
Agenţia de Monitorizare a Presei 
 

- membră a reţelei Reporters sans Frontieres - 
 
 
 
 
 
 
 
 

Programul FreeEx 
 
 
 
 
 
 
 
 

Libertatea presei  
în România 

 
 

Anul 2004 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Acest raport a fost realizat prin contribuţia voluntară a echipei AMP. 
 



 

Acest raport a fost redactat în cadrul programului FreeEx al Agenţiei de 
Monitorizare a Presei - Academia Caţavencu (AMP). 
 
Programul Libertatea de exprimare - FreeEx, a fost demarat in august 1999 
de AMP, având ca misiune protejarea şi promovarea dreptului la liberă 
exprimare.  
 
AMP a publicat anual rapoarte asupra situaţiei libertăţii presei în România. 
 
 
 
Echipa FreeEx 
 
Liana GANEA – coordonator al programului 
Răzvan MARTIN – coordonator al programului 
 
 
Mulţumiri tuturor celor care au ajutat la editarea raportului : 
Dan Bărbulescu 
Ionuţ Codreanu 
Miruna Cugler 
Cristina Dăescu 
Gabi Dobre 
Nicoleta Fotiade 
Luciana Ghica 
Cristina-Mihaela Murariu 
Francisca Catană 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Agenţia de Monitorizare a Presei – Academia Caţavencu 
Membră a Reţelei Reporteri Fără Frontiere 
 
Str. Ion Cîmpineanu, Nr. 20 A 
Bl. 18 A, Scara A, Et. 2, Ap. 8,  
Sector 1 
Bucuresti 
 
Tel./Fax: +40-21-315 23 13;  
e-mail: office@mma.ro | razvan@mma.ro 
Web: www.mma.ro | www.freeex.ro 



C U P R I N S 
 
 
 
 
 
I. Cadrul general 1 
 Agresiuni si ameninţări 3 
 Controlul politic al informaţiei 3 
 Cazul TVR 9 
 Cazul SRR 9 
 Presiunile politice si economice asupra presei 11 
 Publicitatea “de stat” 13 
 Cazul Evenimentul Zilei 16 
 Cazul România liberă 18 
 Legislaţia 19 
 Procese 21 
 Auto-reglementarea 21 
   
II. Cazuistică 22 
 Agresiuni şi ameninţări 22 
 Presiuni îndreptate împotriva presei 28 
 Procese 33 
 Legislaţie 36 
 Accesul la informaţii 39 
 Drepturi salariale 41 
 Alte evenimente media importante 42 
   
III. Bonus  
 Fragmente din stenogramele şedinţelor Delegaţiei 

Permanente a PSD 
46 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 



 

1 

CAPITOLUL I  
Cadrul general 

 

 
 
 
Anul 2004 a fost puternic marcat de cele două campanii electorale 
desfăşurate in mai-iunie (alegerile locale) şi noiembrie-decembrie (alegerile 
parlamentare şi prezidenţiale) 

Presa a constituit principala armă folosită de mediul politic pentru a 
câştiga alegerile. Început în urmă cu 4 ani, atacul asupra presei a atins 
punctul culminant anul trecut.  

Media audiovizuală a fost vârful de lance al campaniei politice agresive 
cu accente propagandistice, aceasta având de departe cel mai mare impact 
asupra populaţiei. Preponderent, din ştirile posturilor TV româneşti au lipsit 
informaţiile critice la adresa partidului de guvernământ, au fost omise 
evenimente şi subiecte care ar fi pus într-o lumină nefavorabilă membrii PSD 
(prin comparaţie cu presa scrisă unde astfel de informaţii au fost mediatizate). 
Liderii partidului aflat la putere au fost prezenţi în general în context pozitiv 
sau neutru. În majoritatea cazurilor, atitudinea critică a jurnalistului de 
televiziune a fost îndreptată îndeosebi către membrii opoziţiei. 

Semnalele venite din partea unor jurnalişti, editori sau patroni de presă din 
ţară confirmă intensificarea presiunilor asupra presei, mai ales din partea 
fostei puteri.  

Presiunile s-au manifestat în diverse forme – achiziţionarea de instituţii media, 
folosirea abuzivă a instituţiilor statului de către autorităţi ca instrumente de 
şantaj împotriva presei, cumpărarea tăcerii unor instituţii de presă cu ajutorul 
publicităţii de stat sau a iertării obligaţiilor fiscale şi, acolo unde aceste metode 
nu au funcţionat, ameninţări, agresiuni sau, în ultimă instanţă, cumpărarea 
tirajelor unor ziare înainte ca acestea să ajungă la cititor. 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

2 

Obsesia fostei puteri pentru controlul presei este susţinută de declaraţii ale 
unor lideri PSD, de documente oficiale ale partidului sau de stenogramele 
Delegaţiei Permanente a PSD publicate de presa naţională. Aceste 
documente au fost publicate de presă şi nu au fost contestate în instanţă de 
PSD, autenticitatea lor fiind confirmată chiar de unul din vicepreşedinţii 
partidului, fostul Ministru de Externe, Mircea Geoană. 

 

„Acum, că este domnul Şeuleanu preşedinte executiv (la Radio 
România Actualităţi - n.r.) cred că lucrurile se vor rezolva. (...) Fiecare 
cu experienţa lui, ce ziare a făcut fiecare, că asta trebuie să vedem 
pînă la urma, ne implicăm cu bani, cu cunoştinţe, care sînt analiştii pe 
care ii trimitem la televiziuni. Data viitoare poate facem un text aşa şi 
fiecare să treacă 10 analişti pe care el îi recomandă pentru televiziuni, 
radiouri şi aşa mai departe”.1 

 

Concluziile unuia din aceste documente par să fi găsit explicaţia pentru 
surprinzătorul insucces electoral al PSD. 

„Excesul de comunicare publică, inerent statutului de partid aflat la 
guvernare, nu a creat un avantaj relativ, ci a indus mai curând 
electoratului o stare de saturaţie informaţională, şi, uneori, sentimentul 
de manipulare. (…) Există o serie de observaţii critice care necesită o 
analiză obiectivă şi o strategie de remediere a deficienţelor în viitor : 
Binomul Guvern - PSD a dominat spaţiul mediatic până la 
suprasaturaţie. Excesul de prezenţă mediatică a generat dezinteres şi 
chiar respingere în rândurile unei mari părţi a publicului. Concomitent a 
apărut „foamea” de altceva. PSD şi liderul său, în special, au dominat 
pe parcursul ultimilor ani scena publică. Cantitatea a înecat calitatea. 
Publicul a fost suprasaturat cu evenimente minore care au fost 
supralicitate mediatic. Inundarea opiniei publice cu informaţie poate fi o 
tactică bună pe termen scurt, dar atunci când devine strategie de 
comunicare a guvernării dă naştere unor efecte nocive. Ieşirile rare în 
public dau semnalul importanţei.”2 

 

Noua putere a promis că va reda presei libertatea şi demnitatea profesională. 
Rămâne însă să demonstreze că îşi doreşte cu adevărat acest lucru. Până 
acum, există câteva semnale mai degrabă îngrijorătoare.  

În luna Ianuarie a anului 2005, o agenţie de ştiri a publicat un email trimis de 
către Radu Călin Cristea (jurnalist la Radio Europa Liberă) unui consilier al 
Preşedintelui Băsescu, în care ziaristul declina propunerea consilierului de a 
deveni unul dintre candidaţii pentru înlocuirea actualului Preşedinte - Director 

 
1 Adrian Nastase, Stenogramele Delegatiei Permanente a PSD, 5 ianuare 2004 
2 Adrian Nastase, Raport privind rezutltatul alegerilor si strategia politica a PSD 
http://www.psd.ro/diversedoc/afisare-diversedoc.php?idrubrica=5  



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

3 

General (PDG) al televiziunii publice (Valentin Nicolau). Conform legii de 
funcţionare a serviciilor publice de radio-tv, PDG nu poate fi demis sau numit 
decât de Parlament. Această situaţie a trezit îngrijorare privind o posibilă 
implicare abuzivă a noului preşedinte în schimbarea conducerii TVR. Amintim 
că, a doua zi după câştigarea alegerilor, Traian Băsescu a promis că presa îşi 
va recâştiga libertatea şi respectul pe durata mandatului său.  

Nici în privinţa legislaţiei, noul regim nu pare să facă mai multe progrese. Aflat 
în dezbaterea Parlamentului, noul Cod Penal a trecut prin Camera Deputaţilor 
conţinând în continuare infracţiunea de calomnie, eliminând însă pedeapsa cu 
închisoarea pentru această faptă. 

 

 

Agresiuni şi ameninţări 

Agresiunile îndreptate împotriva jurnaliştilor au continuat să fie 
fenomenul cel mai vizibil în viaţa presei româneşti. În ciuda 
avertismentelor organizaţiilor şi instituţiilor naţionale şi internaţionale, chiar şi 
ale Primului ministru, cazurile de agresiune îndreptate împotriva jurnaliştilor 
sunt cel puţin la fel de numeroase ca în 2003. Din păcate, doar câteva dintre 
aceste cazuri au fost rezolvate de Poliţie. Puţini vinovaţi au fost identificaţi şi 
sancţionaţi pentru hărţuirea jurnaliştilor.  

Mai îngrijorător este faptul că, în acest an, majoritatea atacurilor împotriva 
presei vin din partea politicienilor, autorităţilor şi chiar a reprezentanţilor 
forţelor de ordine (Poliţie, Jandarmerie, Gardieni publici). Se poate afirma că 
cele două campanii electorale au avut o contribuţie semnificativă la această 
creştere a „nervozităţii” politicienilor sau a autorităţilor împotriva ziariştilor.  

 

 

Controlul politic al informaţiei 

Una din cele mai grave probleme ale presei româneşti în 2004 a fost 
scăderea diversităţii informaţiilor şi opiniilor, în special a acelor 
informaţii şi opinii critice ce vizau structurile de putere. Consecinţa 
directă a acestei stări de fapt a fost lipsa de acces a cetăţeanului la acest tip 
de informaţii în spaţiul mediatic. 

Acest fenomen este vizibil în special în media audio-vizuală, cu 
precădere la principalele posturi de televiziune cu acoperire naţională. 
Dacă presa scrisă naţională a acoperit o varietate mult mai mare de subiecte 
politice şi a avut o atitudine mult mai critică, ştirile prime-time TV, mai ales, au 
arătat un interes marginal pentru viaţa politică. În principiu, s-au concentrat pe 
subiecte facile ("infotainment") care de obicei nu au legătură directă cu 
interesul public (informaţii care nu servesc interesului public). Fenomenul este 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

4 

cu atât mai îngrijorător cu cât 73% dintre români au ca principală sursă de 
informare televiziunea, 8% ziarele şi 6% radioul”3.  

Rapoartele de monitorizare ale Agenţiei de Monitorizare a Presei (AMP) 
demonstrează persistenţa dezechilibrului înregistrat anii anteriori în 
reprezentarea vieţii politice pe principalele posturi de televiziune. 

Cei mai vizibili lideri politici în anul 2004 au fost Adrian Năstase 
(preşedinte PSD şi Prim-ministru) şi Ion Iliescu (Preşedintele României) care 
au păstrat aproximativ aceleaşi procente de vizibilitate de la o lună la alta la 
distanta de 15-20% de liderii opoziţiei.  

Totuşi, cel mai semnificativ este contextul în care sunt prezentaţi liderii politici 
şi politicienii în cadrul ştirilor TV. În ansamblu, în anul electoral 2004, Adrian 
Năstase şi Ion Iliescu au fost singurii politicieni asociaţi aproape în 
exclusivitate cu acţiuni neutre sau pozitive şi aproape niciodată cu 
acţiuni negative.  

Campania electorală s-a întins practic pe tot parcursul anului, însă doar în 
perioada reglementată de lege televiziunile şi radiourile au respectat regulile 
impuse de legea electorală şi sancţionate de Consiliul Naţional al 
Audiovizualului (CNA). În timpul campaniei electorale, analizele AMP au 
înregistrat un echilibru din punct de vedere cantitativ în reprezentarea vieţii 
politice, însă aspectele critice au dispărut aproape complet.  

Campania electorală, în special cea televizată, a fost caracterizată în mai 
multe rânduri ca fiind plictisitoare, neinteresantă, cu dezbateri sterile, iar 
electoratul nu a fost suficient informat în legătură cu chestiuni de interes 
public. Principala cauză a acestei stări de fapt este formatul emisiunilor 
electorale, format care de cele mai multe ori a evitat confruntarea directă între 
candidaţi, mai ales între principalii doi candidaţi, dar şi subiectele fierbinţi, de 
interes public major.  

Un exemplu în acest sens ar fi „stenogramele şedinţelor Delegaţiei 
Permanente PSD” care au fost intens mediatizate în presa scrisă, dar extrem 
de puţin pe posturile TV. Formatul emisiunilor a fost influenţat şi de legea 
electorală, care a conţinut mai multe prevederi restrictive la adresa libertăţii de 
exprimare. Una dintre ele interzice candidaţilor să facă afirmaţii cu caracter 
calomnios la adresa celorlalţi candidaţi. Există numeroase semnale venite din 
partea editorilor şi redactorilor din presa locală şi naţională care s-au plâns că 
respectivele reglementări au descurajat prezentarea de ştiri politice. 

În perioada preelectorală, liderii PSD au avut acces la intervenţii directe4 
mai frecvent decât ceilalţi lideri politici. Diferenţa a apărut atât în valoare 
absolută, cât şi în valoare relativă.  

De exemplu, în luna septembrie 2004, Adrian Năstase a fost prezent în cadrul 
ştirilor TV cu 70 de intervenţii directe (adresându-se direct publicului); 

 
3 Conform unui sondaj CURS – “Influenţa media asupra comportamentului civic şi politic” 
4 Numim intervenţie directă prezenţa politicianului în cadrul ştirii atât cu voce, cât şi în imagine 
(ex. fragment din declaraţia din timpul unei conferinţe de presă, interviu luat de reporter etc.) 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

5 

Theodor Stolojan cu 7. Aşadar, pentru Adrian Năstase 40% dintre apariţii au 
fost intervenţii directe, iar cele ale lui Theodor Stolojan au reprezentat 4%.  

Tot în septembrie, Adrian Năstase este asociat cu acţiuni pozitive cel mai 
frecvent: 16 apariţii, dintre care 10 la TVR1 şi este singurul lider politic faţă de 
care în cadrul tuturor televiziunilor monitorizate în această perioadă există 
atitudine tendenţios pozitivă (TVR1 – 7 apariţii, Prima TV – 5, B1 TV – 4, 
Antena 1 – 3, Realitatea TV – 2, Pro TV - 1). Tendenţiozitatea pozitivă este 
preponderent determinată de imaginile care-l prezintă pe liderul PSD în 
mijlocul “băilor de mulţime”.  

Acest tip de rezultate, menţionate mai sus şi identificate în luna septembrie, a 
fost specific mai mult sau mai puţin tuturor rapoartelor de monitorizare AMP 
din întreg anul electoral 2004, cu tendinţa de creştere a contextului pozitiv în 
ceea ce priveşte liderii partidului de guvernământ pe măsură ce campania 
electorală s-a apropiat5. 

 

În perioada campaniei electorale, numărul ştirilor politice a scăzut 
simţitor, una din cauze fiind legislaţia electorală, ale cărei ambiguităţi şi 
caracter restrictiv au creat confuzie, inhibând astfel editorii să prezinte 
ştiri referitoare la viaţa politică. S-a putut observa cvasi dispariţia actorilor 
politici mai ales în prima săptămână a campaniei electorale. Atitudinea critică, 
care în general era îndreptată către membrii opoziţiei, a dispărut în 
majoritatea ştirilor difuzate în timpul campaniei electorale. În majoritatea 
timpului, televiziunile au prezentat ştiri cu context neutru sau pozitiv. 

Cât despre perioada de după alegeri, atitudinea critică faţă de liderii 
Puterii din prezent a crescut în ştirile TV spre deosebire de perioada 
preelectorală şi electorală. De această dată, cel mai vizibil lider politic, şi 
anume Traian Băsescu, este şi cel mai criticat în comparaţie cu Adrian 
Năstase - cel mai vizibil lider din perioada anterioară alegerilor, care întrunea 
constant acţiuni pozitive şi faţa de care atitudinea jurnalistului era 
preponderent pozitivă. 

Totuşi, în această perioadă, au existat şi situaţii similare celei preelectorale şi 
electorale, chiar dacă actorii s-au schimbat între timp. 

Atitudinea negativă a jurnalistului este îndreptată îndeosebi către membrii 
unui partid aflat în Opoziţie, şi anume membrii PSD, iar în ceea ce priveşte 
acţiunile cu care sunt asociaţi liderii Puterii se poate observa prezenţa unui 
număr mai mare de acţiuni pozitive asociate acestora (Vezi şi www.mma.ro, 
Baza de date). 

În ceea ce priveşte presa scrisă, situaţia este ceva mai nuanţată. Spre 
deosebire de presa scrisă locală, fragilă economic şi vulnerabilă în faţa 
presiunilor politice, presa scrisă naţională, mai diversă şi cu o situaţie 

 
5 www.mma.ro, Baza de date 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

6 

economică mai solidă, a avut voci care  şi-au "permis" să aibă o poziţie critică 
faţa de structurile de putere.  

 

Un caz – România şi Uniunea Europeană 

Un studiu de caz efectuat de AMP în februarie 2004 demonstrează existenţa 
unor agende extrem de diferite ale instituţiilor media şi modul diferit în 
care realităţile sunt reflectate de media audiovizuală şi de cea scrisă.  

Scandalul generat de posibila suspendare a negocierilor României cu UE a 
fost reflectat diferit de televiziuni şi de presa scrisă. Raportul Parlamentului 
European conţinea o serie de critici la adresa României (adopţiile 
internaţionale, reforma administrativă, independenţa justiţiei, corupţia şi 
libertatea presei).  

Televiziunile şi-au concentrat atenţia asupra temelor mai „uşoare” (adopţiile 
internaţionale), marginalizând celelalte subiecte care puneau Puterea într-o 
lumină nefavorabilă (corupţia, independenţa justiţiei şi libertatea presei). În 
schimb, presa scrisă a abordat toate cele patru subiecte.6 

 

România şi Uniunea Europeană 

Raportat la numărul de articole respectiv ştiri privind problema suspendării 
negocierilor, în presa scrisă s-a înregistrat o frecventă mai mare a referirilor la 
atacurile la adresa Puterii şi a României decât în ştirile TV.7 

A. Frecvenţa atacurilor 

Presa scrisă 

4 atacuri la adresa Puterii şi a României – 8,78 atacuri la fiecare 10 articole  
4 atacuri la adresa oficialilor europeni – 2,65 atacuri la fiecare 10 articole 
Televiziuni 

4 atacuri la adresa Puterii şi a României – 2,85 atacuri la fiecare 10 ştiri 
4 atacuri la adresa oficialilor europeni – 2,65 atacuri la fiecare 10 ştiri 

 

B. Frecvenţa apariţiilor cuvintelor cheie 

Presa scrisă 

4 “adopţii” – 62% din totalul apariţiilor cuvintelor cheie 

 
6 www.mma.ro, Baza de date 
7 Problematica aderarii la UE in presa scrisa si audiovizuala in perioada 29 ianuarie – 11 
februarie 2004” – studiu de caz al AMP 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

7 

4 “justiţie”, “corupţie”, “libertatea presei”- 38% din totalul apariţiilor cuvintelor cheie 
Televiziuni 

4 “adopţii” – 81% din totalul apariţiilor cuvintelor cheie 
4 “justiţie”, “corupţie”, “libertatea presei” - 19% din totalul apariţiilor cuvintelor cheie 

 

C. Frecvenţa articolelor/ ştirilor TV care prezintă acţiunile Guvernului 
pentru rezolvarea conflictului 

Presa scrisă 

4 1,50% din totalul articolelor privind problematica UE 
Televiziuni 

4 19,40% din totalul ştirilor privind problematica UE 

 

 

TVR1, Pro TV şi Antena 1 sunt principalii actori pe piaţa de televiziune cu 
o cotă de audienţă combinată de 57%. În anul 2004, puterea mediatică a 
acestora nu a fost folosită pentru informarea corectă a publicului, cele trei 
televiziuni evitând ştirile sau comentariile critice la adresa fostului partid de 
guvernământ. 

Mecanismele de influenţare a politicii editoriale a celor trei posturi au fost 
diferite.  

Valer Dorneanu, Preşedintele Senatului afirma pe 29 septembrie 2004: 

”A propos de strădania televiziunilor, începând cu televiziunea 
naţională şi a celorlalte şi a presei, eu tot mă întreb de ce noi 
continuăm să sprijinim în diverse modalităţi instituţii de presă cu foarte 
mare audienţă cu facilităţile vechi, cu sponsorizări, cu reclame, iar ceea 
ce primim noi sunt cel mult vagi scutiri individuale”.8 

În cazul Pro TV, multe voci identifică datoriile pe care această televiziune le-a 
acumulat faţă de bugetul statului (peste 6 milioane $) de-a lungul anilor şi 
reeşalonările acordate de Guvernul PSD la plata acestora. Într-un comunicat 
emis în luna octombrie, Pro TV a pretins că şi-a achitat integral datoriile faţă 
de stat. În aceeaşi zi, Pro TV dispare de pe lista datornicilor publicată pe site-
ul Ministerului Finanţelor.  

Pe 14 februarie 2005, sub noua guvernare, inspectorii fiscali au pus sechestru 
pe studiourile şi platourile de filmare de la Buftea, precum şi pe conturile 
deschise de firma Studiourile Media Pro SA la cinci bănci. Studiourile Media 
Pro au peste 100 de miliarde datorii la bugetul de stat. Compania are strânse 
legături cu trustul de presă ce deţine postul de televiziune Pro TV.  

 
8 Stenogramele Delegatiei Permanente a PSD, 29 septembrie 2003 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

8 

Din păcate, este imposibil de depistat cine este adevăratul proprietar al firmei, 
deoarece acţionarii ei sunt înregistraţi în zone off-shore, unde structura 
proprietăţii este ascunsă. De altfel, transparenţa proprietăţii media reprezintă 
una din problemele importante presei româneşti.  

Multe posturi de radio sau televiziune au proprietari ascunşi în spatele unor 
firme înregistrate în paradisuri fiscale, deşi art 30 (5) al Constituţiei stipulează 
”Conform legii, este posibil ca mass media să fie obligate să-şi dezvăluie 
resursele financiare”. De asemenea, nici una dintre companiile de media 
audiovizuală nu face publice raporte financiare anuale9.  

În cazul postului de televiziune, Antena 1, situaţia este ceva mai clară. 
Patronul acesteia este Dan Voiculescu, liderul PUR, partid care a intrat într-o 
alianţă electorală cu PSD pentru alegerile generale.  

Raportul PSD privind rezultatul alegerilor şi strategia politică a PSD 
menţionează expres că puterea mediatică a trustului lui Dan Voiculescu este 
unul din motivele încheierii alianţei electorale :  

“Argumentele principale pentru încheierea acestei alianţe electorale – 
respectiv evitarea izolării PSD şi crearea unui front mediatic favorabil în 
campania electorală – nu au fost întemeiat decât la nivel central. La 
nivel local, unităţile mediatice asociate cu PUR au continuat ofensiva 
împotriva candidaţilor PSD.”10 

Televiziunea publică nu a făcut decât să-şi menţină comportamentul 
tradiţional de instituţie aservită puterii, indiferent de culoarea politică a 
acesteia. Deşi ştirile TVR au fost destul de echilibrate din punct de vedere 
cantitativ, respectând în linii mari regula celor trei treimi impusă de CNA, ele 
au omis adeseori subiecte ‚fierbinţi’ sau acele ştiri care prezentau într-un 
context negativ liderii PSD. 

Adrian Năstase:  

“Avem nevoie de zece oameni, fiecare să discute cu câte o televiziune, 
7 să discute cu câte un ziar. Asta este complicat şi de asta cine se 
ocupă la noi de lucrurile astea? Unul scrie desene, altul face desene, 
altul face diagrame, altul pune pe pereţi, este vorba de munca aia de 
şaibă. (...) Dar noi am lăsat Televiziunea Română să preia ce a vrut ea, 
noi nu i-am spus vrem mesajul ăsta, nu am spus la PRO TV: vrem 
mesajul ăsta. Cineva care să stea la pupitru să vadă tot ce s-a 
întâmplat şi să spună, domnule, noi vrem să apară pe televiziune 
mesajul ăsta, vrem imaginea asta”.11  

Prezenţa unui reprezentant al PSD în camera de ştiri a TVR a fost confirmată 
chiar de conducerea TVR în ianuarie 2005. 

 
9 Manuela Preoteasa, Structurile de Proprietate si influenta lor asupra independentei si 
pluralismului in mass media, SEENPM, 2004 
10 Raportul PSD privind rezultatul alegerilor si strategia politica a PSD, www.psd.ro 
11 stenogramele Delegatiei Permanente a PSD 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

9 

În data de 30 noiembrie 2004, la două zile după primul tur al alegerilor 
parlamentare şi prezidenţiale, candidatul Alianţei PNL-PD la funcţia de 
Preşedinte al României a declarat în cadrul unei conferinţe de presă că 
alegerile fuseseră fraudate şi a cerut anularea acestora.  

În seara aceleiaşi zile, TVR1 a transformat întregul buletin de ştiri în campanie 
deschisă orientată împotriva lui Traian Băsescu. Acuzele de fraudă formulate 
de Alianţa D.A. la adresa BEC şi a Uniunii PSD+PUR au fost mediatizate 
astfel încât s-au transformat într-o campanie deschisă împotriva candidatului 
la preşedinţie din partea Alianţei D.A.. Argumentele aduse de reprezentanţii 
Alianţei au fost prezentate din off. A fost difuzat momentul în care Traian 
Băsescu cerea anularea alegerilor din cauza dimensiunilor fraudei, urmat de 
un material din ziua precedentă în care Băsescu afirma că oricare ar fi 
dimensiunile fraudelor nu va contesta rezultatele alegerilor. 

Toate celelalte persoane prezente sau invocate în program (ziarişti, analişti 
sau politicieni) au fost unanime în a-l critica pe candidatul opoziţiei. Într-un 
comunicat emis a doua zi, Agenţia de Monitorizare a Presei a considerat că 
TVR1 a comis o ‚fraudă electorală informaţională’ prin intermediul buletinului 
de ştiri. 

 

Cazul TVR 

În data de 6 Decembrie, Alexandru Costache, redactor în cadrul 
Departamentului de Ştiri de la TVR1 a făcut publice presiunile politice, 
cenzura şi dezinformarea practicate în cadrul televiziunii publice. Ziaristul 
afirma într-o scrisoare deschisă:  

“Am ajuns să fim legaţi ombilical de PSD, şi nu atât de PSD, cât de 
Adrian Năstase. Nu se critică decât la comandă şi în anumite 
contexte.’12  

Alţi cinci jurnalişti de la TVR au confirmat faptele reclamate de Costache, cu 
toate că Regulamentul de Ordine şi Funcţionare al TVR interzice angajaţilor 
să exprime public opinii negative la adresa instituţiei. 

Comisia de Etică şi Arbitraj (CEA) din TVR a analizat acuzaţiile aduse de 
grupul ziariştilor protestatari şi, într-un raport întocmit pe 30 Decembrie, a 
confirmat în mare măsură cele semnalate. Din cei 30 de jurnalişti din cadrul 
Departamentului de Ştiri audiaţi de CEA, 22 au confirmat, integral sau parţial, 
acuzaţiile lui Al. Costache. Raportul Comisiei a fost înaintat conducerii TVR, 
însă aceasta nu a dat nici o sancţiune pentru derapajele editoriale semnalate 
în raport.  

Pe 7 februarie 2005, Valentin Nicolau şi-a prezentat o ‚demisie condiţionată’ 
din funcţia pe care o deţine. El a precizat că va renunţa la conducerea 
televiziunii publice în momentul în care Parlamentul va adopta o nouă lege de 

 
12 Evenimentul Zilei, 6 decembrie 2004 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

10 

funcţionare a serviciilor publice de radio şi televiziune, lege care să permită 
depolitizarea celor două instituţii. Conform legislaţiei în vigoare, această 
decizie este nulă. 

 

Cazul SRR 

Pe tot parcursul anului au existat mai multe semnale venite din partea unor 
jurnalişti de la radioul public (Societatea Română de Radiodifuziune - SRR) 
care au reclamat public presiunea editorială şi cenzura existente în cadrul 
instituţiei. În cadrul unei conferinţe organizate de o delegaţie a organizaţiei 
Reporteri fără Frontiere în luna aprilie, jurnalişti de la SRR au acuzat: modul 
deformat în care a fost prezentat raportul Parlamentului European, 
cenzurarea declaraţiilor critice ale liderilor opoziţiei ce-l vizau pe Adrian 
Năstase şi faptul că ştirile despre acesta erau exclusiv pozitive. 

La doar câteva zile după această conferinţă, CNA recomandă SRR să 
respecte prevederile reglementarilor sale privind pluralismul şi corecta 
informare a publicului. Recomandarea solicită SRR să implementeze propriul 
Cod Deontologic în scopul asigurării independenţei editoriale. 

Jurnalişti de la SRR au acuzat conducerea radioului public de aservire faţă de 
PSD în luna decembrie. În Ianuarie 2005, 11 jurnalişti din SRR au format 
Iniţiativa Profesională Radio România, cu scopul de a lupta împotriva cenzurii 
din interiorul instituţiei şi pentru depolitizarea acesteia. Grupul a prezentat într-
un amplu document o serie de acte de dezinformare şi de manipulare 
editorială care au avut loc în SRR în ultimii ani, acuzându-l pe Dragoş 
Şeuleanu, Preşedintele Director General al radioului public de abuzuri 
administrative, folosire ilegală a banului public şi că „a adus instituţia în haos 
administrativ şi i-a distrus credibilitatea şi prestigiul”.13 

În februarie 2005, CNA a audiat cele două părţi şi a emis un comunicat în 
care precizează că „constată existenţa în interiorul SRR a unui conflict 
ireconciliabil între domnul Dragoş Şeuleanu şi conducerea de la 
Departamentul de ştiri, pe de o parte, şi o mare parte a angajaţilor SRR, pe de 
altă parte.  

Acest conflict a fost generat de disfuncţii în managementul editorial al 
instituţiei, de existenţa unor posibile acte de cenzură, de nerespectarea, în 
unele cazuri, a regulilor deontologiei profesionale, a normelor interne, de 
tratament diferenţiat aplicat unor oameni politici precum şi de repetate 
încercări de intimidare a salariaţilor în demersul lor legitim de a semnala 
disfuncţionalităţile din SRR. 

Escaladarea conflictului poate duce la un blocaj al activităţii SRR şi, implicit, la 
afectarea gravă a interesului publicului. În această situaţie, membrii CNA 
consideră că o soluţie pentru depăşirea acestei crize ar putea fi asumarea 

 
13 www.initiativa.home.ro 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

11 

răspunderii, prin demisie, a Preşedintelui - Director General împreună cu 
Consiliul de Administraţie şi conducerea Departamentului de ştiri”.  

Pentru gravele derapaje editoriale ale posturilor publice de radio şi televiziune 
şi pentru deturnarea de la misiunea de instituţie publică a societăţilor pe care 
le conduc Agenţia de Monitorizare a Presei a cerut celor doi PDG ai TVR şi 
SRR să-şi prezinte demisia de onoare. Acestui demers i s-a alăturat 
Convenţia Organizaţiilor de Media, organizaţie care reuneşte 36 de organizaţii 
de media şi alte 10 organizaţii neguvernamentale. 14  

O Comisie Parlamentară Specială de Anchetă a fost formată în luna februarie 
pentru a investiga situaţia de la TVR si SRR.  

La numai 2 zile după victoria lui Traian Băsescu în alegerile prezidenţiale, 
CNA a emis un „Apel pentru respectarea independenţei serviciilor publice de 
radio şi televiziune” în care solicită depolitizarea administraţiei celor două 
instituţii şi propune modificări legislative pentru asigurarea independenţei şi 
bunei funcţionări a radioului şi televiziunii publice. Necesitatea modificării legii 
41/1994 de funcţionare a serviciilor publice de radio şi televiziune a fost 
recunoscută şi de Valentin Nicolau, PDG al TVR, care a condiţionat demisia 
sa de schimbarea acestei legi.  

În luna februarie a anului 2005, mai multe organizaţii ale societăţii civile au 
format un grup de lucru pentru a propune modificări ale legii 41/1994. La 
acest grup s-au alăturat ziarişti din SRR şi TVR, dar şi reprezentanţi ai 
conducerii TVR. Documentul redactat de acest grup de lucru propune o 
modificare de substanţă a cadrului de organizare şi funcţionare a celor doua 
instituţii, vizând depolitizarea acestora, instituirea unor mecanisme de control 
privind respectarea misiunii de serviciu public a SRR şi TVR şi a normelor 
etice şi profesionale. 

 

Presiunile politice şi economice asupra presei 

Procesul de „Berlusconizare” a presei a continuat. Piaţa de media în 
România este departe de a funcţiona după principiile liberei concurenţe. În 
ciuda unei aparente diversităţi (311 de licenţe de televiziune acordate, dintre 
care 150 sunt operaţionale), majoritatea instituţiilor de presă nu funcţionează 
ca entităţi al căror scop este generarea de profit, ci ca instrument al patronilor 
pentru a obţine influenţă, pentru a şantaja sau ataca adversarii politici sau de 
afaceri.  

Revista Capital a publicat în 18 martie 2004 un raport privind proprietatea a 
22 de posturi locale de televiziune din 12 oraşe. Raportul arată că 11 din 
aceste posturi sunt deţinute de membri ai PSD, 6 de către membri ai PNL, 

 
14 Fundatia Concept, Centrul Parteneriat pentru Egalitate, Grupul pentru Dialog Social, Alianta 
Civica, Centrul de Resurse Juridice, Asociatia Consumatorilor de Media, APADOR – CH, 
APPLE, Asociatia Civic Media, Liga Romana de Presa 
 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

12 

unul de către un membru al Alianţei Populare, restul aparţinând unor 
persoane fără afiliere politică. 

 

Fenomenul politizării presei este foarte bine demonstrat de situaţiile în care 
postul de televiziune Antena 1 (al doilea post privat ca audienţa)15 s-a aflat 
de-a lungul anului, în funcţie de interesele politice ale patronului său, Dan 
Voiculescu, în acelaşi timp lider al Partidului Umanist Român. Acest partid, 
fără o bază electorală reală, şi-a negociat interesele pe tabla politică folosind 
ca argument trustul mediatic patronat de Dan Voiculescu (Antena 1 şi Jurnalul 
Naţional). Mutările politice ale partidului erau imediat urmate de reorientarea 
politicii editoriale a postului de televiziune.  

Pe parcursul unui singur an, Antena 1 a ‘întors armele de 3 ori’. Înainte de 
semnarea acordului electoral între PUR şi PSD (Septembrie 2004), postul a 
fost relativ critic la adresa puterii, mai ales înainte de alegerile locale, în 
toamnă ştirile postului au devenit brusc mult mai critice cu opoziţia, puterea 
fiind menajată. După alegerile generale, când PUR a rupt alianţa cu PSD şi s-
a alăturat coaliţiei guvernamentale, Antena 1 a urmat din nou direcţia 
patronului său, criticând PSD şi dovedind multă înţelegere faţă de noua 
putere. 

Iată câteva fragmente din rapoartele de monitorizare AMP în anul 2004 care 
demonstrează acest lucru:16 

Studiu de caz - problematica aderării la UE în presa scrisă şi audiovizuală în 
perioada 29 ianuarie – 11 februarie 2004  

 “Antena 1 este singura televiziune care critică Guvernul şi pe Adrian 
Năstase în această problemă. Guvernul şi Adrian Năstase au fost 
prezentaţi ca încercând să minimizeze şi să ascundă opiniei publice din 
România criticile aduse de către oficialii europeni”.  

Raport de monitorizare, 1-20 iunie 2004  

"La Antena 1, membrii PSD au fost asociaţi cu 14 acţiuni negative. 
Membrii celorlalte formaţiuni politice au fost asociaţi numai cu acţiuni 
neutre, cu excepţia membrilor UDMR - 1 acţiune negativă". 

Raport de monitorizare, 1-20 septembrie 2004  

"În cazul postului Antena 1, însă, diferenţa dintre numărul total de 
apariţii dintre cele două formaţiuni politice este de 82 de apariţii: 
Uniunea PSD+PUR – 93 de apariţii din care 34 intervenţii directe; 
Alianţa D.A. – 9 apariţii din care 4 intervenţii directe". 

Raport monitorizare, 21 octombrie - 3 noiembrie 2004  

 
15 Goana dupa audienta s-a intetit in 2004, Capital, 6 Ian. 2005 
16 www.mma.ro 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

13 

"Antena 1 a prezentat cele mai multe acţiuni pozitive ale membrilor 
Uniunii PSD+PUR (7 apariţii)". "Adrian Năstase a fost asociat cu cele 
mai multe acţiuni pozitive (33) în cadrul ştirilor TV prime-time difuzate 
în timpul campaniei electorale; majoritatea au fost înregistrate în cadrul 
ştirilor postului Antena 1 (15 apariţii)". 

În perioada postelectorală (20-26 decembrie 2004; 5-12 ianuarie 2005) la 
Antena 1, conţinutul ştirilor s-a schimbat din nou: membrii PSD sunt singurii 
politicieni asociaţi cu acţiuni negative (5 apariţii). 

 

Publicitatea „de stat” 

Publicitatea distribuită netransparent şi preferenţial de instituţiile şi companiile 
publice a fost unul din principalele mecanisme de control al presei folosite 
de Guvern şi autorităţile locale.  

Publicitatea „de stat” a fost estimată în anul 2003 la aproximativ 8% din 
totalul cheltuielilor cu publicitatea din media, cheltuieli ce ating o sumă 
netă de aproximativ 130 milioane euro.  

 

“În anul 2000, conform datelor oferite de Guvernul României, 
ministerele şi instituţiile subordonate acestora au alocat pentru 
publicitatea de stat 8,9 milioane de euro. Odată venit la putere, PSD a 
mărit alocaţiile destinate publicităţii cu 35% în primii trei ani, cu o medie 
de 13,5 milioane de euro, pentru ca în anul 2004 - an electoral - suma 
aproape să se dubleze faţă de anul 2000: 17 milioane de euro”17.  

 

Conform unui document pus în circulaţie de executivul condus de Tăriceanu, 
15 dintre ministerele guvernului Năstase au cheltuit, direct sau prin regii şi alte 
foruri din subordine, aproape 66 de milioane de euro pentru diferite campanii 
guvernamentale, în perioada 2000-2004. Primul loc în topul ministerelor care 
au acordat publicitate îl deţine Ministerul Industriei şi Comerţului, urmat de 
Ministerul Transporturilor şi de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltarii Rurale. 

Distribuţia publicitaţii de stat nu a ţinut întotdeauna cont de criteriul audienţei. 
Multe publicaţii sau posturi de televiziune cu audienţe modeste au primit 
contracte de publicitate susbstanţial mai mari decat alte instituţii de 
presă ce aveau o audienţă mai reprezentativă, dar erau mai critice faţa 
de putere.  

Câteva exemple în acest sens ar fi ziare ca Gardianul sau Independent, 
publicaţii neauditate şi cu tiraje modeste, care au primit sume considerabil mai 
mari decât alte ziare cu tiraje semnificativ mai mari, dar cu o atitudine mult 

 
17 Imaginea ministrilor lui Nastase ne-a costat un Mercedes pe zi,  Cristina Hurdubaia, 
Cotidianul, 10.03.2005 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

14 

mai critică faţa de putere. Şi în spaţiul audiovizual există exemple 
asemănătoare. Prima TV, un post privat de televiziune care, deşi ocupa locul 
4 la audienţă naţională, a beneficiat de contracte de publicitate din bani publici 
considerabil mai consistente decât alte televiziuni cu audienţe mai mari. 18 

La data de 20 iulie, Evenimentul Zilei a publicat un document intern clasificat 
al Guvernului, data 6 ianuarie 2004 şi semnat de ministrul Eugen Bejinariu, 
şeful Secretariatului General al Guvernului, document care stipula că 

“în conformitate cu cele stabilite de Guvern, toate ministerele şi 
celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale, precum şi 
instituţiile sau agenţii economici aflaţi în subordinea, în coordonarea 
sau sub autoritatea acestora vor încheia contracte de publicitate pentru 
anul 2004 numai după prezentarea bugetelor aferente şi a contractelor 
corespunzătoare în vederea obţinerii acordului prealabil al domnului 
Adrian Năstase, prim-ministru al României". Un alt document purtând 
aceeaşi semnătură şi data 9 ianuarie 2004 justifica demersul astfel: 
"Facem precizarea că datele solicitate sunt necesare pentru a putea 
asigura negocierea unor preţuri corespunzătoare, care să permită 
utilizarea, cu maximă eficienţă, a fondurilor alocate în acest scop". 

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a solicitat, în baza Legii accesului 
la informaţii, detalii privind lista contractelor de publicitate aprobate de prim-
ministru. Pe 25 Octombrie, Tribunalul Bucureşti a decis că Guvernul va trebui 
să facă publice informaţiile cerute de CJI. Guvernul Năstase a făcut recurs. În 
martie 2005, CJI şi Guvernul Tăriceanu au stins litigiul, iar Guvernul a făcut 
publice numele a 35 de ministere, autorităţi şi comisii naţionale care au primit 
adresa respectivă.  

De asemenea, Guvernul a pus la dispoziţie copii după răspunsurile primite de 
la 7 instituţii ca urmare a primirii acestei adrese. Un comunicat al CJI din 
14.03.2005 susţine că :  

“O parte din informaţiile solicitate nu a putut fi identificată în arhivele 
Guvernului. Guvernul afirmă, de asemenea, că după o anchetă internă, 
s-a dovedit că nu există, nici la Secretariatul General al Guvernului, nici 
la Cancelaria Guvernului, informaţii oficiale legate de contracte şi 
bugete de publicitate avizate de fostul prim-ministru Adrian Năstase. 
Centrul pentru Jurnalism Independent îşi exprimă surprinderea faţă de 
lipsa acestor documente. Aceasta denotă fie gestionarea arbitrară sau 
neglijentă a activităţii guvernului, fie alimentează suspiciuni referitoare 
la o eventuală distrugere a documentelor care demonstrau modalitatea 
de avizare a contractelor de publicitate, după izbucnirea scandalului în 
presă”. 

 
Joi, 27 ianuarie 2005, la Radio MIX FM, Alexandru Mironov, membru PSD şi 
unul dintre apropiaţii fostului preşedinte Iliescu, l-a acuzat pe Adrian Năstase 

 
18Campionii publicităţii lui Năstase – audienţa confidenţială, Silviu Sergiu, Evenimentul Zilei, 
16.03.2005 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

15 

că a cumpărat bunăvoinţa presei prin contracte de publicitate. “Presa a fost 
cumpărată cu banii de publicitate. Cu milioane de dolari”, a afirmat Al. 
Mironov. El a menţionat existenţa unui contract de publicitate în valoare de 
300 000 mii dolari încheiat de Societatea Naţională Tutunul Românesc cu un 
ziar central la ordinul expres al fostului premier Năstase. 

Alin Teodorescu, Cancelarul Guvernului Năstase a declarat la postul B1 TV la 
emisiunea lui Radu Moraru în toamna anului 2004:  

“Într-adevăr, din cifrele pe care le-a dat “Evenimentul zilei”, de fapt 
trustul Expres, rezultă că publicitatea de la instituţii publice, nu de la 
Guvern, în “Evenimentul zilei” s-a redus de la 500 de mii de dolari la 
aproape nimic in 2004. Această situaţie era cunoscută în mediul 
agenţiilor de publicitate de un an. Din ce motiv? Dintr-un motiv foarte 
simplu, pe care orice şef de agenţie de publicitate poate să vi-l spună, 
că nu poţi să bagi o pagina de publicitate pentru pensii sau vacanţe 
sociale sau pentru „Casa de copii nu e acasă” pe aceeaşi pagină în 
care una sau două sau trei din persoanele care conduc respectiva 
instituţie publică sunt acuzate de corupţie...” 

 

Conform unui articol publicat de săptămânalul financiar Capital, cel mai mare 
investitor în publicitate în presa scrisă pe primele opt luni ale anului 
2004 a fost Partidul Social Democrat, cu un volum brut de 2,9 milioane 
de euro plătiţi pentru publicitate.19 

Un studiu efectuat de Institutul de Politici Publice (IPP) în urma monitorizării 
publicităţii în perioada 1 octombrie-5 noiembrie a descoperit că Guvernul a 
plătit din bani publici aproape 500.000 dolari pentru a face, de fapt, publicitate 
unor figuri marcante din PSD, Directorul de programe al IPP, Adrian Moraru, 
consideră că, în mod flagrant, guvernul a produs spoturi publicitare pentru a 
obţine efecte electorale. 

“În spoturile guvernamentale apar figuri precum Adrian Năstase şi 
Miron Mitrea. Este evident că publicitatea de stat produce, de fapt, 
efecte de imagine pentru candidaţii PSD”, a precizat Adrian Moraru.  

IPP a mai descoperit că volumul publicităţii angajate de guvern îl depăşeşte 
pe cel al publicităţii electorale angajate de toate partidele la un loc. 

O monitorizare a Asociaţiei Pro-Democraţia arată că numai în perioada 15 
noiembrie-8 decembrie 2004, s-au cheltuit 120.000 de dolari pe două 
programe guvernamentale, “ANL - am pornit împreună pe drumul spre casă” 
şi “Autostrada Soarelui - primii 100 de kilometri la nivel european”. 

Ziarul Gazeta Sporturilor a efectuat toamna trecută o investigaţie privind cele 
400 de săli de sport pe care guvernul Năstase susţinea că le-a construit în 
timpul mandatului său.  

 
19 Capital, “PSD este cel mai tare client publicitar al presei”, Petre Barbu 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

16 

“În momentul în care Gazeta documenta investigaţia despre cele 400 
de săli promise de cabinetul Năstase şi neterminate, dar prezentate ca 
un mare succes, am primit comandă de publicitate, culmea, tocmai 
pentru aceleaşi săli! Cum ancheta a continuat, publicitatea s-a blocat şi 
au urmat tatonări de alt gen”, afirma Cătălin Tolontan, redactorul şef al 
ziarului, într-un articol publicat în 7 octombrie 2004. 

 

Astfel, presa funcţionează într-un mediu economic ce nu respectă legile 
economiei de piaţă, principala cauză fiind intervenţia brutală a 
reprezentanţilor puterii centrale sau locale pe piaţă, folosind abuziv atât 
instituţiile statului, cât şi banii publici prin intermediul publicităţii acordate 
discreţionar şi netransparent. Dorina Mihăilescu:  

“Nu se înţelege... Jumătate dintre ei (jurnalişti - n.r.) sunt anti-PSD. Nu 
poţi să-i determini... Aşa se întâmplă cu... Dar dacă noi am avea o 
echipă foarte bine aşezată şi... Să ştim foarte clar ce bani, ce ne cer, 
nu trebuie să aşteptăm noi ca alţii să ne facă jobul... decât corpul politic 
în sine care este interesat.20 

Având o situaţie economică foarte fragilă, multe instituţii de presă sunt 
vulnerabile în faţa politicienilor sau autorităţilor locale, care se pot încă 
folosi de instituţiile publice pentru a exercita presiuni sau pentru a hărţui presa 
care îi deranjează. Un sondaj efectuat de AMP arată că 60 din cei 100 de 
jurnalişti chestionaţi susţin că au fost supuşi unor presiuni din partea 
autorităţilor pentru a opri investigarea sau publicarea unor articole 
neconvenabile21.  

Consecinţa este absenţa criticii faţa de putere şi deprofesionalizarea presei. 
Un argument în acest sens este reducerea spaţiului acordat de ziare 
jurnalismului de investigaţie. O cercetare realizată la începutul anului de 
Centrul Român pentru Jurnalism de Investigaţie (CRJI) în 12 oraşe a dus la 
concluzia că jurnalismul de investigaţie este pe cale de dispariţie, iar „câinele 
de pază al democraţiei s-a transformat în câinele de pază al patronului”.22 

Proasta retribuţie a jurnaliştilor se adaugă la cauzele deprofesionalizării 
presei. 

Astfel, jurnalistul se află la intersecţia unor diverse interese, unele dintre ele 
neavând nimic de-a face cu menirea presei, care îi subminează statutul 
profesional.  

În toamna anului 2004 au apărut două situaţii noi pentru presa 
românească. Pentru prima oară, companiile transnaţionale au fost acuzate 
de către jurnaliştii din redacţie de amestec în politica editorială a 
instituţiilor de presă pe care le deţineau. Este vorba despre două cotidiane 
de referinţă: Evenimentul Zilei şi România Liberă.  

 
20 Stenogramele Delegaţiei Permanente a PSD 
21 Cartea albă a presei, Ediţia a II-a, 2004, AMP, www.mma.ro 
22 CRJI, “ Câinele de pază al patronului” – 2004, www.crji.org 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

17 

 

Cazul Evenimentul Zilei 

Pe 6 septembrie, 55 de jurnalişti de la Evenimentul Zilei au semnat un protest 
împotriva presiunii editoriale venite din partea grupului Ringier, grup ce deţine 
pachetul majoritar de acţiuni al ziarului. Jurnaliştii au acuzat patronatul de 
încercarea de a domoli tonul critic al ziarului faţă de putere, sub pretextul unor 
schimbări organizatorice. Trei săptămâni mai târziu, Cornel Nistorescu, 
editorul ziarului, a renunţat la funcţia sa. Un comunicat comun semnat de 
Nistorescu şi grupul Ringier menţionează că „ambele părţi au ajuns la 
concluzia că există diferenţe ireconciliabile privind modul în care ele văd 
modernizarea ziarului”.  

Pe 1 martie 2004, Michael Ringier, Preşedintele Consiliului de Administraţie al 
companiei Ringier îi informa într-o scrisoare pe Ministrul de Externe şi pe 
premierul Năstase despre recenta achiziţie (decembrie 2003) a ziarului 
Evenimentul Zilei şi despre planurile de dezvoltare ale grupului de presă 
Ringier în România.  

“Respectiva achiziţie va fi încheiată în momentul obţinerii acordului din 
partea Consiliului Concurenţei, care examinează în prezent tranzacţia 
în cauză. Datorită faptului că prin acest pas nu disturbăm sub nici o 
formă competiţia de pe piaţa românească de media, anticipăm, 
desigur, un răspuns pozitiv. Vă vom ţine la curent cu evoluţia situaţiei. 
Excelenţă, vă mulţumim încă o dată pentru interesul pe care l-aţi arătat 
faţa de dezvoltarea unor medii independente în România. Asigurându-
vă de consideraţia mea cea mai adâncă, rămân cu sinceritate al dvs. 
Michael Ringier”23.  

Pe 6 aprilie 2004, Ringier primeşte aprobarea Consiliului Concurenţei pentru 
achiziţionarea Evenimentului Zilei.  

În luna decembrie conflictul a reizbucnit când Ringier a decis schimbarea 
redactorului şef, Dan Turturică pentru neîndeplinirea obiectivelor stabilite de 
comun acord cu managementul. Acele obiective nu au fost însă precizate. 

80 de ziarişti au semnat o scrisoare de protest împotriva acestei măsuri, în 
care şi-au afirmat sprijinul lor pentru Dan Turturică şi au acuzat Ringier de 
interferenţă în politica editorială şi de intenţia de a tabloidiza publicaţia. Grupul 
Ringier l-a numit redactor-şef pe Răzvan Ionescu, fostul director al Gazetei 
Sporturilor. În zilele următoare acestei numiri, peste 30 de ziarişti şi-au 
prezentat demisiile, printre aceştia numărându-se nume de prestigiu din presa 
românească. 

Mai multe organizaţii de media şi-au exprimat îngrijorarea faţă de situaţia de 
la Evenimentul Zilei. Primul semnal negativ a fost în luna august. Într-una din 
ediţiile sale, Evenimentul Zilei anunţa că în 3 zile va publica o anchetă despre 
afacerile Danei Barb, sora premierului Năstase. Cu o zi înaintea publicării 

 
23 România Liberă, 21 octombrie 2004 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

18 

acelui material, ziarul Libertatea (tabloid aparţinând aceluiaşi grup Ringier) 
publica un interviu cu Dana Barb, în care aceasta a răspuns dezvăluirilor 
conţinute de articolul ce urma să apară a doua zi în Evenimentul Zilei. 

Un alt aspect ce a generat suspiciuni este cererea adresată de Thomas 
Landolt (Directorul General al Ringier România) redactorului-şef al 
Evenimentului Zilei de a garanta în scris veridicitatea conţinutului unui articol 
de investigaţie despre afacerile lui Ion Ţiriac, om de afaceri apropiat de 
Guvernul Năstase.  

De asemenea, perioada în care Ringier a decis schimbarea lui Turturică (în 
preajma Crăciunului) şi lipsa de transparenţă ce a însoţit această decizie a 
alimentat suspiciunile jurnaliştilor şi ale organizaţiilor neguvernamentale.  

AMP a recunoscut dreptul patronatului de a numi managementul executiv şi 
editorial al ziarului, dar şi dreptul jurnaliştilor de a-şi exercita profesia fără a 
suferi ingerinţe editoriale din partea patronatului.  

Evoluţia ziarului în perioada ce a urmat schimbării conducerii editoriale nu a 
confirmat suspiciunile privind o posibilă aservire a ziarului faţă de PSD sau 
transformarea sa într-un tabloid. 

 

Cazul România liberă 

La prima vedere, cazul România liberă este asemănător. În data de 13 
septembrie, ziarul a publicat pe prima pagină un protest intitulat „Ziua cea mai 
neagră”. Protestul aparţinea jurnaliştilor şi echipei editoriale, fiind îndreptat 
împotriva proprietarului ziarului, grupul german Westdeutsche Allgemeine 
Zeitung (WAZ). Acesta a fost acuzat de ingerinţe în politica editorială, de 
încercarea de a atenua tonul critic la adresa puterii şi de dorinţa de a 
transforma ziarul într-un tabloid.’’ 

WAZ, care a deţinut din anul 2000 72% din acţiunile societăţii care editează 
ziarul, a negat aceste acuzaţii, afirmând într-un comunicat că România liberă 

”trebuie să rămână un ziar de calitate, care să ofere informaţii relevante 
cititorilor săi. În acest sens, singurele sugestii înaintate de experţii WAZ 
au vizat alinierea ziarului la standardele calitative unanim acceptate în 
presa din ţările cu tradiţie democratică.”  

Din păcate, grupul jurnaliştilor protestatari nu a adus dovezi suficiente în 
sprijinul acuzaţiilor lor, în ciuda unor cereri repetate din partea unor organizaţii 
care promovează libertatea presei. Singura dovadă prezentată a fost un 
fragment dintr-un e-mail al lui Klaus Overbeck, reprezentantul WAZ in 
România, în care acesta cerea ca pe prima pagină a ziarului să apară 
fotografii cu imagini pozitive.  

Cifrele arată o scădere continuă a audienţei ziarului în ultimii 2 ani, iar profitul 
ziarului a fost în anul 2003 de doar 27000 euro. Precizăm că WAZ deţine în 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

19 

România şi tabloidul Naţional, publicaţie ce a susţinut deschis PSD pe durata 
campaniei electorale. 

Conflictul a avut la mijloc si un conflict administrativ între WAZ şi Petre Mihai 
Băcanu, Preşedintele Consiliului de Administraţie, Director General al ziarului, 
dar şi deţinător al unui pachet important de acţiuni la societatea care editează 
ziarul (peste 21%). WAZ l-a acuzat pe Băcanu pentru refuzul acestuia de a 
convoca, conform statutului, Adunarea Generală a Acţionarilor la începutul 
anului 2004, atunci când îi expira mandatul de preşedinte al Consiliului de 
Administraţie. Băcanu a fost susţinut de ziarişti şi s-a alăturat protestului 
acestora.  

Conflictul s-a întins pe durata a 3 luni, în care au existat tentative ale WAZ de 
a forma o redacţie paralelă şi de a tipări o publicaţie în paralel, cu acelaşi 
nume. La sfârşitul lunii octombrie, în cadrul unei AGA, WAZ l-a înlocuit pe 
Petre Mihai Băcanu din funcţia de preşedinte al CA cu Klaus Overbeck, 
măsură considerată ilegală de Băcanu şi de ziariştii protestatari. 

În cele din urmă, conflictul a fost stins pe 22 decembrie când WAZ a vândut o 
parte din acţiunile pe care le deţinea către un om de afaceri român, Dan 
Adamescu. În noua structură, WAZ are 46% din acţiuni, iar Adamescu 48%. 
Petre Mihai Băcanu a renunţat la funcţiile sale, dar continuă să publice 
editoriale în paginile ziarului. Tranzacţia a inclus un acord care precizează că 
ziarul îşi va păstra linia editorială şi că timp de 4 ani nu vor fi făcute 
disponibilizări. 

 

Legislaţia 

Legislaţia continuă să fie o barieră în calea libertăţii presei. Calomnia 
este considerată în continuare infracţiune, fiind menţinută de votul dat de 
Parlament în noul Cod Penal ce va intra în vigoare în 2005. Elementul nou 
este eliminarea pedepsei cu închisoarea pentru calomnie şi decriminalizarea 
insultei, aceasta fiind trecută în Codul Civil.  

Din păcate, jurnaliştii şi instituţiile media sunt hărţuiţi în justiţie cu sute 
de procese pentru calomnie şi insultă, existând încă un număr consistent 
de cazuri ale unor jurnalişti condamnaţi penal pentru articolele publicate. 
Aceste procese reprezintă o povară financiară asupra presei, nu doar prin 
costurile implicate de desfăşurarea proceselor, ci şi prin cuantumul daunelor 
morale şi al despăgubirilor materiale pe care ziariştii şi instituţiile de presă 
sunt nevoite să le plătească. O cercetare recentă arată că 28 din cei 100 de 
jurnalişti chestionaţi au fost daţi în judecata cel puţin o dată pentru insultă sau 
calomnie24.  

Accesul la informaţiile de interes public este limitat de către cele mai 
importante instituţii ale statului. Pe 26 mai, Senatul a votat un 
memorandum intern prin care a clasificat toate informaţiile legate de 

 
24 Cartea albă a presei, Ediţia a II-a, 2004, AMP, www.mma.ro 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

20 

cheltuielile acestei instituţii. Hotărârea scoate din categoria informaţiilor de 
interes public toate cheltuielile referitoare la deplasările în străinătate ale 
senatorilor, contractele de achiziţii, cheltuielile de transport şi de cazare, 
ştatele de plată ale senatorilor, precum şi listele de prezenţă la şedinţele 
Senatului. 

  

Legea electorală a fost votată de Parlament în luna august, fără consultarea 
organizaţiilor de media sau a CNA. Reglementările electorale conţin mai 
multe prevederi restrictive la adresa libertăţii de exprimare. Una dintre ele 
interzice candidaţilor să facă afirmaţii cu caracter calomnios la adresa 
celorlalţi candidaţi, deşi caracterul calomnios al unei afirmaţii nu poate fi 
stabilit decât de către Justiţie. Biroul Electoral Suceava a decis retragerea de 
pe piaţă a unei publicaţii distribuite de Uniunea PSD+PUR, material ce 
conţinea acuzaţii calomnioase la adresa candidaţilor Alianţei DA. Biroul 
Electoral Central a interzis pe 29 noiembrie transmiterea de SMS-uri ce 
conţineau afirmaţii jignitoare la adresa unor candidaţi. 

Legislaţia electorală a creat confuzie în rândul radiodifuzorilor din cauza 
neclarităţii prevederilor referitoare la repartizarea timpilor de antenă sau la 
definirea spoturilor şi materialelor electorale filmate. Există numeroase 
semnale venite din partea editorilor şi redactorilor din presa locală şi naţională 
care s-au plâns că respectivele reglementări descurajează prezentarea de 
ştiri politice. 

În acelaşi timp, au existat încălcări flagrante ale legii, mai ales de către 
preşedintele Iliescu. Acesta s-a adresat populaţiei în calitatea sa de 
Preşedinte, dar mesajele sale se transformau invariabil în propagandă 
electorală în favoarea partidului de guvernământ. Un alt exemplu îl constituie 
o ştire în care era prezentată vizita preşedintelui Iliescu la frizer, ştire ce a 
durat mai multe minute şi a fost preluată de mai multe canale de televiziune. 
Conform legislaţiei în vigoare, „candidaţii care deţin funcţii publice pot apărea 
în emisiunile informative numai în probleme legate de exercitarea funcţiei lor”.  

O alta iniţiativă legislativă poate deveni un puternic obstacol împotriva libertăţii 
de exprimare în cazul în care va fi votată. Deputatul PSD Ion Olteanu a 
înaintat pe 20 septembrie un proiect de lege privind „protecţia persoanei, 
numelui, imaginii, domiciliului şi corespondenţei acesteia“. Legea urmăreşte 
protejarea vieţii private prin interzicerea interceptării, înregistrării sau divulgării 
unei conversaţii sau a altei comunicări telefonice sau electronice, interzicerea 
filmării sau fotografierii unei persoane precum şi a locuinţei acesteia, 
observarea şi ascultarea unei persoane care se află într-un loc public, dar 
desfăşoară o activitate privată. La iniţiativa APPLE25, peste 40 de jurnalişti şi 
organizaţii de media au semnat un protest împotriva acestui proiect de lege. 

Pe 21 decembrie, a fost promulgat un act juridic extrem de necesar - Legea 
privind protecţia personalului din autorităţile publice, instituţiile publice şi din 
alte unităţi care semnalează încălcări ale legii.  

 
25 Asociatia pentru Protejarea si Promovarea Libertatii de Exprimare 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

21 

 

 

Procese 

Justiţia continuă să facă din mulţi ziarişti infractori de drept comun, 
condamnându-i penal pentru calomnie. De asemenea, jurnaliştii şi 
instituţiile de presă sunt hărţuite în justiţie. Unele instituţii de presă se 
confruntă cu sute de procese în care diverşi politicieni solicită daune morale 
de zeci de miliarde de lei. Membrul PSD Gheorghe Ana deţine recordul, el 
solicitând daune morale în valoare de 100 miliarde lei ziaristului dâmboviţean 
Teodor Seran (Jurnal de Dâmboviţa). 

Două publicaţii locale, Ziarul de Vrancea şi Monitorul de Vrancea, care deşi 
au orientări diferite, se confruntă cu probleme similare, fiind hărţuite de 
politicieni din ambele tabere politice cu zeci de procese în care aceştia cer 
daune de zeci de miliarde de lei.  

Anul 2004 a adus prima condamnare la închisoare împotriva unui jurnalist. În 
luna mai, Judecătoria Galaţi l-a condamnat pe Alexandru Zanopol, jurnalist la 
publicaţia gălăţeană Opinia la 6 luni de închisoare cu suspendare pentru 
ultraj.  

 

 

Auto-reglementarea  

În 2004 a fost semnat şi a intrat în vigoare primul Contract Colectiv de 
Muncă (CCM) pe ramura mass media din istoria presei române. CCM a 
fost semnat la începutul lunii aprilie de reprezentanţi ai mai multor organizaţii 
sindicale şi patronale. Deşi este încă dificil de implementat, documentul 
reprezintă un instrument important de protejare a drepturilor salariale ale 
ziariştilor. Mai mult, CCM instituie clauza de conştiinţă ca fiind unul dintre 
drepturile de muncă fundamentale ale jurnaliştilor.  

Un alt eveniment important a fost adoptarea, pe 11 iulie, la Sinaia, a unui Cod 
Deontologic de către cele 36 de organizaţii de media membre ale Convenţiei 
Organizaţiilor de Media. Codul Deontologic reprezintă un document extrem de 
important pentru profesionalizarea presei, având rolul de a impune 
principalele norme etice ale breslei.  

De asemenea, coagularea mişcării sindicale în ramura mass media este un 
factor ce poate contribui la consolidarea statutului jurnalistului. Pe 28 august, 
a fost formată cea mai mare federaţie sindicală din mass media, prin 
unificarea mai multor sindicate în Federaţia MediaSind, organizaţie ce numără 
în rândurile sale peste 8000 de jurnalişti şi tipografi. 

 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

22 

 

 

CAPITOLUL II  

Cazuistică 

 
Cazurile prezentate mai jos au fost selectate şi investigate de echipa care a 
redactat acest raport. Ele au la bază informaţiile accesibile echipei, respectiv 
cazurile care ne-au fost aduse la cunoştinţă fie direct, fie prin intermediul unei 
terţe persoane, fie prin presă. După investigare au fost selectate acele cazuri 
care au fost considerate ca având relevanţă pentru situaţia libertăţii presei şi a 
libertăţii de exprimare în general. 

 
 

Agresiuni şi ameninţări 

IANUARIE 2004 

La data de 6 ianuarie 2004, Constantin Bădoiu, redactor la publicaţia 
Obiectiv Mehedinţean, a fost atacat în propria casă şi bătut în faţa soţiei şi a 
copiilor de trei persoane. Printre atacatori, ziaristul l-a identificat pe omul de 
afaceri sârb, Turanovici, despre care jurnalistul tocmai efectua o investigaţie 
privind contrabanda cu ţigări la vama Porţile de Fier în care acesta ar fi 
implicat. Constantin Bădoiu a depus o plângere la Poliţie şi a solicitat 
protecţie, dar Poliţia i-a recomandat să mai aştepte pretinzând lipsa de 
personal disponibil. 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

23 

 

MARTIE 2004 

Martie 2004, judeţul Bacău: Eduard Pascal, fotoreporter la Monitorul de 
Bacău, a fost atacat de Eugen Circov, patronul unei firme de prelucrat lemnul, 
în timp ce încerca să fotografieze doua camioane încărcate cu material 
lemnos ce ieşeau pe poarta unui domeniu silvic privat. Jurnalistul venise la 
faţa locului în urma sesizărilor conform cărora se furau lemne din padurea 
respectivă. În momentul fotografierii celor două camioane, jurnalistul a fost 
înjurat de către Eugen Circov şi a încercat să se refugieze în maşină, moment 
în care omul de afaceri a trântit portiera maşinii peste piciorul ziaristului. În 
urma loviturii, Eduard Pascal a suferit o fisură la picior, fiind nevoit să-şi pună 
piciorul în ghips.  

2 martie 2004, Iaşi: Mihai Plumbu, primarul din Movileni, l-a ameninţat cu 
moartea pe ziaristul Cătălin Ştefănescu de la Ziarul de Iaşi, după ce acesta 
din urma a publicat un articol despre participarea primarului la o vânătoare 
ilegală în timpul căreia a ucis o căprioară. Ameninţarea a fost făcută în timpul 
unei conversaţii telefonice. Investigaţia ulterioară a poliţiei a demonstrat că 
telefonul a fost dat din casa primarului. 

12 martie, Bucureşti. Primul Ministru Adrian Năstase a declarat că va cere 
demisia tuturor şefilor de poliţie din judeţele în care au avut loc atacuri 
împotriva jurnaliştilor, dacă cei responsabili nu vor fi identificaţi.  

 

APRILIE 2004 

Televiziunea Făgăraş a fost nevoită să-şi întrerupă transmisia pe 1 aprilie, 
când un grup de sindicalişti de la SC Nitramonia SA a forţat intrarea în 
studioul televiziunii. Televiziunea transmitea în direct o emisiune ce dezbătea 
soarta Nitramonia SA, având ca invitaţi pe directorii fabricii. Protestul s-a 
încheiat în urma intervenţiei poliţiei şi a jandarmilor. 

2 aprilie, Timisoara: Horia Călăceanu, fotoreporter la Evenimentul Zilei-Ediţia 
de Vest, a fost ameninţat cu spargerea aparatului de fotografiat de către 
subprefectul judeţului Timiş, Dorel Gâtlan, pentru că s-a apropiat de acesta, 
încercând să-l fotografieze. Incidentul a avut loc în Piaţa Libertăţii, în timpul 
manifestărilor prilejuite de integrarea în NATO a României. 

22 aprilie, Harghita. Csibi Istvan, mafiotul local responsabil pentru atacurile 
din 2003 împotriva jurnalistului Szondy Zoltan, a fost arestat şi este inclulpat 
în 31 de dosare printre care se numără şi cel de agresare a ziaristului Szondy 
Zoltan. 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

24 

 

MAI 2004 

4 mai, jurnaliştii timişoreni, Radu Munteanu şi Petrina Calablic, de la 
săptămânalul Bănăţeanul au fost agresaţi, ameninţaţi şi sechestraţi într-o 
şcoală din Timişoara, în timpul unei vizite electorale a candidatului PSD, Liviu 
Ciocârlie. Candidatul a fost deranjat de faptul că jurnaliştii au fotografiat 
evenimentul şi le-a cerut să nu folosească aceste poze. Fiind refuzat de 
jurnalişti, Liviu Ciocârlie le-a luat aparatul din mână şi l-a înmânat unor colegi 
care au şters câteva cadre. Apoi, cei doi ziarişti au fost obligaţi să rămână în 
clădire, au fost legitimaţi, chestionaţi şi ameninţaţi că vor fi duşi la poliţie. 

10 mai, Paşcani. Jurnalistul Emilian Soldan de la cotidianul Orizont a fost 
insultat, ameninţat şi agresat de către preşedintele Biroului Electoral Paşcani, 
iar aparatul său foto a fost confiscat după ce a făcut câteva fotografii în biroul 
electoral amplasat în incinta Primăriei Paşcani.  

13 mai. George Noapteş, ziarist la Monitorul de Vrancea, a fost agresat în 
faţa Tribunalului Judeţean Vrancea de candidatul PD la primăria oraşului 
Panciu, Fănică Panciu. Candidatul i-a smuls ziaristului telefonul din mână, pe 
motiv că acesta din urma îl înregistra, l-a desfăcut şi i-a aruncat cartela, după 
care l-a împins. Ziaristul a făcut plângere, dar până în luna martie a anului 
2005 nu a primit nici un răspuns.  

14 mai. George Muceanu şi Marius Pungă, reporteri la publicaţia Noua 
realitate – Constanţa, însoţeau pe unul dintre candidaţii la primăria din 
comuna Comana, jud. Constanţa în cursul unei activităţi electorale a acestuia.  
Ziariştii au fost apostrofaţi şi ameninţaţi de către primarul în funcţie, Ion Niţă, 
în faţa a circa 30 de simpatizanţi ai acestuia, pentru că i-au fotografiat 
locuinţa. Din grupul simpatizanţilor primarului, s-a desprins Menisa Erdin, care 
l-a lovit cu piciorul peste coapsă pe fotoreporterul Marius Pungă, fără însa a-i 
produce vătămări care să necesite îngrijiri medicale. Lucrătorii postului de 
poliţie Comana au intervenit, sancţionându-i contravenţional, conform Legii 
61/91, pe primarul Ion Niţă şi pe Menisa Erdin.  

16 mai, Tg. Mureş. Omul de afaceri local Sorin Terbea a confiscat şi aruncat 
camera fotoreporterului Molnar Csaba. Incidentul a avut loc în timpul unui 
meci de fotbal, după ce reporterul a făcut câteva fotografii grupului în care era 
şi Sorin Terbea. O altă jurnalistă, Cora Muntean, a încercat să intervină, dar 
a fost insultată şi ameninţată de omul de afaceri. Cei doi jurnalişti lucrează la 
cotidianele Zi de Zi şi Ziarul de Mureş.  

Mai, Timişoara. Ino Ardelean, ziaristul care a fost bătut brutal în decembrie 
2003 de agresori necunoscuţi, a acuzat Poliţia că protejează făptaşii şi 
încearcă să găsească un ţap ispăşitor în acest caz. El a dat în judecată 
Ministerul de Interne pentru nerespectarea obligaţiilor sale legale.  



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

25 

 

IUNIE 2004 

1 iunie, Bucureşti. Nicu Dîrdîiac şi Anton Dumitru, reporteri la cotidianul 
ATAC, au fost atacaţi de doi indivizi înarmaţi cu bâte de baseball şi cuţite, în 
timpul unei documentări pe care o efectuau în faţa sediului central al 
companiei Grivco. Cei doi agresori au spart parbrizul maşinii jurnaliştilor după 
care i-au pălmuit. 

23 iunie, Bacău. Fostul primar al Bacăului, Dumitru Sechelariu, l-a injurat şi l-a 
ameninţat cu moartea, în cadrul unei conversaţii telefonice, pe Sebi Sufariu, 
jurnalist la Gazeta de Bacău („În momentul când mai comentezi ceva, ţine 
minte, trimit doi băieţi de-ai mei şi te execută...”).  

 

IULIE 2004 

2 iulie, Sighetu Marmaţiei. Teofil Ivanciuc, ziarist la Gazeta de Maramureş, a 
fost înjurat şi ameninţat cu moartea în plină stradă de gardianul public Dorin 
Dăncuş. Gardianul l-a ameninţat pe ziarist ("Bă, ai încurcat-o cu mine, te 
termin! Îţi fac felul!") şi l-a urmărit. Teofil Ivanciuc s-a refugiat în incinta 
Memorialului Sighet, unde mai multe persoane au intervenit pentru a-l proteja. 
Jurnalistul publicase cu puţin timp înainte un articol referitor la un alt gardian 
public, coleg cu Dorin Dăncuş, care, împreună cu un funcţionar al primăriei, 
împărţea aleatoriu amenzi şoferilor care parcau neregulamentar.  

10 iulie, Bucureşti. O echipă a postului de televiziune Antena 1, alcătuită din 
reporterul Mirela Voicu şi cameramanul Marian Tănase, a fost atacată de 
judecătorul Florea Vişan în timp ce încerca să realizeze un reportaj despre 
conflictul dintre judecător şi vecinii săi. Judecătorul s-a năpustit cu pumnii 
asupra cameramanului Marian Tănase, deteriorând camera de filmat. 
Judecătorul era cunoscut pentru acţiunile violente îndreptate împotriva 
vecinilor săi; el a fost ulterior exclus din magistratură. 

Vineri, 2 iulie, Mamaia. Cinci jurnalişti ce însoţeau o echipă de control a 
Autorităţii Naţionale pentru Turism la hotelul „Histria“ din Mamaia, au fost 
atacaţi, loviţi şi înjuraţi de patronul hotelului, George Bosânceanu şi de 
prietenul său, Adrian Ciocan, distrugând două camere video. Deşi 
evenimentul s-a petrecut sub ochii poliţiştilor şi jandarmilor care însoţeau 
echipa de inspectori ai ANT, aceştia nu au intervenit. Abia după ce jurnaliştii 
au făcut plângere la Poliţie, s-au întocmit dosare penale pe numele 
agresorilor. De asemenea, datorită mediatizării incidentului, au fost pedepsiţi 
trei agenţi de poliţie. Bosânceanu are mai multe condamnări penale la activ. 

Joi, 30 iulie. Sorin Ursan, fost corespondent din Paşcani al cotidianului Ziua 
de Iaşi, a fost atacat în plină stradă de trei indivizi. Incidentul a avut loc pe 
strada principală a oraşului, în apropierea sediului Primăriei. Jurnalistul a fost 
lovit şi atacat cu un cuţit, suferind mai multe răni la nivelul mâinilor, pieptului şi 
coastelor. De asemenea, atacatorii l-au ameninţat pe ziarist ca îi omoară 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

26 

familia. Unul dintre ei a fost identificat de ziarist ca fiind Georgel Hutu, 
condamnat anterior pentru furt şi înşelăciune şi eliberat din arest cu doar o 
lună înainte de incident. Sorin Ursan publicase în ultimii ani mai multe articole 
referitoare la infracţiunile comise de Georgel Hutu. Imediat după ce a fost 
eliberat, Georgel Hutu l-a ameninţat în diverse rânduri pe ziarist. 

 

AUGUST 2004 

21 august, Alba Iulia. Doi reporteri ai TVR Cluj, Radu Şerban şi Ionel 
Lespuc, au fost agresaţi de colonelul de jandarmerie Aurel Capătă în timpul 
unui meci de fotbal. Jandarmul l-a împins pe cameraman, i-a smuls camera, 
deteriorând-o, şi l-a ameninţat că-l arestează. Potrivit reprezentanţilor 
Ministerului Administraţiei şi Internelor, colonelul Aurel Capătă va fi judecat de 
Consiliul de Judecată al Comandamentului Naţional al Jandarmeriei. 
Reprezentanţii Ministerului de Interne au dispus Comandamentului Naţional al 
Jandarmeriei să ia măsurile necesare pentru a-i despăgubi pe jurnalişti din 
salariul colonelului bătăuş. 

 

SEPTEMBRIE 2004 

3 septembrie, Bucureşti. Doi reporteri ai ziarului Ziua, Petre Niţeanu şi Laura 
Dobre, au fost agresaţi, înjuraţi şi ameninţaţi de bodyguarzii firmei VGB în 
timp ce încercau să realizeze un material la sediul acestei firme. Într-o primă 
fază, celor doi reporteri le-a fost interzis accesul pe strada unde se află VGB, 
precum şi fotografierea clădirii. Un echipaj de Poliţie a venit la faţa locului, 
chemat de ziarişti. În momentul în care unul dintre ziarişti a făcut o fotografie, 
opt agenţi de pază s-au năpustit asupra lui. Unul dintre bodyguarzi a smuls 
aparatul foto şi l-a izbit de pământ, distrugându-l. Poliţiştii nu au intervenit. 

 

OCTOMBRIE 2004 

2 octombrie, Bucureşti. Cornel Ivanciuc, ziarist la săptamânalul Academia 
Caţavencu a fost ameninţat de către Ministrul Apărării, Ioan Mircea Paşcu să " 
se potolească şi să-şi vadă de treburile lui (…) pentru că ştiu toate mişcările 
pe care le face şi întâlnirea pe care a avut-o cu unul Enoiu " (Evenimentul 
Zilei, 4 - 5 octombrie 2004). Mesajul a fost transmis printr-un intermediar - un 
cunoscut atât al ministrului cât şi al jurnalistului - şi a venit în urma unei 
convorbiri pe care acesta a avut-o cu George Enoiu, membru al PD, tema 
fiind veridicitatea unui document secret al Ministerului Apărării care îl acuza 
pe Traian Băsescu că ar fi făcut poliţie politică. Aparent Ioan Mircea Paşcu 
cunoştea exact subiectul discuţiei private pe care Cornel Ivanciuc o avusese 
cu o zi înainte cu George Enoiu. Acuzat că foloseşte mijloace ilegale şi 
nedemocratice de urmărire şi intimidare a jurnaliştilor, ministrul Apărării a 
replicat că toată această situaţie este o diversiune, fără a explica foarte clar în 
ce fel şi fără a nega ferm faptele. 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

27 

12 octombrie; Ministerul Administraţiei şi Internelor publică un raport 
privind agresiunile înregistrate împotriva jurnaliştilor de către MAI în 
perioada 1999-2004. Raportul menţionează 71 de plângeri depuse de ziarişti, 
din care 41 constau în agresiuni fizice sau ameninţări, 31 fiind furturi, tâlhării, 
calomnii, insulte. Dintre aceste cazuri, MAI afirma că a rezolvat 51 de cazuri. 
Printre cele 20 de cazuri nerezolvate se afla şi cazul lui Ino Ardelean, ziaristul 
timişorean grav bătut la finele anului 2003. 

 

NOIEMBRIE 2004 

5 noiembrie, Vrancea. Într-un interval de numai câteva ore, trei înalţi 
funcţionari din judeţul Vrancea i-au ameninţat pe Sebastian Oancea şi 
Gabriel Sava, ambii de la Ziarul de Vrancea, în timpul unei vizite electorale a 
PSD în judeţ. Fostul prefect şi candidatul PSD la alegerile parlamentare, 
George Băeşu, i-a spus lui Oancea: „Ce omor vă trebuie pentru ce scrieţi!”. 
Apoi, Marian Oprişan, preşedintele Consiliului Judeţean, le-a recomandat 
ziariştilor ce încercau să-l fotografieze în plină stradă „să se poarte ca în 
lumea civilizată unde există locuri delimitate pentru ziarişti”. În cele din urmă, 
Oancea l-a întrebat pe şeful poliţiei din Vrancea, Silviu Grosu, dacă ştie că 
Ministerului Administraţiei şi Afacerilor Interne a interzis poliţiştilor locali să 
participe la campania electorală. Şeful Poliţiei a răspuns: „Domnule Oancea, 
dacă nu mă înşel, mama dv. este angajată la Inspectoratul de Poliţie 
Vrancea?” „Şi ce legătură are asta cu întrebarea mea?”, a întrebat ziaristul. 
„Ar putea fi o legătură”, a fost răspunsul şefului poliţiei.  

 

DECEMBRIE 2004 

9 decembrie, Sinaia. Patru jurnalişti de la săptămânalul financiar Banii 
Noştri au fost bătuţi brutal de un grup de agresori. Jurnaliştii au fost atacaţi în 
parcarea din faţa hotelului unde tocmai lăsau o maşină inscripţionată cu 
însemnele ziarului. Jurnaliştilor le-au fost furate un laptop şi o cameră digitală. 
Camera a fost găsită ulterior complet distrusă în apropierea locului 
incidentului. Poliţiştii au sosit la locul faptei la 45 de minute după ce fuseseră 
chemaţi, deşi secţia de poliţie locală se află la 100 m de locul incidentului. 
Agresorii au fost identificaţi ca fiind bodyguarzi ai firmei VGB, o companie 
care a fost implicată şi într-un incident cu jurnalişti de la Ziua în septembrie. 
Cei patru ziarişti au ajuns la o înţelegere cu agresorii şi nu au depus plângere 
împotriva lor. 

13 decembrie; a doua zi după câştigarea de către Traian Băsescu a alegerilor 
prezidenţiale, ziaristul Aurel Şelaru de la Monitorul de Vrancea (ziar apropiat 
PSD-ului) a fost ameninţat telefonic de o persoană identificată de către Poliţie 
ca fiind Dan Avram, om de afaceri local apropiat PNL. Acesta i-a transmis 
ziaristului la telefon: "În zilele următoare venim şi vă distrugem de tot, să vă 
omorâm. Ai grijă pe unde mergi că la orice pas poţi să mori“. 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

28 

Presiuni îndreptate asupra presei 

FEBRUARIE 2004 

5 februarie: Exemplarele cotidianului Jurnalul 
Naţional care au ajuns în judeţul Ialomiţa au 
dispărut de la punctele de vânzare încă de la 
primele ore ale dimineţii. Ediţia ziarului conţinea 
dezvăluiri despre abuzurile sexuale ale 
comisarilor din conducerea poliţiei judeţene, sub 
titlul “Cu de-a sila, în pat cu şefii Poliţiei”. Articolul 
dezvăluia cum, pentru un carnet de şofer, două 
tinere din Ialomiţa au întreţinut timp de mai multe 
zile relaţii sexuale cu 3 comisari de poliţie cu 
funcţii importante.  

18 februarie: În raportul său anual, Parlamentului European şi-a exprimat 
îngrijorarea cu privire la libertatea presei în România. Raportul cerea 
Guvernului să ia măsuri pentru oprirea agresiunilor îndreptate împotriva 
jurnaliştilor şi să reducă controlul economic asupra presei ce duce la 
autocenzură. 

28 februarie: Cetăţeanului maghiar Zsolt Bayer, ziarist la cotidianul 
budapestan Magyar Nemzet i s-a interzis accesul pe teritoriul României 
de către autorităţile vamale. Acestea au refuzat să-şi motiveze decizia. 
Jurnalistul este cunoscut pentru criticile pe care le-a adus UDMR-ului şi 
pentru sprijinul oferit Consiliului Naţional al Secuilor.  

 

MARTIE 2004 

10 martie, Satu Mare: Întregul tiraj al cotidianului Jurnalul Naţional, distribuit 
în Satu Mare, a dispărut de pe piaţă încă de la primele ore ale dimineţii. Ediţia 
din acea zi a ziarului conţinea o investigaţie despre neregularităţile comise de 
prefectul judeţului Satu Mare, Gh. Cioncan.  

16 martie, Bucureşti: Mai multe posturi de radio au oprit difuzarea unui spot 
promoţional al ziarului Evenimentul Zilei, după ce Consiliul Naţional al 
Audiovizualului (CNA) a emis Recomandarea nr. 2/16 martie, potrivit căreia 
"Radiodifuzorii se vor asigura că spoturile publicitare conţin informaţii corecte 
şi că respectă prezumţia de nevinovăţie, aşa încât difuzarea acestora să nu 
aducă atingere demnităţii umane". Spotul era alcătuit dintr-o serie de titluri ale 
unor articole publicate în paginile ziarului, articole referitoare la diverse 
scandaluri de corupţie în care erau implicaţi miniştrii sau membrii ai partidului 
de guvernamânt. Conţinutul spotului:  

“Exploziv, influent, liber, complet - De la creatorii marilor succese de 
casă ‘Beuran, ministrul indigo’, ‘Miki-şapte case’ şi ‘Puwak - banii 
înapoi’ - acum într-o nouă prezentare. Evenimentul zilei, mai incisiv ca 
niciodată, pentru că viitorul ne priveşte pe toţi. Cu o distribuţie de zile 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

29 

mari, la chioşcurile din întreaga ţară Evenimentul zilei, zilnic ieşit din 
tipare”. 

31 martie, Bucureşti: În cadrul unei conferinţe de presă ţinute de echipa 
Reporteri fără Frontiere la sfârşitul vizitei de documentare efectuate în 
România, Robert Menard, secretarul general al asociaţiei, a afirmat: "Nici o 
persoană de bună-credinţă nu poate spune că radioul şi televiziunea publică 
reflectă în mod echidistant viaţa politică în România". Cerasela Rădulescu, 
jurnalist la Radio România Actualităţi, a confirmat, în cadrul aceleiaşi 
conferinţe, afirmaţiile lui Robert Menard referitoare la Radio România 
Actualităţi şi a denunţat cenzura şi presiunea editorială existente în cadrul 
radioului public. Pe 7 aprilie, CNA recomandă SRR să respecte prevederile 
reglementării sale privind pluralismul şi corecta informare a publicului. 
Recomandarea solicita SRR să implementeze propriul Cod Deontologic în 
scopul asigurării independenţei editoriale.  

 

APRILIE 2004 

22 aprilie, Bucureşti: Conducerea redacţiei de limbă maghiară din cadrul 
TVR a refuzat să difuzeze o emisiune despre iniţiativa legislativă a Consiliului 
Naţional al Secuilor (CNS) privind autonomia unor judeţe unde majoritatea 
populaţiei este de etnie maghiară. Gazda Árpád, moderatorul emisiunii, a 
invitat un reprezentant al CNS şi unul al UDMR, dar, cu o zi înainte de 
înregistrarea emisiunii, reprezentantul UDMR a anunţat că nu mai poate lua 
parte la emisiune. Toate eforturile moderatorului de a aduce pe altcineva din 
partea UDMR s-au izbit de refuzul acestei formaţiuni de a delega un 
reprezentant în emisiune. Drept urmare, moderatorul a decis să înregistreze 
emisiunea cu un singur invitat, menţionând de câteva ori pe durata show-ului 
că UDMR a fost invitată, dar a refuzat să participe. În consecinţă, conducerea 
redacţiei a decis să nu difuzeze emisiunea.  

30 aprilie: Organizaţia Reporteri fără Frontiere menţionează în raportul său 
anual presiunile politice îndreptate împotriva presei, lipsa independenţei 
posturilor publice de radio şi tv, manipularea informaţiei - în special la radioul 
public - lipsa pluralismului în domeniul audiovizual. Într-un raport al RSF 
intitulat  

“Între vechile reflexe şi progresele democratice”, preluat şi de presa 
română, sunt denunţate „tentativele de manipulare a informaţiei de 
către mass media publice, în special de către radioul public 
naţional”.„Autorităţile, foarte atente în a-şi prezerva imaginea, atât pe 
plan intern cât şi în străinătate, suportă greu criticile formulate de 
presă. În acest context, ziariştii se supun unei autocenzuri privind 
temele cele mai sensibile, cum sunt corupţia, adopţiile internaţionale 
sau chiar starea negocierilor de aderare la Uniunea Europeană”, se 
spune în comunicatul RSF. 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

30 

 

MAI 2004 

17 mai, Zalău: Cotidianul Ziua a fost distribuit împreuna cu o broşură de 
propagandă a PSD, fără nici o autorizaţie din partea ziarului. Cele două firme 
de distribuţie, Rodipet şi Danco, au negat orice implicare, deşi Danco 
distribuia în paralel o publicaţie a PSD numită Opinia social-democrată.  

 

SEPTEMBRIE 2004 

6 septembrie, Bucureşti: 55 jurnalişti de la Evenimentul Zilei au semnat un 
protest împotriva presiunii editoriale venite din partea grupului Ringier, grup 
ce deţine pachetul majoritar de acţiuni al ziarului. Jurnaliştii au acuzat 
patronatul de încercarea de a domoli tonul critic al ziarului faţă de putere, sub 
pretextul unor schimbări organizatorice. 

 13 septembrie, Bucureşti: România liberă a publicat pe prima pagină un 
protest intitulat „Ziua cea mai neagră”. Protestul aparţine jurnaliştilor şi echipei 
editoriale, fiind îndreptat împotriva proprietarului ziarului, grupul german WAZ. 
Acesta a fost acuzat de ingerinţe în politica editorială, de încercarea de a 
atenua tonul critic la adresa puterii şi de dorinţa de a transforma ziarul într-un 
tabloid. 

22 septembrie: Cu puţin înainte de începerea campaniei electorale, Comisiile 
pentru Cultură ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, sub prezidiul senatorului 
PSD Adrian Păunescu, au respins raportul anual pe 2003 al SRTV. Unul 
dintre motivele oficiale a fost că „instituţia a devenit complet subordonată 
Guvernului, în special premierului Adrian Năstase”. Conducerea SRTV a 
prezentat în replică la buletinul de ştiri al serii o serie de materiale negative la 
adresa senatorului Păunescu. Liderii liberali au considerat că raportul a fost 
respins din motive politice şi nu au fost de acord cu votul colegilor lor din 
comisiile de specialitate. Senatorul Adrian Păunescu era bine cunoscut pentru 
tentativele sale de influenţare a canalelor de informare publică (s-a descoperit 
ulterior că a dictat ştiri despre el însuşi unui reporter radio). Aprobarea 
raportului de către plenul Parlamentului, amânată după alegeri, este crucială 
pentru menţinerea aceluiaşi Consiliu de Administraţie. Dacă raportul este 
respins, toţi membrii CA sunt automat destituiţi.  

27 septembrie, Bucureşti. Cornel Nistorescu, directorul ziarului Evenimentul 
Zilei controlat de grupul elveţian Ringier, şi-a dat demisia din funcţia deţinută 
în cadrul cotidianului. Conform unei declaraţii semnate de ambele părţi: 
„Părţile au ajuns la concluzia că există diferenţe ireconciliabile între viziunile 
lor asupra modernizării ziarului”. 60 de jurnalişti de la Evenimentul Zilei au 
reacţionat imediat şi au semnat un comunicat de presă, exprimându-şi 
sprijinul pentru Nistorescu văzut ca un garant al independenţei ziarului şi 
acuzând Ringier de interferenţe în politica editorială.  



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

31 

 

NOIEMBRIE 2004 

24 noiembrie, Bucureşti: Aproximativ jumătate din tirajul săptămânalului de 
satiră Academia Caţavencu a dispărut de pe tarabe în dimineţile zilelor de 24 
şi 25 noiembrie. Redactorul-şef adjunct Liviu Mihaiu a declarat că oameni ai 
PSD au fost văzuţi la standurile de ziare din toată ţara, cumpărând toate 
exemplarele pe care le puteau găsi. Numărul în cauză al săptămânalului 
publica o anchetă defavorabilă pentru Adrian Năstase. Purtătorul de cuvânt al 
PSD Titus Corlăţean a negat acuzaţiile. În cursul aceleaşi săptămâni au 
dispărut de pe tarabe şi exemplare din Evenimentul Zilei şi Ziua în multe 
locuri din ţară. Cele două ziare publicaseră stenograme compromiţătoare ale 
întâlnirilor conducerii PSD. 

Pe 30 noiembrie, TVR1 a transformat întregul buletin de ştiri în campanie 
deschisă orientată împotriva lui Traian Băsescu. Acuzele de fraudă formulate 
de Alianţa D.A. la adresa BEC şi a Uniunii PSD+PUR au fost mediatizate 
astfel încât s-au transformat într-o campanie deschisă împotriva 
candidatului la preşedinţie din partea Alianţei D.A.. Argumentele aduse de 
reprezentanţii Alianţei au fost prezentate din off. A fost difuzat momentul în 
care Traian Băsescu cerea anularea alegerilor din cauza dimensiunilor 
fraudei, urmat de un material din ziua precedentă în care Băsescu afirma că 
oricare ar fi dimensiunile fraudelor nu va contesta rezultatele alegerilor. 

 

DECEMBRIE 2004 

6 decembrie: Alexandru Costache, redactor în cadrul Departamentului de 
Ştiri de la TVR1 a făcut publice presiunile politice, cenzura şi dezinformarea 
practicate de TVR1. Ziaristul afirma într-o scrisoare deschisă: “Am ajuns să 
fim legaţi ombilical de PSD, şi nu atât de PSD, cât de Adrian Năstase. Nu se 
critică decât la comandă şi în anumite contexte.”  

7 decembrie, Bucureşti: Alexandru Costache şi alţi şase jurnalişti de la 
Departamentul de Ştiri al TVR1 au organizat o conferinţă de presă în care 
au oferit mai multe detalii despre situaţia din televiziunea publică. Ei au 
menţionat buletinul de ştiri din 30 noiembrie ca fiind relevant pentru felul în 
care televiziunea publică se transformase într-un instrument de propagandă 
pentru PSD. Acuzaţii similare au fost formulate şi împotriva Societăţii Române 
de Radio de către jurnaliştii din cadrul acestei instituţii care au fost prezenţi la 
conferinţa de presă. 10 ONG de media şi drepturile omului şi-au afirmat 
solidaritatea şi sprijinul faţă de jurnalişti. Li s-au alăturat şi ziarişti din ţară – 
TVR Cluj. 

7 decembrie, Timişoara: Asociaţia Pro Democraţia a depus o plângere la 
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) împotriva lui Dragoş Şeuleanu, 
preşedintele SRR. Doi jurnalişti de la Radio Timişoara (filiala postului public 
naţional) au declarat că în ziua alegerilor (28 noiembrie), Şeuleanu a decretat 
embargo împotriva oricărei informaţii despre Pro Democraţia, principalul 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

32 

observator al alegerilor. Dan Preda, coordonatorul ştirilor electorale la radioul 
public, a declarat că Dragoş Şeuleanu a sugerat ca postul să difuzeze numai 
informaţii verificate, venite de la Biroul Electoral Central şi de la birourile 
electorale din teritoriu. Preda a adăugat că aceste sugestii au fost făcute 
pentru „a evita difuzarea informaţiilor neverificate”. În răspunsul său, CNA a 
recomandat SRR să prezinte concluziile tuturor organizaţiilor acreditate să 
monitorizeze alegerile, inclusiv pe cele ale filialei Pro Democraţia din 
Timişoara.  

7 decembrie; Câteva ziare, printre care cotidianele naţionale Evenimentul 
Zilei şi Ziua, au fost distribuite în multe oraşe din ţară alături de o publicaţie 
pirat intitulată Mesagerul român, fără autorizaţie din partea respectivelor 
ziare. Publicaţia pirat conţinea atacuri la adresa candidatului Opoziţiei la 
preşedinţie Traian Băsescu.  

8 decembrie, Bucureşti: Agenţia de Monitorizare a Presei şi organizaţia 
Reporteri fără Frontiere au emis un comunicat de presă comun despre 
comportamentul mass media româneşti pe durata alegerilor. Analiza media a 
celor două organizaţii arăta că numărul ştirilor politice cunoscuse un declin 
dramatic în media electronice pe parcursul campaniei electorale. Principalul 
motiv pentru această situaţie a fost legea electorală care conţinea multe 
restricţii şi ambiguităţi, conform declaraţiilor mai multor producători de ştiri. 
Rapoartele de monitorizare indicau că presa scrisă a fost mai liberă şi mai 
critică la adresa partidului de guvernământ, pe când televiziunile au cenzurat 
informaţia şi au manipulat publicul. Presa scrisă a respectat echilibrul în 
prezentarea actorilor politici. De asemenea, cele două organizaţii şi-au 
exprimat îngrijorarea faţă de cenzura şi manipularea ştirilor difuzate de radioul 
şi televiziunea publică, subliniind că rolul serviciilor de informare publică nu 
este să fie porta vocea guvernului, ci să furnizeze publicului informaţii 
complete, imparţiale şi independente pe teme de interes general. 

9 decembrie, Cluj Napoca: Alina Suăţean şi Vasile Hotea Fernezan, 
jurnalişti la studioul teritorial al televiziunii publice, au susţinut public protestul 
lui Alexandru Costache şi a celorlalţi jurnalişti din TVR şi au confirmat 
acuzaţiile acestora de cenzură, presiune editorială şi servilism politic în 
favoarea PSD. Cei doi jurnalişti au menţionat că asemenea practici există şi la 
TVR Cluj Napoca.  

16 decembrie, Bucureşti: Câţiva jurnalişti angajaţi ai postului de radio public 
(SRR) l-au acuzat pe preşedintele SRR Dragoş Şeuleanu de presiuni 
editoriale şi acte de cenzură în favoarea PSD, chiar şi după pierderea 
alegerilor de către PSD, În ianuarie 2005, aceşti ziarişti au format Iniţiativa 
Profesională Radio România, cu scopul de a lupta împotriva cenzurii din 
interiorul instituţiei şi pentru depolitizarea acesteia. 

22 decembrie, Bucureşti: Grupul media german WAZ şi-a vândut o parte din 
acţiunile pe care le avea la Societatea R care editează ziarul România liberă 
omului de afaceri Dan Adamescu. Acesta controlează 48% din acţiuni, iar 
WAZ 46%. Înainte de tranzacţie, WAZ controla 70% din acţiuni. Klaus 
Overbeck, preşedintele Consiliului din Administraţie, a fost eliberat din funcţie 
după încheierea tranzacţiei. De asemenea, fostul director al ziarului, P.M. 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

33 

Băcanu, şi-a dat demisia din funcţia sa, dar continuă să publice editoriale în 
România liberă. Tranzacţia a marcat sfârşitul unui conflict care a început în 
septembrie, atunci când WAZ a încercat să îl înlăture pe P.M. Băcanu din 
funcţie, dar s-a lovit de opoziţia fermă a redacţiei, care l-a susţinut pe Băcanu. 
Tranzacţia a inclus, de asemenea, un acord care stipulează că ziarul îşi va 
menţine politica editorială şi că nu se vor face concedieri în următorii 4 ani. 

23 decembrie, Bucureşti: 80 de jurnalişti de la Evenimentul Zilei au semnat o 
scrisoare de protest împotriva deciziei grupului Ringier (care controlează 
ziarul) de a-l înlătura pe redactorul-şef Dan Turturică din funcţia sa. Ringier 
considera că Turturică nu şi-a îndeplinit obiectivele convenite cu patronatul, 
dar nu a menţionat care erau acele obiective.  

26 decembrie, Bucureşti: Ringier a decis să îl trimită pe Dan Turturică la 
Bacău pentru a coordona ediţia regională a ziarului Evenimentul Zilei. 
Turturică a contestat această decizie în instanţă. De asemenea, Ringier a 
numit un nou redactor-şef în persoana lui Răzvan Ionescu, fost director 
executiv la Gazeta Sporturilor. Jurnaliştii din redacţie au semnat o nouă 
scrisoare de protest împotriva numirii lui Răzvan Ionescu, în care îşi reafirmau 
sprijinul pentru Dan Turturică. Ei au acuzat Ringier că se amestecă în politica 
editorială şi că intenţionează să transforme ziarul într-un tabloid.  

29 decembrie, Bucureşti: Trei jurnalişti de vârf de la Evenimentul Zilei (Carol 
Sebastian, Dan Tapalagă şi Ovidiu Popică) au demisionat în semn de protest 
faţă de deciziile manageriale ale Ringier.  

30 decembrie, Bucureşti; Alte două jurnaliste de la Evenimentul Zilei, 
Simona Popa şi Simona Gheorghe, au demisionat în semn de protest faţă de 
deciziile manageriale ale Ringier.  

30 decembrie, Bucureşti: Comisia de Etică a Televiziunii Române şi-a 
publicat raportul privind declaraţiile jurnaliştilor care au criticat televiziunea 
publică pentru obedienţa faţă de fostul partid de guvernământ PSD. Raportul 
nu a confirmat acuzaţiile de cenzură, dar a menţionat cazuri de dezinformare 
şi încălcări ale Statutului Jurnaliştilor TVR pe perioada campaniei electorale. 

 
 

Procese 

FEBRUARIE 2004 

25 februarie, Tg. Jiu: Cosmin Pigui, director al 
publicaţiei Impact în Gorj, a fost condamnat la 
plata unei amenzi penale de 7.5 milioane lei pentru insultă şi calomnie. 
Jurnalistul a fost dat în judecată de preşedintele Consiliului Judeţean Gorj, 
Nicolae Mischie pentru un editorial intitulat „Ne e greaţă!“ şi pentru articolul 
„Sanda şi cu Nicu SRL“. La cererea lui Mischie, procesul s-a judecat cu uşile 
închise. 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

34 

APRILIE 2004 

Judecătoria Târgu Mureş l-a condamnat pe ziaristul Cristian Teodorescu în 
decembrie 2003 la 10 milioane de lei amendă penală şi la plata a 50 milioane 
lei daune morale în solidar cu AULITA GNH S.R.L pentru calomnie ca urmare 
a unui articol publicat în săptămânalul Ziarul de Mureş în anul 2002. În anul 
2002, Teodorescu publicase împreună cu Aurelian Grama în Ziarul de Mureş, 
articolele „Arginţii preotului fariseu” şi „Suflete moarte”, articole ce conţineau 
dezvăluiri despre Gheorghe Nicolae Şincan, conducătorul Protopopiatului 
Ortodox Târgu-Mureş şi cunoscut ca desfăşurând activităţi politice, public 
exprimate. Una dintre afirmaţiile făcute în articolul „Arginţii preotului fariseu” îl 
viza pe Nicolae Baciut – directorul Direcţiei pentru Cultură şi Culte a Judeţului 
Mureş. Ziaristul a făcut recurs împotriva acestei sentinţe, dar Tribunalul Mureş 
a respins cererea în Aprilie 2004, iar cazul a fost înaintat la CEDO. 

 

MAI 2004 

În luna mai, Judecătoria Galaţi l-a condamnat pe Alexandru Zanopol, 
jurnalist la ziarul gălăţean Opinia la 6 luni de închisoare cu suspendare pentru 
ultraj. Fapta imputată a avut loc în anul 2000, partea vătămată fiind un poliţist 
gălăţean. Pe 18 octombrie 2000 a avut loc o întâlnire între managementul 
SIDEX şi reprezentanţi ai Companiei Naţionale de Electricitate. Alex Zanopol 
şi colegul său fotoreporter, se aflau în faţa clădirii pentru a raporta 
evenimentul, împreuna cu alţi ziarişti de la diverse publicaţii. La un moment 
dat, o persoană îmbrăcată în civil s-a năpustit asupra fotoreporterului 
Alexandru Andraşcu, venind din spatele acestuia. Zanopol s-a interpus între 
cei doi, încercând să-l protejeze pe fotoreporter. În acel moment, persoana 
care-l atacase pe fotoreporter s-a legitimat ca fiind poliţist şi l-a acuzat pe 
jurnalist de ultraj, pentru că a agresat un reprezentant al autorităţii. Ziaristul a 
făcut recurs. 

 

IUNIE 2004 

9 iunie, Bucureşt: Curtea de Apel a menţinut condamnarea jurnalistului Ion 
Cristoiu la plata a 250 milioane lei daune morale lui Christian Mititelu, care 
îl acţionase în judecată pentru calomnie. 

 

AUGUST 2004 

18 august: Generalul de Poliţie Mircea Bot, Şeful Poliţiei Transporturi a 
acţionat în judecată pentru calomnie pe Ion Teleanu şi Mădălina Mitran, 
jurnalişti la cotidianul Curentul. Jurnaliştii sunt acuzaţi pentru afirmaţiile 
conţinute într-un material publicat pe data de 6 august şi intitulat “Chestorul 
Bot în avion cu Nuţu Cămătaru - şeful Poliţiei Transporturi nu a informat 
conducerea MI că mafiotul a vrut să îl racoleze“. cu toate ca articolul a fost 
semnat cu o serie de iniţiale, Generalul Bot i-a acţionat în judecată pe cei doi 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

35 

jurnalişti menţionaţi mai sus, deşi nici unul din aceştia nu a colaborat la 
redactarea articolului, acesta fiind scris de Mihai Belu, jurnalist la acelaşi ziar. 
Mai mult, în plângerea adresată justiţiei, Generalul de Poliţie a menţionat 
datele personale complete ale jurnaliştilor, deşi Direcţia Generală de Evidenţă 
Informatizată a Persoanei susţine că nimeni nu a solicitat printr-o adresă 
oficială informaţiile respective. Agenţia de Monitorizare a Presei a solicitat 
Generalului Bot să precizeze modul în care a identificat pe cei doi jurnalişti ca 
fiind autori ai articolului incriminat şi procedura prin care a obţinut datele lor 
personale complete. De asemenea, AMP a cerut Ministerului Administraţiei şi 
Internelor să declanşeze o anchetă care să verifice modul în care Generalul 
Mircea Bot a intrat în posesia datelor personale ale celor doi jurnalişti. 

 

OCTOMBRIE 2004 

12-19 octombrie, Vrancea: Marian Oprişan, preşedintele Consiliului Judeţean 
Vrancea, l-a acţionat în judecată pe ziaristul Sebastian Oancea în solidar cu 
Ziarul de Vrancea pentru defăimare şi a cerut daune morale şi materiale în 
valoare de 25 miliarde lei (625 000 euro). Precizăm că salariul mediu în 
România este de aproximativ 150 euro. 

25 octombrie, Bucureşti: Tribunalul Municipal a decis că Guvernul trebuie să 
ofere informaţiile solicitate de Centrul pentru Jurnalism Independent privind 
contractele de publicitate guvernamentală. 

 

NOIEMBRIE 2004 

Magistraţii Judecãtoriei Mediaş au decis, pe 19 noiembrie, ca ziaristul ieşean 
Marius Necula, acuzat de calomnie, să plătească 100 de milioane de lei 
amendă penală (aprox. 2500 euro) şi daune morale pentru un articol în care 
relatase peripeţiile unei avocate din Iaşi. Sentinţa a venit după ce, pe 23 mai, 
Marius Necula se stingea din viată la numai 24 de ani, în urma afecţiunilor 
provocate de leucemie. În acelaşi dosar a mai fost condamnat şi un 
fotoreporter de la Monitorul de Iaşi care nici măcar nu este autorul fotografiei 
incriminate.  

25 noiembrie: Curtea de Apel Craiova, secţia Contencios Administrativ, a 
pronunţat sentinţa prin care se recunoaşte faptul că emisiunea ziaristei 
Gabriela Mladin, "În căutarea Adevărului", pe care o realiza la postul de 
televiziune RCS Târgu-Jiu, a fost cenzurată de conducerea postului de 
televiziune. Pe 20 martie 2003, postul RCS a oprit transmisia unei ediţii a 
acestei emisiuni care avea ca subiect un scandal în care era implicat Nicolae 
Mischie, preşedintele Consiliului Judeţean Gorj la acea vreme.  

Instanţa a admis plângerea formulată de Gabriela Mladin împotriva CNA, 
precizând că "urmare a probelor din dosar rezultă că emisiunea În căutarea 
Adevărului din 20 martie 2003 a fost întreruptă pe motiv că realizatoarea 
prezenta informaţii despre Nicolae Mischie, ci nu ca urmare a unei defecţiuni 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

36 

tehnice". Tot instanţa dispune ca CNA să aplice măsura de sancţionare a 
postului de televiziune RCS Târgu-Jiu, conform legii audiovizualului. 
Conducerea postului de televiziune RCS Târgu-Jiu a declarat că întreruperea 
s-a datorat unei defecţiuni tehnice. 

 

DECEMBRIE 2004 

Mai mulţi candidaţi PSD, printre care fostul preşedinte al Senatului, Nicolae 
Văcăroiu, sau fostul ministru al apărării, Ioan Mircea Paşcu, au acţionat în 
judecată pentru calomnie pe mai mulţi membri ai Coaliţiei pentru un 
Parlament Curat (CPC). CPC este o iniţiativă a mai multor organizaţii 
neguvernamentale, care a distribuit alegătorilor broşuri ce conţineau informaţii 
recoltate din presă referitoare la candidaţi implicaţi în scandaluri politice, de 
corupţie, acuzaţi de ‚traseism politic’, etc. Nicolae Văcăroiu a solicitat Justiţiei 
să oprească distribuţia acestor broşuri, dar Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti 
a respins cererea.  

 

 

Legislaţie 

FEBRUARIE 2004 

1 februarie, Bucureşti: Comisia Juridică a Camerei Deputaţilor decide să 
elimine din proiectul de Cod Penal un articol (204.1) care stipula pedeapsa cu 
închisoarea de la 1 la 3 ani pentru jurnaliştii care filmau sau făceau fotografii 
la reşedinţele, piscinele sau maşinile demnitarilor fără consimţământul 
acestora din urmă.  

 

MARTIE 2004 

8 martie, Bucureşti: CNA adoptă Decizia 40/2004 privind asigurarea informării 
corecte şi a pluralismului care cere radiodifuzorilor să asigure un echilibru 
între Executiv, majoritatea parlamentară şi opoziţie. Reglementarea 
instituie regula celor trei părţi privind distribuirea timpului acordat în buletinele 
de ştiri majorităţii parlamentare, autorităţilor şi opoziţiei.  

 

APRILIE 2004 

7 aprilie, Bucureşti; Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a recomandat 
Societăţii Române de Radio (SRR) să respecte prevederile deciziei sale cu 
privire la principiile pluralismului şi informării corecte a publicului. 
Recomandarea menţiona, de asemenea, că SRR trebuie să implementeze 
Codul său Deontologic pentru a asigura independenţa editorială.  



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

37 

8 aprilie, Bucureşti: Un senator a propus o lege pentru stabilirea unei Zile a 
Presei. 

21 aprilie, Bucureşti: Deputata liberală Mona Muscă a propus o lege pentru 
abrogarea vechii legi a presei care datează din 1973. Legea nu a fost pusă 
în aplicare după Revoluţie, dar, în conformitate cu Consiliul Legislativ, ea este 
încă în vigoare. 

 

MAI 2004 

11 mai, Bucureşti: Parlamentul a respins iniţiativa legislativă pentru 
stabilirea Zilei Presei.  

26 mai, Bucureşti: Senatul a votat un memorandum intern prin care 
clasifică toate informaţiile legate de cheltuielile acestei instituţii. 
Hotărârea scoate din categoria informaţiilor de interes public toate cheltuielile 
referitoare la deplasările în străinătate ale senatorilor, contractele de achiziţii, 
cheltuielile de transport şi de cazare, ştatele de plată ale senatorilor, precum 
şi listele de prezenţă la şedinţele Senatului. Decizia vine la 3 ani de la votarea 
în Parlament a legii acessului la informaţie de interes public (legea 544/2001).  

 

IUNIE 2004 

9 iunie, Bucureşti: Parlamentul a decis să menţină calomnia ca infracţiune 
în noul Cod Penal ce va intra în vigoare în 2005. Infracţiunea nu va mai fi 
însă pedepsită cu închisoarea. În acelaşi timp, insulta a fost eliminată din 
Codul Penal. 

AUGUST 2004 

18 august; Legea electorală a fost votată de Parlament în luna august, fără 
consultarea organizaţiilor de media sau a CNA. Reglementările electorale 
conţin mai multe prevederi restrictive la adresa libertăţii de exprimare. 
Legislaţia electorală a creat confuzie în rândul radiodifuzorilor din cauza 
neclarităţii prevederilor referitoare la repartizarea timpilor de antenă sau la 
definirea spoturilor şi materialelor electorale filmate. 

 

SEPTEMBRIE 2004 

20 septembrie, Bucureşti: deputatul PSD Ion Olteanu a înaintat un proiect de 
lege privind „protecţia persoanei, numelui, imaginii, domiciliului şi 
corespondenţei acesteia“. Legea urmăreşte protejarea vieţii private prin 
interzicerea interceptării, înregistrării sau divulgării unei conversaţii sau a altei 
comunicări telefonice sau electronice, interzicerea filmării sau fotografierii unei 
persoane precum şi a locuinţei acesteia, observarea şi ascultarea unei 
persoane care se află într-un loc public, dar desfăşoară o activitate privată. 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

38 

Peste 40 de jurnalişti si organizaţii de media au semnat un protest împotriva 
acestui proiect de lege. 

 

OCTOMBRIE 2004 

20 octombrie, Bucureşti: Parlamentarul PSD Codrin Ştefănescu a înaintat 
iniţiativa legislativă de modificare a Codului Penal conform căreia orice 
ameninţare sau insultă la adresa unui jurnalist ar fi trebuit pedepsită cu 2 
ani de închisoare sau cu amendă penală. Aceeaşi pedeapsă ar fi urmat să 
fie aplicată şi celor care ar limita accesul jurnaliştilor la informaţii sau i-ar 
împiedica să-şi exercite profesia. AMP consideră că nu este necesară o astfel 
de lege care să creeze o diferenţiere între ziarişti şi ceilalţi cetăţeni. 
Investigaţiile eficiente ale poliţiei în cazurile în care ziariştii sunt agresaţi ar fi 
suficiente. 

14 octombrie, Bucureşti: Guvernul a aprobat „Planul de Acţiune pentru 
Măsuri Imediate Rezultate din Analiza Raportului Comisiei Europene pe 
2004”. Una dintre aceste măsuri ar fi urmat să fie înfiinţarea unui organism 
care să monitorizeze libertatea mass media în România, organism care să 
ia forma unui Observator al Libertăţii Presei sau a unui Consiliu Naţional al 
Presei. Guvernul a invitat organizaţiile de media să participe la o dezbatere 
comună privind această proiect După întâlnirea care a avut loc pe 19 
octombrie, ONG-urile de media au respins propunerile Guvernului. 

 

DECEMBRIE 2004 

14 decembrie, Bucureşti: Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a lansat 
„Apelul pentru Respectarea Independenţei Serviciilor Publice de Radio şi 
Televiziune”. Apelul cerea depolitizarea administraţiei acestora şi propunea 
schimbări legislative care să asigure independenţa şi mai buna funcţionare a 
radioului şi televiziunii publice. 

În ultima zi a mandatului său, fostul preşedinte Ion Iliescu a promulgat Legea 
avertizorului public, lege ce protejează funcţionarii publici care semnalează 
încălcări ale legii comise în interiorul instituţiilor publice în care lucrează. 

 

 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

39 

Accesul la informaţii 

MARTIE 2004 

13 martie, Bucureşti: PRM a interzis accesul 
ziariştilor de la cotidianul naţional Adevărul la 
una dintre conferinţele sale de presă. 

 

IUNIE 2004 

28 iunie, Constanţa: Prefectul Gheorghe Martin a interzis accesul în 
instituţie a ziaristelor Luiza Musei, corespondent local România liberă, şi 
Constanţa Cantaragiu de la Ziua de Constanţa. 

 

IULIE 2004 

Cotidianul ZIUA de Vest a câştigat pe 19 iulie procesul deschis Poliţiei 
Române. ZIUA de Vest a cerut să fie comunicată data la care comisarul-şef 
Costică Bulgaru, de la IPJ Caraş-Severin a fost angajat în Poliţie sau Miliţie, 
toate funcţiile pe care acesta le-a ocupat de-a lungul timpului şi motivele 
pentru care a fost mutat de pe o funcţie pe alta. De asemenea, s-a mai cerut 
IJPCS să prezinte informaţii despre toate anchetele administrative prin care 
Bulgaru a fost verificat şi la ce concluzii s-a ajuns. Cererea a fost făcută în 
baza Legii privind liberul acces la informaţii de interes public (544 din 2001). 
Şefii poliţistului in cauză au refuzat comunicarea informaţiilor, considerând că 
datele solicitate nu sunt de interes public. Justificarea este un ordin al 
ministrului de Interne, care spune că toate informaţiile din dosarele de 
personal ale poliţiştilor sunt secrete. Pentru că IGP si MAI au susţinut punctul 
de vedere al IJPCS, ZIUA de Vest a dat toate cele trei instituţii în judecată, 
cerând instanţei să constate încălcarea legii şi să oblige Poliţia să comunice 
datele solicitate. Tribunalul Timiş a decis că Poliţia refuză in mod ilegal să 
comunice informaţiile cerute. Judecătorul a luat o decizie care spune că 
"secretul" invocat de Poliţie este în afara legii.  

20 iulie, Bucureşti: Evenimentul Zilei a publicat un document intern 
clasificat al Guvernului, semnat ministrul Eugen Bejinariu, şeful 
Secretariatului General al Guvernului, document care stipula că toate 
ministerele şi autorităţile administraţiei centrale, inclusiv companiile aflate în 
subordinea statului, pot acorda contracte de publicitate numai după ce au 
obţinut aprobarea Primului ministru. Ulterior, Centrul pentru Jurnalism 
Independent a solicitat, în baza Legii 544, detalii privind lista contractelor de 
publicitate aprobate de Primul-ministru. Răspunzând printr-un comunicat de 
presă, Guvernul a fost acţionat în instanţă de CJI pentru nerespectarea legii 
544/2001. 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

40 

 

AUGUST 2004 

August, Bacău: Primarul Dumitru Stavarache (PUR) a interzis ziariştilor de 
la cotidianul Deşteptarea accesul în Primăria oraşului, motivând că aceştia nu 
reflectă realitatea cu obiectivitate.  

30 august, Bucureşti: Comitetul Olimpic Român (COR) a trimis o scrisoare 
către toate federaţiile sportive prin care cerea tuturor membrilor Delegaţiei 
României la Jocurile Olimpice de la Atena să ia parte doar la activităţile 
mediatice organizate de COR. Acelaşi document interzicea membrilor 
Delegaţiei să facă orice comentarii publice, să dea interviuri sau să ia parte la 
emisiuni de radio sau de televiziune, cu excepţia celor organizate de COR în 
parteneriat cu TVR, partenerul exclusiv al COR.  

 

OCTOMBRIE 2004 

13 octombrie: Biroul Permanent al Senatului a suspendat prin consens 
acreditarea cotidianului România liberă la lucrările Senatului până ”după 
publicarea în ziar a scuzelor ce se impun, pe prima pagină, şi în aceleaşi 
condiţii grafice în care a fost tipărit pe 7 octombrie a.c. articolul defăimător la 
adresa instituţiei Senatului”. Articolul respectiv viza pe secretarul general al 
Senatului, Constantin Sava, acuzat că le-a promovat in funcţii pe anumite 
angajate ale acestei instituţii, în schimbul unor favoruri sexuale, şi că a folosit 
în interes personal maşina Senatului. Hotărârea Senatului încalcă prevederile 
legii 544/2001 privind accesul la informaţiile de interes public, acreditarea 
neputând fi retrasă unei instituţii de presă, ci doar ziariştilor. Conform aceleiaşi 
legi, acreditarea nu poate fi retrasă unui jurnalist decât „pentru acte ce 
împiedică buna desfăşurare a activităţii instituţiei”, şi nu pentru conţinutul 
articolelor publicate.  

5 octombrie, Focşani: Consiliul Judeţean Vrancea a adoptat un proiect de 
hotărâre prin care preşedintele CJ, Marian Oprişan, va putea controla ca orice 
hotărâre sau dispoziţie cu caracter normativ adoptată de Consiliul Judeţean şi 
de instituţiile din subordine să fie făcută publică numai în publicaţiile alese de 
el. 

Dan Codrea, director al publicaţiei Săptămâna Văii Jiului şi Cătălin Docea, 
redactor şef al cotidianului Gazeta Văii Jiului, au depus o cerere în baza 
Legii 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public către 
Compania Naţională a Huilei Petroşani, solicitând lista deplasărilor 
efectuate în ţară şi străinătate de angajaţii CNH, de reprezentanţii Ligii 
Sindicatelor Miniere Valea Jiului şi ai Confederaţiei Sindicatelor Miniere din 
România şi de orice alte persoane care nu sunt angajate ale CNH în intervalul 
1 ianuarie 2001-31 martie 2003. Conducerea CNH a refuzat să pună la 
dispoziţia ziariştilor informaţiile solicitate, considerând că acestea constituie 
secrete de serviciu. Prin sentinţa pronunţată în 8 decembrie 2003, Tribunalul 
Arad a dat câştig de cauză celor doi ziarişti, obligând CNH să facă publice 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

41 

informaţiile solicitate. CNH SA a făcut recurs şi a primit câştig de cauză la 30 
martie prin sentinţa civilă a Curţii de Apel Timişoara. Sentinţa este definitivă şi 
irevocabilă, singura variantă fiind CEDO.  

 

 

Drepturi salariale 

IANUARIE 2004 

Ianuarie, Braşov; Angajaţii cotidianului local Monitorul de Braşov au 
demisionat din cauza neînţelegerilor cu unul dintre patronii publicaţiei. 
Jurnaliştii au pus bazele unui nou ziar, Monitorul Express. 

 

FEBRUARIE 2004 

Februarie, Bucureşti; Reprezentanţii sindicatelor din presă şi ai patronatelor 
au început negocierile pentru redactarea primului Contract Colectiv de Muncă 
din istoria presei româneşti.  

 
MARTIE 2004 
28 martie, Bucureşti; Alin Fărcaş, DJ la Radio Mix s-a blocat în studio, a 
monopolizat transmisia şi a ameninţat că se va sinucide sărind de la fereastră. 
El protesta împotriva întârzierilor salariale, acuzând Radio Mix de restanţe la 
salarii mai vechi de 8 luni. După câteva ore, el a renunţat la protest, a părăsit 
studiourile radio şi a dat în judecată postul Radio Mix pentru încălcarea 
contractului de muncă.  

 

APRILIE 2004 

29 aprilie; intră în vigoare primul Contract Colectiv de Muncă pe ramura mass 
media din istoria presei româneşti.  

 

MAI 2004 

17 mai, Braşov; 20 de angajaţi ai Monitorului de Braşov au demisionat din 
cauza întârzierilor la plata salariilor şi condiţiilor financiare precare în care 
erau nevoiţi să lucreze. În luna ianuarie, mai mulţi ziarişti de la Monitorul de 
Braşov au demisionat din cauza neînţelegerilor cu patronatul şi au înfiinţat o 
nouă publicaţie, Monitorul Express. 

 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

42 

IULIE 2004 

1 iulie, Bucureşti; Cotidianul naţional Ziua devine prima instituţie media 
românească care pune în aplicare pentru angajaţii săi noul Contract Colectiv 
de Muncă semnat în aprilie de sindicatele şi patronatele din presă. 

 

AUGUST 2004 

28 august, Eforie Nord; Se înfiinţează cea mai mare federaţie sindicală din 
presă – MEDIASIND – prin unificarea câtorva sindicate ai căror membri 
grupează peste 8000 de ziarişti şi tipografi.  

 

 

Alte evenimente media importante 

IANUARIE 2004 

21 ianuarie, Bagdad: Corespondentul radio Cătălin Gomboş este rănit la cap 
ca urmare a coliziunii maşinii pe care o conducea cu un zid, după ce poliţia 
irakiană deschisese focul asupra ei. 

 

FEBRUARIE 2004 

20 februarie, Bucureşti: Jurnaliştii străini care lucrează în România înfiinţează 
asociaţia presei străine denumită PSR.  

 

MAI 2004 

24 mai, Mihăileşti: Doi jurnalişti au murit în timp ce transmiteau informaţii 
despre un accident care a avut loc pe autostrada care traversează comuna 
Mihăileşti. Elena Popescu şi Ionuţ Barbu, ambii angajaţi ai postului TV Antena 
1, au fost răniţi mortal de explozia unui camion care transporta nitrat de 
amoniu.  

21-28 mai, Bucureşti: Sindicatul PETROM (Petrom este cea mai mare 
companie petrolieră din Europa Centrală şi de Est, iar sindicatul deţine 10% 
din acţiunile companiei) cumpără, prin intermediul trustului său Global Media, 
acţiuni la Realitatea TV, Radio Total, Radio Star şi cotidianul naţional Ziua, 
devenind unul dintre cele mai mari trusturi de presă de pe piaţă. Grupul 
controla deja Alpha TV şi cotidianul local Telegraful de Prahova. Global Media 
are 16 posturi TV, 9 posturi locale de radio şi două cotidiane. 

 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

43 

IUNIE 2004 

2 iunie, Oradea: Jurnalista Liliana Sime de la săptămânalul local Bihoreanul 
este trimisă în judecată fiind acuzată de şantaj. Jurnalista a fost acuzată că a 
cerut 2000 de euro unui candidat la primăria locală pentru a nu publica un 
articol despre un caz de viol a cărui victimă fusese fiica respectivului candidat.  

 

IULIE 2004 

11 iulie, Sinaia; Convenţia Organizaţiilor de Media care adună 36 de 
organizaţii membre a adoptat Codul Deontologic al organizaţiei. 

15 iulie, Bucureşti; Conform unei ordonanţe guvernamentale, corespondenţii 
TVR în străinătate capătă statut de funcţionari ai statului, cu aceleaşi privilegii 
financiare.  

 

OCTOMBRIE 2004 

8 octombrie, Raportul Comisiei Europene menţionează presiunile economice 
asupra principalelor trusturi de presă şi atacurile fizice asupra ziariştilor.  

“În ciuda acestui progres, anumite probleme structurale pot afecta 
punerea în practică a libertăţii de exprimare. Multe instituţii media nu 
sunt viabile economic şi continuarea existenţei lor poate depinde de 
sprijinul grupurilor de interese politice sau de afaceri. Studii externe au 
arătat că actul jurnalistic poate fi adeseori influenţat de stimulentele 
financiare, ceea ce duce la autocenzură. În acest context, statul a 
tolerat acumularea unor arierate semnificative de către câteva dintre 
cele mai mari instituţii de presă, inclusiv majoritatea posturilor TV 
private. O astfel de situaţie poate compromite independenţa editorială; 
rapoartele de monitorizare a presei arată că ştirile TV sunt mult mai 
puţin critice la adresa puterii decât cele din presa scrisă. Există, de 
asemenea, rapoarte de încredere care semnalează că aleşii locali fac 
abuz de funcţia lor publică pentru a influenţa politica editorială a 
ziarelor şi posturilor de radio şi TV locale, de exemplu prin acordarea 
selectivă a contractelor de publicitate guvernamentală. Un raport 
independent recent publicat sugerează că aceeaşi politică se practică 
şi la nivel naţional”. 

17 octombrie, Sinaia; 16 editori din presa locală înfiinţează APEL (Asociaţia 
Profesională a Editorilor Locali). Asociaţia îşi propune să apere şi să protejeze 
interesele editorilor din presa locală, să consolideze etica jurnalistică şi să 
contribuie la profesionalizarea mass media. 

19 octombrie, Alianţa DA (fostă opoziţie) a depus o moţiune de cenzură 
împotriva guvernului Năstase arătându-se îngrijorată de ceea ce numea 
"politica sistematică a Guvernului PSD de limitare a libertăţii de expresie prin 
încercări de subordonare directă sau indirectă a presei scrise atât publice, cât 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

44 

şi private". Alianţa PNL-PD a cerut executivului să prezinte lista instituţiilor 
care au primit aprobarea primului-ministru Adrian Năstase să-şi facă reclamă. 
În plus, opoziţia a solicitat şi o listă cu beneficiarii contractelor de publicitate, 
care ar fi lămurit care sunt ziarele, televiziunile şi radiourile favorizate de 
guvern in obţinerea de publicitate.  

Moţiunea a opoziţiei a căzut, cu 124 de voturi împotrivă şi 84 pentru. Împotriva 
moţiunii au votat deputaţii PSD şi UDMR, Alianţei alăturându-i-se doar grupul 
PRM. 

Ca răspuns, Guvernul a propus o serie de măsuri în favoarea presei: 
reducerea acordată ziariştilor la plata impozitului pe venitul global pentru 
cheltuieli cu sursele de informaţii, cum ar fi modificarea mersului trenurilor 
pentru ca presa scrisa să ajungă la destinaţie, reprogramarea mersului acelor 
trenuri care transportă presa, în sensul unor ore mai târzii de plecare din 
Bucureşti, constituirea unui Consiliu Naţional Mass-media în care să activeze, 
pe lângă asociaţii ale presei, şi reprezentanţi ai guvernului şi preşedinţiei (cu 
statut de observatori), acest organism urmând a fi finanţat de Guvern. 
"Guvernul considera ca este de datoria sa să joace un rol de moderator sau 
facilitator al înfiinţării unui organism instituţional cu forţă de 
autoreglementare", explică Executivul. De altfel, Guvernul a invitat 
reprezentanţii organizaţiilor de media să se pronunţe asupra oportunităţii 
înfiinţării unui asemenea organism. Reprezentanţii presei şi ai organizaţiilor de 
media au respins aceasta propunere, considerând-o inutilă şi nocivă. “O 
funcţionare normală a autorităţilor şi instituţiilor publice, o aplicare corectă şi 
egală a legilor ar asigura de la sine libertatea presei şi ar face inutilă existenţa 
unei alte structuri menite să monitorizeze această libertate “, menţiona un 
comunicat semnat de mai multe organizaţii de media.  Au existat şi unele 
propuneri serioase, cum ar fi eliminarea discriminării fiscale între instituţiile de 
media sau deductibilitatea prin lege a retururilor la presă scrisa. 

20 octombrie, Bucureşti; Conform unui articol publicat de săptămânalul 
Capital, Partidul Social Democrat a fost în primele 8 luni ale anului 2004 
principalul cumpărător de publicitate în presa scrisă, cu peste 2,8 milioane 
euro investite (rack rate), ceea ce înseamnă 58% din totalul publicităţii în 
domeniul politic.  

NOIEMBRIE 2004 

16 noiembrie, Ruse, Bulgaria: Reporterul PRO TV George Buhnici a fost 
arestat de poliţia bulgară pentru că a filmat cu camera ascunsă într-un 
magazin duty-free de la graniţa dintre România şi Bulgaria. Acuzaţia oficială 
formulată împotriva sa viza posesia de echipamente ilegale de înregistrare, iar 
pedeapsa putea ajunge, conform legislaţiei bulgare care incriminează 
folosirea unei camere ascunse ca „spionaj”, până la trei ani de închisoare. 
Organizaţii de media şi de drepturile omului din România, Bulgaria şi din 
lumea întreagă au protestat împotriva acestei măsuri.  

17 Noiembrie 2004: Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia 
Informaţiei, organismul care administrează spectrul frecvenţelor radio, a fost 
trecut sub subordonarea directă a Guvernului, urmând a fi finanţată integral 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

45 

din venituri proprii. Conducerea IGCTI este numită prin decizia primului-
ministru. Anterior, IGCTI era subordonată Ministerului Comunicaţiilor. 

19 noiembrie, Ruse, Bulgaria: Reporterul PRO TV George Buhnici a fost 
eliberat pe cauţiune, dar i s-a interzis să părăsească Bulgaria.  

 

DECEMBRIE 2004 

3 decembrie, Ruse, Bulgaria: Justiţia bulgară îl condamnă pe reporterul PRO 
TV George Buhnici la plata unei amenzi penale de 1000 leva şi la plata 
cheltuielilor de judecată în valoare de 900 leva. George Buhnici este liber să 
se întoarcă în România.  

 

 

 

 

 

 

 

 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

46 

III. BONUS 
Fragmente din stenogramele  

şedinţelor Delegaţiei Permanente a PSD 
 
Dl. Adrian Năstase:  

Să începem să arătăm cel puţin care este situaţia, pentru că totuşi 
suntem şi cu banii luaţi şi mi se pare că nu este normal. Se vorbeşte 
despre lipsa de libertate a presei şi dacă te uiţi, practic, singurii care 
sunt atacaţi în presă în mod obişnuit suntem noi. 

 

Dl. Adrian Năstase 

Prea mult, da. O să vedem ce ... Încercăm o monitorizare şi pe radiouri 
să vedem ce avem de făcut. Trebuie să vedem Radio 21. Nu am reuşit 
încă să-i clarificăm statutul. L-am rugat pe Şerban să vedem 
chestiunea asta şi să vedem cum stăm.  

Eu cred că în curând vom avea şi un format de ziar comercial, un ziar 
la care vom avea acţiuni şi vom vinde acţiunile cui vrea să le cumpere. 
Va fi un ziar cumva .... Nu vă spun până nu apare formatul. Va fi un 
format foarte sobru. Şerban, vorbeam despre tine acum. Hilde a 
ascultat Radio 21 şi era extrem de nemulţumită şi i-am spus că tu te 
ocupi de Radio 21. 

 

Dl. Şerban Mihăilescu 

Mie mi-aţi dat ... Radio 21 e ... 

 

Dl. Adrian Năstase 

Ce anume?  

 

Dl. Ioan Mircea Paşcu 

Radio 21 face parte din vechea filieră ... 

 

 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

47 

Dl. Adrian Năstase 

Da, pentru că ei au jumătate din acţiuni, aşa este. Nu ştiu, hai să 
clarificăm lucrurile astea, Puiu. Ce anume? Am spus. Victor este acolo, 
am vorbit cu Şerban, care e prieten cu ... 

 

Dl. Ioan Mircea Paşcu 

51% ... 49% noi ... 

 
Valer Dorneanu: 

Apropos de strădania televiziunilor, începând cu televiziunea naţională 
şi a celorlalte şi a presei, eu tot mă întreb de ce noi continuăm sa 
sprijinim în diverse modalităţi instituţii de presă cu foarte mare audienţa 
cu facilităţile vechi, cu sponsorizări, cu reclame, iar ceea ce primim noi 
sunt cel mult vagi scutiri individuale. În rest, dv., preşedintele, partidul, 
guvernul s-au lăsat... Parlamentul, cred, nu mai contează, că în capul 
lui se sparg toate. Suntem ţinte şi la televiziunea naţională, şi la toate 
ziarele pe care noi le sprijinim. Nu cred că tot trebuie sa ne întrebăm 
retoric despre aceste lucruri şi să vedem totuşi ce trebuie făcut. Eu nu 
zic că trebuie sa revedem ordonanţa aceea cu facilităţile, ar fi o 
greşeală, dar măcar să le aducem aminte băieţilor ăştia din când în 
când de existenţa ei. Repet, mă gândeam la un moment dat aşa, în 
naivitatea mea, probabil când o începe campania electorală, toate 
ziarele astea pe care le ţinem aşa serios să existe, să aibă audienţă şi 
sa prospere, poate atunci vor veni şi ne-or ajuta, dar până atunci ne 
toacă atât de solid încât nu ştiu dacă ne mai revenim în campania 
electorală cu sprijinul lor consistent. (29 septembrie 2003) 

 

Adrian Năstase:  

Chiar dacă este foarte bine intenţionată, ea (presa, n.n.) nu ştie ce 
vrem noi. Asta este problema. Ea este, după părerea mea, fata asta, 
Ghiurco, foarte bine intenţionată. Ce anume? 

 

Dorina Mihăilescu:  

Nu se înţelege... Jumătate dintre ei (jurnalişti - n.r.) sunt anti-PSD. Nu 
poţi să-i determini... Aşa se întâmplă cu... Dar daca noi am avea o 
echipă foarte bine aşezată şi... Să ştim foarte clar ce bani, ce ne cer, 
nu trebuie sa aşteptăm noi ca alţii să ne facă jobul... decât corpul politic 
în sine care este interesat. 

 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

48 

Valer Dorneanu:  

Eu nu am spus totul despre televiziunea naţională, totuşi. Şi 
preşedintele şi cei de la ştiri şi cei de la TVR Internaţional sunt absolut 
împotriva noastră. Eu văd emisiunile de la TVR Internaţional vara. (...). 
Este inadmisibil. Şi ne urmăresc efectiv aşa, cu binoclul şi în camere, şi 
guvernul şi vă spun, uneori cu subtilitate, uneori...Cred că ar trebuie să 
ne gândim la ceva cu privire şi la preşedinte şi la cei de la ştiri. Dacă 
noi tot aşteptăm...  

(29septembrie2003) 
 

 

Adrian Năstase :  

Acum, că este domnul Şeuleanu preşedinte executiv (la Radio 
România Actualităţi - n.r.) cred că lucrurile se vor rezolva. (...) Fiecare 
cu experienţa lui, ce ziare a făcut fiecare, că asta trebuie să vedem 
până la urmă, ne implicăm cu bani, cu cunoştinţe, care sunt analiştii pe 
care îi trimitem la televiziuni. Data viitoare poate facem un text aşa şi 
fiecare să treacă 10 analişti pe care el îi recomandă pentru televiziuni, 
radiouri şi aşa mai departe. (5 ianuarie 2004) 

 

Stenograma şedinţei Delegaţiei Permanente a Partidului Social Democrat 
Bucureşti, sediul central PSD, 29 septembrie 2003 (are loc după lansarea 
Alianţei PNL-PD, pe care PSD a încercat să o contracareze cu o mare 
reuniune de partid, cu participarea lui Ion Iliescu, pe tema dezbaterii 
Constituţiei) 

 
Şerban Mihăilescu:  

Acuma eu va spun sincer, faţă de eforturile pe care le-am făcut, în final, 
pe televiziuni nu a fost bine, ca să fie clar. Atrag atenţia, adică nu am 
ştiut şi sunt câteva chestiuni care sunt legate numai de comunicare. 
Adrian Sârbu (patronul PRO TV - n.r.) îşi schimbă echipa sau cineva 
de la Adrian Sârbu schimbă echipa pe acelaşi scenariu. 

 

Şerban Mihăilescu:  

Stă numai în spate şi face cravate, ca să fie clar, iar eu va rog frumos, 
să-mi mai aducă aminte şi Dorina (Dorina Mihăilescu - consilier pe 
probleme de comunicare la cabinetul lui Adrian Năstase). Aici trebuie 
sa folosim metoda care a mers foarte bine cu Antena. Înainte de 
emisiune, rugăminte şi vorbit, pentru că Adrian (Năstase - n.r.) are...în 
fiecare zi îmi cere câte ceva din varii motive, dar eu nu am avut 



LIBERTATEA PRESEI ÎN ROMÂNIA 
Raport 2004 

49 

această pricepere ca să-i spun, băi, n-o mai trimite pe aia, trimite-l pe 
Velciu. A doua chestiune care a fost, după părerea mea, în neregulă a 
fost Televiziunea Naţională. La telejurnal a fost prost, au avut declaraţii 
numai de la ăia doi (Traian Băsescu şi Teodor Stolojan - n.r.). Ori 
vorbim, ori nu vorbim. Mult mai bună a fost chestia cu Stelian Tănase. 
Aia a fost... le-a băgat pumnul în gura, le-a dat păreri, a fost cea mai 
bună abordare, în afară de Realitatea, a fost la Televiziunea 1... Altele 
au dat neglijent. Antena nu mi s-a părut nici rău, nici bine, chiar a fost... 
dar PRO TV a dat prost şi cu TVR. 

Noi trebuie sa ne pregătim în continuare, adică cum făceam înainte, 
trebuie să stăm tot timpul să îi căutăm cu telefoanele... că altfel păţim... 

 

Florin Georgescu:  

Apropo de ce spunea Şerban, la PRO TV văd ca se pregăteşte din nou 
Călinescu să-şi reia Chestiunea Zilei în vreo trei zile. Să vedem ce tip 
de emisiune. Daca iarăşi începe să ne îmbrace şi să ne... Băsescu 
acolo nu e în regulă, doar n-o să zică din cinci zile despre opoziţie, o să 
zică 80 la sută despre noi, despre dv. şi dl. Iliescu şi 10 la sută despre 
ea. Şi atunci băiatul ăsta să facă o emisiune de divertisment, altceva, 
dar nu cu  chestii din astea. 

 

Adrian Năstase: 

Da, i-ai văzut. Eu nu înţeleg de ce trebuie să admitem aceste lucruri, 
de ce trebuie să stea în sală fotografi din ăştia paparazzi, care sunt... 
Asta ar însemna însă să avem oameni care să spună pe casetă 
respectiva, de la secunda cutare la secunda cutare şi asta dăm, este 
singura imagine pe care o dăm, şi o dăm şi aici, o dăm şi acolo, o dăm 
şi dincolo, deci control. Cineva însă care se ocupă sa stea în studiouri, 
să lucreze cu ei. Noi putem să controlăm aceste lucruri, dar,în mod 
evident, este vorba de muncă şi pentru ca nu vrem să  muncim, atunci 
îi lăsam pe ei. 

 

Adrian Năstase:  

Avem nevoie de zece oameni, fiecare să discute cu câte o televiziune, 
7 să discute cu câte un ziar. Asta este complicat şi de asta cine se 
ocupă la noi de lucrurile astea? Unul scrie desene, altul face desene, 
altul face diagrame, altul pune pe pereţi, este vorba de munca aia de 
şaiba. (...) Dar noi am lăsat Televiziunea Română să preia ce a vrut ea, 
noi nu i-am spus vrem mesajul ăsta, nu am spus la PRO TV: vrem 
mesajul ăsta. Cineva care să stea la pupitru să vadă tot ce s-a 
întâmplat şi să spună, domnule, noi vrem să apară pe televiziune 
mesajul ăsta, vrem imaginea asta. La Televiziunea Română a apărut 



AGENTIA DE MONITORIZARE A PRESEI – Programul FreeEx 
 

50 

Octav Cozmâncă din spate filmat de trei ori. (...) Dar pentru asta 
trebuie să avem noi un om care să stabilească mesajul pe care îl vrem. 
Că noi discutăm după aceea că nu a fost bun mesajul, dar Vasile 
Dâncu s-a dus pe nu ştiu unde, ăla s-a dus pe nu ştiu unde. (...) Bun, şi 
munca cine o face, care sunt mesajele, cine stabileşte, domnule, la 
conferinţa asta de presă ce spunem la radio, înainte cu o săptămână, 
înainte cu trei zile înainte cu două zile? Asta este, cred, datoria noastră 
să facem... Dacă nu avem noi oamenii respectivi, să îi angajăm, să 
punem aici într-adevăr 20 de oameni care să stea să lucreze numai pe 
imagine, că guvernul, substanţa, facem ce putem acolo, iar aici 
activiştii de partid sunt în blok-starturi, dar avem o problemă de imagine 
pe care ar trebui să o gestionăm la modul profesional. Or, noi, 
deocamdată, facem numai nişte lucruri... (29 septembrie 2003) 

 
Hildegard Puwak:  

Eu cred că trebuie să facem încă o dată, să o analizăm încă o dată şi 
să vedem dacă nu putem să o amendăm, pentru că ea, într-adevăr, le 
dă jurnaliştilor un drept peste tot, ceea ce înseamnă transparenţa în 
toată lumea, în 24 de ore ei pot să aibă acces la orice dosărel care 
dacă nu a fost scris în hotărârea de guvern acolo că este clasificată 
este la dispoziţia lor. Eu cred că este excesiv de permisivă. 

 

Ion Iliescu (şedinţa Biroului Executiv Central al PSD din 9 februarie 2005) 

„Eforturile PSD şi ale unora dintre liderii săi au fost deseori îndreptate 
către obţinerea neutralităţii mass-media, lucru care s-a dovedit a fi în 
detrimentul calităţii actului de comunicare publica. De aici, imaginea de 
opacitate în relaţia partidului cu presa, de comunicare greoaie, 
generatoare de insatisfacţie în rândul jurnaliştilor”. 

 

 
 


