Mai mult de 50 de experți din opt state au fost contactați și consultați în întalniri naționale tip focus-grup cu privire la modulele educaționale adresate profesioniștilor din domeniile media și arte digitale dezvoltate de către proiectul iProfessional (iPro) Erasmus Multicultural.

Rețeaua de experți formată ca urmare a colaborării și schimbului de informații dintre membrii iPro din Bulgaria, Belgia, Croația, Irlanda, Italia, Lituania, Polonia și România este în continuă creștere/extindere și își propune să reducă decalajul dintre educația media și arte digitale și mediul profesional.

În trecut, Consorțiul iPro a organizat un studiu extins în cele 6 țări europene participante (România, Bulgaria, Lituania, Irlanda, Belgia, Polonia) pentru a identifica atât decalajele dintre mediul profesional din media interactive, arte și design și instituțiile de învățământ superior de specialitate în statele menționate, precum și soluții pentru o colaborare mai strânsă între mediul profesional și sistemul academic (iPro Survey - Results & Conclusions). Mai mult, un cadru de competențe (Media Professionals' Competence Framework) și un model de curriculă (Curriculum Prototype) au fost elaborate de către membrii Consorțiului iPro. Pornind de la lista de cursuri inclusă în modelul de curriculă, fiecare partener iPro a dezvoltat unul sau două module educaționale care urmează să fie testate de către studenți și stagiari în lunile următoare.

Partenerii din Bulgaria au dezvoltat două module educaționale: „Tehnologii web pentru animații 2D și 3D” și „Roluri antreprenoriale”. Potrivit celor 13 participanți la focus-grupul organizat în Bulgaria (cercetători, manageri și coordonatori de proiect, un director de corporație și programatori media digitale), modulele educaționale care urmează să fie dezvoltate de către Consorțiul iPro în cadrul modelului de curriculă conțin puncte tari. Un punct pozitiv îl reprezintă faptul că modulele pot fi predate persoanelor care au absolvit învățământul liceal, precum și celor cu studii universitare, prin formele de învățământ la zi sau la distanță. De asemenea, experții au precizat că prima parte a modelului de curriculă oferă cursuri foarte importante și interdisciplinare, estimând că durata pentru predarea conținutului curiculei este de aproximativ șase luni, însă acest aspect depinde și de audiența cursului. Mai mult, orele de curs dedicate modulului „Tehnologii web pentru animații 2D și 3D” pot fi suplimentate, au menționat experții bulgari care au participat la focus-grup.

Participanții focus-grupului din Belgia au confirmat în mare măsură rezultatele  studiului organizat în țara lor și au discutat posibilitatea readaptării programei pentru alte sectoare profesionale (precum, industria jocurilor) sau pentru o perioadă mai lungă, prin studii de cercetare periodice, în colaborare cu asociațiile profesionale. Potrivit lor, diversitatea mare a cursurilor din modelul de curriculă necesită soluții mai mult modulare, decât curiculare, și, întrucât, în acest moment curricula nu pare să fie suficient de deschisă, soluții creative și flexibile de elaborare a curriculei se impun. Partenerul iPro belgian precizează că rezultatele focus-grupului au fost considerate de către experții participanți folositoare pentru discuții viitoare cu privire la reformularea programelor educaționale din domeniile media și a artelor.

Echipa iPro din Croația a dezvoltat mai multe module educaționale pe tema producției de telefonie digitală mobilă (audio, foto și video). Participanții la focus-grupul din Croația au subliniat că acest modul de curriculă oferă o gamă destul de largă care se poate adapta fiecărui grup țintă. Aplicațiile de telefonie mobilă folosite în proiectul pilot (în limba engleză) vor fi instalate pe platforme online independente, libere și tip open source. Potrivit experților croați „trebuie exploatată asocierea cu studiile de jurnalism folosind smartphone”, iar mobilitatea studenților trebuie promovată și facilitată.

În Irlanda, 7 participanți (inclusiv cei doi moderatori) cu experiență în marketing, antreprenoriat în educație, comunicare și E-learning, tehnologii new media, statistică și economie, au discutat argumentele pro și contra ale utilizării telefonului Smartphone ca instrument de învățare. Experții irlandezi au precizat că platforma Facebook este folosită de către studenți ca instrument de comunicare din punct de vedere educațional și că randamentul acestora este în continuare influențat de dispozitivele laptop/PC. Alte concluzii ale experților irlandezi: telefonul Smartphone este perceput ca un instrument educațional legat de metoda de învățare scaffolding, studenții evită în acest moment să ia legătura cu profesorii în afara cursurilor prin Smartphone; totuși, mai multe proiecte școlare sunt date de către profesori pentru a crește utilizarea tehnologiei mobile în rândul studenților, iar platforma YouTube este opțiunea preferată de studenți. „Educația prin tehnologia mobilă este susținută pe deplin de mediul academic dacă este folosită pentru un scop bun” , precizează echipa din Irlanda.

Partenerii iPro din Italia au dezvoltat două module educaționale: „Planificarea proiectului pentru managementul calității și riscului” și „Echipa proiectului pentru managementul calității și riscului”. Aceste module au fost primite foarte bine de către participanții la focus grup, experți în domeniile: E-comerț, instruire vocațională, cercetare, management educațional, resurse umane, management de proiect, ș.a.m.d.

În Lituania, experții care au dat feedback în cadrul focus-grupului au considerat că programul educațional este valoros în contextul obiectivelor programului de învățare pe tot parcursul vieții. Câteva module pot fi integrate programelor curriculare în desfășurare. Acestea pot, de asemenea, să facă parte din programa ciclului de licență ca modul opțional. Totuși, în opinia experților, acestui program îi lipsesc componente creative și inovative și modulele smart media și arte digitale. Mai multe structuri/formule ale programului pot fi dezbătute (de exemplu, o durată mai mare a modulelor care să însemne, însă, mai puține ore de curs/zi pentru a îmbunătăți calitatea educației). Grupul a sugerat ca echipa să folosească cunoștințele studenților (prin metoda de învățare bazată pe experiență) pentru a dezvolta posibilitatea integrării curriculei în diferite programe de studiu.

Polonia a dezvoltat un modul educațional pentru platformele e-learning cu privire la cursuri digitale și dezvoltarea practicii creative. Potrivit participanților la focus grup, sesiunile de instruire și cursurile diferite permit tutorilor să dezvolte programe de învățare unice care să țină cont de nevoile fiecărui student. În plus, este mai ușor să extindem cunoștințele practice ale studenților în grupuri mici cu un interes comun față de același domeniu prin instrumente e-learning.

Experții din România au dezvoltat un modul educațional cu privire la colectarea automată a datelor. Potrivit partenerilor din România, rezultatele așteptate sunt: extragerea automată a datelor (text, numere, localizare georgrafică, imagini și alte fișiere media) din platforme online sau documente, dezvoltarea unui soft online de colectare, curățare și gestionare a datelor (tip web scraper/crawler). În opinia participanților la focus grup, un posibil risc al acestui model de curriculă ar fi încercarea de a specializa un student pe mai multe arii ceea ce ar rezulta o instruire superficială în toate domeniile. „Nu ne dorim ca studentul să fie un meșter bun la toate, dar expert în nimic”, a spus unul dintre participanții la focus-grupul din România. Participanții au analizat rezultatele studiului și au apreciat diversitatea dimensiunilor în cercetare. Ei au observat, de asemenea, răspunsurile contradictorii/opuse avute pe aceeași temă, fapt ce a rezultat din lipsa de omogenitate a respondenților la studiu. Potrivit partenerilor iPro din România, revenirea la calitatea în educație înseamnă ca specializarea și accesul la tehnologie să coincidă cu profesionalizarea studenților și organizarea de sesiuni de instruire practice.

 

Proiect:The iProfessional (iPro)

Program:  Erasmus Multilateral Project (540097-LLP-1-2013-1-BG-ERASMUS-EQR)

Parteneri

1.     Institute for training of personnel on international organization, Bulgaria

2.     Audio-visual Technologies Informatics and telecommunications, Belgia

3.     Telecentar, Croația

4.     Institute of Art, Design & Technology, Irlanda

5.     ActiveWatch, România

6.     Uniwersytet Łódzki, Polonia

7.     Tiber Umbria Comett Education Programme (TUCEP), Italia

8.     Vilnius Gediminas Technical University, Lituania


ActiveWatch / CC BY 3.0