
 Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu

Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu:
Adresa: Str. Ion Cîmpineanu, Nr. 20 A, Bl. 18 A, Scara A, Et. 2, Ap. 8, Interfon 08, Sector 1, Bucureşti

Tel./fax: 021- 315 23 13; Tel.: 091 200 459; E-mail: office@mma.ro, romania@freeex.org
Http://www.mma.ro; Http://www.freeex.org; Http://www.romanews.ro

CONDIŢIA LIBERTĂŢII PRESEI ÎN
ROMÂNIA

Cazuri de hărţuire a jurnaliştilor în perioada 2001 –
2002



 Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu

Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu:
Adresa: Str. Ion Cîmpineanu, Nr. 20 A, Bl. 18 A, Scara A, Et. 2, Ap. 8, Interfon 08, Sector 1, Bucureşti

Tel./fax: 021- 315 23 13; Tel.: 091 200 459; E-mail: office@mma.ro, romania@freeex.org
Http://www.mma.ro; Http://www.freeex.org; Http://www.romanews.ro

CUPRINS

I. CAZURI ÎN JUSTIŢIE
1. JURNALIST DIN SNAGOV – CONDAMNAT PENAL
2. MICULA PIERDE, DAR NU SE PREDĂ
3. PRIMARUL BULUCEA VS. “EDIŢIE SPECIALĂ”
4. DAN NICOLAE PREDOIU VS. "ADEVĂRUL"
5. DUMITRU CREŢU VS. DANA BEJENARU
6. PLEŞU VS. ANDREESCU
7. ADRIAN PĂUNESCU VS. ION ROTARU ("TOP SECRET")

II. ABUZURI ÎN CEEA CE PRIVEŞTE ACCESUL LA INFORMAŢII
8. KRONIKA VS. MAE
9. PARCHETUL DE PE LÂNGĂ CURTEA SUPREMĂ DE JUSTIŢIE A RETRAS

ACREDITAREA UNEI ZIARISTE DE LA "EVENIMENTUL ZILEI"
10. PRIM-PROCURORUL DE LA PARCHETUL BACĂU A REFUZAT UNOR

JURNALIŞTI ACCESUL LA INFORMAŢII

III. AGRESIUNI ŞI AMENINŢĂRI LA ADRESA JURNALIŞTILOR
11. FLORIN CUC – AMENINŢAT
12. MIRON COZMA ÎL AMENINŢĂ PE STELIAN TĂNASE
13. PARINTELE CONSTITUŢIEI VS UNII DINTRE FIII CRAIOVEI
14. CAZUL LOREDANA CHIMOIU
15. VIRGIL STANCU VS. ISTVAN SZASZ
16. ZIARIST SPORTIV BĂTUT DE SUPORTERI ÎN SALA DE CONFERINŢE DE

PRESĂ
17. CAZUL LEO BADEA
18. PATRU JURNALIŞTI AGRESAŢI DE UN MINOR
19. CAZUL MALONGA PARFAIT
20. FOTOREPORTER DE LA COTIDIANUL “ZIUA DE IAŞI” SCUIPAT DE UN

PROCUROR AL CURŢII DE APEL IAŞI
21. ZIARIST DE LA “ACADEMIA CAŢAVENCU” AGRESAT DE POLIŢIE
22. AGGRESSION AGAINST A FEMALE JOURNALIST
23. ZIARIŞTI DE LA ROMÂNIA 1 ATACAŢI DE INDIVIZI ÎNARMAŢI CU CUŢITE

IV. PRESIUNI DE ORDIN POLITIC
24. CAZUL MARIUS OPREA
25. CAZUL ARMAGEDON II
26. JURNALUL DE CONSTANŢA HĂRŢUIT DIN CAUZA CRITICILOR ADUSE

PRIMARULUI



 Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu

Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu:
Adresa: Str. Ion Cîmpineanu, Nr. 20 A, Bl. 18 A, Scara A, Et. 2, Ap. 8, Interfon 08, Sector 1, Bucureşti

Tel./fax: 021- 315 23 13; Tel.: 091 200 459; E-mail: office@mma.ro, romania@freeex.org
Http://www.mma.ro; Http://www.freeex.org; Http://www.romanews.ro

I. CAZURI ÎN JUSTIŢIE

1. Jurnalist din Snagov – condamnat penal

În data de 14 decembrie 2000, Judecătoria Sinaia l-a condamnat la plata a 350 de mii
de lei amendă penală pe jurnalistul, scriitorul şi fostul deţinut politic Anatolie Panis ca
urmare a unui proces de calomnie intentat în 1999 la Judecătoria Buftea şi strămutat
ulterior la Sinaia.
Reclamantul este Nicolae Marian Marinescu, fost primar al comunei Snagov (în
perioada 1997-2000) şi fost secretar de organizaţie PCR (într-o perioadă mai
îndepărtată). Acesta l-a acuzat de calomnie pe jurnalistul Anatolie Panis pentru că în
săptămânalul Snagov au fost publicate date dintr-un dosar civil care îl incriminau pe
fostul primar de atribuirea câtorva mii de metri de teren unor persoane, în mod
preferenţial şi sub preţul pieţei.

2. Micula pierde, dar nu se predă

În urma unor informaţii publicate în cotidianul Vest, referitoare la "ingineriile"
imobiliare ale fraţilor Micula, ziaristul Florin Cuc a fost dat în judecată,
cerându-i-se suma de 500 de milioane de lei reprezentând daune morale.
Jurnalistul dezvăluise modul prin care cei doi patroni, fraţii Ioan şi Viorel
Micula, ai firmelor firmelor Transilvania General şi respectiv European Drinks
încearcă să pună mâna pe câteva terenuri de mare valoare, amplasate în zona
Colinelor, zona rezidenţială a oraşului Oradea. Pentru acest lucru, nu mai puţin
de 12 persoane au depus plângere penală împotriva lui Viorel Micula şi a mamei
sale, Saveta Micula.
În urma probelor administrate, atât Judecătoria Oradea, cât şi Tribunalul Bihor l-au
achitat pe jurnalist. Prin Decizia Penală nr. 150/R/2000, pronunţată în data de 5 mai
anul trecut, Tribunalul Bihor a hotărât: "În baza art. 385, pct. 1, lit. b, Cod Procedura
Penală, respinge ca nefondat recursul penal declarat de parţile vătămate Micula Ioan
şi Micula Viorel împotriva sentinţei penale nr. 227 din 31.02.2000, pronunţată de
Judecătoria Oradea, pe care o menţine în totul, obligând recurenţii să plătească
statului suma de câte 1.000.000 lei cheltuieli judiciare în recurs şi 4.000.000 lei în
favoarea inculpatului Florin Cuc." Deşi hotărârea a rămas definitivă, cei doi fraţi
Micula nu au achitat nici până astazi cele 4 milioane de lei datorate ziaristului
(reprezentând cheltuielile acestuia cu onorariul avocatului.). Mai mult, Florin Cuc a
investit sentinţa cu titlu de executare silită, la 7 luni de la pronunţarea ei, însă nici aşa
suma respectivă nu a fost achitată.

3. Primarul Bulucea vs. “Ediţie specială”

De 1 aprilie 2001, pentru a marca într-o manieră specifică Ziua Păcălelilor,
majoritatea cotidianelor au publicat ştiri false. La fel a procedat şi publicaţia
craioveană “Ediţie Specială”, pe a carei prima pagină a apărut în ziua respectivă
“informaţia” cum că “Vasile Bulucea, primarul Craiovei, a anunţat ieri, pentru prima
dată, ca va divorţa de soţia sa, întrucât de trei ani are o iubită cu care vrea să
întemeieze o



 Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu

Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu:
Adresa: Str. Ion Cîmpineanu, Nr. 20 A, Bl. 18 A, Scara A, Et. 2, Ap. 8, Interfon 08, Sector 1, Bucureşti

Tel./fax: 021- 315 23 13; Tel.: 091 200 459; E-mail: office@mma.ro, romania@freeex.org
Http://www.mma.ro; Http://www.freeex.org; Http://www.romanews.ro

nouă familie”. Acestui text i-au fost ataşate şi două fotografii înfăţişând două
persoane extrem de populare: primarul Vasile Bulucea şi, respectiv, un cunoscut
fotomodel american. Contrastul era evident, mai cu seamă că, în contrapunct cu
decoltatul fotomodel, domnul Bulucea înfăţişa o atitudine extrem de sobra şi o etate
care distruge din start orice bănuială necurată. Chiar şi în aceste condiţii, domnul
Vasile Bulucea şi unii dintre colegii săi de partid au asaltat redacţia cotidianului
“Ediţie Specială” cu proteste în care se sugera că, în cazul în care publicaţia nu îşi va
cere scuze, adevărul despre sentimentele primarului Craiovei va fi tratat în justiţie.

4. "Adevărul" e dincolo de noi. În curând - şi dincolo de gratii!

Dan Nicolae Predoiu, director al Departamentului Urmărire, Vânzări, Agenţi din
cadrul Autorităţii pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului, a dat în
judecată pentru calomnie cotidianul "Adevărul", în luna august 2001. Motivul invocat
de reclamant în instanţă este faptul că în "Adevărul" a fost publicată o notă a
Inspectoratului General de Poliţie din 5 iulie 2001, în care se spunea: "S-a început
urmărirea penală împotriva numitului Predoiu Dan Nicolae, sub aspectul săvârşirii
infracţiunilor de
abuz în serviciu contra intereselor publice, în formă calificată." În acţiunea penală,
Dan Nicolae Predoiu cere privarea de libertate a autorului articolului şi plata unor
daune morale în valoare de 100 de miliarde de lei (aproximativ 3,5 milioane de
dolari).

5. Dumitru Cretu vs Dana Bejenaru

În luna august 2001, Dumitru Creţu, unul dintre apropiaţii fostului prefect de
Botoşani, Alexandru Simionovici, a dat-o în judecată pentru calomnie pe jurnalista
Dana Bejenaru. Aceasta facuse, pentru postul de televiziune Simax TV din Botoşani,
un reportaj în care susţinea ca Dumitru Creţu ar fi implicat alături de fostul prefect
într-o afacere cu materiale electorale (în mare, este vorba de supraevaluarea costurilor
unor afişe electorale, fapta pentru care fostul prefect este cercetat penal). În reportajul
cu pricina, Dana Bejenaru susţinea ca Dumitru Creţu are trei apartamente şi o maşină
nouă,
aceste afirmaţii fiind ulterior folosite pentru probarea calomniei. Dumitru Creţu spune
că nu are decât două case, iar maşina - un Ford Mondeo - nu este chiar nouă. În
instanţă, la Judecătoria Botoşani, el cere ca despăgubiri trei case şi o maşină nouă.

6. Plesu vs. Andreescu

În ziua de 20.02.2001, Gabriel Andreescu a organizat o conferinţă de presă care avea
ca obiect critică activităţii Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii –
CNSAS şi posibile explicaţii pentru activitatea defectuoasă a acestei instituţii. Când
ziariştii prezenţi au cerut explicaţii asupra disfuncţionalităţilor din cadrul activităţii
CNSAS, G.A. a invocat lipsa de profesionalism, indiferenţa, comoditatea membrilor
CNSAS. Astfel, G.A. considera că într-un singur caz ar putea exista explicaţii legate
de dosar, la domnul Andrei Pleşu: “Avem un singur caz despre care pot spune ca am o
bănuiala (...) cred că avem dreptul să ne exprimăm bănuielile, iar persoana pe care o



 Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu

Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu:
Adresa: Str. Ion Cîmpineanu, Nr. 20 A, Bl. 18 A, Scara A, Et. 2, Ap. 8, Interfon 08, Sector 1, Bucureşti

Tel./fax: 021- 315 23 13; Tel.: 091 200 459; E-mail: office@mma.ro, romania@freeex.org
Http://www.mma.ro; Http://www.freeex.org; Http://www.romanews.ro

am în minte este dl. Andrei Pleşu.” Este important de ştiut că Andrei Pleşu era la
momentul respectiv (şi este încă) membru în Consiliul Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii, iar eseţa acuzaţiei făcute de G.A. a fost “şantajabilitatea lui
Pleşu datorită unor probleme la dosar”, şi nu faptul că “a fost colaborator al
securităţii”.
În baza declaratiilor citate, şi a altora asemănătoare, domnul Andrei Pleşu a înaintat o
plângere la Judecătoria Sect. 4 Bucureşti, în care îl acuza pe G.A. de insultă şi calomnie,
invocând art. 205 si 206 din Codul Penal.

La data de 13.07.2001, Judecătoria Sect. 4 Bucuresti îl achită pe Gabriel Andreescu, sub
aspectul sîvârşirii infracţiunilor prevăzute de art. 205 C.P. şi art. 206 C.P, în baza
cărora fusese acuzat. Gabriel Andreescu a facut dovada, în faţa instanţei, a bunei
credinţe. După achitarea lui G.A., Andrei Pleşu a facut recurs la Tribunalul Bucureşti.

La acest al doilea proces, în data de 29 octombrie 2001, printr-o sentinţă definitivă a
Tribunalului Bucureşti, G.A. a fost condamnat la o amendă penală de 5 milioane lei şi
obligat la plata sumei de 50 milioane lei despăgubiri civile.

Gabriel Andreescu a înaintat o plângere la Curtea Europeană a Drepturilor Omului de
la Strasbourg.

7. Adrian Păunescu vs. Ion Rotaru

Adrian Păunescu l-a dat în judecată, pentru calomnie, pe Ion Rotaru, directorul
publicaţiei "Top Secret", în urma unui articol în care se afirma că amintitul senator de
Dolj influenţează în diverse împrejurări clasa politică şi administraţia locală.
Judecătoria Craiova l-a achitat pe învinuit în procesul penal, însă l-a condamnat la
plata unor daune morale în valoare de 200 de milioane de lei.

8. Cazul Vlad Alexei, Ziua de Iaşi

În data de 13.03.2000 a apărut în Ziua de Iaşi un articol aparţinând lui Vlad Alexei (sub
pseudonimul Sorin Alexa). Articolul, cu titlul “Simirad se vrea un primar al tuturor
ieşenilor”, prezenta câteva “realizări” ale primarului Constantin Simirad. Prima
rubrică avea ca obiect un sondaj de opinie privind activitatea, imaginea şi notorietatea
primarului ieşean. Articolul susţine că studiul nu corespundea realităţii, fiind numai “un
exemplu elocvent de manipulare grosolană a electoratului”.
Sub rubrica “prima <realizare>: taxa pe întuneric” se amintea că, prin hotărârea CL
nr. 225/21.12.1998 se instituia taxa pentru iluminatul public (5% din valoarea facturii
Conel pentru persoane fizice şi 0.5% din valoarea facturii Conel pentru persoane
juridice) care a fost contestată de cetăţeni şi declarată ilegală de Avocatul Poporului.
Cu toate acestea, în 1999 ieşenii au plătit în total 3,4 miliarde lei pentru iluminatul
public.
Celelalte rubrici menţionau alte nereguli comise de primarul Constantin Simirad.
Prima, în legatură cu construirea Statuii Unirii, arăta modul în care Simirad evitase
atât licitaţia publica, cât şi studiile de fezabilitate pentru executarea lucrării aşa încât
executarea lucrării a costat mult mai mult decât s-a prevazut iniţial. Ultima “realizare”
se referea la iniţiativa primarului de a investi fonduri chiar pentru reconstrucţia
cartierului unde îşi avea domiciliul, Galata. Astfel, s-a întocmit un PUZ pentru



 Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu

Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu:
Adresa: Str. Ion Cîmpineanu, Nr. 20 A, Bl. 18 A, Scara A, Et. 2, Ap. 8, Interfon 08, Sector 1, Bucureşti

Tel./fax: 021- 315 23 13; Tel.: 091 200 459; E-mail: office@mma.ro, romania@freeex.org
Http://www.mma.ro; Http://www.freeex.org; Http://www.romanews.ro

cartierul Galata, iar PUG stabileste, pentru aceeasi zonă constituirea unui cartier
rezidenţial cu locuinţe individuale de mică înălţime.
Pe baza acestui articol, primarul Constantin Simirad a intocmit o plângere penală
împortiva autorului, invocând articolele 205 şi 206 din Codul penal, constituindu-se
ca parte civilă şi cerând daune morale de 10 milioane lei. Dosarul nr. 7590/2000 care
a fost constituit este încă pe rol.

II. ABUZURI ÎN CEEA CE PRIVEŞTE ACCESUL LA INFORMAŢII

9. Kronika vs MAE

“Marti 22 mai, a apărut pe fluxul de la ora opt al agenţiei Mediafax ca la MAE se va
ţine un briefing pe tema legii statutului maghiarilor. Peste câteva ore a apărut şi ştirea
cu amânarea acţiunii, dar neobservând-o, la ora 16 am ajuns la MAE. La intrare,
băiatul în uniformă mi-a spus că nu pot participa la briefing decât dacă-i prezint o
invitaţie specială. Ca să mă convingă probabil, mi-a arătat o listă pe care scria:
BRIEFING, ORA 16 – apoi numele invitaţilor, reprezentanţi (reporteri/redactori) ai
tuturor cotidianelor şi posturilor TV şi radio naţionale. Între timp a apărut <<cineva
de la presă>> care mi-a confirmat că nu pot intra fara invitaţie. La cererea mea, a ieşit
şi purtătorul de cuvânt Tatiana Maxim, care m-a liniştit spunând că briefingul s-a
amânat, ziariştii vin la altă acţiune, e ceva cu OSCE.
Ei, n-a fost chiar aşa. Ziariştii au participat la o discuţie off-the-record pe tema
statutului maghiarilor cu reprezentanţii MAE. La discuţie nu a fost invitat nimeni de
la presa de limba maghiară, cu toate ca în Bucureşti exista două cotidiane (Romaniai
Magyar Szo şi Kronika, cel din urmă având reporter acreditat la MAE) şi redacţii la
posturile publice de TV/radio.”

10. Parchetul de pe langă Curtea Supremă de Justiţie a retras acreditarea unei
ziariste de la "Evenimentul Zilei"
Cazul se referă la retragerea abuzivă de către Parcherul de pe langă Curtea Supremă
de Justiţie a acreditării ziaristei Ondine Gherguţ de la "Evenimentul Zilei".
Biroul pentru relaţii cu mass-media al Parchetului a motivat retragerea acreditării prin
faptul că: <<publicarea cu rea credinţă a unor informaţii eronate în articolul
"Afacerea Jimbolia, stinsă cu mobilă", publicat în ziarul "Evenimentul Zilei" din data
de 31 octombrie 2001, nu este cea dintâi abatere a ziaristei Ondine Gherguţ de la
regula profesionalismului (amintind doar cazul "Buduşan" şi cazul "SOV" – publicate
în ziarul amintit, la datele de 27 octombrie şi, respectiv, 13 octombrie 2001)>>.
Ondine Gherguţ spune că: <<în realitate, conducerea Parchetului este deranjată "în
activitate" de faptul că eu am aflat şi am scris despre abuzurile acestei instituţii
precum şi despre îngroparea unor dosare grele sau tergiversarea lor. Retragerea
acreditării a survenit după ce astăzi am rugat-o pe d-ra Ingrid Petcu, purtătorul de
cuvânt al instituţiei, să îmi comunice motivele pentru care procurorii militari au
dispus neîncepere a urmăririi penale pentru generalul MApN Paul Vasile, acuzat de
fosta conducere a Parchetului de omor deosebit de grav în perioada 16-19 decembrie
1989 la Timişoara. D-ra Petcu a fost surprinsă de solicitarile mele (telefonice) şi mi-a
promis ca îmi va trimite în scris răspunsul Parchetului. În loc de răspuns la dosarul
"Paul Vasile", am primit înştiinţarea cu retragerea acreditării.>>



 Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu

Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu:
Adresa: Str. Ion Cîmpineanu, Nr. 20 A, Bl. 18 A, Scara A, Et. 2, Ap. 8, Interfon 08, Sector 1, Bucureşti

Tel./fax: 021- 315 23 13; Tel.: 091 200 459; E-mail: office@mma.ro, romania@freeex.org
Http://www.mma.ro; Http://www.freeex.org; Http://www.romanews.ro

Contactată telefonic de către noi, Ingrid Petcu, purtătorul de cuvânt al Parchetului a
relatat ca retragerea acreditării ziaristei de la "Evenimentul Zilei" fusese scrisă înaite
ca aceasta să fi intrebat despre dosarul "Paul Vasile". Decizia de retragere a acreditării
a fost declanşată de "cea de-a treia abatere" (cele precedente au privit subiectele
"Buduşan" şi, respectiv, "SOV") a ziaristei, care în articolul publicat azi "Afacerea
Jimbolia, stinsă cu mobilă" a citat biroul de presă al Parchetului cu o declaraţie care, a
spus Ingrid Petcu, nu fusese facută de către acest departament. La rândul ei Ondine
Ghergut spune că declaraţia citată în articol i-a fost făcută telefonic de către purtătorul
de cuvânt al Parchetului la sfârşitul săptămânii trecute.
Punctul de vedere al AMP şi APPLE este că ziaristul nu este purtătorul de cuvant al
instituţiei pe lângă care este acreditat. Este deci de presupus ca între relatările unui
ziarist şi declaraţiile unui purtător de cuvânt pot să apară deosebiri, ziaristul având
obligaţia profesională să se informeze şi din alte surse. Retragerea acreditării pe
motivul diferenţelor existente între punctul de vedere al instituţiei şi cel al ziaristului
înseamnă, simplu, restrângerea libertăţii de exprimare.
Ondine Gherguţ nu exclude acţionarea în justiâie a Parchetului de pe lângă CSJ pentru
retragerea abuzivă a acreditării.

11. Prim-procurorul de la Parchetul Bacău a refuzat unor jurnalişti accesul la
informaţii

In ziua de 7 noiembrie 2001, redactorii Tina Ciobanu, de la Euro TV si Florin
Craciun, de la "Monitorul de Bacau", au aflat de finalizarea unui dosar penal, in care
era implicata Sonia Luca, secretara Liceului Pedagogic "Stefan cel Mare" din Bacau,
acuzata de falsuri. Reporterii aveau informatii ca Parchetul de pe linga Tribunalul
Bacau emisese un mandat de arestare pe numele Soniei Luca. Reporterii au discutat
cu procurorul care a instrumentat dosarul si care le-a declarat ca nu este nici o
problema in a le furniza informatiile necesare, cu conditia ca si prim-procurorul
Costica Popa sa-si dea acceptul.
Insa acesta din urma nu numai ca nu a acceptat, dar a declarat ca exclusivitate in cazul
respectiv aveau numai postul de televiziune local Alfa TV si cotidianul "Desteptarea".
O zi mai tirziu, Costica Popa a refuzat din nou sa dea informatii celor doi jurnalisti, cu
referire la un alt caz, in care era implicat Grigore Raileanu, seful Serviciului Judetean
de Cadastru, Geodezie si Cartografie. Prim-procurorul Costica Popa i-a spus Tinei
Ciobanu ca "da informatii cui vrea el", refuzind sa puna la dispozitie orice detalii ale
cazului.
Redactorii Euro TV si "Monitorul de Bacau" au fost nevoiti sa apeleze la surse
neoficiale, in conditiile in care, in ambele dosare lucrurile erau clarificate si aparitia
materialelor jurnalistice nu ar fi impietat desfasurarea anchetelor.

III. AGRESIUNI ŞI AMENINŢĂRI LA ADRESA JURNALIŞTILOR

12. Florin Cuc – ameninţat
Florin Cuc, ziaristul care a castigat un proces de calomnie intentat de fratii Ioan si
Viorel Micula, patronii firmelor Transilvania General si European , in urma publicarii
unui articol in cotidianul Vest, sustine ca impotriva sa a fost declansata, la nivel local,



 Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu

Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu:
Adresa: Str. Ion Cîmpineanu, Nr. 20 A, Bl. 18 A, Scara A, Et. 2, Ap. 8, Interfon 08, Sector 1, Bucureşti

Tel./fax: 021- 315 23 13; Tel.: 091 200 459; E-mail: office@mma.ro, romania@freeex.org
Http://www.mma.ro; Http://www.freeex.org; Http://www.romanews.ro

o campanie de intimidare. Jurnalistul Florin Cuc, in prezent – angajat al publicatiei
Ziua de Ardeal, ne-a transmis urmatoarele:
“Miercuri, 17 ianuarie, unul din reporterii cotidianului oradean Observatorul de Vest,
s-a intors in redactie in jurul orei 13.00 si a inceput sa povesteasca colegilor, si mai
ales subsemnatului, care eram direct vizat, ca vine direct de la o intrevedere cu
secretarul Primariei Oradea, Florian Dacin, care i-ar fi spus urmatoarele: <<Cuc asta e
iresponsabil. Nu se gandeste ca are patru copii. Fratii Micula sunt atat de furiosi pe el
ca o sa-i taie mainile si picioarele. Iar daca se leaga de mine, stiu eu ce sa-i fac.>>
Aceasta este, in esenta, relatarea reportelui, care poate fi confirmata de trei persoane.
In urma aparitiei unor articole despre continutul discutiei din redactia Observatorul de
Vest in cotidianul Ziua de Ardeal si in Observator, interlocutorul secretarului
Primariei Oradea, caruia, din motive lesne de inteles, nu-i vom dezvalui numele, a
fost avertizat si <<prelucrat>> sa-si schimbe declaratia, pe care a doua zi a negat-o
vehement.”

13. Miron Cozma îl ameninţă pe Stelian Tanase

Analistul Stelian Tanase, realizatorul emisiunii “Orient Expres” difuzata de Antena 1,
sustine ca, luni, 19 februarie, a fost sunat pe telefonul mobil si amenintat cu moartea
de detinutul Miron Cozma. Iata ce a declarat Stelian Tanase unui cotidian central:
“Am fost sunat pe telefonul mobil de Miron Cozma, persoana care, dupa cum stim, se
afla in puscarie, avand de ispasit o pedeapsa. El m-a amenintat cu moartea pentru o
trimitere din emisiunea mea la rolul Justitiei. Deranjat de imaginea filmata, Cozma a
recurs la amenintari. Consider ca este inadmisibil ca un puscarias sa trimita din
inchisoare asemenea mesaje.”

14. Parintele Constitutiei vs unii dintre fiii Craiovei
Agentia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu si Asociatia pentru
Protejarea si Promovarea Libertatii de Expresie semnaleaza Retelei de Protectie a
Jurnalistilor un caz de agresiune a ziaristilor petrecut la Craiova pe data de 1 august.
Miercuri, 1 august 2001, la Curtea de Apel Craiova, dl. Antonie Iorgovan a cerut
instantei sa nu permita accesul jurnalistilor in sala unde cunoscutul avocat pleda in
favoarea omului de afaceri local Mihai Anghel. Instanta a fost de acord cu solicitarea
avocatului, iar ziaristii au asteptat finalul infatisarii pe holul institutiei, cu aprobarea
presedintelui Curtii de Apel si a judecatoarei presedinte de instanta. La finalul
procesului, dupa ce Curtea s-a pronuntat defavorabil demersului dlui Anto Iorgovan,
acesta a protestat fata de prezenta pe hol a reporterilor publicatiilor "Conflict" si
"Editie Speciala": Cosmin Pretorian, Valentin Raicea, Adrian Vaduva, Daniel Ilie si
Mihai Tudor. Mai mult, ziaristii amintiti spun ca Antonie Iorgovan l-a imbrincit pe
fotoreporterul Daniel Ilie si a incercat sa-i smulga acestuia aparatul de fotografiat.

15. Cazul Loredana Chimoiu

La jumatatea lunii septembrie 2001, Loredana Chimoiu, corespondenta a postului de
televiziune Antena 1, a fost agresata fizic la periferia Craiovei. Noaptea tirziu, ea a
primit un telefon anonim prin care era anuntata ca la marginea orasului tocmai a avut
loc un grav accident de circulatie. Ajunsa la locul indicat in telefonul anonim,



 Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu

Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu:
Adresa: Str. Ion Cîmpineanu, Nr. 20 A, Bl. 18 A, Scara A, Et. 2, Ap. 8, Interfon 08, Sector 1, Bucureşti

Tel./fax: 021- 315 23 13; Tel.: 091 200 459; E-mail: office@mma.ro, romania@freeex.org
Http://www.mma.ro; Http://www.freeex.org; Http://www.romanews.ro

jurnalista a avut surpriza sa constate ca, de fapt, informatia legata de accident era
falsa. Cind era pe punctul sa plece, ea a fost atacata de un individ mascat, care i-a taiat
o suvita de par. Loredana Chimoiu presupune ca ar fi vorba de un avertisment prin
care i se sugereaza sa nu se mai refere in reportajele sale la lumea interlopa locala.

16. Virgil Stancu vs. Istvan Szasz

La inceputul lunii august 2001, reporterul Istvan Szasz de la publicatia timisoreana
"Agenda Zilei" a fost agresat de Virgil Stancu, presedintele Consiliului de
Administratie al Fabricii de Bere din Timisoara. Fapta a avut loc in momentul in care
jurnalistul incerca sa surprinda in citeva cadre foto fabrica amintita. In urma
incidentului, aparatul de fotografiat al reporterului, in valoare de aproximativ 2 000
DM, a fost distrus.

17. Ziarist sportiv batut de suporteri in sala de conferinte de presa

Un ziarist sportiv a fost batut de suporterii echipei de fotbal Rapid Bucuresti in sala in
care urma sa se desfasoare conferinta de presa a acestei echipe.
Gabriel Safta este redactor sportiv la Radio Europa FM. Pe 24 septembrie 2001,
inaintea meciului pe care Rapid Bucuresti l-a jucat acasa cu Paris St. Germain, a avut
loc o conferinta de presa, organizata de clubul giulestean. Cu cateva minute inainte ca
oficialii clubului sa ajunga la sala rezervata organizarii de evenimente, mai multi
suporteri ai Rapidului l-au lovit pe ziaristul Gabi Safta. Agresivitatea suporterilor a
fost generata de faptul ca Gabriel Safta este in timpul liber si crainic la Stadionul
Steaua – echipa rivala a rapidistilor. Ca urmare a loviturilor primite, Gabriel Safta a
suferit contuzii grave.
Oficialii clubului Rapid s-au multumit sa deplanga evenimentul promitand ca vor lua
masuri impotriva vinovatilor. Respectivii suporteri continua insa sa fie prezenti la
fiecare conferinta de presa a clubului, protestand si amenintand orice ziarist care
adreseaza intrebari incomode conducerii clubului Rapid Bucuresti.

18. Cazul Leo Badea

Pe data de 21 octombrie, Leo Badea, jurnalist la Pro TV, a fost agresat in incinta
Clubului Rapid, dupa meciul Rapid-Steaua.
Leo Badea relateaza ca dupa terminarea meciului, echipa Pro TV obisnuieste sa
transmita interviuri scurte cu antrenorii echipelor care s-au infruntat. In acest scop
postul Pro TV foloseste, pe baze contractuale, spatii care le sunt rezervate pe durata
transmisiunii. Intr-un asemenea spatiu din Clubul Rapid, echipa a pregatit interviul,
instalind in décor drapele celor doua cluburi sportive. Prezenta drapelului Clubului
Steaua in "templul" Rapid a stirnit furia unui grup de suporteri, recunoscut ca foarte
turbulent, care a incercat sa patrunda in incapere in timpul interviului. Leo Badea a
asigurat blocarea accesului pina la sfirsitul transmisiei. Cand, insa, a trebuit sa
deschida usa, a fost primul care a avut de infruntat suporterii rapidisti: a fost lovit cu
piciorul, atit de violent incit a avut nevoie de o ora pentru a se putea deplasa.

19. Patru fotoreporteri agresaţi de un minor



 Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu

Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu:
Adresa: Str. Ion Cîmpineanu, Nr. 20 A, Bl. 18 A, Scara A, Et. 2, Ap. 8, Interfon 08, Sector 1, Bucureşti

Tel./fax: 021- 315 23 13; Tel.: 091 200 459; E-mail: office@mma.ro, romania@freeex.org
Http://www.mma.ro; Http://www.freeex.org; Http://www.romanews.ro

In iunie 2001, Remus Vatamanu si Adrian Niculcea, fotoreporteri la "Crai Nou",
respectiv "Monitorul de Suceava" au fost agresati de rudele multimiliardarului
Tcaciuc Severin. Cei doi il fotografiau pe Tcaciuc Severin, la iesirea din Tribunalul
Suceava. Rudele lui Severin au inceput sa-l loveasca pe Remus Vatamanu: "Mi-au
izbit aparatele de zid, iar bicicletei cu care venisem i-au dezumflat rotile, i-au smuls o
aparatoare si au lovit-o cu picioarele. […] Am fost lovit in git si in cap, iar doua
persoane m-au prins de miini, incercind sa ma imobilizeze". Celalalt fotoreporter,
Adrian Niculcea, de la "Monitorul de Suceava" a fugit cind i-a vazut pe agresori
indreptindu-se spre el si a reusit sa scape. Miliardarul fusese arestat in urma cu o luna,
pentru infractiunile de evaziune fiscala, falsificare si distrugere de inscrisuri, iar in
ziua aceea se judeca recursul cererii de incetare a masurii de arestare preventiva.
Conducerile celor doua cotidiane au intocmit o scrisoare de protest si au depus
plingere la Politie. Principalul agresor din grup, Cristian Andrei Tcaciuc, fiul lui
Tcaciuc Severin (care este minor), a fost sanctionat contraventional de catre
Judecatoria Suceava pentru acostarea si agresarea de persoane si pentru folosirea de
cuvinte injurioase.
Se pare insa ca C.A. Tcaciuc nu este la prima abatere in acest sens, el avind 4
sanctiuni pentru agresiune, dintre care 3 cazuri de agresiune asupra jurnalistilor.
Ultima reclamatie impotriva fiului lui Severin a fost inaintata la Politie de catre
fotoreporterul Mihai Burlacu. Acesta a fost agresat de catre Cristian Andrei Tcaciuc
in ziua de 28 septembrie. In ziua respectiva, doi fotoreporteri, respectiv Claudia
Vamesu, angajat al cotidianului "Obiectiv - Vocea Sucevei" si Mihai Burlacu, s-au
aflat in fata cladirii Palatului de Justitie, in interes de serviciu. In acelasi loc se aflau si
persoane din anturajul lui Severin, printre care si fiul acestuia, venite sa-l vada pe
acesta, in ziua cu pricina fiind judecata o contestatie inaintata de avocatii lui Severin.
Grupul a manifestat ostilitate fata de fotoreporteri, si mai ales Cristian Andrei
Tcaciuc. Acesta nu s-a multumit doar sa comenteze rautacios la adresa jurnalistilor,
asa cum au facut ceilalti sustinatori ai lui Severin, ci a adresat injurii si amenintari si
chiar i-a agresat.
Dupa ce fotoreporterii au facut fotografiile, ei au plecat, urmariti de fiul lui Severin,
care i-a ajuns in fata cladirii Baroului de Avocati. Acesta l-a injurat si l-a amenintat pe
Mihai Burlacu, dupa care l-a lovit cu pumnii si picioarele. Aceste aspecte au fost
sustinute si de Claudia Vamesu, fotoreporterul "Obiectiv - Vocea Sucevei". Ulterior,
Mihai Burlacu a depus reclamatie la Politie. La rindul sau, fiul lui Severin Tcaciuc a
depus la Politie, in aceeasi zi, o reclamatie in care a declarat in fals ca a fost batut de
un fotoreporter, care i-a rupt si haina cu care era imbracat. Claudia Vamesu, care l-a
insotit tot timpul pe Mihai Burlacu, a sustinut declaratia conform careia Cristian
Andrei Tcaciuc a fost agresorul, si nu agresatul, iar verificarile politistilor au stabilit
ca cele reclamate de fiul lui Severin nu se confirmau.

20. Cazul Malonga Parfait

Pe 3 noiembrie, Malonga Parfait, prezentatorul emisiunii Fotbal la Maxx de pe postul
ProTV se afla la Stadionul Dinamo pentru a-si filma emisiunea. Cand Malonga Parfait
s-a intalnit cu Gigi Becali, finantatorul echipei de fotbal Steaua Bucuresti, acesta a
inceput sa il insulte pe prezentatorul emisiunii si sa il loveasca, spunand ca nu-si poate



 Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu

Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu:
Adresa: Str. Ion Cîmpineanu, Nr. 20 A, Bl. 18 A, Scara A, Et. 2, Ap. 8, Interfon 08, Sector 1, Bucureşti

Tel./fax: 021- 315 23 13; Tel.: 091 200 459; E-mail: office@mma.ro, romania@freeex.org
Http://www.mma.ro; Http://www.freeex.org; Http://www.romanews.ro

permite un "cioroi" (Malonga Parfait este de origine congoleza) sa-si bata joc de el.
Cu greu proprii sai bodyguarzii au reusit sa-l calmeze pe Becali, scapandu-l pe
prezentator de lovituri. Scena a fost filmata de operatorul ProTv care a scapat doar cu
cateva imbranceli. Intr-o emisiune anterioara fusese difuzat un material cu tenta
ironica la adresa lui Gigi Becali.
Si realizatorul emisiunii Fotbal la Maxx, Mihai Mironica, a primit amenintari grave
atat telefonic, cat si in public din partea lui Gigi Becali, dupa ce acesta din urma a
inteles ca responsabil de difuzarea acestui material nu este prezentatorul emisiunii, ci
realizatorul. Becali l-a amenintat pe Mihai Mironica, intr-o emisiune ce avea drept
subiect violenta pe stadioane, ca "va plati pana la urma" pentru ca l-a ironizat. Insa
amenintarile telefonice pe care Mihai Mironica le primeste din partea lui Becali sunt
cu mult mai dure. Se pare ca acesta din urma ii ameninta constant pe ziaristi si pe
familiile lor, inclusiv cu faptul ca viata le este in pericol.

21. Fotoreporter de la cotidianul ZIUA de Iasi scuipat de un procuror al Curţii
de Apel Iaşi
Vineri, 23 noiembrie 2001, fotoreporterul Adrian Furtuna a incercat sa-l fotografieze
pe strada, pe magistratul Adrian Idriceanu, procuror la Parchetul de pe langa Curtea
de Apel Iasi. Iritat de faptul ca i se faceau fotografii, magistratul l-a scuipat pe
jurnalist, in prezenta mai multor colegi din presa locala. Idriceanu instrumenteaza un
dosar de braconaj, in care este implicat colegul sau, criminalistul Vasile Petruta.
Fotoreporterul de la Ziua de Iasi sustine ca nu era prima data cand magistratul se
manifesta astfel, in urma cu doua saptamani avusese loc un incident asemanator.

22. Ziarist de la "Academia Catavencu" batut de politie

Agentia de Monitorizare a Presei - Academa Catavencu prezinta Retelei de Protectie a
Jurnalistilor cazul de agresiune in care a fost implicat jurnalistul Catalin Matei de la
"Acedemia Catavencu".
Cu ocazia sarbatorii de Sfintul Dumitru, ziaristul Catalin Matei de la Academia
Catavencu a fost lovit si retinut de o trupa a Jandarmeriei, in fata Mitropoliei. El
trecea intamplator prin zona chiar in timp ce un grup de maicute opozante Patriarhului
Teoctist scandau "Teoctist-comunist!" Pentru ca a fotografiat scena, Catalin Matei a
fost bruscat si lovit de jandarmi, apoi - urcat in duba, alaturi de maicute, si transportat
la o sectie de politie. Pe drum, jandarmii au incercat sa-i confiste filmul foto - insa nu
au reusit acest lucru, jurnalistul dandu-le un alt film si ascunzandu-l pe cel solicitat in
chiloti.

23. Ziarista molestata si sechestrata de patronul unei societati

Aflata in documentare in Baia-Mare, jurnalista Romana Chisu de la "Ziua de Ardeal"
s-a oprit pe strada Trenului pentru a face o fotografie intrarii in societatea AGECOM,
pentru ilustrarea unui material. Ziarista a fost observata de patronul societatii, Viorel
Zoicas, care, alaturi de alti colegi, a incercat sa smulga din mainile ziaristei aparatul
de fotografiat. In ciuda protestelor sale, ziarista Romana Chisu a fost dusa cu forta in
interiorul societatii. Ziarista a fost sechestrata: "Am vrut sa <evadez>, dar Zoicas mi-a
blocat intrarea spunand ca asteapta sa vina Politia, mai ales ca vorbise cu comandantul
<sa rezolve problema>. Dupa vreo zece minute au venit trei plutonieri care mi-au



 Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu

Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu:
Adresa: Str. Ion Cîmpineanu, Nr. 20 A, Bl. 18 A, Scara A, Et. 2, Ap. 8, Interfon 08, Sector 1, Bucureşti

Tel./fax: 021- 315 23 13; Tel.: 091 200 459; E-mail: office@mma.ro, romania@freeex.org
Http://www.mma.ro; Http://www.freeex.org; Http://www.romanews.ro

cerut sa ma legitimez. Le-am spus ca actele imi sunt in masina si numai astfel am
putut iesi afara din sediu". Ajunsa la sediul Politiei, ziarista Romana Chisu a depus o
plingere penala pentru lipsire de libertate, lovire, abuz in serviciu contra intereselor
persoanelor.

Patronul societatii fotografiate sustine ca ziarista i-ar fi incalcat proprietatea si ca l-ar
fi fotografiat fara sa-i ceara acceptul si refuzind sa se legitimeze. Viorel Zoicas a
depus la randul sau o plingere penala impotriva ziaristei pe care o acuza de incalcare
de proprietate si atentat la propria imagine, desi ziarista se afla, dupa cum a declarat,
"la vreo 5 metri de poarta". Avem de-a face cu molestarea, intimidarea si sechestrarea
unui jurnalist, actiuni care fac obiectul unui caz de incalcare a libertatii de exprimare.

24. Ziaristi de la Romania 1 atacati de indivizi inarmati cu cutite

Cu ocazia extradarii de catre Bulgaria a urmaritei Lidia Peter, fosta avocata a unor
capi ai lumii interlope, o echipa a postului national de televiziune s-a deplasat la
Parchetul General pentru a surprinde evenimentul aducerii retinutei in fata
procurorilor.
Echipa a fost atacata si batuta de un grup de 6 barbati inarmati cu cutite. Acestia au
smuls operatorului caseta pe care Lidia Peter aparea cu catusele la miini si au ars-o pe
loc. Ziaristii Romania 1 au profitat de momentele in care agresorii erau preocupati de
incendierea casetei si au reusit sa fuga.

IV. PRESIUNI DE ORDIN POLITIC ASUPRA PRESEI

25. Cazul Marius Oprea

Marius Oprea a publicat in ziarul Romania Libera in cateva numere din luna
septembrie o serie de articole despre posibila existenta in Romania a unor ramuri ale
unor organizatii teroriste, neexcluzand chiar conexiuni cu cu organizatiile implicate in
atentatele de pe 11 septembrie din Statele Unite.
Ancheta ziaristului Marius Oprea scoate la iveala o serie de nume de persoane si
institutii care ar fi putut avea legaturi cu astfel de organizatii teroriste. Cel mai des
mentionat este numele generalului Victor Marcu fost angajat al Securitatii inainte de
1989, devenit apoi adjunctul directorului SRI Virgil Maguureanu functie din care a
fost demis dupa celebrul Caz Tearasa Anda.
Articolele publicate de Romania Libera sub semnatura lui Marius Oprea incearca sa
puna cap la cap diverse evenimente precum cazuri de trafic cu tigari. In perioada
1992-1994, generalul Victor Marcu, pe atunci prim-adjunct al directorului SRI, a
intervenit pe langa seful Vamilor, Mihai Pinzariu, pentru diminuarea taxelor vamale
la importurile de tigari ale firmelor arabilor Hassan A Hassan si Omar Ali. In articol,
Marius Oprea sustine, dand si cateva exemple, ca "banii din contrabanda erau spalati
chiar prin achizitionarea directa de armament, destinat in mare parte miscarilor
radicale islamice - si implicit lui Ossama Ben Laden". Marius Oprea aduce intr-unul
din articolele publicate ca material de sprijin a celor scrise de el o nota strict secreta a
Parchetului General care solicita Serviciului Roman de Informatii sa-i furnizeze date
despre activitatile ilegale ale generalului Victor Marcu. Este de mentionat faptul ca



 Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu

Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu:
Adresa: Str. Ion Cîmpineanu, Nr. 20 A, Bl. 18 A, Scara A, Et. 2, Ap. 8, Interfon 08, Sector 1, Bucureşti

Tel./fax: 021- 315 23 13; Tel.: 091 200 459; E-mail: office@mma.ro, romania@freeex.org
Http://www.mma.ro; Http://www.freeex.org; Http://www.romanews.ro

fostul general SRI Victor Marcu este acum intr-o pozitie extrem de importanta in
Autoritatea Nationala pentru Privatizare condusa de ministrul Ovidiu Musetescu.
Acest document publicat in facsimil i-a atras ziaristului urmarirea Parchetului
General. Aceasta institutie incearca acum sa identifice modul in care ziaristul a intrat
in posesia acelui document, nedeclansand insa, cel putin deocamdata, urmarirea
penala impotriva ziaristului. Afirmatia a provocat o reactie dura din partea
Presedintiei, care, printr-un comunicat, a precizat ca Parchetul General ar trebui sa se
sesizeze in legatura cu activitatea jurnalistica a lui Marius Oprea.
Toate articolele semnate de Marius Oprea vin dupa ce presa internationala a
republicat un mai vechi interviu acordat de Ossama Bin Laden care pomenea numele
a 13 tari, printre care si Romania, ca baze de colectare de fonduri pentru diverse
organizatii teroriste.

26. Cazul Armagedon II

Ovidiu Cristian Iane a fost retinut trei zile si jumatate in arestul Inspectoratului
General al Politiei pentru acuzatia de diseminare de informatii false de natura a aduce
prejudicii sigurantei nationale (art. 168 Codul Penal). O.C. Iane transmisese, pe 16
ianuarie, dintr-o adresa e-mail creata ad-hoc un raport anonim, care aducea o serie de
acuzatii de coruptie lui Adrian Nastase, prim-ministru al Romaniei. Acest raport a fost
trimis la o serie de adreses de e-mail al unor institutii publice, ambasade straine si
persoane fizice.

Raportul, numit Armagedon II survine difuzarii unui prim raport (Armagedon I) care
constituia o critica la adresa situatiei armatei romane. Ca urmare a preluarii in media a
acestor rapoarte, Parchetul General s-a autosesizat.

Pe 17 ianuarie firma de calculatoare la care O.V. Iane lucra si era actionar (S.C.
Favorit Tech S.R.L.) a fost vizitata de ofiteri care s-au prezentat ca fiind de la I.G.P.
Acestia au spus ca faceau un control de rutina. Ofiterii au constatat ca existau in firma
trei softuri fara licenta si, au decis sa se deplaseza si la domiciliul lui O.V. Iane.
Aici au constatat ca computerul personal al lui Iane nu avea, de asemenea, licenta
pentru software, drept care I-au confiscat calculatorul, dischete si CD-uri si l-au
arestat preventiv pe acesta. In computer s-au gasit dovezi ca Iane trimisese raportul
Armagedon II, drept care, la capetele de acuzare a fost adaugata infractiunea de
diseminare de informatii false. In arest, Iane a recunoscut ca a trimis e-mailul la
cererea unui prieten, Mugur Ciuvica. Ciuvica neaga acest lucru. Ciuvica este fostul
sef de cabinet al fostului presedinte, Emil Constantinescu si actual director executiv al
ASPEC, o organizatie neguvernamentala.

Mugur Ciuvica este cercetat in libertate pentru infractiunea de instigare la diseminarea
de informatii false. Casa in care acesta locuieste cu prietena sa si casa mamei lui
Ciuvica au fost perchezitionate. Cateva dosare, agende si casete video au fost retinute
spre cercetare.

Pe 21 ianuarie Parchetul General a decis eliberearea din arestul preventiv a lui O.V.
Iane si cercetarea acestuia in stare de libertate. Motivatia procurorilor a fost accea ca



 Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu

Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu:
Adresa: Str. Ion Cîmpineanu, Nr. 20 A, Bl. 18 A, Scara A, Et. 2, Ap. 8, Interfon 08, Sector 1, Bucureşti

Tel./fax: 021- 315 23 13; Tel.: 091 200 459; E-mail: office@mma.ro, romania@freeex.org
Http://www.mma.ro; Http://www.freeex.org; Http://www.romanews.ro

Iane nu prezinta pericol public. Dar capetele de auzare impotriva acestuia nu au fost
schimbate.

Adrian Nastase a declarat presei ca Iane este cercetat pe articolul 168 din Codul Penal
pentru ca acuzatiile de coruptie aduse primului ministru ar afecta credibilitatea
acestuia in relatiile internationale, in negocierile Romaniei de adreare la NATO si UE
si implicit . Citeva yile mai tiryiu, primul mimistru isi cerea scuze pentru aceasta
afirmatie si declara ca Raportul Armagedon II a fost transmis cu scopul de a-i
discredita imaginea intr-un moment in care campania anti-coruptie a fost declansata.

Mentionam ca afirmatiile cuprinse in raportul Armagedon II constituie in fapt un colaj
de informatii care au fost deja publicate in presa de-a lungul anilor, raportul aducand
putine adaugiri.

27. Jurnalul de Constanta hartuit din cauza criticilor aduse primarului

Pe 17 ianuarie, ziaristii de la Jurnalul de Constanta au fost evacuati din sediul
redactiei de catre o firma de bodyguarzi.
La orele 14,00 in biroul redactorului-sef, Emilia Belet, au intrat zece persoane,
membri ai Partidului Democrat. Elena Mocanu, presedintele organizatiei judetene a
PD a "fluturat" in fata redactorului-sef o hartie, spunand ca aceasta ar fi fost dovada
ca spatiul in care isi desfasura redactia activitatea intra in posesia PD.
"Peste o suta de persoane, membri ai PD, au ocupat sediul redactiei si curtea. Unii
dintre ei au intrat in incaperea unde noi lucram la editarea editiei din acea zi, s-au
asezat pe scaune si au inceput sa faca diverse comentarii, nelasandu-ne sa ne facem
treaba", ne-a relatat Emilia Belet. "Am chemat Politia. A fost trimis un echipaj dar
Sorin Lucian Ionescu, vicepresedinte al organizatiei PD Constanta si director al
ziarului local concurent, Observator, l-a sunat pe colonelul Traian Jipa, comandantul
IJP Constanta. Dupa ce a schimbat cateva cuvinte cu colonelul Jipa, le-a cerut
politistilor sa vorbeasca la telefon cu acesta. Politistii au plecat imediat dupa aceea,
fara sa ia nici o masura." In cele din urma a aparut si o persoana care s-a recomandat
drept reprezentant al RAEDPP, fara a se legitima insa, si care a inceput sa sigileze
usile (doar scotch fara sigiliu). Era insotita de bodyguarzi ai firmei Dragon Star,
"firma din grupul de interese controlat de Radu Mazare", dupa cum afirma Jurnalul
National in articolul "Mafia lui Mazare vrea sa puna botnita presei", publicat pe 18
ianuarie. Ziaristii au fost dati afara. Nu si-au putut lua decat hainele si gentile.
"Computerele au ramas deschise, dosarele, documentele si tot ce aveam in redactie
au ramas la indemana celor care au intrat in sediu", a mai relatat Emilia Belet.
Pe langa problema evacuararii din sediul redactiei, ziaristii reclama si faptul ca, in
ultima saptamana, Jurnalul de Constanta nu a fost difuzat in localitate de principala
firma de difuzare, Conpress, in care primarul Radu Mazare este unul dintre asociati.
In plus, este reclamat faptul ca in aceeasi perioada, exemplarele Jurnalului de
Constanta difuzate prin reteaua Rodipet au fost achizitionate integral, la pachet,
pentru a se impiedica accesul populatiei la informatiile pe care le contineau. Editorul
Jurnalului a recurs, pentru a incerca sa suplineasca boicotul, la difuzori ambulanti.
Unul dintre redactorii-sefi ai editiei nationale semnaleaza ca ziarul nu a fost difuzat
nici in chioscuri detinute de Conpress in Bucuresti si in alte localitati.



 Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu

Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu:
Adresa: Str. Ion Cîmpineanu, Nr. 20 A, Bl. 18 A, Scara A, Et. 2, Ap. 8, Interfon 08, Sector 1, Bucureşti

Tel./fax: 021- 315 23 13; Tel.: 091 200 459; E-mail: office@mma.ro, romania@freeex.org
Http://www.mma.ro; Http://www.freeex.org; Http://www.romanews.ro

Toate aceste evenimente survin publicarii de catre Jurnalul National de Constanta a
unei serii de articole care faceau referiri la posibile afaceri ilicite ale primarului
Mazare.
PUNCTUL DE VEDERE AL CELOR IMPLICATI:
Jurnalul de Constanta a aratat ca isi desfasura activitatea in acel sediu in baza unui
contract de inchiriere cu Fundatia ProSocial Democratia. Aceasta fundatie avea la
randul sau un contract de inchiriere cu Regia Autonoma de Exploatare a Domeniului
Public (RAEDPP) pana in 2004. Nicu Constantinescu, presedinte al Consiliului de
Administratie al RAEDPP, consilier (independent) al Primariei Constanta, si, conform
spuselor ziaristilor partener de afaceri si apropiat al primarului Radu Mazare este cel
care a reziliat acest contract.
Dl. Nicu Constantinescu, presedinte al Consiliului de Administratie al RAEDPP,
proprietara spatiului din care au fost evacuati ziaristii, sustine ca spatiul era folosit
ilegal de societatea care edita editia locala a Jurnalului; dreptul de folosinta al
spatiului a fost recastigat de filiala locala a PD in instanta, in decembrie 2001, iar
decizia de repunere in drepturi a fost luata pe data de 15 ian. 2002. (N.n. In fapt
Judecatoria Constanta, prin Sentinta civila nr.3267/2001, ramasa definitiva si
irevocabila respinge cererea Organizatiei Judetene PD Constanta, ca fiind formulata
de o persoana lipsita de capacitate de exercitiu).
Dl Constantinescu explica aparitia conflictului dintre ziar si primarul Mazare ca o
prelungire a conflictului declansat intre presedintele Consiliului Judetean Stelian Dutu
(membru PUR, partid al carui presedinte, dl. Dan Voiculescu este proprietarul
trustului de presa care editeaza Jurnalul National si editiile locale ale acestuia) si
primarul Constantei. Obiectul divergentei a fost modul de repartizare a bugetului
pentru judet, in cauza fiind suma de 75 de miliarde lei care, in urma interventiei
primarului Mazare, sustinuta prin votul Consiliului Judetean, a fost repartizata
municipiului Constanta, impotriva dorintei presedintelui Dutu.
Primarul Radu Mazare sustine ca nu are nici un amestec in evacuarea din sediu a
ziaristilor, ca aceasta a fost in intregime o chestiune care priveste relatia dintre
editorul ziarului si PD - filiala locala.
Traian Basescu, presedintele PD, in vizita la Constanta, a declarat ca PD-ul a decis
sa profite de conjunctura (conflictul primar-presedintele Consiliului Judetean) si sa isi
recupereze sediul.
Surse independente: confirma boicotul difuzarii.


	CONDITIA LIBERTATII PRESEI ÎN ROMÂNIA
	CUPRINS
	
	
	
	
	I. CAZURI ÎN JUSTITIE
	II. ABUZURI ÎN CEEA CE PRIVESTE ACCESUL LA INFOR�
	III. AGRESIUNI SI AMENINTARI LA ADRESA JURNALISTILOR
	IV. PRESIUNI DE ORDIN POLITIC




	I. CAZURI ÎN JUSTITIE
	
	
	
	II. ABUZURI ÎN CEEA CE PRIVESTE ACCESUL LA INFOR�
	III. AGRESIUNI SI AMENINTARI LA ADRESA JURNALISTILOR
	IV. PRESIUNI DE ORDIN POLITIC ASUPRA PRESEI







