În anul 2007, trei organizații au propus un proiect de lege care ar asigura transparența proprietății, a surselor de finanțare și a intereselor conexe de afaceri ale proprietarilor media. Proiectul a fost atunci prezentat principalelor partide parlamentare, prim ministrului și Președinției. Niciuna dintre aceste instituții nu și-a manifestat interesul în a sprijini acest proiect. Intenționăm să reluăm campania de promovare a acestui proiect pentru a determina actorii din mediul politic să și-l asume și să-l voteze în Parlament.

Potrivit proiectului de lege, orice data sau informatie privind sursa de finantare, adica privind veniturile realizate din publicitate, din vanzarea publicatiilor, precum si sumele primite cu titlu de ajutor de stat sau contractele de publicitate din bani publici, este asimilata informatiei de interes public. In egala masura, consideram de interes public informatiile legate de structura actionariatului institutiilor media si a intereselor conexe de afaceri ale proprietarilor de media.

Transparenta presei constituie un instrument extrem de util ce ajuta publicul sa contextualizeze si sa evalueze informatiile, ideile si opiniile transmise de media. Aceasta devine cu atat mai necesar in contextul in care tot mai multe institutii de presa servesc altor interese decat cele legitime de a informa sau de a face profit din activitati de media, actul jurnalistic fiind adesea utilizat pentru a promova interesele politico-financiare ale patronului sau agenda politica a diverselor grupuri de interese.

In egala masura, transparenta este singura modalitate eficienta de a reduce cat mai mult posibil presiunile care pot fi facute de catre gruparile financiare puternice asupra continutului editorial al mijloacelor de comunicare in masa si, in acelasi timp, de a reduce cat mai mult gradul de asimilare de catre public a unor informatii distorsionate din cauza presiunilor financiare la care este supusa presa.

De asemenea, transparenta va imbunatati imaginea si credibilitatea presei in societate, mai ales in randul publicului, dar si in raport cu ceilalti actori importanti – mediul politic si cel de afaceri. O presa transparenta si responsabila in fata publicului va genera mai multa transparenta si responsabilitate in administratie, politica sau afaceri. Oferind transparenta, media va castiga in credibilitate, va deveni mai puternica si va fi astfel mult mai capabila sa contribuie la consolidarea democratiei.

Inițiatorii proiectului au fost ActiveWatch, Centrul Român pentru Jurnalism de Investigație, Centrul pentru Jurnalism Independent
Autorul textului proiectului: Dan Mihai
Documentul este un produs al proiectului Phare 2004/016-772.01.02/03/DEM19 “Informarea corectă, dreptul fiecărui cetățean”


 

ActiveWatch / CC BY 3.0