Într-o ţară aruncată în derivă de Criza din 2008, trei luni de agitaţie electorală pot dăuna spaţiului public de dezbatere. Anul 2012 va rămâne în manualele de jurnalism drept anul în care agenda mass media şi agenda politicienilor s-au tabloidizat ireversibil. Campaniile electorale s-au transformat în spectacol, iar ştirile şi dezbaterile au ajuns la nivelul unor giumbuşlucuri de circ provincial.” (extras din raportul "Prime-time-ul de seară al democraţiei")

Vă invităm la dezbaterea prilejuită de lansarea raportului „Prime-time-ul de seară al democraţiei” dedicat analizei agendei media pe durata celor două campanii care au avut loc în perioada mai – august 2012 (campania pentru alegerile locale și campania pentru referendum), precum şi pe durata perioadelor post-electorale aferente.

Întâlnirea va avea loc joi, 8 noiembrie a.c., începând cu orele 13.00, la Centrul Cultural Ceh (adresa: Str. Ion Ghica nr 11, lângă Biserica Rusă).

Alături de membri ai CNA și de reprezentanți ai mass media vom căuta răspunsuri pentru următoarele întrebări:

  • Într-o societate afectată de o guvernare precară, este rezonabil ca televiziunile să-şi concentreze eforturile aproape exclusiv pe mediatizarea scandalurilor din mediul politic?
  • Televiziunea mai este mijloc de comunicare şi informare în masă sau doar o tribună pentru actorii încleştaţi în dispute politice?
  • Cine construiește agenda publică? Media face agenda politicului sau viceversa?

Raportul va oferi date empirice despre:
Primii zece politicieni din România care au fost subiecte de ştiri şi dezbateri în perioada mai –august 2012.
Subiecte dominante şi subiecte periferice în agenda televiziunilor din perspectiva interesului public.
Standardele etice ale jurnaliştilor în relaţie cu actorii politici pe care i-au mediatizat.

În perioada mai – august 2012, am analizat jurnalele de ştiri şi dezbaterile difuzate între orele 18.00 şi 24.00, de către primele cinci televiziuni din România: Antena 1, Antena 3, TVR 1, Antena 3 şi Realitatea TV. Întâlnirea va fi moderată de Mircea Toma, preşedinte ActiveWatch.

Dezbaterea este organizată în cadrul proiectului „FreeEx Audiovisual – Ethics of TV News 4”, finanţat de Open Society Institute Londra. Partenerul evenimentului este Centrul Cultural Ceh.

ActiveWatch / CC BY 3.0