Cercetare: 'Charting Media and Learning in Europe 2012' - educație și media în curriculum

12 Dec 2013


Descriere

ActiveWatch, alături de partenerii săi din proiectul european MEDEAnet, au lansat al doilea raport de cercetare Charting Media and Learning in Europe, la conferința Media & Learning în Bruxelles.

Noua cercetare analizează măsura în care educația media este integrată în învățământul obligatoriu din Austria, Belgia, Bulgaria, Estonia, Germania, Grecia și România în 2012. Raportul oferă, de asemenea, exemple de bune practici din aceste țări și menționează instituțiile și organizațiile relevante în procesul de integrare al educației media în politicile publice și în curriculum național.

În capitolul pentru România, poți citi o analiză a peste 600 de programe școlare, din perspectiva referirilor la educație media.

Concluzii principale la nivel european

Autorii studiului au identificat diferențe mari între inițiativele de educație media din țările studiate. În Grecia, Ministerul Educației dă tonul inițiativelor naționale, de sus în jos, spre deosebire de regiunea Flandra (Belgia) în care educația media este promovată local, la decizia școlilor. De asemenea, există o diferență reală între cele șapte țări raportată la măsura în care competențele media sunt (sau nu) incluse în documente de politici publice, la diverse niveluri de educație, de la învățământul obligatoriu până la învățarea pe tot parcursul vieții.

Diversitatea inițiativelor de educație media se reflectă și în modul în care aceasta este sau nu integrată în programa școlară pentru sistemul de învățământ obligatoriu. În aces sens, există o varietate de moduri de integrare a educației media în programă, de la o abordare interdisciplinară integrată la cursuri opționale separate. Totuși, studiul curriculum-ului școlar nu poate arăta ceea ce se întâmplă în sălile de clasă. Credem că recomandările existente nu sunt luate în considerare de majoritatea profesorilor. Depinde foarte mult de inițiativa, libertatea și încrederea profesorului de a avea activități de educație media la clasă. Asta ne-a făcut să realizăm că rolul jucat de profesori este crucial și să recomandăm mai multe investiții în pregătirea și sprijinirea profesorilor. De altfel, cel de-al treilea și ultimul raport de cercetare din aceasta serie, ce va fi publicat în 2014, va avea ca temă principală formarea cadrelor didactice.

Concluzii principale pentru România

Nici în 2012, în România, educația media în sensul său mai larg nu este menționată în documente de politici publice. Totuși, am observat îmbunătățiri și progres în domeniile TIC și E-learning. La noi în țară, materiile TIC sunt opționale pentru învățământul primar și obligatorii în cel secundar (gimnazial și liceal). Există în continuare un opțional de educație media la liceu - 'Competență în mass media' - și module integrate în curriculum de Științe Sociale și educație civică (gimnaziu).

Educația prin media este menționată în curriculum obligatoriu, sub forma recomandărilor metodologice, însă rămâne de văzut dacă și în ce măsură profesorii le pun în practică.

Prin această cercetare, am descoperit 3 lucruri esențiale: (1) educația media în România este disponibilă sporadic pentru elevii de liceu, foarte puțin pentru copiii din clasele primare sau pre-școlari și aproape deloc pentru adulți; (2) cercetarea academică în acest domeniu este  aproape inexistentă, iar (3) profesorii dornici de inovație nu se bucură aproape deloc de susținere instituțională. 

În România, cercetarea a fost realizată de ActiveWatch, membru al rețelei MEDEAnet și partener local al proiectului cu același nume, finanțat prin Programul de Învățare pe tot Parcursul Vieții al Comisiei Europene în perioada ianuarie 2012- decembrie 2014.

Mulțumim foarte mult voluntarelor Gabriela Brebene, Silvia Burcea și Ivona Dumitrache. Fără ajutorul lor, nu am fi reușit să studiem peste 600 de programe școlare din învățământul preuniversitar.

Raportul Charting Media and Learning in Europe – 2012 poate fi citit sau descărcat în limba engleză integral și gratuit AICI.

Pentru întrebări sau informații suplimentare, ne poți contacta la adresele de email [email protected] (Nicoleta Fotiade, Coordonator Program Educație Media) sau [email protected] (Laura Orlescu, Asistent Program Educație Media).

Licență
Creative Commons CC-BY 3.0 (Attribution)