
Acest dosar tematic este realizat în cadrul proiectului „Promovarea gândirii critice în 

context pre-electoral și electoral" finanțat de Ambasada Regatului Țărilor de Jos. 

Opiniile și informațiile transmise în cadrul proiectului nu reprezintă poziția Ambasadei 

Regatului Țărilor de Jos. Responsabilitatea privind acuratețea informațiilor și deciziile 

editoriale sunt sub controlul exclusiv al Asociației ActiveWatch.

FreeEx Digest
- ediția nr. 9

TIMPUL 
ÎNSEAMNĂ 
BANI 



Organizația neguvernamentală ActiveWatch și 
publicația de investigații Snoop au dezvăluit 
cum sume consistente, provenite din bani publici, 
au fost infuzate în conturile unor televiziuni de știri 
pentru promovarea candidaților la alegerile 
europarlamentare, transformând redacțiile în 
entități care vând produse de cosmetizare politică. 

Raportul ActiveWatch, în continuare. 
Investigația Snoop, aici. 

Articolul și raportul au fost realizate independent, 
folosind același set de date.

https://snoop.ro/mirosul-banilor-din-campanie-aur-si-pnl-au-dat-peste-3-milioane-de-euro-la-realitatea-sapte-televiziuni-au-promovat-psd/


CUPRINS

Spațiul editorial al televiziunilor de știri, cumpărat de partide în campanie 1

Studii de caz.  Televiziunile de știri în campania pentru europarlamentare 3

Concluzii 14

Limite metodologice 16

Sponsorizarea politică a emisiunilor de știri și actualitate politică 

de către partide este interzisă de lege 19

Legislație relevantă 22



pagina 1

Spațiul editorial al televiziunilor de 
știri, cumpărat de partide în 
campanie

Într-un an marcat de succesive momente electorale, finanţate masiv de la 
bugetul de stat, partidele şi-au consolidat rolul de investitori semnificativi pe 
piaţa de media, devenind, în acelaşi timp, finanţatori, actori, reglementatori 
şi beneficiari direcţi ai procesului mediatic. După decada mogulilor de presă, 
în care misiunea presei a fost subordonată intereselor politico-economice ale 
patronilor, am intrat, de câţiva ani, în era redacţiilor finanţate direct de 
partidele politice, situaţie mai mult decât alarmantă pentru sănătatea 
dezbaterii publice şi a procesului democratic.

În campania pentru alegerile europarlamentare, principalele forțe politice din 
România (Alianța PSD-PNL, Alianța AUR și Alianța Dreapta Unită) au cheltuit 
aproximativ 9 milioane de euro pentru producţia şi difuzarea materialelor de 
propagandă electorală la radio, televiziune şi în presa scrisă, conform datelor 
centralizate ale Autorității Electorale Permanente. Din această sumă, potrivit 
datelor furnizate de unele dintre televiziunile de știri către autorități, zeci și 
sute de mii de euro au fost plătite pentru interviuri și chiar dezbateri realizate 
de jurnaliști în cadrul unor emisiuni cu aparență editorială.

Antena 3 CNN, România TV, Realitatea Plus și Digi24 au refuzat să răspundă 
întrebărilor ActiveWatch referitoare la costurile de difuzare ale acestor 
interviuri și dezbateri cu candidați sau să lămurească dacă difuzările au fost 
gratuite. Singura televiziune care a răspuns transparent a fost Prima News, 
care a confirmat că prețul de difuzare al unui interviu realizat de un jurnalist 
cu un candidat a fost de peste 80.000 de euro.

De aceeași opacitate au dat dovadă PSD, PNL și AUR, care nu au răspuns 
oficial cererilor repetate, formulate de Snoop, de clarificare a costurilor din 
campania electorală pentru europarlamentare pe televiziunile de știri 
menționate. Surse din AUR au declarat, însă, pentru această publicație, că 
singurul contract de promovare din campanie, în valoare de aproximativ 2 
milioane de euro, a fost încheiat cu Realitatea Plus, care a difuzat emisiuni 
pentru care s-au plătit chiar și peste 200.000 de euro.

https://finantarepartide.ro/rvc-euro-2024/
https://finantarepartide.ro/rvc-euro-2024/
https://snoop.ro/mirosul-banilor-din-campanie-aur-si-pnl-au-dat-peste-3-milioane-de-euro-la-realitatea-sapte-televiziuni-au-promovat-psd/


pagina 2

Această opacitate a majorității partidelor mari și a majorității televiziunilor de 
știri în ceea ce privește modul în care sunt cheltuiți banii publici în campaniile 
electorale are impact asupra sănătății ecosistemului media și, în același timp, 
afectează dreptul la corectă informare a cetățeanului. De exemplu, practica 
unora dintre televiziuni de a tarifa timpii de emisie din campaniile electorale, 
în cadrul emisiunilor cu interviuri sau dezbateri moderate de jurnaliștii 
posturilor, încalcă atât etica jurnalistică, cât și legislația audiovizuală. 
Prezența jurnaliștilor în astfel de emisiuni oferă un transfer de credibilitate 
unui produs de publicitate politică, realizat de televiziuni contra cost, ceea ce 
reprezintă o abandonare a misiunii presei de a servi interesul public și de a 
informa corect și imparțial. De aceea, legislația audiovizuală interzice ferm 
atât sponsorizarea jurnalelor de ştiri şi a programelor de actualităţi politice, 
inclusiv a emisiunilor de dezbatere, cât și intervenția editorială a jurnaliștilor 
în emisiuni cu candidați difuzate contra cost, după cum explicăm pe larg mai 
jos (vezi pagina 19).

Concluzia analizei noastre, pe lângă constatarea opacității deja proverbiale 
a modului în care partidele politice cheltuiesc banii publici în presă, este 
aceea că legislația audiovizuală a fost încălcată de unele dintre aceste 
televiziuni de știri, care au acceptat sponsorizarea (finanțarea) de către 
partide a conținutului lor editorial, iar Consiliul Național al Audiovizualului nu 
a reușit să sancționeze aceste derapaje. Mai grav, într-o ședință publică din 
19 septembrie 2024, reprezentanții CNA și unii radiodifuzori privați au 
susținut că este legal și deontologic ca aceștia din urmă să primească bani 
din partea partidelor politice pentru interviurile pe care le fac cu competitorii 
electorali în campanie.

https://www.facebook.com/100069876680821/videos/1242151680127244/


pagina 3

Studii de caz. 
Televiziunile de știri în campania 
pentru europarlamentare

ActiveWatch a analizat modul în care legislația audiovizuală a fost aplicată 
pe perioada campaniilor pentru alegerile locale și europarlamentare din iunie 
2024, la principalele televiziuni de știri. Am consultat documentele publice cu 
tarifele unice practicate de fiecare televiziune de știri privată, pe care, 
conform legislației, acestea trebuie să le înainteze către CNA. Tarifele au fost 
corelate cu datele de auto-raportare privind reflectarea campaniei electorale, 
pe care aceste posturi au trebuit, de asemenea, să le înainteze săptămânal 
către CNA, pe parcursul celor patru săptămâni de campanie electorală în 
audiovizual. De asemenea, am analizat raportările AEP referitoare la 
cheltuielile partidelor din campania electorală care, deși oferă câteva 
informații în plus, nu aduc suficientă transparență privind aceste cheltuieli.

Pentru analiza de față am selectat doar televiziunile de știri cu acoperire 
națională și am selectat emisiuni care au avut o durată de minim 10 minute, 
conform datelor declarate de televiziunile analizate către CNA. De altfel, 
instituția a analizat, prin sondaj, aceste date și le-a dezbătut în ședințele 
periodice pe care le-a avut pe parcursul campaniei, dar nu a emis nicio 
sancțiune pentru astfel de emisiuni. Mai mult, CNA nu consideră că 
interviurile jurnalistice cu candidați plătite de partide încalcă legislația 
audiovizuală. ActiveWatch contrazice ferm această interpretare a legislației 
audiovizuale de către CNA.

Prima News
Difuzată de Prima News, ediția din 26 mai 2024 a emisiunii „La final” a fost 
moderată de Ionuț Cristache și l-a avut ca invitat pe Mihai Tudose, candidat 
al Alianței PSD-PNL la alegerile europarlamentare. Emisiunea a fost marcată 
ca promovare electorală și a avut codul stabilit de AEP pentru materialele de 
promovare din campania pentru alegerile europarlamentare. Ținând cont de 
tariful unic declarat de Prima News la CNA (1.500 de euro/minut) și de durata 
difuzării (45 de minute), ActiveWatch a estimat că emisiunea ar fi costat 

https://cna.ro/article13219,13219.html
https://activewatch.ro/articole/sponsorizarea-politic%C4%83-a-emisiunilor-de-%C8%99tiri-%C8%99i-actualitate-politic%C4%83-de-c%C4%83tre-partide-este-interzis%C4%83-de-lege/
https://www.youtube.com/watch?v=KghlqI33HjA&list=PLfkQ0452L_7xKx4n5FGkdl93NEEGDrgWG&index=127
https://www.youtube.com/watch?v=KghlqI33HjA&list=PLfkQ0452L_7xKx4n5FGkdl93NEEGDrgWG&index=127


pagina 4

67.500 de euro, mai precis 80.325 de euro cu TVA. Prețul a fost confirmat 
pentru ActiveWatch de reprezentanții departamentului de vânzări al Prima 
News. De asemenea, costul a fost confirmat de televiziune și pentru Snoop, 
prin sursele redacției.

Antena 3 CNN
Pentru întreaga campanie electorală, Antena 3 CNN a raportat către CNA 
doar 1.200 de secunde de promovare electorală (realizată contra cost). Mai 
exact, postul a raportat un interviu live, de 20 de minute, cu Rareș Bogdan, 
candidat pe lista PSD-PNL la europarlamentare. Interviul, realizat de 

https://antenaplay.ro/in-fata-natiunii/XROHtx983Xt


pagina 5

jurnalista Sabina Iosub, a fost difuzat pe 5 iunie în cadrul emisiunii „În fața 
națiunii” și a fost marcat ca emisiune electorală. Antena 3 CNN a declarat 
către CNA un tarif unic de 3.000 de euro pe minut pentru emisiunile electorale 
difuzate în prime-time, deci estimarea noastră este că, pentru această 
emisiune, Antena 3 CNN ar fi încasat de la competitorul electoral 60.000 de 
euro, adică 71.400 de euro cu TVA.

Antena 3 CNN nu a raportat către CNA difuzarea niciunui spot electoral în 
campania pentru europarlamentare. Totuși, conform datelor făcute publice 
de Autoritatea Electorală Permanentă, Antena 3 CNN a încasat minimum 
370.000 de euro (1.858.397 de lei) din partea Alianței Electorale PSD-PNL prin 
Partidul Național Liberal. Potrivit declarațiilor PNL privind numărul de 
materiale de propagandă electorală produse și utilizate, Antena 3 CNN a 
încasat această sumă din 3 emisiuni și 7 spoturi electorale. De asemenea, un 
lider PSD a declarat pentru Snoop, sub protecția anonimatului, că „PSD a 
avut spoturi la Antena 3, s-au văzut în campanie. Nu știm de ce nu au fost 
raportate la CNA, dar au fost spoturi, chiar foarte multe”.

Răspunzând unor întrebări formulate de ActiveWatch, postul Antena 3 CNN 
nici nu a confirmat și nici nu a infirmat prețul emisiunii menționate, 
îndrumându-ne, în schimb, să solicităm informații despre aceste cheltuieli de 
la partidele politice. Deși am revenit de mai multe ori, pe parcursul lunilor iulie 
și august, cu întrebări către Antena 3 CNN, postul de televiziune nu a oferit 
informații suplimentare și nu a dorit să clarifice dacă emisiunea menționată 
a fost difuzată contra cost (așa cum apare în raportările către CNA) sau nu. 
Antena 3 CNN nu a clarificat nici dacă au fost sau nu difuzate spoturi contra 
cost în campania pentru europarlamentare.

https://antenaplay.ro/in-fata-natiunii/XROHtx983Xt
https://antenaplay.ro/in-fata-natiunii/XROHtx983Xt
https://finantarepartide.ro/
https://finantarepartide.ro/materiale-de-propaganda-liste-furnizori-campanii-electorale/
https://finantarepartide.ro/materiale-de-propaganda-liste-furnizori-campanii-electorale/
https://snoop.ro/mirosul-banilor-din-campanie-aur-si-pnl-au-dat-peste-3-milioane-de-euro-la-realitatea-sapte-televiziuni-au-promovat-psd/


pagina 6

România TV
Potrivit auto-raportării către CNA, România TV a difuzat, pe 5 iunie 2024, o 
ediție a emisiunii „România la Raport”, moderată de Andreea Crețulescu, ce 
i-a avut ca invitați pe Gabriela Firea și Victor Negrescu, ambii în calitate de 
candidați pe lista PSD-PNL la europarlamentare, pentru care – dacă a fost 
difuzată contra cost, așa cum figurează în auto-raportarea către CNA – ar fi 
încasat 202.500 de euro, mai precis 240.975 de euro cu TVA de la Alianța 
PSD-PNL. Tariful de promovare electorală în prime-time declarat de România 
TV la CNA este de 4.500 de euro pe minut. Emisiunea fost raportată către 
CNA cu o durată cumulată de 7.200 de secunde pentru ambii candidați, adică 
120 de minute. Din observațiile noastre, durata efectivă de emisie a fost de 

https://www.youtube.com/watch?v=iACMfhTBvBY
https://www.youtube.com/watch?v=iACMfhTBvBY
https://www.youtube.com/watch?v=iACMfhTBvBY


pagina 7

45 de minute. De aceea, am folosit acest timp de emisie la estimarea 
posibilului cost.

Pentru a verifica dacă estimarea, care depășește 200.000 de euro, este sau 
nu corectă, ActiveWatch a cerut postului să comunice oficial prețul emisiunii, 
însă România TV a răspuns eluziv. Televiziunea a confirmat că a difuzat 
emisiunea, însă nu a oferit nicio informație despre prețul ei și ne-a îndrumat 
să ne adresăm Autorității Electorale Permanente pentru datele solicitate. 
Solicitările ulterioare de informații, formulate în mod repetat de către 
ActiveWatch pe parcursul lunilor iulie și august, nu au mai primit niciun 
răspuns din partea reprezentanților România TV.

Gabriela Firea a declarat pentru Snoop că nu știe dacă s-a plătit pentru 
emisiune. Nici Victor Negrescu, potrivit aceleiași publicații, nu a fost informat 

https://snoop.ro/mirosul-banilor-din-campanie-aur-si-pnl-au-dat-peste-3-milioane-de-euro-la-realitatea-sapte-televiziuni-au-promovat-psd/


pagina 8

de partid dacă este o emisiune plătită. De asemenea, PSD a refuzat să 
răspundă la solicitarea Snoop privind sumele date televiziunilor în campania 
pentru europarlamentare.

Reamintim că accesul candidaților la toate formatele de emisiuni dedicate 
campaniei pentru alegerile locale a fost gratuit. Gabriela Firea a fost invitată 
la emisiunea menționată în calitate de candidat la alegerile 
europarlamentare, unde temele de discuție ar fi trebuit să fie specifice 
tematicii europene. Dezbaterea, moderată de Andreea Crețulescu, a pornit 
de la problematica europeană a poluării, însă Gabriela Firea, candidată și la 
Primăria Bucureștiului, a mutat discuția pe teme locale. Emisiunea a fost 
marcată ca promovare electorală – marcajul ilizibil folosit de post fiind 
considerat acceptabil de CNA – și auto-raportată către CNA ca atare, deci, 
teoretic, s-ar fi difuzat contra cost. Dacă emisiunea a fost sponsorizată 
(finanțată) politic, vorbim atât despre încălcarea legislației audiovizuale, cât 
și despre înșelarea publicului și a celorlalți competitori electorali, în condițiile 
în care un candidat la locale se folosește de resursele financiare și de poziția 
concomitentă de candidat la europarlamentare pentru a cumpăra timp pe 
ecranele televiziunilor.

În datele făcute publice de AEP, România TV figurează cu o singură încasare 
directă, care vine din partea Partidul Național Liberal (Alianța PSD-PNL) și are 
valoarea de aproximativ 358.000 de euro (1.793.820 de lei).

Pe de altă parte, plățile de la PSD către România TV, din datele AEP, au fost 
făcute pentru „materiale de propagandă electorală”, prin intermediul 
Concept Media Management SRL, fără a se preciza la ce se referă exact 
aceste materiale, numărul lor sau sumele încasate. Tot conform datelor 
disponibile pe site-ul AEP, Concept Media Management a primit de la PSD, în 
total, aproximativ 2.673.000 de euro (13.366.652 de lei) pentru „propagandă 
electorală TV”, din care a plătit contracte încheiate cu B1 TV, Etno TV, Digi 24, 
România TV, Realitatea Plus, Prima TV și Antena 3 CNN.

Realitatea Plus
În ediția din 31 mai 2024 a emisiunii „100%” de la Realitatea Plus, moderată 
de Laurențiu Botin și marcată ca promovare electorală, au participat șase 
reprezentanți ai Alianței AUR: Gheorghe Piperea, Georgiana Teodorescu, 
Nicolae Vlahu, Marian Cucșa, Cristian Terheș, George Simion. Cum minutele 
de promovare electorală auto-declarate la CNA însumau, pentru toți 

https://activewatch.ro/publicatii/freeex-digest-nr-7-campanie-electoral%C4%83-2-%C3%AEn-1-aleg%C4%83torii-prin%C8%99i-%C3%AEntre-chichi%C8%9Be-legislative-%C8%99i-marcaje-electorale-foarte-mici/
https://finantarepartide.ro/wp-content/uploads/2024/08/MATERIALE%20DE%20PROPAGANDA%20-%20PSD.pdf
https://www.realitatea.net/emisiuni/suta-la-suta?id=839_2024_05_31_20_58_00
https://www.realitatea.net/emisiuni/suta-la-suta?id=839_2024_05_31_21_58_00
https://www.realitatea.net/emisiuni/suta-la-suta?id=839_2024_05_31_21_58_00


pagina 9

candidații prezenți, 663 de minute de emisie, am decis să luăm drept bază de 
calcul minutele de emisie efectivă (aproximativ 80 de minute), fără 
publicitatea comercială și fără să adunăm minutele pentru toți invitații. Deci, 
conform calculelor noastre estimative, ținând cont de tariful din prime-time 
pentru difuzarea emisiunilor de promovare electorală în campania pentru 
europarlamentare (2.900 de euro/minut), suma pe care ar fi putut să o 
încaseze Realitatea Plus de la AUR ar fi fost de 232.000 de euro, mai exact 
276.080 de euro cu TVA, pentru această ediție a emisiunii „100%”. Având în 
vedere durata declarată a emisiunii, aceasta este o estimare minimă a 
costurilor.

Ediția din 5 iunie 2024 a emisiunii „Caravana România Suverană”, moderată 
de Claudiu Giurgea, a fost transmisă în direct de la Brașov și a avut mai mulți 
invitați, printre care Siegfried Mureșan și Mara Mareș, candidați PNL (Alianța 
PSD-PNL) la europarlamentare. În emisiune au apărut și candidați la 
alegerile locale, prezentați ca atare, cum ar fi Adrian Veștea, candidat PNL la 
Consiliul Județean Brașov, George Scripcaru, candidat PNL la Primăria 
Brașov, câțiva candidați PNL pe lista de consilieri locali/județeni și candidatul 
PNL la Primăria Bran. Emisiunea de promovare electorală, conform datelor 

https://www.realitatea.net/emisiuni/romaniasuverana?id=858_2024_06_05_10_58_00
https://www.realitatea.net/emisiuni/romaniasuverana?id=858_2024_06_05_10_58_00
https://www.realitatea.net/emisiuni/romaniasuverana?id=858_2024_06_05_10_58_00


pagina 10

de 94 de minute. Emisiunea a fost marcată ca promovare electorală. Având 
loc în timpul zilei, tariful stabilit de Realitatea Plus a fost de 2.300 de euro/
minut. În plus, emisiunea a fost întreruptă pentru o intervenție live a lui 
Nicolae Ciucă (de 6 minute), care, conform tarifelor declarate de Realitatea 
Plus, costă 3.400 de euro/minut. Prin urmare, conform estimărilor 
ActiveWatch, această emisiune, incluzând declarațiile în direct ale lui Ciucă, 
ar fi trebuit să coste, în total, 236.600 de euro fără TVA, adică 281.554 de 
euro.

Realitatea Plus a precizat printr-unul dintre reprezentanții săi că nu tot ceea 
ce a fost declarat la CNA ca emisiune de promovare electorală ar fi fost 
contra cost. Totuși, postul de televiziune a păstrat aceeași secretomanie a 
detaliilor privind finanțarea politică a emisiunilor din campanie și nu a oferit 
niciun răspuns solicitărilor de clarificare formulate în mod repetat, pe 
parcursul lunilor iulie, august și septembrie, de către ActiveWatch. USR a 
confirmat pentru Snoop că nu a plătit către Realitatea Plus accesul la 
interviuri cu candidații la europarlamentare ai partidului, deși aceste emisiuni 
fuseseră marcate ca promovare electorală.

În datele făcute publice de AEP, grupul Realitatea figurează cu încasări 
directe, prin DBV Media House SRL (Snoop explică legătura acestei companii 
cu televiziunea de știri), în valoare totală de aproximativ 1.553.000 de euro, 
dintre care 1.502.000 de euro (7.510.522 de lei) de la Partidul Național Liberal 

https://snoop.ro/mirosul-banilor-din-campanie-aur-si-pnl-au-dat-peste-3-milioane-de-euro-la-realitatea-sapte-televiziuni-au-promovat-psd/


pagina 11

(Alianța PSD-PNL) și aproximativ 51.000 de euro (254.649 de lei) de la Partidul 
Mișcarea Populară (Alianța Dreapta Unită). Alianța AUR nu figurează în 
aceste plăți deoarece a folosit un intermediar pentru plățile din campanie, 
DGI MULTIMEDIA DESIGN, către care a redirecționat aproximativ 2.190.000 
de euro (10.953.163 de lei) pentru cheltuieli de propagandă TV. Conform listei 
de materiale de propagandă electorală raportate de Alianța AUR la AEP, 
printre materialele decontate se află și mai multe emisiuni de „dezbatere”.

AUR a refuzat să detalieze pentru Snoop costurile din campanie, dar surse din 
interiorul formațiunii au afirmat că acest partid a avut un singur contract pe 
parcursul campaniei electorale, al cărui beneficiar a fost Realitatea TV. 
Conform acestor surse ale Snoop, valoarea contractului a fost de 2 milioane 
de euro și au existat emisiuni pentru care s-au plătit peste 200.000 de euro.

Digi24
În ediția din 3 iunie 2024 a emisiunii „Jurnalul de Seară”, postul Digi24 l-a avut 
ca invitat pe Mihai Tudose, candidat al Alianței PSD-PNL la alegerile 
europarlamentare. Discuția dintre jurnalistul Cosmin Prelipceanu și Mihai 
Tudose a durat 30 de minute, durată declarată și în auto-raportarea făcută 
de postul TV către CNA. Emisiunea a fost marcată ca promovare electorală 
și, ținând cont de tariful declarat la CNA pentru difuzarea în prime-time 
(35.000 de euro/15 minute), prețul acesteia ar fi fost de 70.000 de euro, adică 
83.300 de euro cu TVA. În aceeași seară, Partidul Social Democrat a transmis 
pe Facebook, live, emisiunea cu Tudose. Înainte să publice emisiunile în arhiva 
site-ului și pe canalul de YouTube, Digi24 a decupat fragmentele de 

https://www.facebook.com/PartidulSocialDemocrat/videos/352004114221888/
https://www.digi24.ro/emisiuni/jurnalul-de-seara/jurnalul-de-seara-3-iunie-21-00-2814139
https://www.digi24.ro/emisiuni/jurnalul-de-seara/jurnalul-de-seara-3-iunie-21-00-2814139


pagina 12

promovare electorală, așa că analiza noastră a fost limitată la emisiunile 
transmise pe Facebook, în direct, de către PSD.

În autoraportarea către CNA apar și alte emisiuni de promovare electorală în 
campania electorală pentru europarlamentare, difuzate tot în cadrul 
emisiunii „Jurnalul de Seară”: o ediție din 5 iunie, care l-a avut ca invitat, timp 
de 30 de minute, pe Rareș Bogdan (estimată de ActiveWatch la un potențial 
cost de 70.000 de euro, adică 83.300 de euro cu TVA), și o altă ediție din 22 
mai, care l-a avut ca invitat pe Siegfried Mureșan, timp de 10 minute 
(estimată de ActiveWatch la un potențial cost de aproximativ 27.700 de euro
cu TVA).

Digi24 nu a răspuns la solicitările repetate ale ActiveWatch de a preciza 
oficial prețul pentru emisiunea cu Mihai Tudose din data de 3 iunie sau pentru 
alte emisiuni similare difuzate de aceeași televiziune de știri. Chestionat de 
Snoop, candidatul PSD a refuzat să spună dacă social-democrații au plătit 
pentru participarea sa la emisiunea moderată de Prelipceanu. La rândul său, 
Rareș Bogdan a declarat pentru Snoop că nu știe dacă s-a plătit sau nu către 
Digi24 pentru accesul său în emisiunea menționată.

Campus Media TV, deținătoarea licenței Digi24, a încasat, conform datelor de 
la AEP, 276.000 de euro (1.383.408 de lei) de la Partidul Național Liberal 
(Alianța PSD-PNL). Campus Media TV a încasat și aproximativ 199.000 de 
euro (994.901 lei) de la Uniunea Salvați România (Alianța Dreapta Unită), 
bani plătiți, conform declarațiilor pe care reprezentanții partidului le-au făcut 

https://snoop.ro/mirosul-banilor-din-campanie-aur-si-pnl-au-dat-peste-3-milioane-de-euro-la-realitatea-sapte-televiziuni-au-promovat-psd/


pagina 13

jurnaliști ai posturilor TV.

Plățile de la PSD către Digi24, din datele AEP, au fost făcute pentru „materiale 
de propagandă electorală”, prin intermediul Concept Media Management 
SRL, fără a se preciza la ce se referă exact aceste materiale, numărul lor și 
sumele încasate. Tot conform datelor disponibile pe site-ul AEP, Concept 
Media Management a primit de la PSD, în total, aproximativ 2.673.000 de 
euro (13.366.652 de lei), pentru „propagandă electorală TV”, din care a plătit 
contracte încheiate cu B1 TV, Etno TV, Digi 24, România TV, Realitatea Plus, 
Prima TV și Antena 3 CNN.

B1 TV
În cazul emisiunilor auto-raportate de B1 TV către CNA ca promovare 
electorală pentru alegerile europarlamentare nu am identificat nicio difuzare 
care să conțină intervenția editorială a jurnaliștilor, însă verificările noastre 
au fost limitate de dificultățile tehnice prezente în arhiva online a site-ului 
televiziunii. Spre exemplu, în emisiunea „Bună, România!” din 6 iunie 2024, 
jurnaliștii Radu Buzăianu și Răzvan Zamfir au făcut o delimitare între spațiul 
editorial și cel de promovare a Alianței Dreapta Unită pentru alegerile 
europarlamentare. Cu toate acestea, din cauza inaccesibilității emisiunilor B1 
TV, nu am putut extinde analiza pentru a verifica în ce format au fost difuzate 
alte materiale de promovare plătite.

Totuși, trebuie precizat că reprezentantul B1 TV la CNA a afirmat, într-o 
dezbatere publică (vezi min. 1:00:00) a forului audiovizual, că este legitim ca 
posturile să încaseze bani de la partide pentru interviuri cu candidați realizate 
de jurnaliștii televiziunii și că aceasta reprezintă o practică veche în 
audiovizual. În plus, reamintim și practica B1 TV de a difuza la știri – pe 
perioada campaniilor electorale pentru alegerile locale și europarlamentare 
– materiale de promovare ale candidaților, practică asupra căreia 
ActiveWatch a atras atenția că încalcă legislația audiovizuală și care, în cele 
din urmă, a fost sancționată de CNA cu o somație.

Euronews România
Euronews România nu a difuzat emisiuni de promovare electorală, conform 
auto-raportărilor făcute către CNA.

https://finantarepartide.ro/wp-content/uploads/2024/08/MATERIALE%20DE%20PROPAGANDA%20-%20PSD.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=k8dox3FJ3iI
https://www.facebook.com/100069876680821/videos/1242151680127244
https://activewatch.ro/articole/conservele-electorale-nu-sunt-%C8%99tiri-difuzarea-lor-%C3%AEncalc%C4%83-legea-scrisoare-deschis%C4%83-c%C4%83tre-consiliul-na%C8%9Bional-al-audiovizualului/


pagina 14

Concluzii

ActiveWatch a analizat campania electorală pentru alegerile 
europarlamentare din audiovizual și a identificat situații în care legislația este 
încălcată sau creează confuzie, inclusiv în rândul televiziunilor, care ajung 
uneori să raporteze date eronate către CNA, ceea ce îngreunează 
semnificativ procesul instituțional de verificare și control.

O posibilă soluție pentru asigurarea legalității cheltuielilor pe care partidele 
politice le fac în campania din audiovizual ar fi consolidarea cooperării dintre 
Consiliul Național al Audiovizualului și Autoritatea Electorală Permanentă. 
Această soluție este, însă, respinsă de cele două foruri, care nu consideră că 
legislația electorală și cea audiovizuală pot intra în coliziune și duce la 
încălcarea unor prevederi legale. Constantin Rada, director general în cadrul 
Autorității Electorale Permanente, a explicat pentru ActiveWatch că această 
instituție verifică legalitatea cheltuielilor partidelor politice, iar Consiliul 
Național al Audiovizualului este instituția în măsură să verifice respectarea 
legislației audiovizuale. La rândul lor, reprezentanții CNA au declarat public 
că acest for nu este interesat de contractele dintre partide și televiziuni, care 
intră în responsabilitatea AEP.

În opinia ActiveWatch, difuzarea unor emisiuni plătite de partide și moderate 
de jurnaliști ai posturilor TV nu încalcă doar normele eticii jurnalistice, ci și 
legislația audiovizuală, ceea ce înseamnă că decontarea acestor cheltuieli de 
către partide la AEP nu ar trebui să fie permisă. Interdicția legală este 
prevăzută de Legea audiovizualului, Codul de reglementare a conţinutului 
audiovizual, Directiva serviciilor mass-media audiovizuale, care interzic 
sponsorizarea (finanțarea) de către partidele politice (persoane juridice de 
drept public) a emisiunilor de actualități politice. În cazul alegerilor 
europarlamentare, interdicția este explicată detaliat în Decizia CNA de 
reglementare a campaniei electorale în audiovizual, care prevede că posturile 
de radio și televiziune pot difuza contra cost numai acele producţii 
audiovizuale de promovare electorală care sunt realizate de către 
competitorii electorali şi la care radiodifuzorii nu au niciun fel de contribuţie 
editorială. Consiliul Național al Audiovizualului a refuzat să preia o interdicție 
similară în deciziile care reglementează campaniile pentru alegerile 



pagina 15

parlamentare și prezidențiale. CNA consideră că această practică este 
legitimă, așa că scenariul se va repeta și în următoarele două campanii 
electorale, din noiembrie și decembrie.

Opacitatea tuturor televiziunilor de știri menționate, cu excepția Prima News, 
a făcut imposibilă verificarea costurilor exacte ale fiecărei emisiuni de 
promovare electorală prezentate mai sus. Așadar, acestea trebuie 
considerate cifre estimative, bazate pe auto-raportările efectuate chiar de 
către posturi. În contradicție cu datele declarate către CNA, este posibil ca 
accesul la unele dintre emisiunile menționate să fi fost gratuit.

Deși datele disponibile în prezent pe site-ul Autorității Electorale Permanente
sunt, în premieră, mult mai detaliate și transparente, oferind ceva mai multe 
informații despre destinatarii sumelor plătite de partidele politice, rămâne 
încă dificil de înțeles exact ce sume încasează fiecare companie media de la 
fiecare competitor electoral. Și mai obscură pentru cetățean rămâne 
destinația concretă a acestor sume, adică ce servicii se achiziționează.

Conform datelor centralizate disponibile pe site-ul Autorității Electorale 
Permanente la data publicării acestui raport, cuantumurile totale cheltuite de 
principalele partide în campania pentru europarlamentare pentru producţia 
şi difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune şi în 
presa scrisă au fost următoarele:

●   Alianța PSD-PNL: 28.947.745 de lei (5.790.000 de euro)

●   Alianța AUR: 11.141.566 de lei (2.228.000 de euro)

●   Alianța Dreapta Unită: 4.398.977 de lei (880.000 de euro)

Potrivit unui sondaj INSCOP publicat în martie 2024, televiziunile rămân 
principala sursă de informare pentru români.

ActiveWatch a mai scris aici și aici despre problemele legislative și editoriale 
pe care le-a ridicat reflectarea campaniei electorale în audiovizual pentru 
alegerile europarlamentare.

https://finantarepartide.ro/
https://finantarepartide.ro/rvc-euro-2024/
https://www.inscop.ro/martie-2024-sondaj-de-opinie-inscop-research-realizat-la-comanda-news-ro-partea-a-viii-a-dezinformare-stiri-false-increderea-in-surse-de-informatii/
https://activewatch.ro/articole/conservele-electorale-nu-sunt-%C8%99tiri-difuzarea-lor-%C3%AEncalc%C4%83-legea-scrisoare-deschis%C4%83-c%C4%83tre-consiliul-na%C8%9Bional-al-audiovizualului/
https://activewatch.ro/publicatii/freeex-digest-nr-7-campanie-electoral%C4%83-2-%C3%AEn-1-aleg%C4%83torii-prin%C8%99i-%C3%AEntre-chichi%C8%9Be-legislative-%C8%99i-marcaje-electorale-foarte-mici/


pagina 16

Limite metodologice

În cadrul documentării pentru acest articol, ActiveWatch a luat în calcul 
posibilitatea ca unele posturi să fi auto-raportat date eronate către CNA – 
mai exact, să fi trecut în mod greșit emisiunile de dezbatere electorală, pentru 
care nu se pot încasa bani, în categoria emisiunilor de promovare electorală, 
care s-au difuzat contra cost. În privința declarațiilor care au fost completate 
de televiziuni pentru alegerile europarlamentare, singura diferență dintre 
tabelul specific emisiunilor de promovare electorală (plătite) și tabelul specific 
emisiunilor de dezbatere electorală (gratuite) este că în cazul tabelului 
primului tip de emisiuni apare o coloană destinată duratei promovării, 
măsurată în secunde, pentru că acestea sunt încadrate în timpii de antenă, 
pentru care accesul se face contra cost pentru radiodifuzorii privați. Astfel, în 
cazul unor emisiuni de dezbatere electorală, care se difuzează în mod gratuit, 
nu există un argument solid pentru a ține evidența secundelor acestora. 
Contorizarea secundelor de către posturi sugerează, așadar, că o emisiunea 
a fost plătită de un anumit partid. Facsimile explicative pot fi gasite aici.

Cu toate acestea, marcarea emisiunilor drept promovare electorală – atât în 
direct, cât și în auto-raportările către CNA – nu garantează că difuzările au 
fost plătite de un partid, motiv pentru care ActiveWatch și Snoop au solicitat 
posturilor de televiziune și formațiunilor politice implicate să comunice 
informații lămuritoare privind costurile emisiunilor. Cu excepția postului 
Prima News, care a confirmat transparent și prompt că interviul cu 
europarlamentarul Mihai Tudose, moderat de jurnalistul Ionuț Cristache, a 
costat 67.500 de euro fără TVA, adică 80.325 de euro, toate televiziunile de 
știri implicate în interviuri electorale cu candidați au refuzat, în ciuda 
insistențelor scrise și telefonice, să răspundă întrebărilor ActiveWatch privind 
costurile de difuzare a respectivelor emisiuni electorale. Același lucru s-a 
întâmplat și în cazul majorității partidelor politice, cărora Snoop le-a solicitat 
informații despre aceste cheltuieli din campania pentru europarlamentare. 
USR a fost singurul partid care a clarificat că o emisiune de la Realitatea Plus 
(un interviu al jurnalistei Anca Alexandrescu cu Cristina Prună), raportată în 
direct și către CNA drept promovare electorală (contra cost), fusese, de fapt, 
difuzată gratuit.

https://activewatch.ro/documents/272/Facsimile_explicative.pdf


pagina 17

În absența unor răspunsuri edificatoare, estimările prețurilor se bazează pe 
auto-raportările realizate chiar de posturi și pe tarifele declarate public de 
acestea. În unele cazuri, costurile estimate de ActiveWatch sunt mai mici 
decât cele care ar reieși din datele raportate de televiziuni. De exemplu, dacă 
un post a raportat o emisiune de promovare electorală de o oră, dar 
monitorizarea ActiveWatch arată că 15 minute au reprezentat publicitate 
comercială, calculul nostru contorizează durata efectivă de emisie a 
conținutului politic, adică 45 de minute. La fel am procedat și în cazul unor 
emisiuni cu minim doi invitați care au fost auto-raportate de posturi cu durate 
mai mari decât cele reale, deoarece pentru fiecare invitat au fost, de exemplu, 
contorizate secundele individuale pentru întreaga durată a emisiunii, 
multiplicându-se astfel timpii de antenă.

În privința postului B1 TV, verificările ActiveWatch au fost limitate de 
dificultățile tehnice întâmpinate în arhiva site-ului televiziunii. Potrivit auto-
raportărilor către CNA, în afară de emisiunea „Bună, România!” din 6 iunie 
2024, în care jurnaliștii delimitează spațiul editorial de cel finanțat politic, cea 
mai lungă secvență de promovare electorală durează aproximativ 8 minute, 
ceea ce sugerează că toate celelalte materiale ar putea fi transmisiuni în 
direct ale mitingurilor de campanie, fără intervenție editorială.

În cazul postului Digi24, fragmentele de promovare electorală sunt decupate 
înainte ca emisiunile să fie publicate în arhiva site-ului și pe canalul de 
YouTube, așa că analiza noastră a fost limitată la emisiunile transmise pe 
Facebook, în direct, de către PSD.

În aceeași măsură, informațiile raportate către AEP despre cheltuielile de 
propagandă ale partidelor politice sunt lacunare și incluse în categorii excesiv 
de generale, făcând deosebit de dificilă trasabilitatea banilor publici cu 
ajutorul cărora sunt plătite, de exemplu, emisiunile moderate de jurnaliști.

În imaginile de mai jos putem urmări exemplul PSD, care, deși raportează 
sumele către AEP, nu precizează în ce constau „materialele de propagandă 
electorală TV” și cantitatea acestora. De asemenea, și în această campanie 
electorală, partidele politice au folosit companii intermediare prin care au 
făcut plățile către televiziuni, ceea ce permite ascunderea tranzacțiilor 
exacte.



pagina 18

● PSD

● AUR

● PNL



pagina 19

Sponsorizarea politică a 
emisiunilor de știri și actualitate 
politică de către partide este 
interzisă de lege

Reprezentanții Consiliului Național al Audiovizualului și unii radiodifuzori 
privați consideră că este legal și deontologic ca aceștia din urmă să 
primească bani din partea partidelor politice pentru interviurile pe care le fac 
cu competitorii electorali în campanie. Aceste idei au fost susținute într-o 
ședință publică a CNA și au dus la respingerea unei prevederi care ar fi 
clarificat o interdicție pentru radiodifuzori de a încasa bani de la competitorii 
electorali, pe perioada campaniei, pentru emisiuni la care au contribuție 
editorială.

ActiveWatch contrazice această opinie și argumentează că sponsorizarea 
(finanțarea) de către competitorii electorali a programelor jurnalelor de știri 
și a programelor de actualități politice (inclusiv interviurile și alte formate 
editoriale similare) este interzisă de Legea audiovizualului, în concordanță cu 
prevederile Directivei Serviciilor Media Audiovizuale.

ActiveWatch solicită CNA să analizeze de urgență aceste prevederi legale și 
să clarifice aplicarea lor.

CNA a organizat pe 19 septembrie 2024 o dezbatere publică în care a 
adoptat legislația secundară care reglementează desfășurarea campaniilor 
electorale în audiovizual pentru alegerile parlamentare și prezidențiale.

Deși deciziile CNA au fost îmbunătățite pe parcursul dezbaterilor, Consiliul 
acceptând inclusiv mai multe propuneri formulate de ActiveWatch în vederea 
uniformizării legislației (detalii aici), o propunere importantă sprĳinită de noi 
a fost respinsă. Este vorba despre preluarea unui articol din decizia CNA care 
a reglementat campania în audiovizual pentru alegerile europarlamentare, 
campanie care a avut un regim similar cu cele care urmează, în sensul că s-a 
desfășurat tot contra cost. Acest articol din campania pe europarlamentare 
prevedea că:

https://www.facebook.com/100069876680821/videos/1242151680127244
https://www.facebook.com/100069876680821/videos/1242151680127244


pagina 20

„

” (art. 10)

ActiveWatch a argumentat că prevederea existentă în legislația secundară, 
adoptată în urmă cu mult timp de CNA, este corectă și necesară, fiind 
susținută și de textul legii audiovizualului, care transpune Directiva Serviciilor 
Media Audiovizuale (DMSA). Astfel, conform legii audiovizualului:

„
.” (art. 34, alin. 4)

În opinia reprezentanților CNA, interviurile cu candidați sunt emisiuni de 
promovare electorală, difuzate în cadrul timpilor de antenă la care 
competitorii electorali au dreptul conform legislației electorale, deci 
radiodifuzorii privați pot încasa în mod legitim bani pentru realizarea și 
difuzarea lor. Reprezentanții posturilor au susținut același punct de vedere. 
(vezi min. 1:00:00 - 1:35:00 aici)

În opinia ActiveWatch, interviurile cu candidați și orice alte formate la care 
radiodifuzorii privați au contribuție editorială se încadrează în programele de 
actualități politice menționate de legea audiovizualului. Orice interviu luat de 
un jurnalist al unui post de radio sau televiziune unui candidat reprezintă o 
emisiune informativă, de actualitate. Prezența jurnaliștilor într-o astfel de 
emisiune, difuzată contra cost, oferă un transfer de credibilitate unui produs 
de publicitate politică, ceea ce reprezintă o trădare a misiunii presei de a servi 
interesul public și de a informa corect și imparțial. De aici și interdicția legală 
de a încasa bani pentru astfel de emisiuni.

Reprezentanții CNA și cei ai radiodifuzorilor privați prezenți la dezbatere au 
afirmat, de asemenea, că prevederea din lege se referă la sponsorizarea 
emisiunilor de către entități private și că nu se poate referi în niciun caz la 
banii pe care partidele politice îi cheltuie în campania electorală, care 
reprezintă o finanțare.

În perfectă concordanță cu textul din Directiva Serviciilor Media Audiovizuale 
(DMSA) pe care îl transpune, legea audiovizualului statuează că 
sponsorizarea din audiovizual reprezintă:

https://cna.ro/IMG/pdf/Legea_audiovizualului_nr._504_2002_cu_modificarile_si_completarile_ulterioare_la_data_de_25.07.2024.pdf
https://www.facebook.com/100069876680821/videos/1242151680127244


pagina 21

“

;” (art. 1, alin. 1, pct. 19).

Partidele politice sunt persoane juridice de drept public, conform legii 
partidelor politice. Același principiu este susținut și de Curtea Constituțională 
a României (CCR) în mai multe decizii recente de dezlegare în materie 
constituțională (Deciziile CCR 249/2018, 531/2018, 686/2020), care afirmă că 
definiția persoanelor juridice de drept public din Codul Civil include partidele 
politice. Aceeași este și concluzia Înaltei Curți de Casație și Justiție (ÎCCJ) – 
Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept (decizia 37/2022).

Dacă sponsorizarea din audiovizual înseamnă, conform Legii audiovizualului 
și jurisprudenței CCR și ÎCCJ, orice contribuție la finanțarea serviciului media 
audiovizual efectuată de partide politice sau chiar de candidați independenți, 
ca persoane fizice, în scopul promovării numelui, a imaginii și a activităţii, 
rezultă că sponsorizarea (finanțarea) programelor jurnalelor de știri și 
programelor de actualități politice de către partide politice este interzisă de 
legea audiovizualului, în concordanță cu prevederile Directivei Serviciilor 
Media Audiovizuale.

Prin urmare, ActiveWatch solicită CNA să analizeze de urgență aceste 
prevederi legale și să clarifice aplicarea lor.

Scrisoarea deschisă transmisă CNA aici.

Răspunsul președintei CNA, Monica Gubernat, din 16 octombrie 2024, aici.

https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2015/05/LEGE-Nr-14.pdf
https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2015/05/LEGE-Nr-14.pdf
https://www.ccr.ro/wp-content/uploads/2020/07/Decizie_249_2018.pdf
https://www.ccr.ro/wp-content/uploads/2020/07/Decizie_531_2018.pdf
https://www.ccr.ro/wp-content/uploads/2021/01/Decizie_686_2020.pdf
https://www.iccj.ro/2022/10/26/decizia-nr-37-din-8-iunie-2022/
https://activewatch.ro/documents/273/Scrisoare_CNA_-_7_octombrie_2024.pdf
https://activewatch.ro/documents/275/Raspuns_Monica_Gubernat_Presedinta_CNA.pdf


pagina 22

Sponsorizare - orice contribuţie la finanţarea serviciului media 
audiovizual, serviciului de platformă de partajare a materialelor 
video, a materialelor video generate de utilizatori sau a programelor, 
efectuată de persoane juridice de drept public sau privat ori de 
persoane fizice, neangajate în activităţi de furnizare de servicii media 
audiovizuale sau de servicii de platformă de partajare a materialelor 
video sau în realizarea de opere audiovizuale, în scopul promovării 
numelui, a mărcii, a imaginii, a activităţii sau a produselor proprii;

Legea audiovizualului, art. 1 alin. 1 pct. 
19

Partidele politice sunt asociaţii cu caracter politic ale cetăţenilor 
români cu drept de vot, care participă în mod liber la formarea şi 
exercitarea voinţei lor politice, îndeplinind o misiune publică 
garantată de Constituţie. Ele sunt persoane juridice de drept public.

Legea partidelor politice, art. 1

Sponsorizarea programelor jurnalelor de ştiri şi programelor de 
actualităţi politice este interzisă.

Legea audiovizualului, art. 34 alin. 4

Nu pot fi sponsorizate emisiuni de ştiri şi dezbateri pe teme politice. Codul de reglementare a conţinutului 
audiovizual, art. 98, alin. 1

Radiodifuzorii privaţi pot difuza contra cost numai acele producţii 
audiovizuale de promovare electorală care sunt realizate de către 
competitorii electorali şi la care radiodifuzorii nu au niciun fel de 
contribuţie editorială.

Decizia CNA privind regulile de 
desfăşurare în audiovizual a campaniei 
electorale pentru alegerea membrilor din 
România în Parlamentul European din 
anul 2024, art. 10

Nu pot fi sponsorizate programele de ştiri şi de actualităţi. Directiva serviciilor mass-media 
audiovizuale, art. 10, alin. 4

Conform dispozițiilor art. 191 din Codul Civil, persoanele juridice de 
drept public se înființează prin lege, prin acte ale autorităților 
administrației publice centrale sau locale sau prin alte moduri 
prevăzute de lege. Într-o decizie din 2018, Curtea Constituțională 
„constată că art. 191 alin. (1) din Codul civil se referă la autoritățile și 
instituțiile statului [înființarea Guvernului, ministerelor, autorităților 
administrative autonome (spre exemplu, Consiliul Concurenței), 
Consiliul Legislativ, Curtea Constituțională etc.], la unitățile 
administrativ-teritoriale, toate acestea exercitând prerogativele 
puterii publice, în timp ce alin. (2) al aceluiași text legal se referă la 
operatorii economici, partidele politice etc., respectiv la persoane 
juridice care sunt calificate de drept public prin prisma scopului și 
obiectului lor de activitate, prestând, spre exemplu, un serviciu de 
interes public/general, administrând bunuri proprietate publică etc.

Decizia CCR 249/2018, paragraful 55

Legislație relevantă

https://cna.ro/IMG/pdf/Legea_audiovizualului_nr._504_2002_cu_modificarile_si_completarile_ulterioare_la_data_de_25.07.2024.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/Legea_audiovizualului_nr._504_2002_cu_modificarile_si_completarile_ulterioare_la_data_de_25.07.2024.pdf
https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2015/05/LEGE-Nr-14.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/Legea_audiovizualului_nr._504_2002_cu_modificarile_si_completarile_ulterioare_la_data_de_25.07.2024.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/DECIZIE_nr._220_din_24_februarie_2011_versiune_actualizata_2023.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/DECIZIE_nr._220_din_24_februarie_2011_versiune_actualizata_2023.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/Decizie_CNA_nr._149_03.04.2024_Alegeri_Europarlamentare_2024.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/Decizie_CNA_nr._149_03.04.2024_Alegeri_Europarlamentare_2024.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/Decizie_CNA_nr._149_03.04.2024_Alegeri_Europarlamentare_2024.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/Decizie_CNA_nr._149_03.04.2024_Alegeri_Europarlamentare_2024.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/Decizie_CNA_nr._149_03.04.2024_Alegeri_Europarlamentare_2024.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/DSMAV-Directiva_UE_2010_13-Directiva_UE_2018_1808-versiune_consolidata.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/DSMAV-Directiva_UE_2010_13-Directiva_UE_2018_1808-versiune_consolidata.pdf
https://cna.ro/IMG/pdf/DSMAV-Directiva_UE_2010_13-Directiva_UE_2018_1808-versiune_consolidata.pdf


Vezi și articolul Snoop:

Mirosul banilor din campanie. AUR și PNL au dat peste 3 milioane de euro 
la Realitatea, șapte televiziuni au promovat PSD

https://snoop.ro/mirosul-banilor-din-campanie-aur-si-pnl-au-dat-peste-3-milioane-de-euro-la-realitatea-sapte-televiziuni-au-promovat-psd/
https://snoop.ro/mirosul-banilor-din-campanie-aur-si-pnl-au-dat-peste-3-milioane-de-euro-la-realitatea-sapte-televiziuni-au-promovat-psd/


FreeEx Digest este un proiect editorial al Asociației ActiveWatch, realizat de 
echipa ActiveWatch și colaboratorii săi și susținut financiar de Ambasada 
Regatului Țărilor de Jos.

Proiectul FreeEx Digest este inspirat de munca de peste 20 de ani dedicată 
monitorizării libertății presei și cuprinsă în rapoartele anuale privind libertatea 
de exprimare în România.

● FreeEx Digest nr. 1  poate fi 
citit aici.

● FreeEx Digest Nr. 2  poate fi citit aici.

● FreeEx Digest nr. 3  poate fi citit aici.

● FreeEx Digest nr. 4  poate fi citit aici. 

● FreeEx Digest nr. 5  poate fi citit aici.

● FreeEx Digest nr. 6  poate fi citit aici.

● FreeEx Digest nr. 7 
 poate fi citit aici.

● FreeEx Digest nr. 8 
 poate fi citit aici.

https://activewatch.ro/search/#c=freeex&p=publication
https://activewatch.ro/search/#c=freeex&p=publication
https://activewatch.ro/articole/am-lansat-prima-editie-a-newsletterului-freeex-digest/
https://activewatch.ro/publicatii/freeex-digest-nr-2/
https://activewatch.ro/publicatii/breaking-news-democracy-freeex-digest-nr-3/
https://activewatch.ro/publicatii/partidele-banii-si-presa-o-relatie-toxica-freeex-digest-nr-4/
https://activewatch.ro/publicatii/jurnalistii-si-sursele-lor-freeex-digest-nr-5/
https://activewatch.ro/publicatii/tinerete-voturi-grele-freeex-digest-nr-6/
https://activewatch.ro/publicatii/freeex-digest-nr-7-campanie-electoral%C4%83-2-%C3%AEn-1-aleg%C4%83torii-prin%C8%99i-%C3%AEntre-chichi%C8%9Be-legislative-%C8%99i-marcaje-electorale-foarte-mici/
https://activewatch.ro/publicatii/ciudatul-caz-ro%C8%99ia-montan%C4%83-presa-rom%C3%A2neasc%C4%83-%C8%99i-lebedele-negre-vopsite-freeex-digest-nr-8/


Echipa

Liana Ganea

Șerban Barbu

Radu Bănică

Ionuț Codreanu

Răzvan Martin

Documentare: Valentina Netu 

Grafica: Ioana Popa

Mulțumiri 

Cristian Andrei, Bogdan Manolea, Ștefan Cândea, Robert S., 

Luiza Vasiliu, Victor Ilie, Răzvan Luțac

Licență 

Creative Commons CC-BY 4.0 (Attribution)

București, 

Octombrie 2024


	Spațiul editorial al televiziunilor de știri, cumpărat de partide în campanie
	Studii de caz.  Televiziunile de știri în campania pentru europarlamentare
	Concluzii
	Limite metodologice
	Sponsorizarea politică a emisiunilor de știri și actualitate politică de către partide este interzisă de lege
	Legislație relevantă

