Jurnalul Național își urmărește angajații pe Facebook și renunță la colaborarea cu aceștia pentru postările din mediul virtual.

Publicația a încheiat colaborarea cu jurnalista Miruna Munteanu după ce aceasta a publicat pe Facebook două editoriale critice la adresa RMGC, companie care vrea să înceapă exploatarea minieră cu cianuri la Roșia Montană.

Articolele fuseseră realizate de Miruna Munteanu pentru Jurnalul Național, dar, întrucât nu a primit nici un feedback din redacție, jurnalista a decis să le publice pe rețeaua de socializare Facebook.

Ulterior, Miruna Munteanu a fost anunțată pe e-mail de Marina Constantinoiu, redactor-șef la Jurnalul Național, că s-ar fi grăbit să facă publice editorialele și să lanseze acuzații de cenzură, când acestea nu ar fi fost respinse de redacție, ci doar amânate din motive conjuncturale. „E adevărat, nimeni nu mi-a spus răspicat că textele în chestiune nu pot apărea. Pur și simplu toate mesajele mele (mail, SMS) către redacție au fost ignorate. Dacă în cazul primului editorial am primit măcar un mesaj monosilabic de confirmare a primiriii, la cel de-al doilea nici atât nu am putut obține. Este interesant ca între cele două texte s-a scurs o săptămână, timp în care nimeni din redacție nu mi-a atras atenția că mă <<grăbisem>> și că suspiciunile mele de cenzură sunt nefondate”, a declarat Miruna Munteanu, pentru ActiveWatch.

Contactată de ActiveWatch, redactorul șef Marina Constantinoiu a spus că Miruna Munteanu s-ar fi grăbit să publice pe Facebook primul editorial și ar fi acuzat ziarul de cenzură pe nedrept, lucru care s-ar fi întâmplat și o săptămână mai târziu. Marina Constantinoiu a precizat că motivul pentru care Jurnalul Național a încheiat colaborarea cu Miruna Munteanu este acela că jurnalista ar fi făcut acuzații nefondate la adresa publicației.

Înlocuirea cărților de muncă ale jurnaliștilor cu contractele de colaborare pe drepturi de autor vulnerabilizează angajații media și îi expun abuzurilor din partea angajatorilor. În noiembrie 2012, toți angajații Jurnalul Național au fost puși să aleagă între reducerea cu 25% a salariilor și trecerea pe contracte de colaborare, prin care își cesionau drepturile de autor pe 50 de ani și se angajau să-și plătească singuri dările la stat. Cei mai mulți angajați au ales cea de-a doua variantă, dar acest compromis nu a făcut decât să deschidă șirul unor îndelungi întârzieri salariale (de câte patru luni) și restructurări. (Detalii în Raportul FreeEx 2012 – Libertatea Presei în România)

 

* De-a lungul timpului, Jurnalul Național a publicat mai multe materiale critice la adresa proiectului RMGC.

Citiți și:

Cazul Miruna Munteanu: Jurnalista concediata pentru un articol anti-RMGC?

ActiveWatch / CC BY 3.0