ﬁ ActiveWatch

FreeEx Digest

- editianr. 3

AIENAY
I WY

BREAKING
DEMOCRACY

% Kingdom of the Netherlands

Proiectul FreeEx Digest este finantat de Ambasada Regatului Tarilor de Jos.

Opiniile si informatiile transmise in cadrul proiectului nu reprezinta pozitia Ambasadei
Regatului Tarilor de Jos. Responsabilitatea privind acuratetea informatiilor si deciziile
editoriale sunt sub controlul exclusiv al Asociatiei ActiveWatch.




CUPRINS

Cuvant inainte

Tara mica, multe televiziuni de stiri

Democratia din telecomanda

3

Breaking News Democracy: Concluzii 5
10

Care sunt cele mai puternice voci din piata? 10
Cine si cum respecta regulile jocului? 12

17

2004 — 2008: Epoca explorarii si pozitionarii 17
2009 — 2015: Epoca incrancenarii si polarizarii 18

25

2016 — prezent: Epoca post-adevar si a ideologizarii




Cuvant inainte

Cu ocazia Zilei Internationale a Libertatii Presei deschidem un nou dosar tematic,
dedicat exclusiv televiziunilor comerciale de stiri, in incercarea de a raspunde
catorva intrebari persistente in spatiul public:

= Cum au ajuns televiziunile de stiri sa starneasca atatea controverse in spatiul
public?

= Sunt toate televiziunile de stiri la fel?

= Ne vor ajuta aceste institutii de media in 2024 sa votam informat si sa iesim
din spirala fatalismului sau a cinismului?

Informatiile si opiniile din acest dosar tematic incearca sa descrie atmosfera
ultimilor 18 ani, perioada in care Romania a trecut prin transformari si provocari
uimitoare.

Discutia este necesara pentru ca avem o istorie recenta tumultuoasa, in care
butoanele puterii s-au confundat, de prea multe ori, cu cele ale telecomenzii, dar
este relevanta si in perspectiva viitoarelor transpuneri ale deciziilor si regulamentelor
europene privind libertatea media, siguranta jurnalistilor si a spatiului comunicarii
publice.

Retrospectiv, numai daca ne uitam la clasamentele Reporteri fara Frontiere pentru
Romania, observam ca piata media si profesia de jurnalist au fost aproape
permanent supuse presiunilor externe, fiind nevoite sa se adapteze din mers. Unele
organizatii de presa au gasit formule de supravietuire in acord cu etica profesionala
si cu interesul public, in timp ce altele si-au asumat editorial agendele politice si
ideologice ale partidelor vremii.

Am luat ca perioada de referinta anii 2004 - 2022, in incercarea de a face un bilant
al acestei nise de televiziuni ajunsa la varsta majoratului, dupa o copilarie si o
adolescenta deloc armonioase. Am incercat sa conturam trei epoci si stadii distincte
de evolutie, epoci pe care le descriem detaliat in sectiunea Democratia din
telecomanda.

De asemenea, am trecut in revista cele mai puternice voci de pe piata, din
perspectiva audientelor si sanctiunilor, precum si acele evenimente relevante care
au marcat piata media si viata socio-politica (vezi sectiunea Tara mica, multe
televiziuni de stiri).

Pentru a reproduce partial tabloul ultimilor 18 ani am analizat arhivele institutionale
ale Consiliului National al Audiovizualului, surse media, dar si rapoartele anuale
FreeEX, pe care organizatia noastra le-a produs incepand cu anul 2000. Este un
tablou ilustrativ, nu exhaustiv. Din arhiva FreeEx am selectat, cu precadere, cazurile
privind: abateri de la etica profesionala, presiunile politicienilor si institutiilor statului
asupra media, dinamica pietei media si a angajatilor din media (cu focus pe cei care

pagina 3


https://rsf.org/en/index

au ales o cariera politica). Desi problemele cu justitia ale patronilor de presa au fost
o tema recurenta in ultimele doua decenii, pentru acest dosar am selectat doar
acele spete in care televiziunile au fost instrumentalizate direct in actiuni cu caracter
penal (de exemplu, santaj sau mita).

Publicam acest raport pe 3 mai 2023. Cu exact 22 ani in urma, pe 3 mai 2001,
impreuna cu Centrul pentru Jurnalism Independent celebram pentru prima oara
Ziua Mondiala a Libertatii Presei in Romania. Organizam, tot pentru prima oara,
Forumul Asociatiilor de Media din Romania la care au participat 40 de organizatii
de ziaristi, editori si distribuitori de presa. in scurt timp, aceste organizatii aveau sa se
reuneasca sub umbrela Conventiei Organizatiilor de Media (COM) si sa adopte un
cod etic comun. Un demers de autoreglementare laudabil, dar care si-a pierdut
puterea odata cu disparitia lenta a organizatiilor care compuneau COM. Raportul de
fata ridica din nou intrebarea daca autoreglementarea presei din Romania e
necesara sau nu, fara a pune si intrebarea dificila daca aceasta este posibila sau nu.



https://cji.ro/
https://arhiva.bzi.ro/3-mai-ziua-internationala-a-libertatii-presei-22674

Breaking News Democracy:
Concluzii

incepand cu 2022, segmentul televiziunilor de stiri s-a |argit cu inca trei posturi cu
acoperire nationala: Euronews Romania, TVR Info si Prima News. Aceasta extindere a
nisei televiziunilor de stiri avea loc pe o piata in care existau deja cinci posturi
specializate (Realitatea TV/Plus, Antena 3/CNN, Romania TV, BITV, Digi24). inca din
2018, conform Observatorului European al Audiovizualului, Romania ocupa pozitia
secunda intr-un clasament al tarilor cu cele mai multe televiziuni nationale de stiri
difuzate in limba oficiala.

Consiliul National al Audiovizualului, singura institutie care poate reglementa si
supraveghea spatiul audiovizual, nu a reusit sa isi impuna autoritatea in relatia cu
televiziunile de stiri. Statistica sanctiunilor aplicate de forul audiovizual timp de un
deceniu, in perioada 2011 - 2022, ne arata ca actualul sistem de sanctionare a
abaterilor etice nu este eficient si nu genereaza schimbari semnificative in
comportamentul televiziunilor de stiri.

Din situatiile statistice furnizate de Consiliul National al Audiovizualului, cele mai
sanctionate posturi de televiziune, intre 2011 si 2022, au fost Realitatea TV (231
sanctiuni, din care 127 amenzi si 104 somatii publice) si Romania TV (231 sanctiuni,
din care 113 amenzi si 118 somatii publice). Urmatoarele pozitii sunt ocupate de
postul Antena 3/CNN, cu 175 de sanctiuni (85 de amenzi si 90 de somatii publice) si
B1 TV, cu 127 de sanctiuni (61 de amenzi si 66 de somatii publice). La finalul
clasamentului si la mare distanta de primii patru competitori, postul Digi 24 a fost
sanctionat de doar 27 de ori in zece ani de existenta (6 amenzi si 21 de somatii).
Volumul amenzilor inregistrate anual de televiziunile de stiri se ridica la echivalentul
a 200 - 300 de mii de euro. in opinia noastra, aceasta statistica ne arata c&, de fapt,
amenzile nu descurajeaza incalcarea legislatiei audiovizuale. Dimpotriva, par sa
intretina anumite comportamente asumate si programate.

Totusi, aceste cifre sunt departe de a oferi diagnostice definitive despre modul in
care functioneaza televiziunile de stiri sau despre cum le apreciaza publicul sau
Consiliul National al Audiovizualului prestatia in spatiul (hu neaparat interesul)
public. Ele trebuie puse in contextul politic si social al ultimilor ani.

Televiziunile de stiri continua sa genereze controverse si sa suscite interes, mai ales
dinspre politicieni, in ciuda faptului ca audientele lor cumulate depasesc cu putin
un milion de privitori.

Acest interes al politicienilor pentru televiziunile de stiri a variat de la
instrumentalizare Tn scopuri politice mai mult sau mai putin legitime pana la
finantare directa si netransparenta din fonduri publice. Si poate cea mai ilustrativa
imagine pentru ultimii ani este a politicianului, aflat de regula la putere, care

pagina 5



comunica, in regim de breaking news si de exclusivitate, subiecte de interes public
major la posturile private preferate, in detrimentul serviciului public de televiziune
sau al conferintelor de presa fara intrebari prestabilite si liste de jurnalisti agreati.

Istoria televiziunilor de stiri incepe din 2001, cand este fondata Realitatea TV, cand
piata media era in extindere si diversificare. Totusi, in foarte scurt timp, odata cu
aparitia concurentei, dar si cu schimbarea climatului politic, aceste televiziuni nu
raman doar surse de stiri, ci si surse de influenta.

2004 - 2008: Epoca explorarii si pozitionarii. in aceasta perioada, posturile
Realitatea TV (infiintat in 2001) si Antena 3 (infiintat in 2005) au dominat segmentul
televiziunilor de stiri, intr-o piata media mult mai diversa decat cea de azi. Este
epoca mogulilor si a controverselor legate de independenta editoriala a noilor
institutii de presa.

in cazul Realitatea TV controversele vremii au fost cel mai adesea alimentate de
influenta si rolul lui Sorin Ovidiu Vantu in construirea grupului Realitatea -
Catavencu.

in schimb, in cazul Antena 3, interesele economice aveau sa fie, in scurt timp de la
lansare, dublate de agenda politica a lui Dan Voiculescu, fondatorul trustului Intact.

Este debutul unui lung sir de confruntari intre puterea politica de la acea vreme,
reprezentata de presedintele Traian Basescu si Alianta Dreptate si Adevar, si puterea
politico-mediatica, reprezentata de Dan Voiculescu, in dubla sa calitate de fost
patron de presa si presedinte al Partidului Conservator.

Este perioada in care spatiul public autohton pare dominat de confruntarile dintre
vocile basiste si anti-basiste, iar termenului deontolog i se atribuie conotatii
peiorative.

2009 - 2015: Epoca incrancenadrii si polarizarii. in aceasta perioada, Romania trece
prin framantari politice si sociale semnificative, cu schimbari in leadership-ul politic,
in care presa si televiziunile de stiri joaca un rol important in structura agendei
publice.

in ciuda crizei economice mondiale din anii 2008 - 2010, care a avut un efect
negativ in special asupra redactiilor de stiri locale, la nivel national apar alte trei
televiziuni de stiri, aducand astfel mai multa diversitate in aceasta nisa.

Continua si se agraveaza confruntarile dintre presedintele Traian Basescu, aflat la
ultimul mandat, si institutiile de presa, in special trusturile Intact si Realitatea,
precum si postul Romania TV, infiintat in anul 2011.

Tot in aceasta perioada, multi jurnalisti renunta la munca de redactie si candideaza
din partea unor partide politice pentru locuri eligibile in Parlament. Mai muilt, la
alegerile parlamentare din 2012, in premiera, partidul unei personalitati media,
Partidul Poporului Dan Diaconescu, obtine 47 de mandate in noul legislativ.

R Pagina 6



Aceste confruntari politico-mediatice au loc fara manusi si fara nuante, patru din
cele cinci televiziuni de stiri nationale asumandu-si editorial rolul de televiziuni de
opozitie. De departe, cele mai vocale si influente posturi devin Antena 3 si Romania
TV, care isi continua lupta cu basismul din societate si etaleaza un partizanat clar cu
adversarii politici ai regimului Basescu.

in paralel cu aceasta polarizare a democratiei si presei mainstream, in 2013, in tard au
loc primele proteste masive de strada, proteste dedicate protejarii si conservarii
zonei aurifere de la Rosia Montana, pe care Guvernul de la acea data ar fi dorit sa o
valorifice.

Televiziunile pro-PSD depun eforturi semnificative pentru decredibilizarea si
delegitimarea miscarii #unitisalvam, fiindu-i pusa la indoiala capacitatea de auto-
organizare si mobilizare fara o interventie externa. Filantropul George Soros devine
tinta a campaniilor politico-mediatice care echivaleaza protestele de strada cu o
campanie sistematica de distrugere a economiei si suveranitatii nationale.

Lexicul polarizarii se imbogateste cu termenul tefelist, care trimite in derizoriu
sintagma tinerii frumosi si liberi, consacrata de politicienii si jurnalistii care sustin
cauza #unitisalvam. Tot in aceasta perioada se consacra sintagma ciuma rosie,
pentru a descrie depreciativ Partidul Social Democrat.

Spre finalul anului 2015, incendiul din Clubul Colectiv din capitala, in care au muirit
64 de tineri, genereaza la un nou val de proteste de strada, care duc la demisia
Guvernului Ponta (PSD) si instalarea unui guvern tehnocrat. Miscarea de protest
#coruptiaucide avea sa devina tinta predilecta a campaniilor de discreditare din
mass-media 2016-2018, campanii derulate pe fondul instabilitatii politice cvasi-
permanenta din tara noastra.

in tot acest climat tensionat, apar si se consolideaza primele platforme de jurnalism
de investigatie independente, care reusesc sa sparga monopolul presei si
politicienilor mainstream. De altfel, este si perioada in care publicul se reorienteaza
spre consumul online de stiri si informatii de interes public.

2016 - prezent: Epoca post-adevar si a ideologizarii. in aceasta perioada, toate
traumele si frustrarile din societate, acumulate in anii precedenti, s-au accentuat si
au condus spre o supra-ideologizare a discursurilor si gesturilor publice. Din nou,
presa si televiziunile de stiri au oferit platforma pentru diferite viziuni politice si
ideologice, insa, de regula, aceste abordari au fost unilaterale si poate prea angajate.

in spatiul public, fake news si propaganda devin nu doar termeni recurenti, dar si
prilej de pozitionari antagonice, faptele si interesul public devenind marginale.
Dreptul la informare corecta este subminat de dreptul la opinie, fiind invocat
obsesiv de politicieni, jurnalisti si formatori de opinie.

Alegerile locale si parlamentare din 2016 sunt castigate detasat de Partidul Social
Democrat, insa cu un sprijin asumat din partea posturilor Antena 3 si Romania TV.

pagina 7



Aceasta sustinere asumata nu se rezuma doar la acordarea de spatiu privilegiat, ci si
la campanii de linsare mediatica a vocilor alternative din societate, fie politicieni, fie
organizatii neguvernamentale, fie institutii de presa concurente.

Anul 2017 debuteaza cu un nou val de nespunere civica si cu manifestatii mai ample
decat cele din 2013 si 2015, pe fondul modificarilor la Legile Justitiei propuse de
Partidul Social Democrat prin Ordonanta 13. Protestele anti-PSD si pentru protejarea
luptei impotriva coruptiei se desfasoara, cu intensitati si frecventa variabile, pana
spre finalul anului 2018, cu accentuarea polarizarii din societate. Din nou, posturile
apropiate de PSD duc campanii coordonate de delegitimare a protestelor si
elaboreaza diferite teorii care descriu miscarile de strada ca parte din planuri
elaborate fie de serviciile de informatii interne, fie de entitati straine pentru a afecta
interesele Romaniei. Exista si posturi de stiri, precum Digi 24 sau Realitatea TV care
Nnu sustin aceste teorii sau agenda PSD, insa pe tonuri si cu strategii editoriale ceva
mai atenuate.

in tot acest mix de politica, politicianism si discurs media ideologizat se
impamantenesc noi cuvinte care descriu polarizarea din societate: sorosist,
hastagist, globalist etc. in functie de afinitatile politice, aproape fiecarei voci din
spatiul public i se ataseaza un -ist.

Ironic, desi de-a lungul timpului toate disputele politice dintre diferitele formatiuni
si viziuni au fost prezentate in media ca adevarate lupte existentiale, pandemia
COVID-19 declarata la inceputul anului 2020 avea sa devina un adevarat test de stres
pentru societate. Criza sanitara a fost dublata si de instabilitate politica, in primii doi
ani de pandemie guvernarea fiind preluata de polul partidelor din dreapta, care, sub
justificarea starii de urgenta si a combaterii stirilor false care ar fi putut pune in
pericol populatia, au luat o serie de decizii contraintuitive. Astfel, Guvernul nu doar
ca a redus drastic nivelul de transparenta in relatia cu presa, dar a si dedicat un fond
special de circa 40 de milioane de euro pentru presa, subventiile avand rolul de a
compensa eventuale pierderi economice ale redactiilor, dar si de a incuraja corecta
informare a publicului in context pandemic. in lipsa unor criterii calitative si
transparente de acordare a acestor subventii, in mod paradoxal, statul a ajuns sa
cumpere spatiu de reclame in cadrul unor emisiuni de larga audienta in care voci
neavizate emiteau teorii nesustinute din punct de vedere medical si care e posibil sa
fi contribuit la scaderea increderii in sistemul medical si la rata scazuta de vaccinare.

in ciuda acestor tensiuni din societate, in primii ani de pandemie, datorita
jurnalistilor de investigatie din diferite redactii independente a inceput o dezbatere
extrem de importanta legata de regimul de finantare a presei, fie din fonduri
guvernamentale, fie din fondurile publice ale partidelor. Discutia este departe de a
se fi clarificat, pentru ca partidele politice tin sub embargo cifrele care sa ne arate
adevarata magnitudine a controlului si influentei financiare pe care au incercat sa o
exercite asupra presei.

Cand aceste aspecte se vor fi clarificat intreaga societate va putea reflecta si dezbate
rolul si contributia mass-media si partidelor politice in designul agendei publice in
ultimii ani. Va fi o buna ocazie pentru a discuta daca polarizarea din societate este
strict ideologica sau este efectul unui model de business hibrid, in care relatia dintre
presa si politic este mai profitabila decat relatia dintre presa si public.

pagina 8



in functie de dispozitie si de preocupari, dosarul tematic pe care il prezentadm in raportul
“Breaking News Democracy” poate fi interpretat fie ca un necrolog, fie ca o analiza de
oportunitati.

Alegem sa ne uitam la aceasta cronologie ca la debutul unei dezbateri documentate
despre rolul mass-media in democratie, dar si despre democratizarea mass-media, in
care pluralismul opiniilor, etica si identitatea de breasla sa fie piloni centrali.

Credem ca acest document poate fi util jurnalistilor care ar putea reincepe acel proces
mult asteptat de autoreglementare. Credem ca poate fi util si autoritatilor din zona de
reglementare a comunicarii, pentru a imbunatati metodologii si a genera legislatie
relevanta, in acord cu provocarile comunicarii in secolul XXI. Credem ca este util si
publicului, pentru a urmari, din perspectiva istorica, cine sunt cei care azi care
propovaduiesc apocalipse si adevaruri absolute. Nu in ultimul rand, credem ca acest
document este util politicienilor care au contribuit major la decredibilizarea si
vulnerabilizarea profesiei de jurnalist, ocultand mecanisme democratice legitime si
agenda publica.

in schimb, nu credem c& acest dosar poate fi util pentru a exclude actori de pe piata
media si pentru a-i sanctiona moral sau economic. Dimpotriva, credem ca diversitatea
este necesara si e sanatoasa intr-un cadru democratic, cat timp toti actorii respecta
regulile jocului si nu isi creaza avantaje competitive ducand in derizoriu dreptul la
informare corecta si drepturile fundamentale ale omului.



Tara mica, multe televiziuni de stiri

incepand cu 2022, segmentul televiziunilor de stiri s-a largit cu inca trei posturi cu
acoperire nationala: Euronews Romania (parte din reteaua internationala Euronews,
lansat Tn luna mai), TVR Info (parte din serviciul public de televiziune, emisie reluata
iniunie, dupa o pauza de cativa ani) si Prima News (statie comercialg, lansata la
finalul anului).

Aceasta extindere a nisei televiziunilor de stiri avea loc pe o piata in care existau deja
cinci posturi specializate (Realitatea TV/Plus', Antena 3/CNN, Romania TV, B1TV,
Digi24), care, raportat la audiente, concureaza si isi impart un public de sub un
milion de telespectatori la nivel national.

inca din 2018, conform Observatorului European al Audiovizualului (EAO)%, Romania
ocupa pozitia secunda intr-un clasament al tarilor cu cele mai multe televiziuni
nationale de stiri difuzate in limba oficiala, avand cinci astfel de posturi si fiind
depasita doar de Turcia, in care emiteau noua televiziuni de stiri.

Conform aceluiasi studiu, in Elvetia, Malta, Luxemburg si Belgia, state cu mai multe
limbi oficiale, exista o suprasaturare a ofertei in ceea ce priveste piata televiziunilor
de stiri. La polul opus se afla tari nordice si baltice - Estonia, Letonia, Finlanda, Suedia
si Islanda - care nu au televiziuni de stiri in limbile lor oficiale.

De asemenea, Polonia, Tarile de Jos, Bulgaria, Lituania, Slovacia, Norvegia, Cehia,
Danemarca si Albania sunt tari care au o oferta limitata de televiziuni de stiri
difuzate in limbile lor oficiale. Tot in 2018, cu exceptia Poloniei, toate tarile
mentionate anterior dispuneau de un singur astfel de post specializat de stiri. Mai
mult, in acelasi an, in Bosnia si Hertegovina, Cipru, Grecia, Muntenegru si Georgia,
piata televiziunilor de stiri era reprezentata integral de posturi internationale.

Care sunt cele mai puternice voci din piata?

in ciuda unei aparente diversitati a ofertei, din analiza datelor de audienta in ultimii
cinci ani®, a volumului de sanctiuni primite in perioada 2011 - 20224, dar si din
observarea pozitionarii mediului politic fata de aceste institutii de presa, rezulta un
raport inegal de forta si de impact in societate.

! n octombrie 2019, Consiliul National al Audiovizualului nu a mai prelungit licenta postului Realitatea TV, care a
continuat sa emita sub o licenta noua, Realitatea Plus.

2 Studiul EAO a inclus 140 de televiziuni specializate pe piata stirilor. Dintre acestea, 43% sunt nationale, orientate
exclusiv catre cetatenii statului in care functioneaza, iar 57% - internationale, avand un public-tinta si in afara

granitelor.

3 Date agregate din sintezele realizate de Kantar Media/ARMA si publicate periodic de www.paginademedia.ro

“ Date agregate din rapoartele anuale de activitate produse de Consiliul National al Audiovizualului.


https://www.paginademedia.ro/stiri-media/euronews-romania-lansare-emisie-20716982
https://www.hotnews.ro/stiri-cultura-25633221-tvr-info-canalul-stiri-televiziunii-romane-emite-din-22-iunie.htm
https://www.hotnews.ro/stiri-cultura-25633221-tvr-info-canalul-stiri-televiziunii-romane-emite-din-22-iunie.htm
https://www.paginademedia.ro/stiri-media/lansare-prima-news-20944357
https://rm.coe.int/tv-news-channels-in-europe-offer-establishment-and-ownership/16808e2a12

Evolutia anuald a audientelor zilnice ale
televiziunilor nationale de stiri din Romdania

B Romania TV Antena 3 (CNN) B Realitatea TV / Plus Digi 24 B B1TV
300,000
200,000
100,000
=>_...———\.__><k- $<;
(0]

2017 2018 2019 2020 2021

in 2017, conform paginademedia.ro, postul Romania TV a fost liderul audientelor pe
piata televiziunilor de stiri, fiind urmarit, in medie, de 256.000 de telespectatori pe zi
si ocupand pozitia a patra in clasamentul general al posturilor de televiziune. A doua
cea mai urmarita televiziune de stiri a fost Antena 3, cu o medie zilnica de 217.000
de urmaritori. Pe locul al treilea, la o distanta considerabila de cele doua mentionate
anterior, s-a clasat B1 TV, care a inregistrat o audienta de doar 65.000 de
telespectatori pe zi, de peste trei ori mai mica decat celelalte posturi aflate pe
podiumul televiziunilor de stiri. Celelalte doua posturi nationale specializate pe piata
stirilor, Realitatea TV si Digi 24, au fost urmarite zilnic de 55.000 si, respectiv, 48.000
de telespectatori. in clasamentul general al televiziunilor din Romania, ele au ocupat
pozitiile 17 si, respectiv, 19.

in 2018, Romania TV si-a pastrat pozitia de lider al clasamentului, inregistrand
243.000 de telespectatori zilnici, o usoara scadere fata de anul precedent. O
tendinta similara a fost prezenta si in cazul locului secund, ocupat - la fel ca in 2017 -
de Antena 3, care a adunat zilnic in fata ecranelor, in medie, 202.000 de
telespectatori. De aceasta data, podiumul a fost completat de catre Realitatea TV,
urmarita de 68.000 de persoane. Cu toate acestea, avand o audienta de trei ori mai
mica decat Romania TV si Antena 3, s-a mentinut distanta considerabila fata de cele
doua posturi aflate in fruntea audientelor de pe piata nationala de stiri. B1 TV si Digi
24 au inregistrat audiente similare, fiind urmarite zilnic de 55.000 si, respectiv, de
50.000 de telespectatori.

in 2019, Romania TV s-a bucurat de o crestere semnificativa fata de anul precedent -
adunand 280.000 de telespectatori zilnici, cu 40.000 mai mult raportat la 2018 -si a

R Pagina T


https://www.paginademedia.ro/2018/01/audiente-tv-posturile-tv-dupa-media-pe-zi-in-2017/

continuat sa fie lider in clasamentul audientelor de pe piata de stiri. Similar cu anii
anteriori, Antena 3 a fost a doua cea mai urmarita televiziune de stiri din Romania,
cu 200.000 de telespectatori zilnici, inregistrand, insa, o stagnare. B1 TV a revenit pe
locul al treilea al audientelor, cu 65.000 de spectatori zilnici, reprezentand o usoara
crestere anuala, dar s-a pastrat distanta importanta fata de Romania TV si Antena 3.
lar Realitatea TV/Plus si Digi 24 au fost urmarite zilnic de acelasi numar de
telespectatori, anume 57.000.

in 2020, audientele celor mai urmarite televiziuni de stiri, Romania TV si Antena 3, s-
au mentinut, cele doua avand cifre foarte similare cu anul precedent. Surprinzator,
pe pozitia a treia s-a clasat Digi 24, care a inregistrat un salt anual remarcabil, de
aproape 30.000 de telespectatori, postul fiind urmarit zilnic, in medie, de 85.000 de
persoane. Celelalte televiziune nationale de stiri, B1 TV si Realitatea Plus, au avut
audiente constante, de 61.000 si, respectiv, de 54.000 de telespectatori zilnici.

in 2021, Romania TV si Antena 3 au fost, din nou, cele mai importante televiziuni de
stiri din Romania, avand audiente aproape identice cu anul anterior, de 283.000 si,
respectiv, 198.000 de telespectatori zilnici. La fel ca in 2020, Digi 24 a ocupat pozitia
a treia, insa a inregistrat o scadere semnificativa a audientei, pierzand 20.000 de
telespectatori. Postul a fost urmarit zilnic, in medie, de 64.000 de persoane, o
audienta de peste trei ori mai mica decat locul al doilea, Antena 3. Foarte aproape
de Digi 24, cu o usoara crestere, Realitatea Plus s-a clasat pe locul al patrulea, cu
62.000 de urmaritori. Pentru B1 TV, anul 2021 a fost unul catastrofal: postul a pierdut
jumatate din audientq, inregistrand doar 36.000 de telespectatori zilnici, de
aproape opt ori mai putin decat liderul pietei de televiziuni de stiri, Romania TV.

Conform datelor de audienta disponibile in decembrie 2022, Romania TV si-a
pastrat titlul de lider al clasamentului audientelor, dar a pierdut 17.000 de
urmaritori, inregistrand zilnic 266.000 de telespectatori. Antena 3 CNN s-a clasat pe
pozitia secunda, insa, de asemenea, a pierdut 22.000 de urmaritori, adunand in fata
televizoarelor, zilnic, 176.000 de persoane. De aceasta data, podiumul a fost
completat de Realitatea Plus, care a inregistrat zilnic, in medie, 66.000 de
telespectatori. Locul urmator a fost ocupat de Digi 24, cu o audienta zilnica foarte
similara, de 64.000 de persoane. Mentinand tendinta din ultima perioada, B1 TV a
pierdut inca 13.000 de telespectatori zilnici si a ajuns sa aiba o audienta zilnica de
23.000 de persoane, una de peste 11 de ori mai mica decat liderul pietei nationale
de televiziuni de stiri, Romania TV.

Cine si cum respecta regulile jocului?

Daca, raportat la audienta, discutia despre notorietate si impact nu lasa loc de
interpretari si arata clar ca nu toate televiziunile sunt la fel, in cazul conduitei
profesionale lucrurile devin mult mai nuantate.


https://www.paginademedia.ro/2020/01/audientele-posturilor-tv-dupa-media-pe-zi-2019/
https://www.paginademedia.ro/audiente-tv/audiente-anuale/audiente-tv-zi-2021-20538851
https://www.paginademedia.ro/audiente-tv/audiente-zi-decembrie-2022-20971965

Situatia reclamatiilor si sanctiunilor
aplicate televiziunilor de stiri (2011 - 2022)

B Total sanctiuni B Total reclamatii
6,000
4,000
2,000
0 -. Ty Y —. -
Realitatea TV/Plus Romania TV Antena 3 B1TV Digi 24
251/1.406 231/ 4126 175/ 5.733 127 /1.290 27 /704

Din situatiile statistice furnizate de Consiliul National al Audiovizualului, cele mai
sanctionate posturi de televiziune, intre 2011 si 2022', au fost Realitatea TV (231
sanctiuni, din care 127 amenzi si 104 somatii publice) si Romania TV (231 sanctiuni,
din care 113 amenzi si 118 somatii publice). in cazul Realitatea TV, lista sanctiunilor
este completata si de o decizie de suspendare temporara a emisiei, timp de zece
minute, la data de 17 ianuarie 2019.

Urmatoarele pozitii sunt ocupate de postul Antena 3/CNN, cu 175 de sanctiuni (85
de amenzi si 90 de somatii publice) si B1 TV, cu 127 de sanctiuni (61 de amenzi si 66
de somatii publice). La finalul clasamentului si la mare distanta de primii patru
competitori, postul Digi 24 a fost sanctionat de doar 27 de ori in zece ani de
existenta (6 amenzi si 21 de somatii).

' Am luat ca punct de referinta anul 2011, an in care piata televiziunilor de stiri s-a extins cu posturile B1 TV (prin
modificare licenta) si Romania TV; un an mai tarziu, postul Digi 24 incepea sa emita si el pe acest segment. De
asemenea, nu am inclus sanctiunile propuse de CNA de la inceputul anului 2023, deoarece nu avem informatii daca
acestea se afla in proceduri de contestare si nici daca instantele au mentinut sau confirmat sanctiunile propuse de

forul audiovizual.

R Pagina 13



Cuantum amenzi propuse de CNA (2011 - 2022)

2,000,000
1,500,000
1,000,000
500,000
(0] AN
Realitatea TV/Plus Romania TV Antena 3 B1TV Digi 24

1.820.500 1.764.000 1.629.500 1.586.000 75.000

De asemenea, posturile Realitatea TV si Romania TV au primit cele mai semnificative
amenzi in anul 2017 (Romania TV - 387.000 lei; Realitatea TV - 250.000 lei). Postul
Antena 3 a primit cele mai consistente amenzi in anul 2012 (273.000 lei), iar pentru
B1 TV in anul 2019 s-au propus amenzi in cuantum de 135.000 lei.

Cuantumul amenzilor propuse de CNA (lei)

i R?ﬂ;ﬁ'::“ ;;Romdnia w Antena 3 BITV Digi 24
_____ 2012 | 72000 | 15000 | 273000 || 30000 .| O |
_____ 2013 | 155000 | 250000 || 195000 | 125000 | O |
_____ 2014 | 145000 | 125000 | 230000 || 145000 .| O |
_____ 2015 | 77000 || 47000 | 45000 . 97500 | 10.000 |
_____ 2016 | 85000 | 100000 || 55000 | 775000 || O |



Cuantumul amenzilor propuse de CNA (lei)

Realitatea |

TV/Plus EERomﬁniaTVéé Antena 3 BITV Digi 24
2018 155000 | 70000 || 102000 | 135000 | 40.000
2090 195000 | 165000 | M5.000 || 135000 || 40.000 |
""" 2020 | 177500 | 15000 || 52000 | 65000 | 5000
""" 2021 | 150000 | 210000 | 125000 || 20000 || 0O
""" 2022 | 210000 | 160000 || 30000 | 7500 | O

Discutia devine si mai complicata cand punem in discutie reactia publicului (sau a
publicurilor) fata de comportamentul acestor actori mediatici, reactie ilustrata doar
partial de numarul de reclamatii acumulate de aceste entitati in perioada 2011 -
2020'. Clasamentul este dominat de posturile Antena 3/CNN, cu peste 5700 de
reclamatii (cu varfuri in anii 2017 - 1619 reclamatii si 2018 - 1240 reclamatii,
reprezentand 49,87% din volumul total de reclamatii), precum si de Romania TV, cu
peste 4000 de reclamatii (cu varfuri tot in anii 2017 - 1880 reclamatii si 2018 - 732
reclamatii, reprezentand 53,88% din volumul total de reclamatii).

Cum citim si interpretam toate aceste cifre?

In primul rand, aceste cifre trebuie privite asa cum sunt. Niste cifre. F&ra atentie la
context si fara setarea unor obiective sau a unei grile de lectura, aceste cifre sunt
departe de a oferi diagnostice definitive despre modul in care functioneaza aceste
televiziuni sau despre cum le apreciaza publicul sau Consiliul National al
Audiovizualului prestatia in spatiul (nu neaparat interesul) public.

Sa luam, de exemplu, numarul reclamatiilor. Acesta trebuie corelat si cu
evenimentele social-politice prin care am trecut in ultimii ani. Mai mult, nu trebuie
excluse nici mobilizarile colective, cand anumite segmente din populatie doresc sa
obtina un raspuns ferm din partea autoritatii de reglementare. Pe de-o parte, aceste
momente pot fi interpretate si de CNA si de radiodifuzori strict ca niste momente de
contagiune sociala, ducandu-le in derizoriu. Pe de alta parte insa, cu cat amanam
sau evitam acea discutie serioasa si autentica despre resorturile acestor puseuri de
nemultumire, cu atat mai mult ne apropiem de dezangajarea socialg, in care o parte
din societate rupe contractul de incredere cu autoritatea publica si cu spatiul de
informare si de dezbatere.

! Incepand cu anul 2021, Consiliul National al Audiovizualului nu a mai prezentat in raportul anual situatia defalcata

a radiodifuzorilor si a numarului de reclamatii.

R Pagina 15



Nici volumul amenzilor inregistrate de radiodifuzori nu comunica mare lucru despre
(contra)performantele radiodifuzorilor si despre puterea legii. Fara o discutie tehnica
si metodologica despre regimul de sanctionare, despre predictibilitatea legii si
despre tratament egal, bugetul de stat va continua sa primeasca anual de la
televiziunile de stiri echivalentul a 200 - 300 de mii de euro.

in opinia noastra, aceasts statisticd ne aratd ca, de fapt, amenzile nu descurajeaza
incalcarea legislatiei audiovizuale. Dimpotriva, par sa intretina anumite
comportamente asumate si programate.



Democratia din telecomanda

2004 - 2008: Epoca explorarii si pozitionarii

in aceasta perioada, posturile Realitatea TV (infiintat in 2001) si Antena 3 (infiintat in
2005) au dominat acest segment de televiziuni, intr-o piata media mult mai diversa
decat cea de azi. Este epoca mogulilor si a controverselor legate de independenta
editoriala a noilor institutii de presa.

in cazul Realitatea TV controversele vremii au fost cel mai adesea alimentate de
influenta si rolul lui Sorin Ovidiu Vantu in construirea grupului Realitatea -
Catavencu.

in schimb, in cazul Antena 3, interesele economice aveau sa fie, in scurt timp de la
lansare, dublate de agenda politica a lui Dan Voiculescu, fondatorul trustului Intact.

Este debutul unui lung sir de confruntari intre puterea politica de la acea vreme,
reprezentata de presedintele Traian Basescu si Alianta Dreptate si Adevar, si puterea
politico-mediatica, reprezentata de Dan Voiculescu, in dubla sa calitate de fost
patron de presa si presedinte al Partidului Conservator.

Redam cateva episoade ilustrative pentru ostilitatea dintre presedintele Basescu si
mogulii din presa, asa cum au fost consemnate in editiile din 2007 si 2008 ale
Rapoartelor FreeEx.

Dan Voiculescu vs Monica Macovei

Dan Voiculescu a intervenit in direct in cadrul emisiunii Stirea zilei transmisa de
Antena 3 in data de 2 mai 2007. Antena 3 face parte din grupul media patronat de
fiica lui Dan Voiculescu. Emisiunea o avea ca invitata pe Monica Macovei, fost
ministru al justitiei. Voiculescu a sunat si a intervenit in emisiune din proprie
initiativa, acuzand-o pe aceasta de "fatarnicie", "talent de a juca teatru" si numind-o
"procuror ceausist”. “Da, doamna Macovei. imi face multa placere s& va insult, pentru
cd jucati un teatru..”, a mai spus Voiculescu. in momentul in care moderatoarea
emisiunii a incercat sa tempereze atacurile lui Dan Voiculescu, acesta a admonestat-
o in direct: “Sa va fie de bine, doamna Gabriela Vranceanu Firea, cu invitatii

dumneavoastra cu tot”.

Consiliul National al Audiovizualului s-a autosesizat si a trimis o scrisoare deschisa
postului Antena 3 in care isi arata ‘ingrijorarea’ fata de interventia lui Dan Voiculescu.
Conform acestei scrisori, "Atunci cand doamna Firea a incercat sa echilibreze
discutia si sa respecte 'regulile jocului', prevazute de legislatia audiovizuala, domnul
Dan Voiculescu a admonestat-o, folosind un ton si un limbaj neadecvate exprimarii
in spatiul public, fapt ce ridica un mare semn de intrebare in legatura cu relatiile
dintre patronat si ziaristi". CNA a considerat ca aceasta interventie "afecteaza
independenta editoriala a postului Antena 3 si aduce prejudicii insesi libertatii de
exprimare".



https://activewatch.ro/documents/26/Raport_FreeEx_2007.pdf
https://activewatch.ro/documents/227/FreeEx_2008_web.pdf
https://activewatch.ro/documents/26/Raport_FreeEx_2007.pdf
https://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1083372-jignirile-lui-dan-voiculescu-adresa-monicai-macovei-starnesc-ingrijorarea-cna.htm

Primul presedinte sanctionat de CNCD pentru discriminare

in 2007 opozitia parlamentara initiaza prima procedura de suspendare a
presedintelui Traian Basescu, campania pentru referendumul de suspendare
desfidsurandu-se in luna mai a acelui an. in acest context politic tensionat, nivelul
gesturilor si discursurilor politicienilor, dar si jurnalistilor devin extrem de violente. De
departe, cel mai grav incident il are in prim plan pe Traian Basescu care, pe 19 mai
2017, aflat intr-un spatiu public, ii confisca telefonul unei reporterite de la Antena 3,
folosind apelativul sexist ,pasarica”. La scurt timp de la consumarea acestui incident,
in spatiul public apare o inregistrare chiar de pe telefonul jurnalistei agresate, in
care Basescu se referea la jurnalista folosind sintagma ,tiganca imputita”. in ciuda
scuzelor ulterioare, gestul lui Basescu este sanctionat de Consiliul National al
Discriminarii cu un avertisment, Consiliul apreciind la acea data ca acest tip de
discurs ,nu este adecvat pentru spatiul public si pentru functia de demnitar”.

Basescu foloseste, pentru prima oara, sintagma ,,tonomat cu euro”

in luna martie 2008, Presedintele declara, referindu-se la comentatorul Cornel
Nistorescu: ,Mai sunt si in trustul lui Vintu tonomate. Mai exact, fosti directori pe la
cotidianul «<Evenimentul zilei»". Tema tonomatelor a fost apoi reluata in mai multe
randuri de Traian Basescu, tintele find mai ales jurnalistii din grupul Intact, controlat
de familia Voiculescu, dintre acestia nominalizandu-| pe ,tonomatul cu euro Victor
Ciutacu”. Invitat pe 9 septembrie la postul public TVRI1, Presedintele declara:
“‘Campania dusa impotriva sefului statului legata de episodul PD-L cu Vadim a aratat
cum se vor pozitiona si cum se vor comporta trusturile acestea doua, prin oamenii
pe care ii platesc, pe timpul campaniei. Minciuna va fi axa fundamentala, minciuna
la adresa oamenilor pe care nu-i simpatizeaza Vantu si Voiculescu”. in aceeasi
emisiune, Traian Basescu i-a atacat pe cei care il denigreaza “ca sa-si slujeasca
stapanul pentru bani”. “Oameni care, altfel, cand tac le iese pe gura propaganda
mirosind a Rompetrol si alta mirosind a bani de la FNI". Printre cei vizati de
afirmatiile Presedintelui s-a aflat inclusiv Mircea Dinescu: “Vezi oameni care au
pretentia ca au fost dizidenti, dar miros a benzina cand vorbesc”.

2009 - 2015: Epoca incrancenarii si polarizarii

intr-un climat politic si social din ce in ce mai tensionat, familia televiziunilor de stiri
se extinde cu Inca trei posturi: B1 TV, Romania TV si Digi 24. in 2011 postul Realitatea
TV trece printr-o criza majora de management si de reorganizare, criza soldata cu
scindarea redactiei si aparitia postului Romania TV.

Romania trece prin patru exercitii electorale (alegeri prezidentiale in 2009, alegeri
locale si parlamentare in 2012 si alegeri europarlamentare si prezidentiale in 2014).
Mai mult, in 2012 are loc un nou referendum pentru suspendarea presedintelui
Traian Basescu, referendum invalidat de Curtea Constitutionala. Toate aceste
convulsii politice au loc intr-o perioada profund afectata de criza economica globala
din 2008 - 2010.


https://activewatch.ro/documents/26/Raport_FreeEx_2007.pdf
https://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1072355-basescu-sanctionat-avertisment-pentru-tiganca-imputita.htm
https://activewatch.ro/documents/227/FreeEx_2008_web.pdf
https://evz.ro/basescu-ataca-analistii-tonomat-ai-lui-felix-motanul-795679.html/amp

in anul 2013 au loc primele proteste masive anti-guvernamentale, indreptate
impotriva premierului de atunci, Victor Ponta (PSD), pe fondul controverselor legate
de exploatarea resurselor aurifere de la Rosia Montana. Doi ani mai tarziu, in
contextul incendiului din clubul Colectiv, soldat cu moartea a 64 de tineri, au loc noi
proteste masive de strada, soldate cu demisia guvernului Ponta si cu instalarea
provizorie a unui guvern tehnocrat.

in Romania apar noi miscari civice digitale, care reusesc s& se mobilizeze si in strada,
reunite sub diferite identitati, de la #unitisalvam la #coruptiaucide. Este o perioada
in care faliile din societate se adancesc semnificativ si aparent iremediabil.

Alegerea in 2014 a presedintelui Klaus lohannis (PNL) nu aduce nici pe departe mai
multa moderatie si stabilitate in societate.

in tot acest climat incércat, influenta mogulilor si a patronilor de presa in agenda
politica si publica se manifesta zgomotos. Limitele dintre presa si politic devin tot
mai neclare, o buna parte din televiziunile de stiri devenind simple instrumente de
propaganda politica.

Am selectat o serie de evenimente care, in opinia noastra, descriu cel mai bine
atmosfera acelor ani, precum si instrumentalizarea televiziunilor de stiri in conflictul
dintre putere si opozitie. asa cum au fost acestea consemnate in rapoartele anuale
FreeEx (2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014- 2015, 2015-2016).

Campanie pentru prezidentiale cu inregistrari controversate

in seara zilei de 26 noiembrie 2009, in timp ce Traian Basescu se afla in studioul
Realitatea TV, ziarul Gardianul a publicat on-line, fara sa-i verifice autenticitatea, un
filmulet in care presedintele parea sa loveasca un copil in timpul unui miting
electoral. Filmul i-a fost aratat in direct presedintelui la Realitatea, iar, in urmatoarele
zile, a fost reluat insistent. Imediat, subiectul a fost abordat de aproape toate
institutiile mass-media. Imaginile au rulat pana si pe televizoarele din metrou si din
supermarketuri, in reteaua Zoom TV, care apartinea Monopoly Media, companie din
grupul Realitatea-Catavencu, si difuza de obicei stiri de lifestyle. intr-o singura zi, pe
27 noiembrie, filmul a fost difuzat de 2298 de ori pe Antena 3 si de 1459 pe
Realitatea TV, conform lui Gelu Trandafir, membru CNA. Asta inseamna ca la Antena
3 arulat, intr-o singura zi, timp de peste 6 ore. Paradoxal, sanctiunea stabilita de CNA
nu a reflectat intensitatea abaterilor constatate.

Eurobarometrul si OSCE despre alegerile din 2009

Conform raportului OSCE despre alegerile prezidentiale, ,Unele posturi private de
televiziune, indeosebi Realitatea TV si reteaua de televiziune Antena, au acordat
campaniei o acoperire care nu a fost echilibrata si careia i-a lipsit impartialitatea si
au adoptat o atitudine agresiva impotriva Presedintelui in exercitiu”. Tendinta a fost
evidenta mai ales in stirile din primul tur difuzate de Antena 1, unde Basescu a
beneficiat de 59% din acoperire, din care 72% pe un ton negativ si doar 4% pe un
ton pozitiv, indica monitorizarea OSCE. Situatii asemanatoare s-au intalnit si la ziare:
Jurnalul National, din acelasi trust ca Antena, a acordat presedintelui 83% din spatiul



https://activewatch.ro/documents/28/Raport_Freeex_2009.pdf
https://activewatch.ro/documents/30/FreeEx_2010_ro.pdf
https://activewatch.ro/documents/224/FreeEx_2011_ro.pdf
https://activewatch.ro/documents/223/Raport_FreeEx_20121.pdf
https://activewatch.ro/documents/125/Libertatea_presei_in_Romania_20131.PDF
https://activewatch.ro/documents/222/Raport_FreeEx_2014-2015.pdf
https://activewatch.ro/documents/163/FreeEx--rapoarte--Raport_FreeEx_2015-2016.pdf
https://activewatch.ro/documents/28/Raport_Freeex_2009.pdf
https://www.mediafax.ro/cultura-media/otv-antena3-realitateatv-b1tv-amendate-de-cna-in-cazul-copilului-care-ar-fi-fost-lovit-de-basescu-5143123
https://www.osce.org/files/f/documents/7/b/40744.pdf

dedicat candidatilor, din care 77% cu continut negativ si 8% pozitiv. Cotidianul i-a
alocat 74%, din care 83% pe un ton negativ si 3% - pozitiv.

increderea romanilor in televiziune a scazut de la 70%, in iunie 2008, la 61% in
timpul campaniei electorale, conform Eurobarometrului comandat de Comisia
Europeana si realizat sub coordonarea TNS Opinion & Social. ,Polarizarea excesiva a
discursului si implicarea marilor trusturi de presa in campania prezidentiala pare sa
fi dus la o pierdere de capital de incredere pentru aceste canale mediatice”,
apreciaza studiul.

Presa e o vulnerabilitate a sigurantei nationale

in 2010, in cel de-al doilea mandat al presedintelui Traian Basescu, presa a fost
inclusa in Strategia Nationala de Aparare a Tarii printre vulnerabilitatile |la adresa
sigurantei nationale. Documentul mentioneaza ,fenomenul campaniilor de presa la
comanda cu scopul de a denigra institutii ale statului prin raspandirea de informatii
false despre activitatea acestora” si ,presiunile exercitate de trusturi de presa asupra
deciziei politice in vederea obtinerii de avantaje de natura economica sau in relatia
cu institutiile statului”. Strategia a fost initiata de Presedintia Romaniei, adoptata de
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) si inaintata in iunie 2010 Parlamentului
Romaniei. Documentul a fost criticat de organizatiile societatii civile.

Un scandal + o despartire = doua televiziuni de stiri

in 2011, televiziunile romanesti au trecut prin transformari remarcabile pe tot
parcursul anului, iar deznodamantul cel mai spectaculos a constat in sciziunea
Realitatea TV si in arestarile repetate ale patronului acestui post, Sorin Ovidiu Vintu,
acuzat de santaj si de spalare de bani. in martie 2011, doi jurnalisti Realitatea, Oana
Stancu si Adrian Ursu, s-au mutat la Antena 3, dupa ce, cu o luna inainte, il acuzasera
de cenzura pe Sebastian Ghita, omul de afaceri care a preluat managementul
Realitatea in 2010, deoarece suspendase din grild emisiunea realizata de acestia. in
luna mai 2011, omul de afaceri Elan Schwartzenberg a cumparat de la copiii lui Sorin
Ovidiu Vintu, loana si lonut Vintu, 92% din actiunile Bluelink Comunicazione,
societatea care detinea la acel moment trustul Realitatea. Dupa o luna, pe fondul
accentuarii conflictelor dintre Sorin Ovidiu Vintu si Sebastian Ghita, televiziunea se
fragmenteaza. Astfel, o parte din echipa Realitatea TV ramane sa lucreze pentru Elan
Schwartzenberg, iar o parte din echipa se muta la Romania TV, televiziune nou-
infiintata de Sebastian Ghita.

Basescu indeamna la boicotarea televiziunilor ostile

in 2012, vocile pro Uniunea Social Liberald (Partidul National Liberal si Partidul
Conservator si Partidul Social Democrat) sau anti-Basescu au dominat spatiul
mediatic, prin intermediul unui arsenal mediatic extrem de puternic. Importanti
lideri USL controleaza entitati sau grupuri media. Dan Voiculescu, fondatorul
Partidului Conservator, detinea (prin familia sa) controlul grupului Intact (care
include televiziunea de stiri Antena 3), iar Sebastian Ghita, senator PSD, era patronul
televiziunii de stiri Romania TV. O alta televiziune de stiri, Realitatea TV, era


https://www.hotnews.ro/stiri-esential-6844295-eurobarometru-romanii-sunt-pesimisti-privinta-economiei-calitatii-vietii-capacitatii-iesire-din-criza-masurile-dreapta-sunt-preferate-solutii-pentru-redresarea-economica.htm
https://activewatch.ro/documents/30/FreeEx_2010_ro.pdf
https://www.paginademedia.ro/2010/06/csat-presa-a-ajuns-pericol-national-ctp-e-un-derapaj-antidemocratic/
https://www.paginademedia.ro/2010/06/csat-presa-a-ajuns-pericol-national-ctp-e-un-derapaj-antidemocratic/
https://cji.ro/strategia-nationala-de-aparare-a-tarii-reprezinta-un-risc-la-adresa-democratiei/
https://activewatch.ro/documents/224/FreeEx_2011_ro.pdf
https://adevarul.ro/stiri-interne/evenimente/primele-scantei-intre-vintu-si-ghita-sov-943959.html

controlata de un apropiat al PSD, Cozmin Gusa. De partea cealalta, Dan Andronic
dirija corul sustinatorilor presedintelui Basescu, varfurile de lance fiind postul de stiri
BI1TV si cotidianul Evenimentul Zilei.

Pe 24 iulie 2012, in cadrul unei dezbateri televizate in timpul campaniei pentru cel
de-al doilea referendum pentru demiterea presedintelui, Traian Basescu a identificat
media drept responsabila pentru fracturarea societatii: ,Oamenii zic ca politica a
impartit societatea in doua. Nu e adevarat, media a impartit societatea in doua”. O
saptamana mai tarziu, Traian Basescu le cerea romanilor sa nu se mai uite la
posturile de televiziune Antena 1, 2 si 3: ,Ma adresez voua cu rugamintea sa intelegeti
ca aveti obligatia sa faceti un exercitiu, un exercitiu pe care vi-l cere presedintele ales
al romanilor: Nu va uitati timp de o saptamana la Antene! Va asigur ca, daca faceti
acest lucru, veti incepe sa vedeti Romania reala cu necazurile ei, cu problemele e€i,
CU nevoia ei de a avea o natiune solidara pentru atingerea obiectivelor ei”.

Alegerile parlamentare din 2012 - polarizare si partizanat

in legislatura din 2012 pe bancile parlamentului intra o serie intreaga de fosti
jurnalisti sau proprietari de presa, printre care: Sorin Rosca Stanescu (senator PNL,
fost director si actionar la cotidianul Ziua si alte publicatii), Gabriela Vranceanu Firea
(senator din partea PC, fost prezentator stiri TVR si moderator la Antenal si Antena3s),
Tudor Barbu (deputat PP-DD, fost jurnalist la OTV), Sebastian Ghita (deputat PSD,
patron Romania TV si alte publicatii locale), Dan Voiculescu (senator PC, proprietar al
trustului Intact, prin intermediul familiei sale).

Rares Bogdan, una dintre vedetele postului RealitateaTV, a fost protagonistul unui
eveniment transformat in show mediatic. Pe 19 octombrie 2012, Comitetul National
Executiv al PNL |-a inclus pe lista pentru a participa la alegerile parlamentare din 9
decembirie. Ziaristul s-a declarat onorat de oferta si a cerut timp pentru a analiza
propunerea: ,Nu stiu daca e momentul acum pentru mine, dar cert e ca e o onoare”,
a declarat acesta. Momentul anuntului a fost transformat de RealitateaTV intr-un
show mediatic, cu un platou plin de invitati, unii avand menirea a-l convinge pe
jurnalist sa candideze, ceilalti sustinand continuarea activitatii jurnalistice. Rares
Bogdan a incheiat suspansul, anuntand ca va ramane alaturi de colegii sai jurnalisti.
Rares Bogdan a candidat, in cele din urma, pe listele PNL, la alegerile
europarlamentare din 2019.

Raportul OSCE privind alegerile parlamentare din luna decembrie 2012
consemneaza polarizarea presei in jurul gruparilor politice, precum si neglijarea
dezbaterii politice pe teme de interes public in dauna unor sterile scandaluri
politice. ,Lipsa discursului politic s-a reflectat in acoperirea mediatica a campaniei.
Aproape ca nu au existat emisiuni dedicate unor analize serioase bazate pe politici,
sau unor comentarii experte. Trasatura dominanta a fost schimbul de atacuri la
persoana si criticile adresate de candidati unii altora, o tendinta adeseori sprijinita
chiar de difuzori, cu scopul de a obtine audiente mai mari”, se afirma in raportul
OSCE.

La finalul unui an electoral extrem de incarcat, mai multi politicieni ai USL au
multumit Antenelor pentru sprijinul acordat in campania electorala (Victor Ponta,
Radu Stroe). Printre acestia s-a numarat si Liviu Dragnea, seful de campanie al USL,
care a transmis ,multumiri pentru felul in care Antena 3 a ajutat USL sa ajunga la
putere”.

R Pagina 21


https://activewatch.ro/documents/223/Raport_FreeEx_20121.pdf
https://www.paginademedia.ro/2012/07/basescu-catre-sebastian-ghita-%E2%80%9Emulte-contracte-cu-statul-o-sa-pierzi-baiatule/
https://www.antena3.ro/actualitate/media/care-este-motivul-ascuns-din-spatele-cererii-lui-traian-basescu-de-a-nu-va-uita-la-antene-178056.html
https://activewatch.ro/documents/223/Raport_FreeEx_20121.pdf
https://activewatch.ro/documents/223/Raport_FreeEx_20121.pdf
https://www.zcj.ro/politica/rares-bogdan-voi-anunta-saptamana-viitoare-daca-voi-candida-la-parlamentare--100254.html
https://www.osce.org/files/f/documents/b/7/98930.pdf
https://www.mediafax.ro/cultura-media/cinci-membri-ai-cna-catre-ponta-unii-membri-ai-cna-au-sprijinit-propaganda-otv-10391412
https://www.mediafax.ro/cultura-media/cinci-membri-ai-cna-catre-ponta-unii-membri-ai-cna-au-sprijinit-propaganda-otv-10391412

Folosirea institutiilor media ca instrumente de presiune politica si
economica

Primele luni ale anului 2013 sunt luni ale divortului mediatic din USL, si sunt marcate
de acuzatiile pe care si le-au adus reciproc cele doua canale de stiri, Antena 3 si
Romania TV, ambele controlate de politicieni ce fac parte din coalitia de guvernare
USL. Antena 3 este ,controlata” de Dan Voiculescu (alianta PNL-PC) si Romania TV
este detinuta printr-un interpus de Sebastian Ghita (PSD). Desi putin vizibil in
discursul politic, conflictul mediatic pare a avea destule motive politice, cele doua
tabere acuzandu-se reciproc de colaborare cu fosta Securitate (Dan Voiculescu) sau
cu actualele servicii de informatii (Sebastian Ghita). RTV a criticat in mai multe
randuri activitatea unor politicieni liberali, printre acestia aflandu-se presedintele
PNL si copresedinte USL, Crin Antonescu. O victima colaterala a acestui razboi
mediatic a fost ministrul Muncii si Protectiei Sociale, Mariana Campeanu (PNL),
despre care RTV a relatat ca ar fi anchetata de DNA pentru fapte de coruptie,
afirmatie nesustinuta de nicio proba si infirmata ulterior de DNA. Televiziunile s-au
mai acuzat de furt de stiri, de derapaje editoriale, iar vedeta Antena 3, Mircea Badea,
i-a urat colegului Catalin Striblea, de la Romania TV, sa aiba parte de un al doilea
atac cerebral, in timp ce Striblea se afla internat in spital.

Presedintele PNL, Crin Antonescu, a declarat ca se teme de ,linsajul Antena 3", in
cazul in care partidul sau va iesi din alianta USL, alcatuita din PSD, PNL si PC. Omul
politic a lasat sa se inteleaga faptul ca televiziunea este controlata ca instrument de
manipulare. ,in fiecare trust de televiziune sunt profesionisti.. Eu nu cred c& Antena
3 m-a favorizat pe mine in mod special, ci doar ca au apreciat unele din luarile mele
de pozitie in politica.. Ce face Antena 3 acum, ce faceti dumneavoastra, se vede cu
ochiul liber. Eu niciodata nu am depins de favorurile unui trust de televiziune... Sigur
ca ma tem de linsajul trustului Antena 3, dar eu am fost linsat din 2009 si de postul
dumneavoastra, de ziarele mari precum Evenimentul Zilei.. Nu sunt in situatia sa
schimb o decizie ca se supara Antena 3..". Declaratia a fost facuta in contextul
amplificarii tensiunilor politice din interiorul aliantei, cu numai o saptamana inainte
ca aceasta sa se rupa. Antena 3 a sustinut puternic USL, Dan Voiculescu fiind si
fondatorul Partidului Conservator. in anii anteriori, Crin Antonescu fusese unul din
politicienii favoriti ai acestei televiziuni, discursul sau radical impotriva presedintelui
Basescu si a miscarilor politice afiliate acestuia fiind intens promovat de Antena 3.
Situatia s-a modificat odata cu ruperea aliantei, schimbarea discursului lui
Antonescu si conflictele ulterioare avute cu PSD si liderul acestuia, Victor Ponta.
Antonescu a devenit brusc o tinta a criticilor postului de televiziune controlat de
Voiculescu.

in noiembrie 2013, Antonescu a acuzat un alt politician patron de presa (social-
democratul Sebastian Ghita) ca isi foloseste televiziunea (Romania TV) pentru a-I
determina pe colegul sau de partid, premierul Ponta, sa candideze la alegerile
prezidentiale din 2014.

Presa, dar si politicul, au beneficiat in aceasta perioada de bani din zone comerciale
controversate iar televiziunile de stiri, beneficiare ale acestor contracte, au avut un
discurs partizan intereselor sursei de finantare. in decembrie 2013, potrivit unei
investigatii realizate de platforma jurnalistica Rise Project, compania Rosia Montana
Gold Corporation a avut relatii economice cu: televiziunea de stiri Romania TV
(1.542.721 de lei), detinuta printr-un interpus de deputatul PSD Sebastian Ghita,



https://activewatch.ro/documents/125/Libertatea_presei_in_Romania_20131.PDF
http://www.reportervirtual.ro/badea-catre-rtv-sa-muriti-in-chinuri-care-este-miza-razboiului-dintre-antena-3-si-romania-tv/
http://www.reportervirtual.ro/badea-catre-rtv-sa-muriti-in-chinuri-care-este-miza-razboiului-dintre-antena-3-si-romania-tv/
http://www.reportervirtual.ro/crin-antonescu-ma-tem-de-linsajul-antenei-3/
https://activewatch.ro/documents/125/Libertatea_presei_in_Romania_20131.PDF
https://revistapresei.hotnews.ro/stiri-radio_tv-16061796-crin-antonescu-sebastian-ghita-exercita-mod-clar-prin-romania-presiuni-evidente-asupra-unui-atata-putere-cum-victor-ponta-lasa-inteleaga-aproape-reprezentat-serviciilor-secrete.htm
https://activewatch.ro/documents/125/Libertatea_presei_in_Romania_20131.PDF
https://www.riseproject.ro/articol/pe-cine-a-platit-rmgc-in-2013/
https://www.riseproject.ro/articol/pe-cine-a-platit-rmgc-in-2013/

precum si cu alte companii legate de numele acestuia (ex: Glar Construct SRL
Ploiesti - 2.599.319 de lei); agentia de PR si publicitate Republika Interactive
(1.484.699 lei), casa de lobby angajata de RMGC, care a fost implicata si in campania
electorala a presedintelui Traian Basescu, si care a transferat bani (122.910 lei) si catre
o0 companie a lui lonel Blanculescu, consilier al premierului Victor Ponta; Corina si
Camelia Voiculescu, fiicele lui Dan Voiculescu (468.264 de lei); televiziunile Antena 3
(495.936 de lei) si Antena 1 (580.872 de lei), din Grupul Intact (din care era parte si
Jurnalul National); Pro TV (959.414 lei), B1 TV (614.996 de lei), Kanal D (217.978 lei),
Prima Tv (175.076 lei), Realitatea TV (75.116 lei), TVR (102.040 lei), Etno TV (12.710 lei),
Alba TV (22.780 lei) si agentia de stiri Mediafax (13.651 lei).

Presa lui Voiculescu, unealta impotriva Justitiei

Pe 8 august 2014, judecatorii de la Curtea de Apel Bucuresti, |-au condamnat la 10
ani de inchisoare cu executare pe Dan Voiculescu pentru spalare de bani in dosarul
privatizarii Institutului de Cercetari Alimentare (ICA). Potrivit procurorilor, Dan
Voiculescu a intrat in posesia unei proprietati evaluate la 60 de milioane de euro
pentru care a platit 100.000 de euro. Instanta a decis si punerea sub sechestru si
confiscarea proprietatilor lui Dan Voiculescu, inclusiv a sediului Antena 3. Dupa
pronuntarea sentintei a aparut o scrisoare publica semnata de jurnalisti, prezentatori
si comentatori ai Antena 3. Aceasta cataloga decizia justitiei drept un abuz, un
.poroces politic” a carui tinta ar fi fost chiar redactia Antenei 3 si afirma ca este vorba
despre un atac la libertatea presei. ,Astazi, 8 august 2014, s-a consumat una dintre
cele mai hidoase manifestari ale regimului de abuz si represiune care inca sufoca
Romania. 12 oameni, cu chip, nume, suflet, familie, au fost aruncati in inchisoare in
urma unui dosar si a unui proces construite pe fals, pe temeiuri politice si alimentate
cu ura si dorinta oarba de razbunare. Noi, jurnalistii postului de televiziune Antena 3,
cea mai puternica si credibila institutie de presa din Romania, ne asumam sa facem
aceste afirmatii transante in legatura cu sentinta pronuntata astazi de doi judecatori
ai Curtii de Apel Bucuresti tocmai pentru ca experienta si probitatea profesionala ne
dau competenta in a spune ca acest dosar, generic denumit Telepatia, reprezinta
cea mai grava si transparenta forma de dictat politic in justitie. Tinta acestei
operatiuni de executie publica a 12 oameni a fost de la inceput si pana la capat
fondatorul trustului de presa care detine in clipa de fata pozitia numarul unu pe
piata media din Romania”.

Pe 10 august 2014, televiziunea Antena 3 a chemat oamenii in strada la ,o plimbare
pasnica” in fata Palatului Cotroceni. Mitingul de solidarizare cu Voiculescu si
televiziunea sa, la care au participat aproximativ 4000 de persoane, a degenerat in
scurt timp, deoarece o parte dintre participanti au agresat mai multi jurnalisti de |a
institutii de presa ,rivale” grupului Intact. Mai multi reporteri de |la Realitatea TV, Vice
si B1 TV au fost injurati, bruscati si loviti de manifestanti, sub privirile impasibile ale
fortelor de ordine.

Jurnalist, locotenent-colonel sub acoperire

Pe 21 septembrie 2014, jurnalistul si prezentatorul de televiziune Robert Turcescu s-a
autodeconspirat intr-o emisiune transmisa in direct de B1 TV ca ar fi fost agent sub
acoperire al unui serviciu secret de informatii, pe care nu |-a precizat. Jurnalistul
publicase in aceeasi zi, pe blogul personal, un text (,Marturisire si spovedanie”) si 0

N P2gina 23


https://activewatch.ro/documents/222/Raport_FreeEx_2014-2015.pdf
https://www.gandul.ro/stiri/dan-voiculescu-incarcerat-la-penitenciarul-rahova-a-fost-condamnat-la-10-ani-de-inchisoare-sentinta-in-dosarul-anului-13054534
https://www.gandul.ro/stiri/dan-voiculescu-incarcerat-la-penitenciarul-rahova-a-fost-condamnat-la-10-ani-de-inchisoare-sentinta-in-dosarul-anului-13054534
https://www.gandul.ro/stiri/sechestru-pe-sediile-antena-3-si-grivco-13059555
https://www.gandul.ro/stiri/sechestru-pe-sediile-antena-3-si-grivco-13059555
https://www.antena3.ro/actualitate/comunicat-antena-3-263029.html
https://www.antena3.ro/actualitate/comunicat-antena-3-263029.html
https://www.mediafax.ro/social/motivarea-deciziei-de-condamnare-a-lui-dan-voiculescu-a-spalat-bani-dupa-o-metoda-consacrata-de-gangsterul-american-meyer-lanski-13278006
https://www.mediafax.ro/social/motivarea-deciziei-de-condamnare-a-lui-dan-voiculescu-a-spalat-bani-dupa-o-metoda-consacrata-de-gangsterul-american-meyer-lanski-13278006
https://romanialibera.ro/special/suporterii-antenei-3-si-ai-infractorului-voiculescu-au-agresat-jurnalisti-la-mitingul-neautorizat-de-la-cotroceni-fortele-de-ordine-nu-au-intervenit-345874/
https://romanialibera.ro/special/suporterii-antenei-3-si-ai-infractorului-voiculescu-au-agresat-jurnalisti-la-mitingul-neautorizat-de-la-cotroceni-fortele-de-ordine-nu-au-intervenit-345874/
https://www.vice.com/ro/article/4xv8kd/pensionarii-au-facut-pogo-cu-mine-la-protestul-antena-3-422
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-17869214-video-inca-jurnalista-fost-agresata-manifestanti-adunati-plimbarea-antena-3.htm
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-17869214-video-inca-jurnalista-fost-agresata-manifestanti-adunati-plimbarea-antena-3.htm
https://activewatch.ro/documents/222/Raport_FreeEx_2014-2015.pdf
http://www.turcescu.ro/2014/09/marturisire-si-spovedanie/

serie de documente menite a dovedi apartenenta sa la asemenea structuri.
Documentele erau un livret militar si cateva state de plata din care reiesea ca
Turcescu ar fi fost locotenent-colonel al Ministerului Apararii Nationale - Directia de
Informatii Militare (serviciul de informatii al armatei romane). Turcescu a sustinut ca
aceste documente i-ar fi fost inmanate direct, dar nu a precizat de cine sau cu ce
scop si a confirmat autenticitatea acestora. Din livretul militar, reiese ca Turcescu ar fi
fost avansat in 2010 la gradul de locotenent-colonel de Unitatea Militara 02515 B.
Anterior, in 2012, subiectul fusese facut public de Antena3, dar la acea ora Turcescu a
afirmat ca gradul sau militar ii fusese acordat fara a avea cunostinta de asta si a cerut
MAPpPN anularea acestuia. De asemenea, cu cateva zile inaintea autodeconspirarii
sale, tot la B1 TV, Turcescu fusese acuzat de senatorul llie Sarbu ca ar fi ofiter
acoperit. La numai cateva luni dupa acest eveniment, Robert Turcescu si-a reluat
activitatea in mass-media, fiind realizatorul unei emisiuni difuzate de postul Nasul
TV.

Prezidentiale 2014. Partizanate fatise, manipulari, dezinformari.
Exploatarea sensibilitatilor nationale si religioase

Campania electorala pentru prezidentialele din 2014 a fost dominata de partizanate
mediatice fatise, dezinformari si atacuri la persoana, unele cu accente nationaliste.
Sustinerea unuia dintre candidati a fost asumata de doua canale de stiri (Antena 3 si
RomaniaTV) apropiate coalitiei aflate la guvernare (PSD, UDMR, PC si UNPR), fiind
insotita de atacuri la adresa contracandidatilor. Din arsenalul canalelor de stiri nu au
lipsit dezinformarile , dar si instigarile la discriminare prin invocarea etniei sau religiei
unuia dintre candidati. Principalele tinte ale acestora au fost cel mai puternic
candidat al opozitiei, Klaus lohannis, si candidatul independent Monica Macovei.

in ziua scrutinului pentru al doilea tur al alegerilor, Romania TV si Antena 3 s-au
antrenat intr-o mobilizare disperata si ilegala a electoratului lui Victor Ponta cu
scopul de a-l determina sa participe la vot, sfidand reglementarile in vigoare. Un
exemplu in acest sens este modul in care Romania TV a relatat despre situatia
sectiilor de votare din Paris. Titrand “Basistii impart mancare alegatorilor din
diaspora”, postul Romania TV a transmis in direct de la o sectie de votare din Paris.
Transmisiunea a fost intrerupta de persoane care-i acuzau pe reporter si operator ca
prezinta alterat situatia de la sectia de vot. Situatia a fost prezentata de realizatorii
Romania TV ca fiind ,agresiune’, cu titlul ,Echipa Romania TV agresata de basisti la
Paris”.

Elena Udrea dicta politica editoriala a unor importante televiziuni si ziare

Din Dosarul Gala Bute au aparut in 2015 dovezi privind aservirea editoriala a unor
importante institutii fata de interesele Elenei Udrea, fost ministru, si ale PD-L in
perioada 2010-2012. Dovezile (in principal corespondenta electronica) au fost
obtinute de procurorii DNA in urma perchezitiilor informatice pe care le-au efectuat
in dosarul lui Tudor Breazu, fostul asistent personal al Elenei Udrea. Apropiatii Elenei
Udrea impuneau subiecte, modificau stiri, cenzurau stiri, stabileau intrebarile unor
interviuri sau transmiteau articole care erau ulterior publicate de institutiile media.
Printre institutiile de presa se aflau cel mai puternic canal de televiziune, Pro TV



https://www.antena3.ro/actualitate/mapn-confirma-avansarea-civilului-robert-turcescu-in-grad-de-colonel-172419.html
https://www.stiripesurse.ro/scandal-imens-la-b1-tv-cum-s-a-suparat-turcescu-pe-madalina-puscalau_932409.html
https://activewatch.ro/documents/222/Raport_FreeEx_2014-2015.pdf
https://adevarul.ro/politica/alegeri-prezidentiale-2014-klaus-iohannis-si-1570019.html
https://necenzuratmm.ro/justitie/45819-rezultate-finale-alegeri-prezidentiale-2014-antena-3-si-romania-tv-au-pierdut-alegerile.html
https://activewatch.ro/documents/163/FreeEx--rapoarte--Raport_FreeEx_2015-2016.pdf
https://www.tolo.ro/2015/11/09/sefii-pompierilor-audiati-de-dna-oameni-sau-sisteme-exemple-despre-cum-se-descurca-presa-cenzurata-de-elena-udrea/
https://www.tolo.ro/2015/11/10/doi-blogeri-costa-1-200-de-euro-tva-inclus/comment-page-1/
https://www.tolo.ro/2015/11/10/doi-blogeri-costa-1-200-de-euro-tva-inclus/comment-page-1/

canalele de stiri Realitatea TV si B1 TV, ziarele Evenimentul zilei, Ziarul Financiar si
agentia de stiri Mediafax. Scopul era prezentarea unei imagini cat mai favorabile a
Elenei Udrea, unul din liderii PD-L la acea vreme.

Abateri etice dupa incendiul din clubul Colectiv din Capitala

in noiembrie 2015, Conventia Organizatiilor de Media (COM, alcatuita din peste 25
de organizatii media) a semnalat ca o parte a presei ,a abdicat de la principiile
profesionale” si a contribuit la tragedia din clubul Colectiv din Capitala, unde, in
urma unui incendiu, au murit 64 de oameni. Potrivit analizei COM, dupa incendiul
din Colectiv s-a constatat un numar ingrijorator de abateri de la lege si de la etica
jurnalistica. Astfel, a remarcat COM, la scurt timp dupa izbucnirea incendiului din
clubul Colectiv au fost difuzate - atat de catre canalele media profesioniste, cat si in
retelele de socializare - imagini cu puternic impact emotional, neblurate. Totodata,
au existat redactii care au incalcat recomandarile Consiliului National al
Audiovizualului (CNA) privind mediatizarea funeraliilor victimelor din incendiu. CNA
solicitase In mod expres presei (televiziunilor) sa nu difuzeze imagini de la
ceremoniile funerare ale victimelor din Colectiv, printr-o recomandare adoptata in
unanimitate de membrii Consiliului. Nu in ultimul rand, potrivit COM, alti
comunicatori publici au mediatizat puncte de vedere ale unor persoane care
pretindeau ca aveau puteri paranormale sau care alimentau conspiratii morbide,
fara baza factuala (de exemplu: ca numarul victimelor a fost mult mai mare, dar a
fost tinut ascuns de public).

2016 - prezent: Epoca post-adevar si a ideologizarii

Redam cateva momente ilustrative pentru acesta perioada, asa cum au fost ele
consemnate in Rapoartele FreeEx (2016-2017, 2017-2018, 2018-2019).

Mass-media in campaniile electorale din 2016

Anul 2016 a fost marcat de doua exercitii electorale semnificative, care au testat din
nou capacitatea mass-media de a informa corect si echilibrat publicul in legatura cu
platformele electorale ale candidatilor.

Campania pentru alegerile locale din luna iunie nu a avut evolutii spectaculoase,
cele mai multe posturi TV concentrandu-se pe cursa electorala de la Bucuresti. Doar
Digi 24 si TVR 1 au incercat sa prezinte si programele unor candidati din teritoriu,
largind astfel universul de informare al publicului.

in cazul cursei pentru functia de primar general al Capitalei, televiziunile au impartit
arena intre candidatul PSD, Gabriela Firea, si candidatul Uniunii Salvati Bucurestiul,
Nicusor Dan. Dupa victoria zdrobitoare de la alegerile locale a Partidului Social
Democrat, la nivel national alegerile parlamentare pareau doar o formalitate,
rezultatul fiind previzibil. Totusi, campania pentru alegerile din 11 decembrie 2016 nu
a fost la fel de tihnita precum cea din vara. Din lotul de cinci televiziuni de stiri cu
acoperire nationala, postul Romania TV s-a detasat clar prin agresivitatea cu care a


https://activewatch.ro/documents/163/FreeEx--rapoarte--Raport_FreeEx_2015-2016.pdf
https://cji.ro/analiza-si-recomandari-cum-a-agravat-o-parte-a-presei-drama-din-clubul-colectiv/
https://cji.ro/analiza-si-recomandari-cum-a-agravat-o-parte-a-presei-drama-din-clubul-colectiv/
https://www.mediafax.ro/social/tragedia-din-colectiv-cine-sunt-cele-64-de-victime-care-au-murit-in-urma-incendiului-artisti-fotografi-jurnalisti-olimpici-si-studenti-straini-printre-cei-disparuti-galerie-foto-14878395
https://www.mediafax.ro/cultura-media/cna-cere-posturilor-tv-sa-nu-difuzeze-imagini-de-la-ceremoniile-funerare-ale-victimelor-din-colectiv-14871890
https://activewatch.ro/documents/163/FreeEx--rapoarte--Raport_FreeEx_2015-2016.pdf
https://activewatch.ro/publicatii/lansarea-raportului-freeex-2016-2017-libertatea-presei-in-romania/
https://activewatch.ro/documents/212/Raport_FreeEx_2018-2019_yhjbeM7.pdf
https://activewatch.ro/publicatii/lansarea-raportului-freeex-2016-2017-libertatea-presei-in-romania/
https://activewatch.ro/publicatii/lansarea-raportului-freeex-2016-2017-libertatea-presei-in-romania/

promovat mesajele PSD si PRU (Partidul Romania Unita, din partea caruia a
candidat si patronul postului, Sebastian Ghita).

Agresivitatea Romania TV a avut doua functionalitati in campanie: de sustinere
deschisa a PSD si PRU si de decredibilizare a competitorilor electorali, in special a
Uniunii Salvati Romania (fosta Uniune Salvati Bucurestiul, care, peste vara, a devenit
partid national si s-a inscris si in cursa pentru alegerile parlamentare).

Pe toata durata campaniei, Romania TV a fost portavoce pentru mesajele
nationaliste promovate de PRU si reprezentantii sai, directionand toate resursele
editoriale pentru dezvoltarea unei narative dominate de manipulare si dezinformare.
Plecand de la diferite afirmatii sau speculatii formulate de candidatii PRU, postul de
televiziune si-a construit intreaga agenda editoriala in jurul teoriei conspiratiei
conform careia miliardarul George Soros, ONG-urile finantate de acesta, corporatiile,
guvernul tehnocrat, presedintele Klaus lohannis si Uniunea Salvati Romania
urmaresc destabilizarea tarii.

Intensitatea acuzatiilor aduse competitorilor PRU a variat de la metafore benigne
(de tipul ,suntem sclavi in tara noastra”) pana la acuzatii extrem de grave legate de
deturnare de fonduri, evaziune fiscalg, trafic cu organe umane sau incendierea
voluntara a Clubului Colectiv in toamna anului 2015.

Toate aceste subiecte au fost asumate din punct de vedere editorial de postul
Romania TV, fara a asigura minime standarde jurnalistice, precum cel de a solicita
punctul de vedere al persoanelor vizate de acele acuzatii. Climaxul acestei campanii
sustinute de dezinformare a fost atins in data de 9 decembrie 2016, la incheierea
oficiala a campaniei electorale in audiovizual, cand postul Romania TV a difuzat o
presupusa inregistrare realizata de gruparea Anonymous, in care guvernul tehnocrat
era somat sa recunoasca public ca in spatele incendiului de la Clubul Colectiv s-ar fi
aflat insusi miliardarul George Soros.

CNA absent si ineficient

Abateri editoriale grave constand in dezinformari si manipulari flagrante in favoarea
unor actori politici au fost difuzate de principalele canale de stiri la adapostul
neinterventiei CNA, care nu s-a intrunit decat in 4 din cele 9 sedinte programate pe
durata campaniei electorale din 2016. Aceste incalcari ale legii au fost sanctionate
abia la inceputul lui 2017, sub presiunea unei opinii publice revoltate de pasivitatea
CNA in fata manipularilor difuzate de aceste televiziuni. Sediul CNA a devenit o tinta
a protestelor de strada din ianuarie-februarie 2017, manifestantii fiind nemultumiti
de prestatia institutiei in fata dezinformarilor flagrante ale televiziunilor. Drept
urmare, nivelul sanctiunilor a crescut. Romania TV a primit o amenda de 100.000 de
lei pentru mai multe abateri inregistrate in campania electorald. in intervalul 10
ianuarie - 16 februarie 2017, CNA a aplicat sanctiuni cumulate posturilor de stiri
Antena3 si Romania TV mai mari decat de-a lungul intregului an 2016.

Publicatia PaginaDeMedia.ro a solicitat o situatie a numarului sesizarilor inregistrate
de CNA ce vizau posturi centrale, pentru perioada 2014 - 2016, si care nu au mai
putut fi analizate de institutie. Conform raspunsului CNA, 1.640 de reclamatii nu au



https://activewatch.ro/articole/consiliul-national-al-audiovizualului-martor-pasiv-al-intoxicarilor-si-manipularilor-de-la-romania-t/
https://activewatch.ro/publicatii/lansarea-raportului-freeex-2016-2017-libertatea-presei-in-romania/
https://www.paginademedia.ro/2016/10/scapa-cine-poate-aproape-2000-de-plangeri-la-cna-s-au-prescris-jumatate-erau-pentru-antena-1-antena-3-si-romania-tv/

Mai ajuns sa fie discutate in sedinta pe Mmotiv ca faptele s-au prescris. Dintre aceste
sesizari, 400 vizau Antena3, 238 Antenal, 169 Romania TV, 153 Pro TV, 95 B1 TV.

Un membru al CNA, Radu Herjeu, a propus modificarea Regulamentului de
Organizare si Functionare pentru a raspunde problemei absentelor repetate ale
unora dintre memobri, situatie ce dusese la lipsa de cvorum si impiedicase in multe
ocazii luarea unor decizii privind sanctionarea unor fapte. Herjeu a propus
reprogramarea tuturor sedintelor care nu se puteau desfasura din lipsa de cvorum si
publicarea pe site a prezentelor si absentelor |la sedinte. Pe 26 ianuarie 2017,
membrii CNA au decis sa se intruneasca de trei ori pe saptamana, pentru a evita
prescrierea unor sesizari.

Continua migratia jurnalistilor in lumea politica

Un numar semnificativ de jurnalisti au candidat la alegerile parlamentare din
decembrie 2016, continuand tendinta aparuta in ultimii ani in interiorul breslei.
Pentru Partidul Miscarea Populara au candidat Dan Andronic (Evenimentul zilei, Bl
TV) si Robert Turcescu (B1 TV, Nasul TV), in timp ce pentru Uniunea Salvati Romania
au candidat Mihai Gotiu (Romania Curata) si Matei Dobrovie (Epoch-Times.ro). Un alt
jurnalist, Alexandru Cautis (Realitatea TV), si-a anuntat candidatura pentru Partidul
Social-Democrat, dar PSD nu |-a inclus in cele din urma pe listele sale electorale.

Mass-media au fabricat stiri in contextul unor evenimente politice majore

Fenomenul stirilor false a contaminat si spatiul media din Romania. Alegerile locale
si parlamentare, precum si masivele proteste din ianuarie-februarie 2017 au oferit
,prilejul” unor dezinformari si manipulari de amploare, propagate atat de media
mainstream, cat si de diverse site-uri. Unele din stirile false publicate pe un site
apartinand unui cetatean roman au avut un impact puternic si in alegerile
prezidentiale din SUA (endingthefed.com). Trei stiri publicate pe acest site au fost in
topul celor mai viralizate 5 stiri false despre alegerile din SUA.

in timpul protestelor anti-guvernamentale de la inceputul lui 2017, televiziunile de
stiri au lansat informatii neverificate care sustineau ca protestele ar fi fost finantate si
sprijinite de George Soros sau de companiile multinationale cu sediul in Romania
sau ca protestele ar fi fost, in fapt, o lovitura de stat pusa la cale de anumite forte
politice. Un incendiu ce a avut loc in luna ianuarie 2017 la clubul Bamboo a fost
prezentat drept o tentativa de lovitura de stat ordonata de presedintele Klaus
lohannis.

Consiliul National al Audiovizualului a sanctionat televiziunile Antena3 si Romania
TV cu amenzi de cate 50.000 de lei, si televiziunile Realitatea TV si B1 TV cu somatii
publice, pentru nereguli in emisiuni care au reflectat protestele din 22 ianuarie 2017.

Abaterile etice grave ale televiziunilor de stiri au declansat reactii din partea
publicului si a societatii civile. Au aparut campanii in care fie s-a cerut boicotarea
produselor pentru care se face reclama la posturile respective, fie s-a cerut
companiilor sa nu mai difuzeze reclame la acele posturi.


https://www.paginademedia.ro/2016/10/scapa-cine-poate-aproape-2000-de-plangeri-la-cna-s-au-prescris-jumatate-erau-pentru-antena-1-antena-3-si-romania-tv/
https://www.paginademedia.ro/2017/02/cna-sta-pe-bara-astazi-sedinta-nu-s-a-putut-tine-din-cauza-unui-membru/
https://www.paginademedia.ro/2017/01/cna-va-avea-trei-sedinte-pe-saptamana-membrii-absenti-la-sedinte-vor-aparea-pe-site-ul-consiliului/
https://www.paginademedia.ro/2017/01/cna-va-avea-trei-sedinte-pe-saptamana-membrii-absenti-la-sedinte-vor-aparea-pe-site-ul-consiliului/
https://activewatch.ro/publicatii/lansarea-raportului-freeex-2016-2017-libertatea-presei-in-romania/
https://activewatch.ro/documents/189/Raport_FreeEx_2017-2018.pdf
https://www.paginademedia.ro/2017/01/protestele-la-romania-tv-si-antena-3-lovitura-de-stat-in-desfasurare-antena-3-colectiv-2015-bamboo-2017/
https://adevarul.ro/showbiz/tv/ce-amenzi-au-primit-antena-3-si-rtv-pentru-modul-1766982.html

Organizatia Frontline Club Romania a transmis un apel catre agentiile de
publicitate, media si PR, in care le cerea sa intrerupa contractele cu posturile
Antena3, Romania TV si B1 TV din cauza informatiilor false, denigratoare, de natura a
dezinforma si manipula grav opinia publica. Unele companii au anuntat ca si-au
retras publicitatea in urma presiunii publice. Conform unor monitorizari publicate
de IQ Ads si PaginaDeMedia.ro, numarul reclamelor difuzate de Antena3 si Romania
TV a scazut semnificativ dupa declansarea acestei campanii. Astfel, postul Antena3 a
difuzat in data de 7 februarie 160 de reclame fata de 470 in data de 20 ianuarie, in
timp ce numarul reclamelor difuzate de Romania TV in aceeasi perioada a scazut de
la 510 la 290. Monitorizarea |1Q Ads a contorizat numarul brand-urilor care apar in
reclamele difuzate. Daca in perioada 30 ianuarie - 2 februarie 2017 s-au promovat 98
de brand-uri, la Romania TV, respectiv 104 la Antena3, in perioada 3 - 5 februarie
numarul acestora a scazut la 31 de branduri, la Romania TV, respectiv 29 la Antena3s.

MAI intocmeste liste negre cu jurnalisti

Narativele difuzare de televiziunile de stiri in contextul protestelor legate de OUG 13
si-au gasit corespondentul in actiuni guvernamentale. Astfel, in februarie 2017,
Ministrul Afacerilor Interne, Carmen Dan, a prezentat o lista de persoane publice,
jurnalisti si politicieni, care, potrivit spuselor sale, s-ar fi implicat in sprijinirea
protestelor desfasurate in fata Guvernului si in mai multe orase din tara, la care au
participat sute de mii de oameni. Carmen Dan a acuzat mai multi ziaristi ca ar fi
promovat protestele, ar fi chemat oamenii in strada si ca ar fi contribuit astfel la
agravarea unei situatii. in acest context, ministrul i-a nominalizat drept instigatori la
proteste pe jurnalistii Mircea Marian, Ovidiu Vanghele, Emilia Sercan, Catalin
Tolontan, Andrei Gheorghe si Lucian Mandruta, pe Clotilde Armand si Nicusor Dan
de la USR, si pe deputatul PMP Robert Turcescu.

Sebastian Ghita a fost inculpat pentru santaj in presa

in iunie 2016, fondatorul postului Romania TV, Sebastian Ghitd, a fost inculpat
intr-un dosar penal ce a vizat un santaj de presa. Din rechizitoriul procurorilor reiese
ca Ghita I-ar fi santajat pe omul de afaceri Theodor Berna, patronul companiei de
constructii Tehnologica Radion, societate abonata la contracte cu autoritatile
statului. Conform procurorilor, in martie 2011, Sebastian Ghita I-ar fi determinat pe
Berna sa incheie un contract fictiv cu Asesoft International SA, in valoare de 500.000
de euro, pentru a opri campania de presa demarata impotriva firmei sale de
constructii. Materialele de presa erau difuzate pe Realitatea TV, post pe care Ghita il
controla la momentul respectiv. Atacurile mediatice au incetat dupa semnarea
contractului si plata primelor doud transe in valoare totald de 150.000 de euro. intre
timp, Ghita a parasit Realitatea TV si a infiintat Romania TV. Berna a refuzat sa achite
si restul sumei din contract, ceea ce a dus la o reluare a atacurilor mediatice la
adresa companiei sale, de data aceasta pe postul Romania TV. in decembrie 2016,
Sebastian Ghita a fugit din tara, in ultima zi in care mai beneficia de imunitate
parlamentara, in timp ce se afla sub supraveghere judiciara, iar in prezent (mai 2023)
locuieste in Republica Serbia. Ghita a scapat in 2019 de acuzatiile de santaj de presa.
Ghita a fost vizat de mai multe dosare penale, care nu au legatura cu activitatea sa
in presa. Nu mai departe de octombrie 2022, a fost trimis in judecata in absenta de
catre DNA, in dosarul "Taxa pentru obtinerea de contracte IT".



https://www.paginademedia.ro/2017/02/numarul-de-reclame-pe-antena-3-si-romania-tv-a-scazut-dramatic-cate-spoturi-au-avut-ieri/
https://www.iqads.ro/articol/37735/brandurile-care-s-au-promovat-in-pauzele-publicitare-de-la-antena-3-si-romania
https://activewatch.ro/publicatii/lansarea-raportului-freeex-2016-2017-libertatea-presei-in-romania/
https://www.paginademedia.ro/2017/02/numele-unor-jurnalisti-si-vedete-invocate-de-ministrul-de-interne-ca-ar-fi-promovat-protestele/
https://revista22.ro/actualitate-interna/carmen-dan-mai-ignora-criticile-si-ii-acuza-pe-jurnalisti-de-instigare-la-proteste
https://activewatch.ro/publicatii/lansarea-raportului-freeex-2016-2017-libertatea-presei-in-romania/
https://activewatch.ro/publicatii/lansarea-raportului-freeex-2016-2017-libertatea-presei-in-romania/
https://adevarul.ro/stiri-interne/evenimente/stilul-mafiot-in-care-sebastian-ghita-controla-1697680.html
https://www.g4media.ro/document-cine-sunt-proprietarii-marilor-televiziuni-de-stiri-din-romania-antena-3-rtv-digi24-realitatea-si-b1-tv.html
https://www.libertatea.ro/stiri/sebastian-ghita-mykonos-grecia-azil-serbia-urmarit-3064276?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=tolo-page-post&fbclid=IwAR2Fhh0srxehSY8tvXt_LEmvmvslXXxVRgcsqHgPk_3HzlhVZs7peJ4OR_M
https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/sebastian-ghita-achitat-definitiv-intr-un-dosar-dupa-ce-siij-a-retras-apelul.html
https://www.g4media.ro/oficial-fugarul-sebastian-ghita-trimis-in-judecata-in-absenta-in-dosarul-taxa-pentru-obtinerea-de-contracte-it-ghita-a-fugit-din-tara-in-decembrie-2016-direct-de-la-o-receptie-sri.html

Antenele si santajul - condamnare definitiva

in mai 2013, directorul general al Antena TV Group, Sorin Alexandrescu, era retinut
de procurorii DNA pentru santaj. Directorul general al Antena TV Group era acuzat
ca |l-a constrans pe loan Bendei, la acea data administratorul companiei RCS&RDS,
sa semneze un contract in conditii prestabilite, sub amenintarea ca, in caz de refuz,
va da in vileag fapte compromitatoare pentru acesta. in paralel, posturile de
televiziune din Antena TV Group, dar si canalul de stiri Antena 3 (patronate de
familia Voiculescu) difuzasera de 41 de ori un promo care anunta iminenta difuzare a
unei anchete jurnalistice: ,Exploziv. Mita in fotbal 3,5 milioane euro via Oradea-
Bucuresti. Ancheta jurnalistica in curand”. Contractul in discutie viza conditiile de
retransmisie a posturilor de televiziune apartinand Antena TV Group pe retelele
RCS&RDS. Investigatia anuntata printr-un promo difuzat de 41 de ori nu a fost
difuzata niciodata de vreunul din posturile de televiziune patronate de familia
Voiculescu. Sursa acestei investigatii de presa nedifuzate a fost, conform procurorilor,
Serban Pop, la acea data presedinte al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala
(ANAF).

in 2017, Inalta Curte de Casatie si Justitie i-a condamnat, printr-o hotarare definitiva,
pe Sorin Alexandrescu, directorul Antena Group, la 4 ani si sase luni de inchisoare cu
executare, pentru santaj, pe Camelia Voiculescu, presedinta grupului Intact, la un an
si sase luni de inchisoare cu suspendare, pentru complicitate la santaj, si pe Serban
Pop, fostul presedinte ANAF, la doi ani de inchisoare cu suspendare si la prestarea a
80 de zile de munc4 in folosul comunitatii, pentru divulgare de informatii secrete. in
schimb, inalta Curte de Casatie si Justitie a decis in acelasi dosar achitarea lui Dan
Voiculescu (fondatorul grupului Intact), a lui George Matiescu (imputernicit Intact), a
Antenei 3 si a Intact Publishing. Anterior, in 2016, Curtea de Apel Bucuresti il
condamnase si pe Dan Voiculescu la o pedeapsa de doi ani de inchisoare cu
executare. Antena TV Group a fost condamnata la plata unei amenzi penale de
200.000 de lei si la difuzarea hotararii de condamnare prin intermediul postului tv
Antena 1 timp de o luna, de zece ori.

DICGI si mita

in 2017, cativa ani mai tarziu de la momentul in care fusese tintd a santajului Antena
TV Group, loan Bendei, la acea data administrator al RCS&RDS, a fost trimis in
judecata de procurori chiar pentru faptele pe care Antena TV Group le folosise
pentru a-l santaja. RCS&RDS, compania actionara a televiziunilor DICI, si persoane
din managementul acestei companii au fost trimise in judecata, in 2017, pentru
infractiunile de dare de mita si spalare de bani. DNA |-a mai trimis in judecata in
acelasi dosar si pe Dumitru Dragomir (fostul presedinte al Ligii Profesioniste de
Fotbal - LPF), pentru infractiunile de luare de mita si spalare de bani, alaturi de mai
multi complici.

Dosarul DNA vizeaza modul in care s-a derulat contractul de difuzare a drepturilor
de televizare a meciurilor de fotbal din Liga 1 de catre LPF catre RCS&RDS. Astfel,
dupa castigarea in 2008 a drepturilor de difuzare a meciurilor din Liga | pentru
sezoanele competitionale 2008-2009, 2009-2010 si 2010-2011, in contextul crizei
economice din 2009, RCS&RDS a dorit o renegociere cu LPF a conditiilor


http://www.pna.ro/faces/comunicat.xhtml?id=4106
http://www.pna.ro/faces/comunicat.xhtml?id=4106
https://activewatch.ro/documents/212/Raport_FreeEx_2018-2019_yhjbeM7.pdf
https://ziare.com/stiri/inchisoare/santaj-la-antene-sorin-alexandrescu-si-dan-voiculescu-condamnati-cu-executare-1421554
https://ziare.com/stiri/inchisoare/santaj-la-antene-sorin-alexandrescu-si-dan-voiculescu-condamnati-cu-executare-1421554
https://www.news.ro/justitie/dumitru-dragomir-si-ioan-bendei-trimisi-in-judecata-pentru-luare-si-dare-de-mita-si-complicitate-la-spalare-de-bani-1924401322002017081617163047
https://www.news.ro/justitie/dumitru-dragomir-si-ioan-bendei-trimisi-in-judecata-pentru-luare-si-dare-de-mita-si-complicitate-la-spalare-de-bani-1924401322002017081617163047
https://economie.hotnews.ro/stiri-telecom-21770716-anunt-digi-bursa-serghei-bulgac-directorul-general-rcsrds-este-urmarit-penal-legatura-savarsirea-infractiunii-spalare-bani.htm

contractuale. Conform procurorilor, pentru a obtine renegocierea conditiilor de
difuzare a meciurilor, intre 2009 si 2011, RCS&RDS a platit catre una dintre
companiile controlate de Dumitru Dragomir suma de 3.100.000 euro, pe care
procurorii au considerat-o mita, mascata sub forma unui contract comercial aparent
legitim.

in ianuarie 2019, Tribunalul Bucuresti, intr-o prima decizie in acest dosar, i-a
condamnat pe Dumitru Dragomir si loan Bendei la cate 4 ani de inchisoare cu
executare. Instanta a dispus si plata unor amenzi de catre firmele implicate in dosar,
precum si confiscarea sumei considerate a fi mita. ins&, in noiembrie 2021, Curtea de
Apel Bucuresti a hotarat desfiintarea sentintei Tribunalului Bucuresti si trimiterea
cauzei spre rejudecare la instanta competenta, respectiv Curtea de Apel Bucuresti.
in mai 2023, dosarul se afla pe rolul acestei instante.

Jurnalisti audiati dupa difuzarea inregistrarilor cu Sebastian Ghita

in februarie 2017, mai multi realizatori Romania TV (Andreea Cretulescu, Victor
Ciutacu, Lili Ruse) au fost audiati, in calitate de martori intr-un dosar de abuz in
serviciu, dupa ce au difuzat inregistrari cu Sebastian Ghita, detinator prin interpusi al
televiziunii, dat in urmarire de autoritati.

Procurorii au incercat sa afle cum au intrat jurnalistii in posesia respectivelor
inregistrari, cerandu-le sa isi divulge sursele, ceea ce i-a determinat pe realizatorii
Romania TV sa acuze ca erau tintele unor incercari de intimidare, idee sustinuta si
de alte voci din presa, precum Catalin Tolontan, prin prisma principiului protectiei
surselor jurnalistice.

Instrumentalizarea presei in vulnerabilizarea sistemului judiciar

Raportul Mecanismului de Cooperare si Verificare (MCV) pentru Romania publicat
de Comisia Europeana in ianuarie 2017, referitor la anul anterior, a sustinut ca_mass-
media au fost utilizate de-a lungul anului pentru a slabi independenta sistemului
judiciar si a magistratilor, contribuind la vulnerabilizarea luptei anti-coruptie. Potrivit
MCV, desi Consiliul Superior al Magistraturii transmitea catre CNA situatiile in care
constata atacuri ale presei asupra sistemului judiciar, in Romania actiunile CNA nu
erau destul de eficace pentru a duce |la descurajarea atacurilor si la corectarea
informatiilor de catre organismele de presa care initiau sau redau atacurile.

in ianuarie 2017, Directia Nationald Anticoruptie (DNA) a transmis un comunicat de
presa in care a cerut Consiliului Superior al Magistraturii sa protejeze magistratii si sa
reactioneze ferm impotriva atacurilor si dezinformarilor ,de natura a submina grav
autoritatea judecatoreasca si a pune in discutie deontologia profesionala a
magistratilor”, lansate de ,trusturi de presa partizane unor curente politice sau unor
grupuri de interese de afaceri, impreuna cu persoane condamnate sau aflate in
ancheta DNA".



https://activewatch.ro/documents/212/Raport_FreeEx_2018-2019_yhjbeM7.pdf
https://www.g4media.ro/breaking-ioan-bendei-administratorul-rcs-rds-si-dumitru-dragomir-condamnati-la-cate-4-ani-de-inchisoare-in-prima-instanta.html
https://www.g4media.ro/breaking-ioan-bendei-administratorul-rcs-rds-si-dumitru-dragomir-condamnati-la-cate-4-ani-de-inchisoare-in-prima-instanta.html
https://portal.just.ro/2/SitePages/Dosar.aspx?id_dosar=200000000401352&id_inst=2
https://www.romaniatv.net/victor-ciutacu-audiat-ca-martor-in-dosarul-privind-inregistrarile-lui-sebastian-ghita-se-incearca-o-actiune-de-intimidare_338926.html
https://activewatch.ro/documents/189/Raport_FreeEx_2017-2018.pdf
https://www.paginademedia.ro/2017/01/raportul-mcv-2016-actiunile-cna-ineficiente-mass-media-mijloc-de-atac-impotriva-justitiei-si-talpa-pentru-lupta-anticoruptie/
https://www.paginademedia.ro/2017/01/raportul-mcv-2016-actiunile-cna-ineficiente-mass-media-mijloc-de-atac-impotriva-justitiei-si-talpa-pentru-lupta-anticoruptie/
https://www.paginademedia.ro/2017/01/raportul-mcv-2016-actiunile-cna-ineficiente-mass-media-mijloc-de-atac-impotriva-justitiei-si-talpa-pentru-lupta-anticoruptie/
https://www.paginademedia.ro/2017/01/raportul-mcv-2016-actiunile-cna-ineficiente-mass-media-mijloc-de-atac-impotriva-justitiei-si-talpa-pentru-lupta-anticoruptie/
http://www.pna.ro/comunicat.xhtml?id=7996
http://www.pna.ro/comunicat.xhtml?id=7996
http://www.pna.ro/comunicat.xhtml?id=7996

Jurnalisti-Consultanti-Sfatuitori

In luna iulie 2017, Felix Rache, realizatorul rubricii ,Deziluzia optica” de la Antena 3,
parasea postul de televiziune pentru a se alatura echipei de consilieri ai noului
premier, Mihai Tudose. Conform Paginademedia.ro, Rache era responsabil cu
strategia de comunicare a Guvernului, dar si cu pregatirea Centenarului Marii Uniri
din 1918. Trei luni mai tarziu, Felix Rache a fost promovat de la functia de consilier
personal al premierului la cea de consilier de stat in cadrul Departamentului de
Strategii Guvernamentale, pastrand, in linii mari, aceleasi atributii ca si in luna iulie.
Odata cu demisia guvernului Tudose, in 15 ianuarie 2018, Rache si-a dat demisia din
functia de consilier de stat.

La sfarstiul lunii noiembrie 2017, Rise Project publica o ampla investigatie in care
aparea si numele jurnalistului Antena 3 Radu Tudor, care, intre 2011 si 2012, ar fi
acordat consultanta in comunicare unei ferme zootehnice, Agrotrust. De-a lungul
timpului, in conturile acestei ferme ar fi fost virate diferite sume din conturile
companiei Tel Drum (conectata cu liderul PSD Liviu Dragnea). Ancheta ii
mentioneaza si pe Razvan Dumitrescu sau Bogdan Chirieac, parti intr-un contract
de publicitate incheiat intre Agrotrust si site-ul dcnews.ro. Conform jurnalistilor Rise
Project, relatiile de afaceri intre jurnalisti si diferite entitati apropiate PSD putea
explica, intr-o oarecare masura, tratamentul preferential de care se bucura acest
partid pe postul Antena 3 sau pe site-ul dcnews.ro.

Moderatori cu nervii slabi

in data de 14 februarie 2018, in cadrul emisiunii ,Sinteza Zilei”, moderatorul Mihai
Gadea a avut o reactie inadecvata intr-un schimb de replici cu purtatorul de cuvant
al PNL, lonel Danca. Vadit iritat de opiniile exprimate de invitat, Gadea i-a replicat:
,Sa nu plece. Pupati-o in c*r pe Koévesi.. Pupati-o, domnule, in c*r pe Kdvesi". La acea
data, incidentul a generat aproape 150 de reclamatii la CNA, insa forul a discutat
speta abia dupa termenul de prescriptie (sase luni) si a sanctionat derapajul la
pachet cu alte abateri inregistrate pe acelasi post de televiziune.

Antena 3 — fake news pe fake news se scoate

Pe 24 iunie 2018, Antena 3 deschide un nou front impotriva postului Pro TV, pe care
il acuza de distribuire de informatii false si de instigare la proteste. in cadrul
emisiunii Sinteza Zilei din acea seara, realizatorul si invitatii au analizat o stire
realizata de Pro TV, si distribuita de o pagina de Facebook, in care erau prezentate
efectele modificarilor la Codul Penal, fara a se preciza insa ca stirea fusese difuzata in
luna decembrie 2017. Postul Pro TV a reactionat si a acuzat postul Antena 3 nu doar
ca a omis sa specifice data difuzarii acelui material, dar |-a si contextualizat gresit,
corelandu-I cu contextul politic din vara anului 2018. in replica, Mihai Gadea a
declarat: ,Noi aseara hu am spus ca a dat Pro TV stirea, am spus ca a fost data pe
Facebook. Pro TV si propaganda nu stiu cum sa faca fata situatiei”. ,Fake news-ul nu
se prescrie. Este fake news si in decembrie si astazi”, a mai declarat Gadea.

Pe 17 iulie 2018, Ambasada Suediei la Bucuresti acuza, in bloc, mai multe institutii
media, printre care si Antena 3, de propagarea unei stiri false. Ambasada acuza mai



https://activewatch.ro/documents/189/Raport_FreeEx_2017-2018.pdf
https://www.paginademedia.ro/2017/07/felix-rache-de-la-antena-3-consilier-in-guvern-ce-atributii-are-in-cabinetul-tudose/
https://www.paginademedia.ro/2017/07/felix-rache-de-la-antena-3-consilier-in-guvern-ce-atributii-are-in-cabinetul-tudose/
https://www.paginademedia.ro/2017/07/felix-rache-de-la-antena-3-consilier-in-guvern-ce-atributii-are-in-cabinetul-tudose/
https://www.paginademedia.ro/2017/09/numire-jurnalistul-felix-rache-de-la-consilierul-lui-mihai-tudose-la-conducerea-departamentului-pentru-strategii-guvernamentale/
https://www.paginademedia.ro/2017/09/numire-jurnalistul-felix-rache-de-la-consilierul-lui-mihai-tudose-la-conducerea-departamentului-pentru-strategii-guvernamentale/
https://www.riseproject.ro/articol/banul-paralel/
https://activewatch.ro/documents/212/Raport_FreeEx_2018-2019_yhjbeM7.pdf
https://www.paginademedia.ro/2018/02/video-limbaj-moderator-mihai-gadea-sinteza-zilei-kovesi/
https://www.paginademedia.ro/2018/08/amenda-cna-sinteza-zilei-kovesi/
https://activewatch.ro/documents/212/Raport_FreeEx_2018-2019_yhjbeM7.pdf
https://www.paginademedia.ro/2018/06/derapaj-antena-3-atac-dur-la-pro-tv-minciuni-mizerabile-o-stire-de-sase-luni-cu-esca-o-incercare-disperata-de-a-scoate-oameni-in-strada-reactia-pro-tv/
https://www.paginademedia.ro/2018/06/derapaj-antena-3-atac-dur-la-pro-tv-minciuni-mizerabile-o-stire-de-sase-luni-cu-esca-o-incercare-disperata-de-a-scoate-oameni-in-strada-reactia-pro-tv/
https://www.paginademedia.ro/2018/06/antena-3---pro-tv-episodul-2-gadea-propaganda-da-cu-manipularea-in-gard-badea-hastagisti-stalinistoizi-nazistoizi-imbecili/
https://www.paginademedia.ro/2018/06/antena-3---pro-tv-episodul-2-gadea-propaganda-da-cu-manipularea-in-gard-badea-hastagisti-stalinistoizi-nazistoizi-imbecili/
https://www.paginademedia.ro/2018/07/derapaj-antena-3-evz-stiripesurse-si-cotidianul/

multe publicatii si televiziuni ca au prezentat o stire conform careia ar fi sters un
material video in care Laura Codruta Kovesi a fost decorata de statul suedez, iar
decizia ar fi fost o consecinta a demiterii acesteia din functia de procuror-sef DNA.
Diplomatii au subliniat faptul ca filmul fusese sters de pe contul de YouTube inca din
anul 2017, fara nicio legatura cu evenimentele din Romania. Mai mult, Ambasada a
criticat si faptul c& nu a fost contactatd pentru a formula un punct de vedere. In
replica, unul dintre realizatorii Antena 3, Ana-Maria Roman, a declarat ca postul nu
ar fi sugerat o legatura de cauzalitate intre demiterea lui Kévesi si disparitia
inregistrarii si si-a declinat responsabilitatea asupra continutului, facand trimitere la
sursa primara a informatiei: ,Stirea de pe inpolitics a fost preluata de mai multa
lume, inclusiv de noi”.

10 august 2018 — lacrimogene si fumigene de presa

Mitingul Diasporei din 10 august 2018 a fost unul dintre cele mai mediatizate si
controversate evenimente ale anului 2018. Posturile de televiziune Antena 3 si
Romania TV au prezentat precaut actiunile din Piata Victoriei si au condamnat
exclusiv protestatarii pentru violentele care au degenerat. Jurnalistii si invitatii
posturilor mentionate au speculat existenta unor agitatori in piata si au indemnat
lumea sa evite escaladarea violentelor. Alte posturi de televiziune, precum Realitatea
TV sau Digi 24 au prezentat insa, cu predilectie, actiunile agresive si disproportionate
ale Jandarmeriei Romane impotriva participantilor la protest sau chiar impotriva
jurnalistilor aflati la fata locului. in cazul Realitatea TV, evenimentele din piata au fost
prezentate intr-o maniera alarmista, pe tronsonul de seara asigurat de jurnalistul
Rares Bogdan fiind vehiculate informatii pe surse, greu de verificat si probat in acele
momente tensionate. Astfel, Rares Bogdan si invitatii sai au lansat o serie de acuzatii
la adresa autoritatilor si fortelor de ordine care nu aveau baza factuala si fara sa ofere
un punct de vedere al institutiilor sau persoanelor acuzate ca folosesc ,gaz toxic CS”
si ,munitie expirata” sau chiar ca ar fi responsabili de ,moartea a doi kosovari”. Pentru
aceste derapaje, dar si pentru abateri repetate in perioada 10 - 17 august 2018, postul
Realitatea TV a fost sanctionat de Consiliul National al Audiovizualului, la inceputul
lui 2019, cu suspendarea emisiei timp de 10 minute. Principalele critici formulate in
spatiul public au pus sub semnul intrebarii consecventa si consistenta CNA in
aplicarea legii si a principiilor. Astfel, ActiveWatch a semnalat la acea vreme faptul ca
CNA nu a fost la fel de intransigent cu televiziunile care au relatat despre protestele
din iarna anului 2017, cand frecventa si intensitatea abaterilor inregistrate la posturile
Antena 3 si Romania TV erau cel putin similare cu cele sanctionate in cazul
Realitatea TV.

Derapajele si speculatiile au continuat in spatiul media dupa incidentele din 10
august 2018, insa nici unele nu au fost de gravitatea situatiilor prezentate de postul
Realitatea TV. Astfel, speculatiile formulate in emisiunea Alessandrei Stoicescu
(Antena 3), din data de 13 august 2018, conform carora violentele ar fi fost generate
de persoane special instruite si platite (mercenari) sau de membri ai miscarii Antifa,
platiti de George Soros, au scapat nesanctionate de CNA, chiar daca unul dintre
membrii consiliului s-a autosesizat in acest caz. in schimb, postul Romania TV a fost
amendat cu 15.000 de lei pentru ca, in ziua protestului, moderatorii nu au intervenit
cand invitatii au lansat acuzatii conform carora protestatarii violenti ar fi platiti sau ca
ar fi mercenari.



https://www.paginademedia.ro/2018/07/ce-spune-ana-maria-roman-antena-3-dupa-ce-ambasada-suediei-a-acuzat-postul-de-fake-news/
https://www.paginademedia.ro/2018/07/ce-spune-ana-maria-roman-antena-3-dupa-ce-ambasada-suediei-a-acuzat-postul-de-fake-news/
https://activewatch.ro/documents/212/Raport_FreeEx_2018-2019_yhjbeM7.pdf
https://www.cna.ro/Decizia-nr-25-din-15-01-2019.html
https://www.paginademedia.ro/2019/01/realitatea-tv-sanctiune-proteste-10-august/
https://activewatch.ro/documents/212/Raport_FreeEx_2018-2019_yhjbeM7.pdf
https://activewatch.ro/documents/212/Raport_FreeEx_2018-2019_yhjbeM7.pdf
https://www.news.ro/cultura-media/membru-cna-autosesizare-in-legatura-cu-afirmatii-grave-facute-de-invitatii-unei-emisiuni-de-la-antena-3-despre-violentele-din-10-august-1922402614252018081118347428
https://www.news.ro/cultura-media/membru-cna-autosesizare-in-legatura-cu-afirmatii-grave-facute-de-invitatii-unei-emisiuni-de-la-antena-3-despre-violentele-din-10-august-1922402614252018081118347428
https://www.cna.ro/IMG/pdf/Decizia_26_Rom_TV.pdf
https://www.cna.ro/IMG/pdf/Decizia_26_Rom_TV.pdf

Cand presa fara mama si fara tata apara familia traditionala

Referendumul din 6 si 7 octombrie 2018, privind revizuirea articolului 48 din
Constitutie referitor la definitia familiei, a inregistrat cateva recorduri negative prin
atitudinea neprofesionista a unor actori de pe piata media.

Postul BITV, prin emisiunea moderata de Silviu Manastire, ,Dosar de politician”, s-a
remarcat prin maniera dezechilibrata in care a prezentat subiectul referendumului.
Moderatorul si-a asumat public si vehement optiunea de vot si, in fiecare dezbatere
dedicata temei referendate a invitat publicul sa participe la vot si sa voteze DA.
Postul TV a fost sanctionat de CNA, pentru lipsa de echilibru, cu somatie publica,
dupa mai bine de trei luni de la comiterea abaterilor.

Tot dupa trei luni a venit raspunsul CNA cu privire la difuzarea unui spot platit de
PSD si difuzat de posturile Antena 3, BITV si Romania TV, in care cetatenii erau
invitati sa voteze DA la referendum, unele dintre argumentele prezentate in spot
fiind degradante pentru persoanele care se opuneau acelui referendum sau care il
boicotau: ,Ce inseamna NU la Referendum? Acordul tau pentru ca in viitor casatoria
sa se poata realiza intre doua persoane de acelasi sex. Sau mai multe. Doi barbati si
o femeie. Trei femei si patru barbati. Un barbat si un ficus. Sau intre o femeie si
altceva.” Posturile de televiziune care au difuzat acest spot au scapat nesanctionate
intrucat, conform CNA, forul nu mai putea solicita intrarea in legalitate, deoarece,
desigur, referendumul fiind incheiat, nu mai era difuzat de nicio televiziune.

Postul Digi 24 nu a dedicat spatiu special pentru dezbateri in jurul referendumului
pentru revizuirea familiei. ins&, in zilele premergatoare votarii, postul a inceput
difuzarea unor mini-interviuri in care apareau preoti care promovau importanta
familiei traditionale. intrebat de_Pagina de Media care este scopul acestei campanii,
daca este produsa de Digi 24 si de ce au fost alesi doar preoti pentru a discuta
despre familie, postul de televiziune nu a oferit niciun raspuns la vremea respectiva.

in prima zi de votare, pe 6 octombrie, singurele posturi care au indemnat populatia
la vot au fost Antena 3 si Romania TV, celelalte posturi de stiri tratand marginal
subiectul referendumului.

Referendumul pentru revizuirea articolului 48 din Constitutie nu a atins cvorumul de
30%, Curtea Constitutionala confirmand invalidarea acestuia pe 18 octombrie 2018.

Amenintare cu bomba la Roménia TV

Redactia Romania TV a primit pe email o amenintare cu bomba, pe 15 februarie
2019, chiar in momentul in care invitat in studio era ministrul Apararii, Gabriel Les.
Politia si echipajele antitero au intervenit imediat pentru a face verificari si a asigura
protectia celor care se aflau in cladire. Amenintarea s-a dovedit a fi falsa, in sensul ca
in sediul televiziunii nu a fost descoperit niciun proiectil exploziv, iar la scurt timp
autoritatile I-au identificat pe cel care a trimis emailul de amenintare si I-au dus la
audieri. Autorul amenintarii s-a dovedit a fi loan Alexandru Tatar, un fost ziarist
sportiv din Timisoara, in varsta de 70 de ani, caruia autoritatile i-au deschis dosar
penal. Ulterior, Alexandru Tatar a declarat pentru Romania TV ca isi regreta gestul si
ca era doar nemultumit de continutul de pe post. ,Voiam sa-i avertizez ca nu e bine
sa se denatureze adevarul’, a spus barbatul.



https://activewatch.ro/documents/212/Raport_FreeEx_2018-2019_yhjbeM7.pdf
https://www.cna.ro/IMG/pdf/Dec23-B1TV-art3referendum.pdf
https://www.paginademedia.ro/2018/10/derapaj-casatoria-dintre-un-barbat-si-un-ficus-viitorul-casatoriei-intr-o-reclama-cu-platita-de-psd/
https://www.paginademedia.ro/2018/10/derapaj-casatoria-dintre-un-barbat-si-un-ficus-viitorul-casatoriei-intr-o-reclama-cu-platita-de-psd/
https://www.paginademedia.ro/2018/10/derapaj-casatoria-dintre-un-barbat-si-un-ficus-viitorul-casatoriei-intr-o-reclama-cu-platita-de-psd/
https://www.paginademedia.ro/2018/10/derapaj-casatoria-dintre-un-barbat-si-un-ficus-viitorul-casatoriei-intr-o-reclama-cu-platita-de-psd/
https://www.paginademedia.ro/2018/10/campanie-referendum-digi-24/
https://www.paginademedia.ro/2018/10/campanie-referendum-digi-24/
https://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-22741525-cum-pozi-ioneaz-televiziunile-tiri-zilele-referendumului-ndemnuri-vot-rom-nia-antena-3.htm
https://activewatch.ro/documents/212/Raport_FreeEx_2018-2019_yhjbeM7.pdf
https://www.ziuadevest.ro/ioan-alexandru-tatar-un-fost-angajat-al-radio-timisoara-dosar-penal-dupa-amenintarea-cu-bomba-de-la-sediul-romania-tv/

Agenda publica intretinuta cu bani publici

Sfarsitul anului 2018 a venit cu o ampla investigatie realizata de Newsweek Romania,
care facea pubilica lista jurnalistilor si consultantilor care aveau contracte cu PSD.
Ancheta Newsweek a reconstruit circuitul contractelor si entitatilor care intermediau
plati catre jurnalisti si formatori de opinie care s-au consacrat in platourile
televiziunilor apropiate de PSD. Pe lista publicata de Newsweek, printre beneficiarii
acestor contracte se aflau Doru Buscu (Catavencii), Bogdan Chirieac (dcnews.ro,
invitat cu precadere la posturile Antena 3, Romania TV si TVR 1), sociologii Marius
Pieleanu si Mirel Palada, dar si jurnalistii Razvan Savaliuc si Adina Anghelescu de la
Lumea Justitiei. Doru Buscu a fost singurul care a oferit clarificari in legatura cu
aceste contracte cu PSD, despre care a afirmat ca ,sunt contracte cu firme private si
punct”. Mai mult, Buscu a negat orice legatura cu PSD si a apreciat ca subiectul a
fost politizat excesiv in spatiul public.

Antena 3 cere protectia statului

In luna martie 2019, Antena 3 s-a adresat in scris Consiliului National al
Audiovizualului cerandu-l sprijinul in exercitarea meseriei. Antena 3 a invocat lipsa
de securitate a angajatilor trustului media in conditiile in care ,in timpul
transmisiunilor in direct sunt agresati sau bruiati de protestatari”. Scrisoarea a nascut
dezbateri in cadrul forului, unde decizia a fost de a transmite o scrisoare in atentia
Jandarmeriei Romane prin care s-a solicitat institutiei ,sa asigure conditiile pentru ca
jurnalistii sa isi poata desfasura activitatea in conformitate cu legislatia in vigoare”.

CNA retrage lista proprietarilor din media

in luna aprilie 2019, CNA a retras de pe site lista proprietarilor si actionarilor de
media din Romania, invocand prevederile GDPR. Decizia surprinzatoare a fost
interpretata ca un regres in transparentizarea pietei media, dar si ca un exces de zel.
intr-un raspuns oficial transmis Hotnews.ro, CNA a precizat ca ar fi fost necesara
obtinerea acordurilor de consimtamant din partea actionarilor pentru publicarea
identitatii. Abia in octombrie 2022 CNA a revenit asupra acestei decizii, lista
proprietarilor din audiovizual devenind, din nou, publica.

De la “Jocuri de Putere” la Putere

in martie 2019, realizatorul TV Rares Bogdan, de la Realitatea TV, a devenit oficial
candidatul principal pentru alegerile Europarlamentare din partea Partidului
National Liberal si a renuntat la emisiunea Jocuri de Putere, pe care o modera. Si
Carmen Avram, realizatoarea emisiunii ,in premierd”, de la Antena 3, s-a inscris pe
lista pentru Europarlamentare, in martie 2019, de data acesta din partea Partidului
Social Democrat, partid despre care a declarat ca ,a prins drag”.

Alegerile Prezidentiale din 2019, fara emotie si fara dezbatere

in 2019, Klaus lohannis castiga alegerile prezidentiale fard emotii si fara sa participe
la o dezbatere fata in fata cu principala contracandidata, Viorica Dancila, premier la


https://activewatch.ro/documents/212/Raport_FreeEx_2018-2019_yhjbeM7.pdf
https://newsweek.ro/investigatii/caracatita-jurnalistilor-si-analistilor-platiti-de-psd-cu-10-milioane-de-lei-din-bani-publici
https://www.libertatea.ro/stiri/psd-acuzat-ca-foloseste-banii-publici-pentru-plati-jurnalisti-apropiati-printre-care-si-doru-buscu-2499561
https://www.libertatea.ro/stiri/psd-acuzat-ca-foloseste-banii-publici-pentru-plati-jurnalisti-apropiati-printre-care-si-doru-buscu-2499561
https://activewatch.ro/documents/212/Raport_FreeEx_2018-2019_yhjbeM7.pdf
https://www.paginademedia.ro/2019/03/antena-3-vrea-protectie/
https://www.paginademedia.ro/2019/03/antena-3-vrea-protectie/
https://www.paginademedia.ro/2019/03/cna-jurnalisti-scrisoare-jandarmerie/
https://www.paginademedia.ro/2019/03/cna-jurnalisti-scrisoare-jandarmerie/
https://activewatch.ro/documents/212/Raport_FreeEx_2018-2019_yhjbeM7.pdf
https://activewatch.ro/documents/212/Raport_FreeEx_2018-2019_yhjbeM7.pdf
https://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-23076053-lista-proprietarilor-radio-disparut-site-cna-institutia-invoca-gdpr-pentru-ingreunarea-accesului-informatii.htm
https://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-23076053-lista-proprietarilor-radio-disparut-site-cna-institutia-invoca-gdpr-pentru-ingreunarea-accesului-informatii.htm
https://www.g4media.ro/document-cine-sunt-proprietarii-marilor-televiziuni-de-stiri-din-romania-antena-3-rtv-digi24-realitatea-si-b1-tv.html
https://www.g4media.ro/document-cine-sunt-proprietarii-marilor-televiziuni-de-stiri-din-romania-antena-3-rtv-digi24-realitatea-si-b1-tv.html
https://activewatch.ro/documents/212/Raport_FreeEx_2018-2019_yhjbeM7.pdf
https://www.g4media.ro/cine-este-rares-bogdan-si-de-ce-conduce-lista-candidatilor-pnl-la-alegerile-europarlamentare.html
https://republica.ro/carmen-avram-pe-lista-psd-pentru-europarlamentare-zam-prins-drag-de-psd-am-inceput-sa-simt-lucruri-pe_2

acea data. In ciuda protestelor din presa si societatea civila, lohannis si staff-ul de
campanie au refuzat orice confruntare directa cu candidata PSD.

O ancheta Recorder din septembrie 2022 arata ca PSD platise, in campania din
2019, 80.000 de euro + TVA pentru o emisiune electorala la Romania TV cu
candidatul la prezidentiale Viorica Dancila, emisiune ce fusese moderata de Victor
Ciutacu. Conform site-ului de investigatii Captura, DNA ar fi deschis o ancheta in
cheltuirea subventiei de la stat de catre PSD, care implica si aceasta situatie.

2020 - 2022: Ani cu pandemie, razboi si multe boli profesionale

Primii doi ani de pandemie au fost marcati de confuzie, cu acces limitat sau
restrictionat la informatii de interes public, dar si de o contaminare severa a spatiului
public cu teorii ale conspiratiei si stiri false despre pandemia COVID-19.

Pe fondul starii de urgenta decretata de autoritatile romane pe 15 martie 2020,
Consiliul National al Audiovizualului a propus un set de recomandari pentru
radiodifuzori, pentru a evita, pe cat posibil, abordarile alarmiste si senzationaliste.
Recomandarile CNA aveau sa fie incalcate, in foarte scurt timp, inclusiv de posturile
Romania TV si Antena 3.

in mai 2020, sub pretextul ca doreste sa protejeze presa de efectele economice
negative ale pandemiei, dar si ca vrea sa sustina eforturile de informare a publicului,
guvernul Ludovic Orban a decis alocarea a 40 de milioane de euro pentru presa din
Romania.

Paradoxal, o cota din aceste fonduri au ajuns si la posturile Romania TV si Antena 3
care au oferit platforma pentru diferiti actori care negau severitatea pandemiei si au
transformat criza de sanatate publica intr-o confruntare politica si ideologica.

in octombrie 2020, au fost organizate alegeri locale, prilej cu care, din nou, Antena 3
si Romania TV au iesit in evidenta prin partizanat politic excesiv.

Cele doua posturi de televiziune s-au remarcat printr-o campanie sincronizata si
intensa impotriva castigatoarei primariei Sector 1, Clotilde Armand, pe care au
acuzat-o de frauda electorala. Aceasta campanie de presa, care a continuat si in anii
2021 si 2022, a ajuns de mai multe ori in atentia CNA, testand capacitatea forului
audiovizual de a conlucra si de lua masuri legale proportionale.

in 2022, Romania inregistra cea mai severd scadere din ultimii ani, de opt pozitii, in
Indexul libertatii presei, publicat de Reporteri fara Frontiere, ajungand pe locul 56.
Acesta era efectul cumulativ al numeroaselor crize si tensiuni politice, al finantarii
presei de catre partidele din coalitia de guvernare, dar si al numeroaselor campanii
de intimidare si discreditare a jurnalistilor independenti.

De altfel, finantarea directa de catre partide a presei pentru activitati de propaganda
a fost si continua sa fie unul dintre cele mai controversate si ocultate subiecte de pe
agenda publica. Datorita investigatiilor Europa Libera si Recorder, dar si prin
eforturile sustinute ale unor organizatii neguvernamentale, precum Expert Forum


https://activewatch.ro/articole/ne-dorim-o-dezbatere-normala/
https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/politica/alegeri-prezidentiale-2019/klaus-iohannis-explica-de-ce-refuza-dezbaterea-cu-viorica-dancila-1215737
https://www.youtube.com/watch?v=lvZiLH4ohnM
https://www.libertatea.ro/stiri/captura-ro-dna-investigheaza-contractele-psd-din-2019-cu-presa-si-mai-multe-firme-4278481
https://www.paginademedia.ro/2020/03/instructiune-cna-ce-obligatii-au-televiziunile-in-timpul-starii-de-alerta/
https://www.paginademedia.ro/2020/03/cna-somatii-romania-tv-antena-3/
https://pressone.ro/presa-in-pandemie-cu-o-mana-se-iau-bani-de-la-guvern-pentru-a-informa-corect-cu-cealalta-se-scriu-stiri-alarmiste-sau-false-care-alimenteaza-confuzia
https://www.paginademedia.ro/2020/10/antena3-sanctionata-cna-emisiuni-gandea-campanie-electorala/
https://www.paginademedia.ro/2020/11/romaniatv-antena3-amenda-cna-scandal-alegeri-sector1/
https://www.paginademedia.ro/2020/11/romaniatv-antena3-amenda-cna-scandal-alegeri-sector1/
https://www.paginademedia.ro/cna/boicot-vot-cna-20386684
https://www.paginademedia.ro/cna/talmes-balmes-la-cna-romania-tv-20402241
https://romania.europalibera.org/a/libertate-presa-romania-europa-est/31830988.html
https://expertforum.ro/subventii-partide-2022/

sau Centrul pentru Inovare Publica, in spatiul public apar numeroase informatii care
sugereaza influenta financiar-editoriala pe care Partidul National Liberal si Partidul
Social Democrat o exercita asupra presei, inclusiv asupra televiziunilor de stiri.

in ultimii ani, subiectul finantarii presei si diferite investigatii sau demersuri
jurnalistice care pun la indoiala profesionalismul si integritatea profesionala a unor
membri din Guvern au fost omise de majoritatea televiziunilor de stiri, exceptiile
fiind putine si laudabile.

in schimb, s-au intensificat campaniile de denigrare, de tip kompromat, impotriva
vocilor critice cu Guvernul. Din nou, Romania TV paraseste decorul democratic si
lanseaza liste negre cu jurnalisti din presa independenta (vezi mai multe in
sectiunea Linsaj public si kompromat din FreeEx Digest nr 1).



https://activewatch.ro/articole/linsaj-public-si-kompromat/

FreeEx Digest este un proiect editorial al Asociatiei ActiveWatch, realizat de
echipa ActiveWatch si colaboratorii sai si sustinut financiar de Ambasada
Regatului Tarilor de Jos.

in urmatoarele luni vom produce periodic sinteze ale principalelor subiecte
care pot influenta negativ dreptul la informare corecta si libertatea de expresie
in Romania.

Vom vorbi despre cazurilor unor jurnalisti care nu sunt lasati sa-si desfasoare
activitatea in interes public, vom expune practici si institutii care restrang
libertatea de expresie si vom incerca sa oferim recomandari si solutii pentru
cetatenii coplesiti de fluxul urias de informatii contradictorii sau inselatoare
care ne alimenteaza anxietatea si ne impiedica sa luam decizii in cunostinta de
cauza.

Proiectul FreeEx Digest este inspirat de munca de peste 20 de ani dedicata
monitorizarii libertatii presei si cuprinsa in rapoartele anuale privind libertatea
de exprimare in Romania.

FreeEx Digest nr. 1 ,Siguranta jurnalistilor. Linsaj public si kompromat” poate fi
citit aici.

FreeEx Digest Nr. 2 ,Controlul si cenzura comunicatiilor digitale” poate fi citit
aici.


https://activewatch.ro/search/#c=freeex&p=publication
https://activewatch.ro/search/#c=freeex&p=publication
https://activewatch.ro/articole/am-lansat-prima-editie-a-newsletterului-freeex-digest/
https://activewatch.ro/publicatii/freeex-digest-nr-2/

Echipa
lonut Codreanu / ActiveWatch
Liana Ganea/ ActiveWatch
loana Popa / ActiveWatch

Serban Barbu / ActiveWatch

Licenta

Creative Commmons CC-BY 4.0 (Attribution)

Bucuresti,
W ETRAO A



	Cuvânt înainte
	Breaking News Democracy: Concluzii
	Țară mică, multe televiziuni de știri
	Care sunt cele mai puternice voci din piață?
	Cine și cum respectă regulile jocului?
	Cum citim și interpretăm toate aceste cifre?

	Democrația din telecomandă
	2004 – 2008: Epoca explorării și poziționării
	2009 – 2015: Epoca încrâncenării și polarizării
	2016 – prezent: Epoca post-adevăr și a ideologizării
	2020 - 2022: Ani cu pandemie, război și multe boli profesionale

	Dan Voiculescu vs Monica Macovei
	Primul președinte sancționat de CNCD pentru discriminare
	Băsescu folosește, pentru prima oară, sintagma „tonomat cu euro”
	Campanie pentru prezidențiale cu înregistrări controversate
	Eurobarometrul și OSCE despre alegerile din 2009
	Presa e o vulnerabilitate a siguranței naționale
	Un scandal + o despărțire = două televiziuni de știri
	Băsescu îndeamnă la boicotarea televiziunilor ostile
	Alegerile parlamentare din 2012 - polarizare și partizanat
	Folosirea instituțiilor media ca instrumente de presiune politică și economică
	Presa lui Voiculescu, unealtă împotriva Justiției
	Jurnalist, locotenent-colonel sub acoperire
	Prezidențiale 2014. Partizanate fățișe, manipulări, dezinformări. Exploatarea sensibilităților naționale și religioase
	Elena Udrea dicta politica editorială a unor importante televiziuni și ziare
	Abateri etice după incendiul din clubul Colectiv din Capitală
	Mass-media în campaniile electorale din 2016
	CNA absent și ineficient
	Continuă migrația jurnaliștilor în lumea politică
	Mass‑media au fabricat știri în contextul unor evenimente politice majore
	MAI întocmește liste negre cu jurnaliști
	Sebastian Ghiță a fost inculpat pentru șantaj în presă
	Antenele și șantajul - condamnare definitivă
	DIGI și mita
	Jurnaliști audiați după difuzarea înregistrărilor cu Sebastian Ghiță
	Instrumentalizarea presei în vulnerabilizarea sistemului judiciar
	Jurnaliști-Consultanți-Sfătuitori
	Moderatori cu nervii slabi
	Antena 3 – fake news pe fake news se scoate
	10 august 2018 – lacrimogene și fumigene de presă
	Când presa fără mamă și fără tată apără familia tradițională
	Amenințare cu bombă la România TV
	Agenda publică întreținută cu bani publici
	Antena 3 cere protecția statului
	CNA retrage lista proprietarilor din media
	De la “Jocuri de Putere” la Putere
	Alegerile Prezidențiale din 2019, fără emoție și fără dezbatere

