
impartially. Hence the legal prohibition on charging money for such 
programs.

The representatives of the CNA and those of the private broadcasters present 
at the debate also stated that the provision in the law refers to the 
sponsorship of broadcasts by private entities and that it cannot in any way 
refer to the money that political parties spend in the electoral campaign, 
which represents financing.

In perfect accordance with the text of the Audiovisual Media Services 
Directive (AMSD) that it transposes, the audiovisual law states that 
audiovisual sponsorship represents:

https://cna.ro/IMG/pdf/Legea_audiovizualului_nr._504_2002_cu_modificarile_si_completarile_ulterioare_la_data_de_25.07.2024.pdf
https://www.facebook.com/100069876680821/videos/1242151680127244


page 21

“

” 
(art. 1, para. 1, point. 19).

Political parties are legal entities under public law, according to the law on 
political parties. The same principle is also supported by the Constitutional 
Court of Romania (CCR) in several recent decisions on constitutional matters 
(CCR Decisions 249/2018, 531/2018, 686/2020), which states that the 
definition of legal entities under public law in the Civil Code includes political 
parties. The same is the conclusion of the High Court of Cassation and Justice 
(ICCJ) – Panel for the Resolution of Legal Issues (decision 37/2022).

If audiovisual sponsorship means, according to the Audiovisual Law and the 
jurisprudence of the CCR and the ICCJ, any contribution to the financing of 
the audiovisual media service made by political parties or even independent 
candidates, as individuals, for the purpose of promoting the name, image and 
activity, it follows that the sponsorship (financing) of news programs and 
political current affairs programs by political parties is prohibited by the 
audiovisual law, in accordance with the provisions of the Audiovisual Media 
Services Directive.

Therefore, ActiveWatch requests the CNA to urgently analyze these legal 
provisions and clarify their application.

The open letter sent to the CNA here.

The response of the President of the National Council of Romania, Monica 
Gubernat, from October 16, 2024, here.

https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2015/05/LEGE-Nr-14.pdf
https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2015/05/LEGE-Nr-14.pdf
https://www.ccr.ro/wp-content/uploads/2020/07/Decizie_249_2018.pdf
https://www.ccr.ro/wp-content/uploads/2020/07/Decizie_531_2018.pdf
https://www.ccr.ro/wp-content/uploads/2021/01/Decizie_686_2020.pdf
https://www.iccj.ro/2022/10/26/decizia-nr-37-din-8-iunie-2022/
https://activewatch.ro/documents/273/Scrisoare_CNA_-_7_octombrie_2024.pdf
https://activewatch.ro/documents/275/Raspuns_Monica_Gubernat_Presedinta_CNA.pdf


The Snoop article:

The smell of money in the campaign. AUR and PNL gave over 3 million 
euros to Realitatea, seven television stations promoted PSD

https://snoop.ro/mirosul-banilor-din-campanie-aur-si-pnl-au-dat-peste-3-milioane-de-euro-la-realitatea-sapte-televiziuni-au-promovat-psd/
https://snoop.ro/mirosul-banilor-din-campanie-aur-si-pnl-au-dat-peste-3-milioane-de-euro-la-realitatea-sapte-televiziuni-au-promovat-psd/


page 23

Sponsorship - any contribution to the financing of the audiovisual 
media service, the video-sharing platform service, user-generated 
videos or programmes, made by legal entities under public or private 
law or by natural persons, not engaged in the activities of providing 
audiovisual media services or video-sharing platform services or in 
the production of audiovisual works, for the purpose of promoting 
their own name, brand, image, activity or products;

Audiovisual Law, art. 1 para. 1 point 19

Political parties are political associations of Romanian citizens with 
the right to vote, who freely participate in the formation and exercise 
of their political will, fulfilling a public mission guaranteed by the 
Constitution. They are legal entities under public law.

Law on Political Parties, art. 1

Sponsorship of news programs and political current affairs programs 
is prohibited.

Audiovisual Law, art. 34 paragraph 4

News programs and debates on political topics cannot be sponsored. Audiovisual Content Regulatory Code, art. 
98, para. 1

Private broadcasters may broadcast for a fee only those audiovisual 
electoral promotion productions that are made by electoral 
competitors and to which the broadcasters have no editorial 
contribution.

CNA decision on the rules for conducting 
the electoral campaign in audiovisual 
media for the election of Romanian 
members of the European Parliament in 
2024, art. 10

News and current affairs programmes shall not be sponsored. Audiovisual Media Services Directive, art. 
10, para. 4

ccording to the provisions of art. 191 of the Civil Code, legal entities
under public law are established by law, by acts of central or local 
public administration authorities or in other ways provided for by law. 
In a 2018 decision, the Constitutional Court “founds that art. 191 para. 
(1) of the Civil Code refers to state authorities and institutions 
[establishment of the Government, ministries, autonomous 
administrative authorities (for example, the Competition Council), the 
Legislative Council, the Constitutional Court, etc.], to administrative-
territorial units, all of which exercise the prerogatives of public power, 
while para. (2) of the same legal text refers to economic operators, 
political parties, etc., respectively to legal entities that are qualified as 
public law in terms of their purpose and object of activity, providing, 
for example, a service of public/general interest, administering public 
property, etc.

CCR Decision 249/2018, paragraph 55

Relevant legislation

https://cna.ro/IMG/pdf/Legea_audiovizualului_nr._504_2002_cu_modificarile_si_completarile_ulterioare_la_data_de_25.07.2024.pdf
https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2015/05/LEGE-Nr-14.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/Legea_audiovizualului_nr._504_2002_cu_modificarile_si_completarile_ulterioare_la_data_de_25.07.2024.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/DECIZIE_nr._220_din_24_februarie_2011_versiune_actualizata_2023.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/DECIZIE_nr._220_din_24_februarie_2011_versiune_actualizata_2023.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/Decizie_CNA_nr._149_03.04.2024_Alegeri_Europarlamentare_2024.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/Decizie_CNA_nr._149_03.04.2024_Alegeri_Europarlamentare_2024.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/Decizie_CNA_nr._149_03.04.2024_Alegeri_Europarlamentare_2024.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/Decizie_CNA_nr._149_03.04.2024_Alegeri_Europarlamentare_2024.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/Decizie_CNA_nr._149_03.04.2024_Alegeri_Europarlamentare_2024.pdf
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:02010L0013-20181218
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:02010L0013-20181218
https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/201116


page 24

Explanatory facsimiles

Prima News

● Fixed tariff for EU elections, as declared to CNA

● Data self-reported to CNA – Total seconds of electoral promotion programs

● "La final" program, May 26, 2024 – Data self-reported to CNA



page 25

Antena 3 CNN

● Fixed tariff for EU elections, as declared to CNA

● Self-reported data to CNA – Total seconds of electoral promotion programs

● "În fața națiunii" program, June 5, 2024 – Data self-reported to CNA (details of 
broadcasting of electoral promotion programs)

România TV

● Fixed tariff for EU elections, as declared to CNA



page 26

● Self-reported data to CNA – Total seconds of electoral promotion programs

● "România la raport", June 5, 2024 – Data self-reported to CNA

Realitatea Plus

● Fixed tariff for EU elections, as declared to CNA

● Data self-reported to CNA – Total seconds of electoral promotion programs



page 27

● "100%" program, 31 May, 2024 – Data self-reported to CNA

● "Caravana România Suverană" program – Data self-reported to CNA

Digi24

● Fixed tariff for EU elections, as declared to CNA

● Data self-reported to CNA – Total seconds of electoral promotion programs



page 28

● “Jurnalul de Seară" program, 3 June, 2024 – Data self-reported to CNA



FreeEx Digest is an editorial project of the ActiveWatch Association, produced 
by the ActiveWatch team and its collaborators and financially supported by the 
Embassy of the Kingdom of the Netherlands.

The FreeEx Digest project is inspired by more than 20 years of work in 
monitoring freedom of the media and contained in the annual reports on 
freedom of expression in Romania.

● FreeEx Digest no. 1  can 
be read here.

● FreeEx Digest no. 2  can be 
read here.

● FreeEx Digest no. 3  can be read here. 

● FreeEx Digest no. 4  can be 
read here. 

● FreeEx Digest no. 5  can be read here.

● FreeEx Digest no. 6  can be read here.

● FreeEx Digest no. 7 
 can be read here.

● FreeEx Digest no. 8 
 can be read here.

https://activewatch.ro/search/#c=freeex&p=publication
https://activewatch.ro/search/#c=freeex&p=publication
https://activewatch.ro/articole/am-lansat-prima-editie-a-newsletterului-freeex-digest/
https://activewatch.ro/publicatii/freeex-digest-nr-2/
https://activewatch.ro/publicatii/breaking-news-democracy-freeex-digest-nr-3/
https://activewatch.ro/publicatii/partidele-banii-si-presa-o-relatie-toxica-freeex-digest-nr-4/
https://activewatch.ro/publicatii/jurnalistii-si-sursele-lor-freeex-digest-nr-5/
https://activewatch.ro/publicatii/tinerete-voturi-grele-freeex-digest-nr-6/
https://activewatch.ro/publicatii/freeex-digest-nr-7-campanie-electoral%C4%83-2-%C3%AEn-1-aleg%C4%83torii-prin%C8%99i-%C3%AEntre-chichi%C8%9Be-legislative-%C8%99i-marcaje-electorale-foarte-mici/
https://activewatch.ro/publicatii/ciudatul-caz-ro%C8%99ia-montan%C4%83-presa-rom%C3%A2neasc%C4%83-%C8%99i-lebedele-negre-vopsite-freeex-digest-nr-8/


Team

Liana Ganea

Șerban Barbu

Radu Bănică

Ionuț Codreanu

Răzvan Martin

Research: Valentina Netu 

DTP: Ioana Popa

Thank you to

Cristian Andrei, Bogdan Manolea, Ștefan Cândea, Robert S., 

Luiza Vasiliu, Victor Ilie, Răzvan Luțac

License

Creative Commons CC-BY 4.0 (Attribution)

Bucharest, 

October 2024


