
Acest dosar tematic este realizat în cadrul proiectului „Promovarea gândirii critice în 

context pre-electoral și electoral" finanțat de Ambasada Regatului Țărilor de Jos. 

Opiniile și informațiile transmise în cadrul proiectului nu reprezintă poziția Ambasadei 

Regatului Țărilor de Jos. Responsabilitatea privind acuratețea informațiilor și deciziile 

editoriale sunt sub controlul exclusiv al Asociației ActiveWatch.

FreeEx Digest
- ediția nr. 8

CIUDATUL CAZ ROȘIA MONTANĂ. 

PRESA ROMÂNEASCĂ ȘI 

LEBEDELE NEGRE VOPSITE



CUPRINS

Ciudatul caz Roșia Montană.  Presa românească 
și lebedele negre vopsite 1

Primele semne de furtună mediatică 5

BONUS: Antena 3 CNN  este aici și 
are documente în acest sens 6

Ziua adevăratului verdict 9

Antena 3 CNN - ziua verdictului 9

B1 TV - ziua verdictului 11

Digi24 - ziua verdictului 13

Realitatea Plus - ziua verdictului 15

Zilele de după verdict 15

Concluzie 19



pagina 1

Ciudatul caz Roșia Montană. 
Presa românească și lebedele 
negre vopsite

Astăzi, 20 iunie 2024, expiră licența Roșia Montană Gold Corporation (RMGC) 
de concesiune pentru exploatarea minieră de la Roșia Montană. RMGC a 
cerut deja prelungirea acestei licențe, cerere ce vine după ce a pierdut recent 
un litigiu cu statul român la Centrul Internațional pentru Soluționarea 
Disputelor privind Investițiile Băncii Mondiale (ICSID). Pentru că impactul 
acestor relații contractuale dintre statul român și diverși investitori asupra 
agendei publice este semnificativ, presa ar trebui să joace un rol activ în 
informarea corectă a publicului și să analizeze critic atât prestația 
autorităților române, cât și a investitorilor, oricare ar fi ei. Acest lucru ar putea 
fi realizat cu ușurință, cu condiția ca profesioniștii din media să își revizuiască 
atitudinea și comportamentul, astfel încât să nu repete erorile și abaterile 
deontologice pe care le-am identificat în primul trimestru al acestui an, când 
întreaga societate românească a fost sistematic pregătită pentru un eșec la 
ICSID.  

La începutul anului, agenda publică aproape că a avut o coliziune cu o lebădă 
neagră, sub forma cazului de arbitraj Gabriel Resources Ltd. and Gabriel 
Resources (Jersey) Ltd VS. Romania - (ICSID Case No. ARB/15/31). Pentru 
publicul larg, acest dosar se numește Roșia Montană. Pentru guvernele și 
echipele de avocați care au reprezentat România în fața ICSID a însemnat un 
proces sinuos care a durat peste nouă  ani de zile, în încercarea de a 
demonstra că autoritățile române nu au împiedicat în mod activ sau cu rea-
credință proiectul minier, pretențiile financiare ale companiei, de ordinul 
miliardelor de dolari, fiind neîntemeiate. Însă pentru o bună parte din presa 
mainstream din țara noastră, dar și pentru diverși politicieni de la putere și 
din opoziție, acest dosar a fost un test al responsabilității în comunicarea 
publică. Un test pe care l-au picat.

Pentru că anul super electoral 2024 ar fi putut fi influențat semnificativ de 
verdictul de la Washington, am urmărit aleatoriu felul în care a fost dezbătut 
acest caz extrem de complicat de principalele televiziuni de știri în perioada 
ianuarie - martie 2024. Pe 31 ianuarie a fost publicată o știre, bazată pe surse 
guvernamentale care afirmau că România va pierde procesul cu RMGC la 

https://icsidfiles.worldbank.org/icsid/ICSIDBLOBS/OnlineAwards/C4706/DS19558_En.pdf
https://icsidfiles.worldbank.org/icsid/ICSIDBLOBS/OnlineAwards/C4706/DS19558_En.pdf
https://icsidfiles.worldbank.org/icsid/ICSIDBLOBS/OnlineAwards/C4706/DS19558_En.pdf


pagina 2

Centrul Internațional pentru Soluționarea Disputelor privind Investițiile Băncii 
Mondiale (ICSID). Știrea a fost luată drept adevăr indubitabil, iar consecințele 
acestui presupus adevăr au fost întoarse pe toate părțile, până la 
deznodământul din 8 martie, când ICSID, la finalul unei zile mediatice fierbinți, 
a anunțat contrariul acestui scenariu (România câștigase procesul). De 
aceea, am urmărit, în mod particular, emisiunile informative și de dezbateri 
din ziua de 8 martie, ziua în care a venit verdictul care a fost primit cu o 
nejustificată surprindere de jurnaliști, politicieni și formatori de opinie.  

Înainte de a intra în analiza detaliată, vă prezentăm principalele concluzii 
care ne oferă un diagnostic rezervat privind capacitatea presei mainstream, 
reprezentată de vârful său de lance - televiziunile de știri -, de a analiza 
obiectiv și în profunzime subiecte de interes public major: 

● Pentru actorii care au abordat acest subiect, posibilitatea câștigării acestui 
litigiu de către Guvernul României a fost exclusă încă din seara zilei de 31 
ianuarie 2024. Până în data de 8 martie, accentul a fost pus pe cuantumul 
despăgubirilor și pe identificarea vinovaților și complicităților istorice. 

● Începând cu 9 martie, a doua zi după verdictul favorabil României, jurnaliștii au 
schimbat brusc discursul, în cealaltă direcţie, aruncând întreaga 
responsabilitate în spatele actorilor politici care au lansat şi propagat falsa 
ipoteză, televiziunile spălându-se pe mâini de orice responsabilitate în 
răspândirea insistentă a unui simulacru. Sau, mai precis, a unui fals. 

● Știrea inițială, că România a pierdut în fața RMGC la ICSID, publicată în seara 
de 31 ianuarie 2024 pe site-ul Digi24.ro, a venit din surse guvernamentale 
neasumate. Din păcate, în săptămânile ce au urmat, acest aspect nu a ridicat 
suspiciuni nici printre jurnaliști, nici printre politicieni și nici printre formatorii de 
opinie. 

● Dimpotrivă, registrul speculativ a crescut în intensitate, iar munca jurnaliștilor 
s-a limitat doar la acordarea de platformă politicienilor de la putere, care au 
profitat de moment pentru a-și ataca actualii și foștii adversari din opoziție. 

● Subiectul Roșia Montană a oferit un cadru ideal pentru reconfirmarea bias-
urilor și obsesiilor ideologizate care bântuie prin redacțiile și pe ecranele 
televiziunilor de știri importante. 

● Astfel, am identificat două tipuri de abordări, ambele bazate pe scenarii lipsite 
de bază factuală: 



pagina 3

● orientate pe senzaționalism și contaminate de conspiraționism - Antena 3 CNN, 
Realitatea Plus și România TV, unde au fost expuse extensiv diferite presupuse 
rețele de interese, la nivel local și internațional, care ar fi acționat împotriva 
intereselor economice și strategice ale României, 

● și orientate pe mitigare - B1 TV și Digi24, unde, pe lângă încercarea de a 
identifica actorii politici și guvernamentali responsabili de prezumata pierdere 
a litigiului, au existat și încercări de identificare de soluții alternative, pentru a 
reduce șocul unei decizii nefavorabile.

● În majoritatea situațiilor, persoanele și organizațiile acuzate că ar fi 
responsabile de pierderea litigiului, percepută ca fiind inevitabilă, au fost 
judecate și condamnate mediatic în lipsă. Aceste acuzații și procese de intenție 
au avut un profund substrat ideologic și politic, fiind promovate de instituții de 
presă și actori politici care s-au consacrat în spațiul public prin ostilitatea față 
de mișcările civice ori politice - așa-zișii “reziști”, “sorosiști”, “neomarxiști “ - sau 
față de miliardarul George Soros.

● În puținele situații în care au fost prezentate și drepturi la replică sau opinii 
alternative, cadrul discuției a fost oricum dominat de narațiunea oficială, care 
căuta vinovați și complicități, deși încă nu exista o decizie oficială din partea 
ICSID.

● Senzația generală indusă mediatic de insistenţa asupra iminenţei unui rezultat 
defavorabil şi a despăgubirilor pe care statul urma să le suporte a fost panica. 
O strategie profitabilă, atât politic, cât și comercial, televiziunile mizând pe 
tracţiunea subiectului. Nu în ultimul rând, panica a fost și instrumentul de 
legitimare a soluției “salvatoare”, vehiculată deopotrivă de politicieni, jurnalişti 
şi lideri de opinie: reluarea exploatării.

Dincolo de patima și de angoasele pe care o parte dintre jurnaliști și le-au 
etalat cu prea multă dezinvoltură, la finalul celor șase săptămâni de 
mediatizare furibundă a dosarului RMGC vs România, nu am găsit răspunsuri 
la niște întrebări esențiale pentru înțelegerea cazului:

1. Ce este ICSID și de ce are acest for atâta putere încât ar fi putut împinge spre 
faliment o țară de dimensiunea României? O simplă căutare pe Google ar fi 
generat diferite articole din presa internațională care chiar au explicat, în 
detaliu, legitimitatea și instrumentele folosite de curtea cu sediul în 
Washington DC.

https://www.theguardian.com/business/2015/jun/10/obscure-legal-system-lets-corportations-sue-states-ttip-icsid


pagina 4

2. Care este valoarea investițiilor RMGC în Roșia Montană, în ce au constat 
aceste investiții și cât de întemeiate au fost pretențiile financiare formulate?  
Sumele vehiculate de jurnaliști (de ordinul sutelor de milioane de dolari), care 
ar fi fost investite de RMGC în proiectul minier și în comunitate, intrau în 
contradicție cu argumentele jurnaliștilor și politicienilor că zona este 
subdezvoltată și afectată masiv de sărăcie.   

Pe 8 mai 2024, la trei luni de la anunțarea deciziei favorabile României, 
Centrul Internațional pentru Soluționarea Disputelor privind Investițiile Băncii 
Mondiale (ICSID) a publicat, parțial anonimizată, și decizia  prin care a dat 
câștig de cauză țării noastre. După aproape cinci luni de panică morală, 
documentul de 413 pagini în care ICSID își explică decizia de a respinge 
revendicările financiare ale companiei miniere canadiene nu a mai fost 
atractiv pentru jurnaliștii, politicienii și formatorii de opinie care au smintit 
opinia publică timp de săptămâni în șir, în prima parte a anului. Aparent, 
decizia nu mai servea nimănui: nici politicienilor aflați în pre-campanie, nici 
presei și, deci, nu putea servi nici publicului. Semn tragic care ne arată că, 
pentru o bună parte din presă lebăda neagră a fost, de fapt, vopsită.



pagina 5

Primele semne de furtună 
mediatică

Subiectul Roșia Montană a reapărut în atenția presei în data de 31 ianuarie 
2024, când site-ul Digi24 publica, la ora 20:48, o știre care cita surse 
guvernamentale anonime, conform cărora „România pierde procesul cu 
Gabriel Resources pentru Roșia Montană”. Mai mult, sursele citate de Digi24 
avertizau că, prin verdictul așteptat să fie comunicat în data de 10 februarie 
2024, „ar trebui să plătim cel puțin 2 miliarde de dolari”.

A doua zi, pe 1 februarie 2024, se dezlănțuia potopul de breaking news-uri 
care anunțau iminența pierderii procesului de la Washington. În egală 
măsură, jurnaliști și politicieni au început să caute vinovații morali și legali 
pentru presupusul deznodământ ce ar fi golit visteria țării. Această coregrafie 
a certitudinilor și a verdictelor categorice a mers în crescendo până în data 
de 10 februarie, sâmbăta în care, teoretic, Centrul Internațional pentru 
Soluționarea Disputelor privind Investițiile Băncii Mondiale (ICSID) ar fi trebuit 
să comunice verdictul catastrofal. Însă, în acea zi de sâmbătă, sfârșitul lumii 
avea să fie amânat, în ciuda tensiunii alimentate de diferiți comunicatori și 
politicieni care au prezentat scenarii dezastruoase și au organizat tribunale 
populare la televizor.

Oricum, în primele 10 zile de panică morală, din malaxorul politico-mediatic 
s-au născut niște idei. Puține, dar fixe:



pagina 6

● România va pierde, cu siguranță, pentru că nu a respectat termenii 
contractuali cu Roșia Montană Gold Corporation (RMGC). 

● Responsabili pentru verdictul devastator sunt tehnocrații din 2016, useriștii și 
soroșiștii din 2021, care au trădat țara și au subminat economia prin 
demersurile de listare a Roșiei Montane în patrimoniul UNESCO. 

● Resursele țării noastre fac obiectul unor dispute geopolitice și geoeconomice 
care îi au în centru pe doi miliardari care controlează guverne, ONG-uri și, în 
general, direcția și viteza vântului pe glob. 

BONUS: Antena 3 CNN  este aici 
și are documente în acest sens    

Chiar dacă verdictul așteptat cu înfrigurare de presa de la București nu a 
venit în data de 10 februarie, eforturile unor instituții de presă de a menține 
subiectul acut pe agendă a rămas la cote înalte. Ilustrative sunt edițiile 
speciale dedicate acestui subiect de postul Antena 3 CNN în zilele de 12, 13, 
14 și 20 februarie, ediții construite aproape exclusiv în baza unui document ce 
ar fi fost, potrivit reprezentanților postului, redactat de serviciile secrete și 
care ar fi fost înaintat pe masa a doi prim-miniștri, în perioada 2019-2021. 

Mihai Gâdea, pe 12 februarie 2024: „Miliarde de euro 
va pierde România, dar dincolo de aceste miliarde, 
ceea ce vom descoperi [e] că o caracatiță uriașă ne 
pune în fața unei realități de neimaginat.”

„Sinteza Zilei”, 12 februarie 2024



pagina 7

Fără să ne pronunțăm asupra autenticității acestui document, remarcăm 
tonul apocaliptic și, pe alocuri, ceaușist al acestei note informative care 
trăgea un semnal de alarmă că „un grup de activiști din zona ONG infiltrați 
pe anumite paliere ale statului român”, dar care au și „legături cu organizații 
din străinătate” sunt, de fapt, „pionii” care aproape au dus țara în faliment. 

„Sinteza Zilei”, 13 februarie 2024

„Sinteza Zilei”, 13 februarie 2024

Tot în această perioadă, pe ecranele televizoarelor crește și valoarea 
presupuselor despăgubiri pe care statul român le-ar fi avut de plătit către 
RMGC: de la 2 miliarde la 6 miliarde de dolari. Mai mult, postul de televiziune 
duce jurnalismul explicativ la un nou nivel de măiestrie, punând în opoziție 
valoarea presupuselor despăgubiri cu bugetele anuale ale unor ministere 
cheie din țara noastră. 



pagina 8

„Sinteza Zilei”, 14 februarie 2024

Seria de speculații marca Antena 3 CNN, din perioada 12-20 februarie, a 
ajuns totuși în data de 16 aprilie și în atenția Consiliului Național al 
Audiovizualului, care a sancționat cu o somație strașnică singurul partener 
CNN în România.   

Extras din decizia de sancționare 167/16 aprilie 2024

https://cna.ro/IMG/pdf/Decizia_167.pdf


pagina 9

Ziua adevăratului verdict
Odată cu apropierea verdictului din 8 martie,  redacțiile principalelor 
televiziuni de știri au alocat spațiu generos pentru creionarea celor mai 
sumbre scenarii. Din păcate însă, în această perioadă de incertitudine, între 
majoritatea jurnaliștilor TV, politicieni din coaliția de guvernare și diferiți 
formatori de opinie pare că a existat consens: toată lumea se aștepta ca 
România să fie obligată la plata unei despăgubiri de câteva miliarde de euro.  

Antena 3 CNN - ziua verdictului
În ziua verdictului, postul de știri a anunțat din oră în oră așteptarea unui 
verdict nefavorabil României. Spre seară, emisiunile de dezbateri au alocat și 
ele spațiu generos pentru speculații și pentru pregătirea publicului de acasă 
pentru un dezastru financiar iminent. 

Laitmotivul zilei de 8 martie pare să fi fost nota de plată pe care o aștepta 
România cu înfrigurare. 



pagina 10

În lipsa unui comunicat oficial din partea ICSID, jurnaliștii și invitații Antena 3 
CNN au apelat la soluția salvatoare și aducătoare de audiențe: reductio ad 
Sorosum. 

Jurnalul orei 23 s-a deschis în același registru fatalist. Pentru a da și mai multă 
greutate momentului, pe pupitrul interactiv al postului, jurnaliștii postului au 
scrĳelit ipoteze contrafactuale, pentru ambele scenarii de despăgubire - 2 
miliarde sau 6 miliarde -, singurele certitudini cu care operaseră de când 
fusese anunțat un posibil verdict în arbitrajul de la Washington. 

Tonul funerar avea să se schimbe brusc la ora 23:43, după pauza publicitară, 
când gazda știrilor anunța cu o voce gâtuită de emoție “decizia neașteptată” 
și “absolut fabuloasă”, de respingere a pretențiilor financiare formulate de 
RMGC și care obligau compania canadiană să plătească cheltuielile de 
judecată angajate de statul român.



pagina 11

În mod ironic sau nu, gestul reflex al jurnaliștilor din redacție, la acea oră, a 
fost să-i contacteze pe câțiva politicieni de la putere ca să celebreze 
momentul și să șteargă cu buretele zecile de ore de omisiuni și diversiuni 
jurnalistice. 

B1 TV - ziua verdictului

Jurnalele B1 TV au anunțat, de-a lungul zilei de 8 martie, posibilitatea unui 
verdict nefavorabil României și au încercat să reconstruiască istoricul 
controversat al procesului de la Washington. În linie cu ceilalți colegi de 
breaslă și folosindu-se de declarațiile unor membri ai guvernului, au 
prospectat pe alocuri și scenariile de compensare a companiei canadiene.   



pagina 12

În emisiunile de dezbateri, precum “Politica Zilei”, realizată și moderată de 
Ioana Constantin, certitudinile au fost mai accentuate. În ediția din 8 martie, 
realizatoarea era ferm convinsă că România a pierdut la Washington și că 
Guvernul ar fi primit deja hotărârea. 

Aceleași certitudini resemnate le-am identificat și în ediția din 8 martie a 
emisiunii “Actualitatea”, unde moderatorul, Tudor Mușat, anunța publicul de 
acasă că “De plătit, plătim!”. 

Totuși, în ciuda tonului pesimist dominant, am identificat o excepție, în data 
de 8 martie, în cadrul emisiunii “Bună, România!”, în care realizatorii au 
chestionat frenezia din spațiul public:

Radu Buzăianu: E totuşi o problemă cu ce spuneţi 
acum, şi nu doar dvs. aţi spus lucrul acesta, au spus şi 
domnul premier, au spus toţi cei care s-au pronunţat 
dintre cei de la guvernare, acelaşi lucru pe care-l 
spuneţi şi dvs., că vom avea de plătit o grămadă. (...), 



pagina 13

fiind unul pierdut? Adică, înainte de pronunţarea 
verdictului, noi deja să ne punem cianură în cap şi să 
fim deja nişte pierzători, să ne scotocim de bani! Pare 
că ne-am asumat deja această înfrângere. Nu-mi dau 
seama, avocaţii care au reprezentat România au 
pledat vinovat? 

Digi24 - ziua verdictului
Pentru jurnaliștii postului Digi24, singurele incertitudini din ziua de 8 martie 
par să fi fost legate de universul semantic asociat verdictului de la 
Washington, discursul fiind centrat pe cât va avea de plătit România și nu pe 
dacă va avea de plătit. Astfel, în mai multe momente ale zilei, telespectatorii 
au fost anunțați de burtiere, dar și de jurnaliști, că nu era o zi de vineri 
obișnuită, ci era “ziua decontului” și că “nota de plată” avea să fie piperată. 



pagina 14

Mai mult, grație tehnologiei de ultimă oră, au reușit să susțină vizual 
gravitatea momentelor prin care trecea România. 

Verdictul a intrat în regim de breaking news, la ora 23:47, într-un registru mult 
mai impersonal și aproape banal.

Deznodământul prezentat de postul de știri a fost în totală contradicție cu 
efortul stilistic depus anterior, dar, mai ales, cu rolul jucat de această 
instituție de presă în evoluția acestui subiect în spațiul public în ultimele luni. 
Reamintim că, în definitiv, știrea inițială (pacientul zero), asamblată pe 
declarațiile unor surse anonime din Guvern care anunțau iminența pierderii 
procesului de la Washington, a fost publicată de site-ul digi24.ro pe 31 
ianuarie 2023 și a produs un cutremur politico-mediatic semnificativ.   



pagina 15

Realitatea Plus - ziua verdictului
În ziua verdictului, în cadrul emisiunii 100% pentru România, gazda și invitații 
au despicat firul în patru, prezentând lunga și sinuoasa istorie a dosarului 
Roșia Montană. Discuția dezordonată a atins o mulțime de subteme și 
corelații, greu de verificat și combătut în timp real.

Chiar dacă în platou a participat și un reprezentant USR, care a încercat să 
combată argumentul că RMGC va câștiga litigiul din cauza listării Roșiei 
Montane în patrimoniul UNESCO, vocea și argumentele sale nu au putut trece 
de zidul de indignare și agresivitate ridicat de moderator și ceilalți invitați. 

Verdictul a fost anunțat în jurnalul de miezul nopții, într-un registru neutru și 
dezangajat, care părea că nu are nicio legătură cu seria de așa zise dezvăluiri 
din săptămânile precedente care portretizau România ca pe o victimă sigură 
a miliardarilor lumii. 

Zilele de după verdict

Verdictul din seara din 8 martie ar fi fost o bună ocazie pentru redacții să își 
reevalueze conduita și să își ceară scuze pentru felul în care au tratat acest 
subiect major. Dar, desigur, cei mai mulți dintre jurnaliști au continuat să 
relateze despre subiect ca și cum nu ar fi avut nicio responsabilitate față de 
public și față de profesie. 



pagina 16

În schimb, au oferit, din nou, spațiu și platformă politicienilor de la putere și 
din opoziție care au transformat victoria de la Washington în armă pre-
electorală. Dacă posturile B1 TV și Digi24 s-au limitat doar la discutarea 
disputelor politice interne generate de decizia de la Washington, posturile 
Antena 3 CNN, Realitatea Plus și România TV au continuat discuțiile 
ideologizate și mult prea angajate politic. 

În seara zilei de 10 martie, Anca Alexandrescu ne-a invitat, din nou, în 
“Culisele statului paralel” pentru a semnala că este atacată de “haita 
useristă” pentru că l-ar fi acuzat pe liderul USR că are interese directe la 
bursă. Restul emisiunii a fost dedicat recapitulării subiectului și devoalării 
“caracatiței banilor”. 

În data de 11 martie, Antena 3 CNN, prin vocea lui Mihai Gâdea ne anunța că 
“ne-a trecut glonțul pe la ureche” și a continuat să discrediteze partidele din 
opoziție și organizațiile neguvernamentale care s-au opus proiectului RMGC 
și au susținut includerea Roșiei Montane în UNESCO. Mai mult, a ridicat miza 
discuției, reamintind contrastul dintre resursele neexploatate și sărăcia din 
țară. 



pagina 17

O zi mai târziu, pe 12 martie, Mihai Gâdea anunța lansarea campaniei 
“România prădată”, o campanie cu iz patriotic, care semnala complexitatea 
și vastitatea resurselor minerale ale României care nu sunt exploatate și sunt 
“vânate” de forțe externe. 

Pe 11 martie, la România TV, Andreea Crețulescu și invitații au discutat noile 
bătălii politice interne și atacurile reciproce dintre putere și opoziție, care se 
acuză de activități speculative la bursă.  Evident, nicio mențiune legată de 
contribuția postului TV în distorsionarea subiectului Roșia Montană pornind 
și de la “declarațiile hazardate” ale politicienilor de la București.

Trei zile mai târziu, Victor Ciutacu își punea mănușile și reintra în ringul 
acuzațiilor și proceselor de intenție, obiectivul său fiind să demonstreze cum 
liderii opoziției au orchestrat întregul scandal Roșia Montană, urmărind și 
beneficii financiare directe la bursă.



pagina 18



pagina 19

Concluzie

O ipoteză prezentată ca fapt, lansată inițial de surse guvernamentale 
anonime și apoi asumată de premierul Ciolacu, cu câteva săptămâni înainte 
de pronunțarea sentinței în procesul dintre statul român și Gabriel Resources, 
a fost preluată ca atare și prezumată adevărată de către presă, fără a fi 
verificată sau contextualizată. Mai mult, a fost transformată în prilej de 
nesfârşite dezbateri televizate, presărate de scenarii, de ţapi ispăşitori sau de 
figuri salvatoare. 

Dacă discursul politicienilor are alte coordonate şi interese, nefiind supus 
unor constrângeri de natură profesională sau etică şi fiind, cel mai des, 
motivat de interese şi calcule politice, discursul şi comportamentul 
jurnaliştilor, mai ales al celor ce activează în spaţiul audiovizual, este supus 
atât unor norme profesionale, cât și, mai ales, unor reglementări de natură 
legală, cum ar fi legislația audiovizuală. Din păcate, în cvasi-totalitatea 
emisiunilor și intervenţiilor promovate de Antena 3 CNN, Realitatea Plus și 
România TV, pe tema procesului România vs Gabriel Resources, aceste norme 
profesionale și legale au fost abandonate, făcând loc unui discurs panicard, 
bazat pe afirmaţiile tendențioase ale unor politicieni, discurs care, în mod 
vădit a servit intereselor unor actori politici și economici. 

La mai bine de o lună de la publicarea, pe 8 mai, a deciziei curții arbitrale de 
la Washington, nu am identificat nicio emisiune TV, dintre cele analizate în 
acest dosar tematic, în care să fie explicate și analizate argumentele 
judecătorilor. 

Privind retrospectiv mulțimea de omisiuni și distorsiuni care au fost 
alimentate reciproc de-o parte din presa mainstream și de politicieni ai 
puterii, suntem conștienți că orice actualizare a subiectului, pornind de la 
textul deciziei ICSID, ar pune multe redacții într-o poziție stânjenitoare, de a 
admite că populismul (inclusiv cel mediatic) nu are nicio tangență cu interesul 
public.

Rămânem totuși cu satisfacția că argumentele părții românești din dosarul 
Gabriel Resources Ltd. and Gabriel Resources (Jersey) Ltd VS. Romania - 
(ICSID Case No. ARB/15/31) nu au fost construite pornind de la pseudo-
documente, ca cele servite presei de surse bizare, sau pornind de la titlurile 
furibunde și scenariile conspiraționiste ce au fost oferite publicului în prima 
parte a anului 2024. Într-un astfel de scenariu de lucru, România chiar ar fi 
pierdut procesul de la Washington.   

https://icsidfiles.worldbank.org/icsid/ICSIDBLOBS/OnlineAwards/C4706/DS19558_En.pdf
https://icsidfiles.worldbank.org/icsid/ICSIDBLOBS/OnlineAwards/C4706/DS19558_En.pdf
https://icsidfiles.worldbank.org/icsid/ICSIDBLOBS/OnlineAwards/C4706/DS19558_En.pdf


FreeEx Digest este un proiect editorial al Asociației ActiveWatch, realizat de 
echipa ActiveWatch și colaboratorii săi și susținut financiar de Ambasada 
Regatului Țărilor de Jos.

Proiectul FreeEx Digest este inspirat de munca de peste 20 de ani dedicată 
monitorizării libertății presei și cuprinsă în rapoartele anuale privind libertatea 
de exprimare în România.

● FreeEx Digest nr. 1  poate fi 
citit aici.

● FreeEx Digest Nr. 2  poate fi citit aici.

● FreeEx Digest nr. 3  poate fi citit aici.

● FreeEx Digest nr. 4  poate fi citit aici. 

● FreeEx Digest nr. 5  poate fi citit aici.

● FreeEx Digest nr. 6  poate fi citit aici.

● FreeEx Digest nr. 7 
 poate fi citit aici.

https://activewatch.ro/search/#c=freeex&p=publication
https://activewatch.ro/search/#c=freeex&p=publication
https://activewatch.ro/articole/am-lansat-prima-editie-a-newsletterului-freeex-digest/
https://activewatch.ro/publicatii/freeex-digest-nr-2/
https://activewatch.ro/publicatii/breaking-news-democracy-freeex-digest-nr-3/
https://activewatch.ro/publicatii/partidele-banii-si-presa-o-relatie-toxica-freeex-digest-nr-4/
https://activewatch.ro/publicatii/jurnalistii-si-sursele-lor-freeex-digest-nr-5/
https://activewatch.ro/publicatii/tinerete-voturi-grele-freeex-digest-nr-6/
https://activewatch.ro/publicatii/freeex-digest-nr-7-campanie-electoral%C4%83-2-%C3%AEn-1-aleg%C4%83torii-prin%C8%99i-%C3%AEntre-chichi%C8%9Be-legislative-%C8%99i-marcaje-electorale-foarte-mici/


Echipa

Șerban Barbu 

Radu Bănică 

Ionuț Codreanu

Liana Ganea

Răzvan Martin

Ioana Popa

Licență 

Creative Commons CC-BY 4.0 (Attribution)

București, 

Iunie 2024


	Ciudatul caz Roșia Montană.  Presa românească și lebedele negre vopsite
	Primele semne de furtună mediatică
	BONUS: Antena 3 CNN  este aici  și are documente în acest sens
	Ziua adevăratului verdict
	Antena 3 CNN - ziua verdictului
	B1 TV - ziua verdictului
	Digi24 - ziua verdictului
	Realitatea Plus - ziua verdictului
	Zilele de după verdict
	Concluzie

