În perioada februarie 2015-ianuarie 2016, Film Club România a promovat educația prin film și educația cinematografică prin sprijinirea organizării de 50 de cluburi de film în școlile din București și din țară (județele Alba, Argeș, Cluj, Dolj și Teleorman).

Film Club România este un proiect pilot de educație prin film derulat de ActiveWatch care face parte dintr-un program european desfășurat în România, Cipru și Catalunia (Spania) sub coordonarea unei organizații britanice, Film Literacy Europe. Proiectul a fost finanțat parțial de Comisia Europeană, prin programul Creative Europe-Media.

În cadrul programului din România au avut loc 282 de proiecții de filme în școală, la care au participat 6600 de elevi în total. Dintre aceștia, 970 au interacționat în mod regulat cu activitățile clubului de film. Cadrele didactice din învățământul preuniversitar, coordonatori ai cluburilor de film, au organizat proiecții de filme în școli împreună cu elevi pasionați de cinematografie, au utilizat documentarele și scurt-metrajele oferite de ActiveWatch ca suport educațional în cadrul orelor de curs și au inclus clubul de film ca activitate în cadrul săptămânii Școala Altfel din aprilie 2015.

Proiectul a încurajat profesorii și elevii să dezvolte discuții și dezbateri post-vizionare despre subiectele propuse de filme și să-și exprime opiniile în comentarii și recenzii pe platforma online a programului, www.filmclubromania.ro.

 

Documentarul „Nebunia Facebook” a fost cel mai vizionat și discutat în cadrul cluburilor de film

Filmul care a provocat cele mai multe discuții post-vizionare a fost „Nebunia Facebook” („Facebook Follies”). Documentarul, distribuit în România de Astra Film, aduce în prim-plan schimbarea provocată de social media în relațiile interumane, precum și consecințele împărtășirii informațiilor personale pe Facebook.

Catalogul de filme a oferit și alte titluri captivante și genuri diverse: de la blockbustere americane, filme artistice clasice, animații, documentare, până la scurt-metraje premiate la festivaluri. Cei 12 parteneri naționali din industria filmului – case de producție, distribuitori și festivaluri – au oferit 23 de filme pentru a fi vizionate în școli, în principal producții europene și românești.

Astfel, ActiveWatch și partenerii săi naționali și internaționali au reușit să pună în mod gratuit la dispoziția unităților de învățământ 67 de titluri disponibil online, printr-un player video VOD și pe suport DVD cu titlul de împrumut.

 

Topul celor mai populare filme din catalog

♦ „Nebunia Facebook”, vizionat de 546 de elevi.

♦ Gravity – Misiune în spațiu, o drama SF câștigătoare a șapte premii Oscar, care a fost urmărit de către 475 de elevi cu vârste cuprinse între 10 și 18 ani.

♦ Tom Sawyer, distribuit de Parada Film, vizionat de 327 de elevi.

♦ Exploratorul, documentar despre viața și activitatea lui Emil Racoviță, producție românească marca Fundația Arte Vizuale - 316 elevi.

 

Dacă liceenii au fost atrași de tiluri precum „Gravity” și „Facebook Follies”, elevii cu vârstele cele mai fragede au îndrăgit proiecțiile care le-au permis să trăiască intens și să dea frâu liber imaginației într-o lume plină de aventură și de fantezie: Hotel TransilvaniaAnnie și scurt-metrajele Școlii de Film și Televiziune „Micile Vedete”.

ActiveWatch va continua să susțină activitățile cluburilor de filme formate ca parte integrantă a programului său, Educație Media. Și va încerca să ofere profesorilor și elevilor filme și resurse audio-vizuale educaționale deschise în vederea promovării și consolidării educației media și cinematografice în România.

 

ActiveWatch / CC BY 3.0